Permalänk
Medlem

Frågeställning. Kan Bulldozer eller någon annan Fusionprocessor längre fram i tiden helt ersätta grafikkort?

Om så är fallet skulle man kunna sätta en sådan i ett Pico-ITX-moderkort så har man en fullgod desktopdator?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mewgh:

Frågeställning. Kan Bulldozer eller någon annan Fusionprocessor längre fram i tiden helt ersätta grafikkort?

Om så är fallet skulle man kunna sätta en sådan i ett Pico-ITX-moderkort så har man en fullgod desktopdator?

Det är nog svårt att säga i dagsläget. Men än på ett bra tag kommer då inte de diskreta grafikkorten att försvinna. Däremot kommer behovet förmodligen att bli lägre för de som inte spelar så mycket. Grafikkortet i t.ex. Llano är ändå kapabel till ganska mycket och fungerar bra som en speldator till vanliga svenssons.

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Medlem

Kommer den passa i detta mobo? https://www.inet.se/artikel/1901839/asus-m4n75td

Tack!

Visa signatur

MacBook Pro 15" 2016
-
robin.se

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pakki:

Det där är inget AM3+ kort. Du kan köra AM3 CPU i AM3+ moderkort men inte Bulldozer i AM3 moderkort då Bulldozer har ett par pinnar mer än Phenom II

Permalänk
Hedersmedlem

Har aldrig pysslat med AMD-processorer förut. Är riktigt sugen, men frågan är om dom hinner släppa Bulldozer innan dom reviderade SB-moderkorten släppts till försäljning, för isf blir jag tvungen att hoppa på det tåget

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mewgh:

Bulldozer är ingen fusionprocessor.

Skrivet av Mewgh:

Det beror ju på vad man menar med fullgod.
Redan idag kan man påstå att Sandy Bridge utan diskret grafikkort är en fullgod desktop dator.
AMD Llano kommer erbjuda lägre CPU-prestanda men högre GPU-prestanda och kan också sägas vara en fullgod desktopdator.

Men om vi ska jämföra mot diskreta grafikkort i lite högre klasser så kommer det inte att ske på 5-10 år iaf.

Skrivet av Überklass:

Har aldrig pysslat med AMD-processorer förut. Är riktigt sugen, men frågan är om dom hinner släppa Bulldozer innan dom reviderade SB-moderkorten släppts till försäljning, för isf blir jag tvungen att hoppa på det tåget

Nej, det kommer man inte.
Bulldozer kommer tidigast i Juni, reviderade SB-moderkort finns ute redan i Mars och med bred tillgång i April.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Nej, det kommer man inte.
Bulldozer kommer tidigast i Juni, reviderade SB-moderkort finns ute redan i Mars och med bred tillgång i April.

Vad jag vet så är det bara sagt Q2? Isåfall senast i juni. Men det har kanske kommit ny information som jag har missat?

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klimpen2:

Vad jag vet så är det bara sagt Q2? Isåfall senast i juni. Men det har kanske kommit ny information som jag har missat?

Senaste jag hört, från xbit labs:

Citat:

The interim chief exec promised to launch code-named Llano accelerated processing units in Q2 2011, but to delay the highly-expected Bulldozer chips to "summer".

Tyvärr!
Eller ja, jag ser fram emot Llano, inte Bulldozer, så för min del är det lika bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Senaste jag hört, från xbit labs:

Joo, jag har nog sätt den där tror jag, men glömt bort det. Såg dock att JF-AMD som jag vet är en anställd hos AMD säger i kommentarerna att:

Skrivet av JF-AMD:

Bulldozer is NOT delayed.

Q2 for desktop
Q3 for server

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klimpen2:

Joo, jag har nog sätt den där tror jag, men glömt bort det. Såg dock att JF-AMD som jag vet är en anställd hos AMD säger i kommentarerna att:

Jo, de har ju sagt Q2 hela tiden, men det är helt enkelt slutet på Q2 som gäller.
Som jag fattat det iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Jo, de har ju sagt Q2 hela tiden, men det är helt enkelt slutet på Q2 som gäller.
Som jag fattat det iaf.

Ah, okej.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

När kan man köpa moderkort till bulldozer? Behöver nytt kort till min phenom II x6, lika bra att vänta kanske och köpa ett am3+?

Frågan är när det kommer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defeat^:

När kan man köpa moderkort till bulldozer? Behöver nytt kort till min phenom II x6, lika bra att vänta kanske och köpa ett am3+?

Frågan är när det kommer?

Förmodligen kommer dem lite före i alla fall. Funkar det du har nu och kan vänta någon månad tycker jag att du borde göra det. Det går ju rykten om att mer än en tillverkare har fått 800-serien av styrkretsar att fungera till AM3+ vilket kan göra att vi får se moderkort med AM3+ snabbare.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Kommande moderkort för AM3+ Det är inte fejk eftersom det är ett hål mer på sockeln

MSI Big Bang Conqueror – AMD 990FX dành cho Bulldozer

Permalänk

Bulldozer kommer förgylla min vardag!

Visa signatur

GTX970 --Intel i5-10600K

Permalänk
Medlem

Ska nog spara ihop cash till am3+ mobo, prolle och lite fetare minnen tror jag.

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordrana:

Ska nog spara ihop cash till am3+ mobo, prolle och lite fetare minnen tror jag.

Samma här! Blir nog att satsa hårt på bulldozer nu när det kommer. speciellt med Battlefield 3 och andra riktigt tunga spel som kommer ut iår! Hoppas vi får se lite prestanda på cebit nu 28 feb.

Visa signatur

I5 2500k@4,6ghz 8gb ram, 6950 Asus Directcu II Fractal design define r3, Corsair h60.
Microsoft sidewinder 4, Logitech mx518, Benq 24", Beats by dr.dre Studio edition.
PSN: Sazern

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klimpen2:

Förmodligen kommer dem lite före i alla fall. Funkar det du har nu och kan vänta någon månad tycker jag att du borde göra det. Det går ju rykten om att mer än en tillverkare har fått 800-serien av styrkretsar att fungera till AM3+ vilket kan göra att vi får se moderkort med AM3+ snabbare.

Okej men det är inte sagt vilken månad det kommer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defeat^:

Okej men det är inte sagt vilken månad det kommer?

Nää, tyvärr inte. Men förhoppningsvis får vi veta något på Cebit.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Klimpen2:

Nää, tyvärr inte. Men förhoppningsvis får vi veta något på Cebit.

En av de mest spännande Cebit's på länge

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Hoppas inte att bulldozer floppar, men om de gör det kommer det nog snabbt byta namn till bullloser. Inte särskilt smart namngivet^^

Hoppas de lyckas klämma ut nåra chip innan DHS11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

En av de mest spännande Cebit's på länge

När är Cebit då?:P

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Defeat^:

När är Cebit då?:P

1-5 Mars i Hannover

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

hoppas vi får se en video om bulldozer från cebit

Permalänk
Avstängd

en tiokärnig bulldozer processor med ordentlig kylning vore inte helt fel.

får väl vänta till 2012 då jag inte vill bränna pengar på ett g34 system.

Permalänk
Medlem

En liten detaljfråga, kommer de nya bulldozer processorerna ha massor av små piggar som tidigare AMD processorerna har haft? Eller kommer de bli som intels prollar med "plattor"? Vet inte hur många gånger en jävla pigg har gått av/blivit böjd och man måste köpa en ny prolle. Känns som AMD borde fattat det beslutet för länge sen.

Visa signatur

I5 2500k@4,6ghz 8gb ram, 6950 Asus Directcu II Fractal design define r3, Corsair h60.
Microsoft sidewinder 4, Logitech mx518, Benq 24", Beats by dr.dre Studio edition.

Permalänk
Medlem

Mycket spännande, blir detta eller ivy bridge i slutet på 2011 om jag inte står ut med min dator.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Skrivet av Stisse:

En liten detaljfråga, kommer de nya bulldozer processorerna ha massor av små piggar som tidigare AMD processorerna har haft? Eller kommer de bli som intels prollar med "plattor"? Vet inte hur många gånger en jävla pigg har gått av/blivit böjd och man måste köpa en ny prolle. Känns som AMD borde fattat det beslutet för länge sen.

Om du kollar igenom filmen nedan så kommer du se att sockeln är den vanliga med pinsen på CPU'n.
För det andra så är det väldigt subjektivt vad man tycker om Intel's LGA. Jag har ofta hört att piggarna på moderkortet är böjda och de går knappt att böja tillbaka, medan AMD's pinnar på processorn ofta går.
Men slut på den diskussionen, om du vill fortsätta rekommenderar jag dig att skapa en tråd om ämnet.

Skrivet av AMD Rox:

Kommande moderkort för AM3+ Det är inte fejk eftersom det är ett hål mer på sockeln

MSI Big Bang Conqueror – AMD 990FX dành cho Bulldozer
uDHCECzhpEk

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem

Hittade lite läsning på ze interwebs, förhoppningsvis finner ni något intressant

http://www.theregister.co.uk/2011/02/24/amd_bulldozer_core_is...

Permalänk
Medlem
Visa signatur