Hur snabb är din SSD?

Permalänk

Corsair Performance 3, 128GB

Disken ansluten till en sata III 6Gb port på en ASUS P8P67.
(Använder AHCI)

Permalänk
Medlem

Min nya x25-m 120GB. Jag funderade länge på vilken ssd jag skulle välja och valde till sist en vanlig x25-m då jag vet att de fungerar. Jag tror heller inte de höga sekvensiella läsningarna/skrivningarna är något som man använder när man har den som systemdisk. Lite kul var det att min gamla x25-e fick 1 poäng mindre totalt än denna.

Permalänk
Medlem

Corsair Force 60GB

AHCI på, flyttat "Temp"-mappen till lagringsdisk, stängt av diskdefragmentering + indexering. Bra/dåliga resultat?

Permalänk
Medlem

Hittade en till meny när jag gick runt och va lite nyfiken inne i RAIDXpert.

Uploaded with ImageShack.us

Något utav dessa alternativ som kan vara intressanta av att ändra på i prestandasynpunkt? Har googlat, men får inga svar.

Visa signatur

Ryzen 5 5600X - SCYTHE SCMG-5PCGH - TUF GAMING X570-PLUS - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 4000MHz - Samsung 980 Pro NVME - Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB EAGLE 2.0 - EVGA BQ 850W

Permalänk
Medlem

guys.. min disk verkar helt hmmm
har en ocz 60gb, vertex två som hoppar extremt.

130 som hoppar till 223 lite då och då? den ska väl vara bättre en så har jag för mig?

Visa signatur

i5 3570K, Corsair H100, 16Gig Corsair Vengence, Gigabyte GTX 470, WD Caviar Black

Permalänk
Skrivet av Melekai:

guys.. min disk verkar helt hmmm
har en ocz 60gb, vertex två som hoppar extremt.

130 som hoppar till 223 lite då och då? den ska väl vara bättre en så har jag för mig?

Vad använder du för benchmarkprogram? Vilka inställningar har du gjort? AHCI? SSD:n kopplad till vilken SATA-port? Kör du Win 7? Vi behöver mer info.

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate

Permalänk
Medlem

Fick hem min Crucial RealSSD C300 från Komplett idag (yay halva priset). Installerat Windows7 + SP1. AHCI är på.

Helt ny på SSD's men 4k'n och accesstiden (på write iaf) verkar inte vara nått att hurra för? Seq read'en bör kanske vara lite högre också, "upp till355mb/s"

Kopplat den till en av SATA3 portarna på mitt Gigabyte GA-P55A-UD3 moderkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gizgiz:

Fick hem min Crucial RealSSD C300 från Komplett idag (yay halva priset). Installerat Windows7 + SP1. AHCI är på.

Helt ny på SSD's men 4k'n och accesstiden (på write iaf) verkar inte vara nått att hurra för? Seq read'en bör kanske vara lite högre också, "upp till355mb/s"

Kopplat den till en av SATA3 portarna på mitt Gigabyte GA-P55A-UD3 moderkort.

http://upl.gizgiz.nu/files/crystaldiskmark.png

http://upl.gizgiz.nu/files/asssd.png

Hej! Också nytt windows på ny likadan ssd!

Men du har precis som mig att i As ssd så står ssd'n som pciide och det skall stå som tex msahci.

Får i princip samma resultat!

Jag har aktiverat ahci i bios innan installation av windows 7 och trim är aktiverat i windows.

As Ssd registrerar min ssd som ide men i bios står det som ahci (behöver jag aktivera det i windows oxå? eller har jag missat en andra inställning i bios gällande ahci?)

Eller skall jag installera Intels drivrutiner som jag läste ngt om lite längre bak i tråden?

fortsätter skumma igenom tråden hoppas ngn har ett svar!

mvh Roger

Visa signatur

:: Bitfenix Prodigy :: I5 3570k@4.4GHz :: Corsair Hydro H100i :: Sapphire 7970 :: Asus p8z77-i Deluxe :: Corsair TX550 :: 8GB Corsair vengeance LP :: Samsung 830 256GB :: Hitachi 1TB :: WD GP 1TB :: Win 7 x64 :: BenQ E2420 HD ::

Permalänk
Skrivet av roggan83:

Hej! Också nytt windows på ny likadan ssd!

Men du har precis som mig att i As ssd så står ssd'n som pciide och det skall stå som tex msahci.

Får i princip samma resultat!

Jag har aktiverat ahci i bios innan installation av windows 7 och trim är aktiverat i windows.

As Ssd registrerar min ssd som ide men i bios står det som ahci (behöver jag aktivera det i windows oxå? eller har jag missat en andra inställning i bios gällande ahci?)

Roggan83 och Gizgiz:

Om AHCI är aktiverat i BIOS före installation av Windows så aktiveras det automatiskt i Windows. MEN, det jag tror har hänt er är att ni har aktiverat AHCI för vissa SATA-portar men inte alla (dvs de portar som ni kopplat SSD:n till. Antagligen har era moderkort flera SATA-portar med olika färger, vissa kontrolleras av Intel-chipset och vissa (SATA6) kontrolleras av tex en Marvell-controller. AHCI till dessa aktiveras på ett annat ställa i BIOS. Och i så fall betyder det tyvärr att Windows har installerats utan att AHCI var aktiverat för SSD:n.

Nu är jag inte 100% säker på att det är detta ni har råkat ut för men det låter som att det kan vara så. Det var en annan användare här med gigabyte-moderkort som hade 2 ställen i BIOS att aktivera AHCI på iaf.
Kolla runt i BIOS.

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate

Permalänk

Crucial C300 64GB SATA2

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Medlem

Crucial realssd c300 64gb

Den där writen verkar gå upp och ner fick 74 när jag testade innan..

EDIT: Skulle testa crystaldiskmark men får virus varningar utav MSE när jag laddar ner det.. :S

Permalänk
Medlem
Skrivet av distortion10000:

Roggan83 och Gizgiz:

Om AHCI är aktiverat i BIOS före installation av Windows så aktiveras det automatiskt i Windows. MEN, det jag tror har hänt er är att ni har aktiverat AHCI för vissa SATA-portar men inte alla (dvs de portar som ni kopplat SSD:n till. Antagligen har era moderkort flera SATA-portar med olika färger, vissa kontrolleras av Intel-chipset och vissa (SATA6) kontrolleras av tex en Marvell-controller. AHCI till dessa aktiveras på ett annat ställa i BIOS. Och i så fall betyder det tyvärr att Windows har installerats utan att AHCI var aktiverat för SSD:n.

Nu är jag inte 100% säker på att det är detta ni har råkat ut för men det låter som att det kan vara så. Det var en annan användare här med gigabyte-moderkort som hade 2 ställen i BIOS att aktivera AHCI på iaf.
Kolla runt i BIOS.

Oh, tack så mycket! Kollade runt i bios och hittade en annan inställning att ändra^^ Är det en bra ide att installera om Windows efter man har bytt eller kan man skippa det?

Blev en hel del bättre nu :3

Permalänk
Skrivet av Gizgiz:

Oh, tack så mycket! Kollade runt i bios och hittade en annan inställning att ändra^^ Är det en bra ide att installera om Windows efter man har bytt eller kan man skippa det?

Blev en hel del bättre nu :3

Så där ska det se ut ja
Nu används ju ahci så det verkar som att du slipper att installera om.

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av distortion10000:

Roggan83 och Gizgiz:

Om AHCI är aktiverat i BIOS före installation av Windows så aktiveras det automatiskt i Windows. MEN, det jag tror har hänt er är att ni har aktiverat AHCI för vissa SATA-portar men inte alla (dvs de portar som ni kopplat SSD:n till. Antagligen har era moderkort flera SATA-portar med olika färger, vissa kontrolleras av Intel-chipset och vissa (SATA6) kontrolleras av tex en Marvell-controller. AHCI till dessa aktiveras på ett annat ställa i BIOS. Och i så fall betyder det tyvärr att Windows har installerats utan att AHCI var aktiverat för SSD:n.

Nu är jag inte 100% säker på att det är detta ni har råkat ut för men det låter som att det kan vara så. Det var en annan användare här med gigabyte-moderkort som hade 2 ställen i BIOS att aktivera AHCI på iaf.
Kolla runt i BIOS.

Javisst va det så, vet inte hur jag lyckades missa det men hade nog suttit för länge o knappat igenom bios för den andra inställningen för ahci var precis under den första.

Tack / Roger

Visa signatur

:: Bitfenix Prodigy :: I5 3570k@4.4GHz :: Corsair Hydro H100i :: Sapphire 7970 :: Asus p8z77-i Deluxe :: Corsair TX550 :: 8GB Corsair vengeance LP :: Samsung 830 256GB :: Hitachi 1TB :: WD GP 1TB :: Win 7 x64 :: BenQ E2420 HD ::

Permalänk
Medlem

Intel X25-M G1 80GB RAID0

Mina resultat med Intel X25-M G1 80GB RAID0

Ser det bra ut?

Visa signatur

Mac Studio M1 Max + Studio Display

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dubadai:

Mina resultat med Intel X25-M G1 80GB RAID0

Ser det bra ut?

http://i55.tinypic.com/akk9kp.jpg

Jadå ser mycket bra ut, hur är resten utav uppsättningen? har också raid, fast på G2, men får sämre resultat =/ har ett SB600 som jag kör raid0 på

Visa signatur

Ryzen 5 5600X - SCYTHE SCMG-5PCGH - TUF GAMING X570-PLUS - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 4000MHz - Samsung 980 Pro NVME - Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB EAGLE 2.0 - EVGA BQ 850W

Permalänk
Medlem

När jag körde hem den ifrån Misco så var nog hastigheten runt 100 Km/h i snitt...

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av mp5sd:

När jag körde hem den ifrån Misco så var nog hastigheten runt 100 Km/h i snitt...

Det borde gå att få upp den hastigheten, men du kanske måste uppgradera din motor. Fast du berättade ju inte så mycket om vilken övrig utrustning du har

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gnisch:

Jadå ser mycket bra ut, hur är resten utav uppsättningen? har också raid, fast på G2, men får sämre resultat =/ har ett SB600 som jag kör raid0 på

Bra då! Har Gigabyte X58A-UD3R med i7 950 6GB 1600mhz RAM etc så kör SSDerna på ICH10R

prova denna guiden: http://www.ocztechnologyforum.com/forum/showthread.php?63273-...

Visa signatur

Mac Studio M1 Max + Studio Display

Permalänk

Corsair Force 60 GB

Inte riktigt nöjd med dipparna på HDTune. Någon som vet vad som är fel?

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av distortion10000:

Det borde gå att få upp den hastigheten, men du kanske måste uppgradera din motor. Fast du berättade ju inte så mycket om vilken övrig utrustning du har

Saab V4 med trasigt avloppsrör, eller något liknande...

PS. Det är fredag...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Du har operativsystemet på disken?

Permalänk
Skrivet av Frispel:

Du har operativsystemet på disken?

Japp. Dock bytte jag SATA uttag från SATA 5 till 2 efter installationen. Det ska väl inte ha någon inverkan?

Värt att påpeka är att jag inte har någon annan disk än denna i dagsläget inkopplad.

MVH

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem

Min SSD:

Tycks aldrig fungera att lägga upp bilder i forumet, så ag får väl göra en länk istället:
http://www.ladda-upp.com/bilder-a/ssdistheshit-343.png

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk
Skrivet av Tjalve:

Min SSD:
http://www.ladda-upp.com/bilder-a/ssdistheshit-343.png

Tycks aldrig fungera att lägga upp bilder i forumet, så ag får väl göra en länk istället:
http://www.ladda-upp.com/bilder-a/ssdistheshit-343.png

Den länken funkar inte. Du ska lägga in bilden med IMG kodning

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Skrivet av Ninotramp:

Japp. Dock bytte jag SATA uttag från SATA 5 till 2 efter installationen. Det ska väl inte ha någon inverkan?
MVH

Det kan ha stor inverkan vilken SATA-port man sätter SSD:n beroende på moderkort. På Intelbaserade moderkort är det ofta så att 6 SATA-portar styrs av Intel-chipsetet och 2 portar styrs av exempelvis ett Marvell-chipset. Prestanda kan skilja mellan olika chipset.
Det beror ju lite på vad du har för moderkort men en grundregel är att sätta SSD:n i den första SATA-porten.

Man får inte heller glömma att AHCI sätts på på 2 olika ställen i BIOS för de olika chipseten.

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate

Permalänk
Skrivet av distortion10000:

Det kan ha stor inverkan vilken SATA-port man sätter SSD:n beroende på moderkort. På Intelbaserade moderkort är det ofta så att 6 SATA-portar styrs av Intel-chipsetet och 2 portar styrs av exempelvis ett Marvell-chipset. Prestanda kan skilja mellan olika chipset.
Det beror ju lite på vad du har för moderkort men en grundregel är att sätta SSD:n i den första SATA-porten.

Man får inte heller glömma att AHCI sätts på på 2 olika ställen i BIOS för de olika chipseten.

2 olika ställen? Jag aktiverade det på ett ställe. Nu står det att mshpi är aktiverat i t.ex. benchmark.

Jag ska prova sätta in den i 1:an tack.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av Ninotramp:

2 olika ställen? Jag aktiverade det på ett ställe. Nu står det att mshpi är aktiverat i t.ex. benchmark.

Ja, en del moderkort har 2 ställen i BIOS där man aktiverar AHCI. Beror på hur många SATA-kontroller som sitter på moderkortet. Behöver inte vara så på ditt moderkort.

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate

Permalänk
Medlem

Efter diverse tweakande.

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD