13" Air eller 13" Pro, prestanda..?

Permalänk
Medlem

13" Air eller 13" Pro, prestanda..?

Är på jakt efter en ny laptop, och eftersom jag tycker att apples är helt överlägsna när det gäller design, byggkvalitet och användarvänlighet så blir det en Macbook. Även om jag inte är riktigt kompis med OSX(antar att man kan köra dual boot och win 7?)

Huvudsakliga användningsområdet ska vara Adobe CS 5, möjligen Pro Tools eller liknande (ska inte köra några stora produktioner eller sånt, bara hobbypulande med några få kanaler), surf, och lite film. Vore ju gött om den kunna spela upp 1080p på extern skärm utan problem. Kanske nåt gammalt spel också, bf1942 och andra spel i den kalibern(är ju liksom inte så uppdaterad på spelfronten).

Då undrar jag, är Air:en för klen? Visst, pro-modellen har i7, men det verkar vara någon nedbantad version? Svårt att göra cpu-jämförelser utan modellnamn. Kommer det en ny version av air:en inom en överskådlig tid? Har ju nyss kommit en ny pro så...

Visa signatur

"en trevlig sak man skulle kunna göra med hans fru, det är om man malde ner henne till köttfärs, med salt och peppar och sånt där. Så gjorde man en 352 hamburgare av henne som man då gav till honom. För att då skulle ju inte han kunna äta upp dom.. ja för han är ju vegetarian. Det vore trevligt."

Permalänk
Medlem

MBP 13" är okej för CS5. Air är inte det.
That is all.

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumvante:

Är på jakt efter en ny laptop, och eftersom jag tycker att apples är helt överlägsna när det gäller design, byggkvalitet och användarvänlighet så blir det en Macbook. Även om jag inte är riktigt kompis med OSX(antar att man kan köra dual boot och win 7?)

Huvudsakliga användningsområdet ska vara Adobe CS 5, möjligen Pro Tools eller liknande (ska inte köra några stora produktioner eller sånt, bara hobbypulande med några få kanaler), surf, och lite film. Vore ju gött om den kunna spela upp 1080p på extern skärm utan problem. Kanske nåt gammalt spel också, bf1942 och andra spel i den kalibern(är ju liksom inte så uppdaterad på spelfronten).

Då undrar jag, är Air:en för klen? Visst, pro-modellen har i7, men det verkar vara någon nedbantad version? Svårt att göra cpu-jämförelser utan modellnamn. Kommer det en ny version av air:en inom en överskådlig tid? Har ju nyss kommit en ny pro så...

Processorprestandan hos Pro går knappt att jämföra med Air, så mycket bättre är den. Grafiken är väl ungefär likadan. Air har dock högre upplösning om du föredrar det.
Nej, det kommer inte komma en ny Air på ganska länge eftersom den uppdaterades senast 132 dagar sedan. + att apple inte har kört sitt "en uppdatering per år" på Air:en tidigare.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piece of Cake:

Processorprestandan hos Pro går knappt att jämföra med Air, så mycket bättre är den. Grafiken är väl ungefär likadan. Air har dock högre upplösning om du föredrar det.
Nej, det kommer inte komma en ny Air på ganska länge eftersom den uppdaterades senast 132 dagar sedan. + att apple inte har kört sitt "en uppdatering per år" på Air:en tidigare.

Nej, grafiken är inte "ungefär likadan" - Air har en bättre grafikkrets.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av fratey:

Nej, grafiken är inte "ungefär likadan" - Air har en bättre grafikkrets.

De presterar olika bra i olika tester, därför skrev jag så, men i allmänhet jämförs intel HD 3000 med nividia 310m så 320m är väl något bättre. Men det är ingen natt och dag-skillnad direkt.
Dessutom kan den snabbare processorn kompensera litegrann iaf.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem

Går också i tankar kring Air:en, är den verkligen för klen för PS CS5?

Visa signatur

i5 750 @ 4.0 GHz | GTX 680 | 8 GB Corsair Vengence CL9 | X25-M 80 GB SSD | Gigabyte GA-P55-UD3 | Fractal Design Newton 500W | Fractal Design R2 | BenQ XL 2410T 120hz

Permalänk
Medlem

Jag är i samma situation. Fast jag ska använda den till programmering och film på sin höjd. Inte spel. Inte tunga grafikprogram.
Och hög upplösning är fan en big deal för mig.... Så kanske blir det air, men med 4 gigs minne.
Klarar den 1080p film?
Känns den "rapp" eller finner man den seg?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zhilmoen:

Jag är i samma situation. Fast jag ska använda den till programmering och film på sin höjd. Inte spel. Inte tunga grafikprogram.
Och hög upplösning är fan en big deal för mig.... Så kanske blir det air, men med 4 gigs minne.
Klarar den 1080p film?
Känns den "rapp" eller finner man den seg?

Jag har 13" MBA 4gb i ram och den lite vassare processorn och jag upplever den rapp, 1080p har inte varit några problem att köra heller.
Bäst av allt är ju att den är så otroligt smidig att ha med sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DonRon:

Jag har 13" MBA 4gb i ram och den lite vassare processorn och jag upplever den rapp, 1080p har inte varit några problem att köra heller.
Bäst av allt är ju att den är så otroligt smidig att ha med sig.

Menar du 1,86GHz processorn?
Hur upplever du Photoshop CS5 i så fall? Jag har också tänkt mig 4GB ram på min.

Visa signatur

i5 750 @ 4.0 GHz | GTX 680 | 8 GB Corsair Vengence CL9 | X25-M 80 GB SSD | Gigabyte GA-P55-UD3 | Fractal Design Newton 500W | Fractal Design R2 | BenQ XL 2410T 120hz

Permalänk
Medlem

Här är en test av Macbook Air: Fotofeber

Kanske inte den mest detaljerade beskrivningen men den är kanske intressant att läsa.

Visa signatur

 MacBook Air 11" | TypeMatrix

Permalänk
Medlem
Skrivet av Umiss:

Menar du 1,86GHz processorn?
Hur upplever du Photoshop CS5 i så fall? Jag har också tänkt mig 4GB ram på min.

Jag har 2,13GHz processorn och photoshop har flytit på med det lilla jag hunnit pröva det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piece of Cake:

De presterar olika bra i olika tester, därför skrev jag så, men i allmänhet jämförs intel HD 3000 med nividia 310m så 320m är väl något bättre. Men det är ingen natt och dag-skillnad direkt.
Dessutom kan den snabbare processorn kompensera litegrann iaf.

Alas, du menade "ungefär likadan" som i "som förra generationen" och inte "att den knappt går att jämföra" - det är ju en helt annan sak...

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Nu behöver jag hjälp. Står inför valet mellan en 13" macbook air med 1.86 ghz c2d processorn, 128gb hdd samt 2gb ram eller den nya macbook pro 13" med 2.3 ghz intel core i5 processorn, 320gb hdd samt 14gb ram.

Jag kommer att använda den framförallt på universitet för att ta antecknigar, skriva rapporter, surfa, kolla på hdfilm (720p) samt köra windows på den.

Det lutar mot macbook air då den har högre upplösnig 1440x900 vs macbook pro 1280x800. Storleken samt vikten på airen är även perfekt för mig då jag reser mycket. Det jag gillar mer med mbp är att den har bakgrundsbelyst tangentbord.

Batteriet bör klara 4 timmar (då räknag jag med nedragen belysnig, wifi, bluetooth och allt sånt avstängt) Klarar airen av det?

Gällande hur snabba datorerna är har jag verkligen ingen uppfattnig. Har de senaste 4 åren suttit på en stationär med 2gb ram, amd x2 4200+ processor samt geforce 7950gt. Är airen och mbp snabbare än min nuvarande stationära?

Permalänk
Medlem

Skulle vilja säga att MBA13 är förstahands valet. Den har högre upplösning och SSD ingår (däremot ingår inte 4GB ram som man måste köpa till vid inköp.) jobbar du och skapar /kör många program samtidigt så kan MBP vara ett bättre alternativ. .
För bra spel prestanda passar ingen av de men wow starcraft2 funkar säkert på båda.

Om man trots allt köper MBP är ett bra tips att köpa med optibya då kan du byta ut superdrive emot valfri SSD. Samtidigt som du har kvar hårddisken

Permalänk

Beställde min MB Air 13" för drygt 1 vecka sedan, tog 4 gig minne, annars den billigare varianten.

Har dock lite funderingar kring hårdvaran i den (processorn). Hade väll egentligen tagit för givet att min nya dator skulle ha en i3/i5 minst, men nu blev det inte så.

Så, hur framtidskompatibel är egentligen hårdvaran i nuvarande macbook air? Håller en c2d ett tag till eller är det bara en tidsfråga till i5 + thunderbolt (lightpeak) tar över helt och c2d + usb känns gammalt?

Vill inte kapa tråden med frågan, tycker den går in lite i dina funderingar.

Permalänk

lightpeak kommer inte ta över, det tvivlar jag på.. usb är för etablerat.

däremot kan jag tänka mig, och hoppas att apple nyttjar thunderbolt-kontakten till att förutom köra bilden, ta eSATA, USB3.0, ljudkort osv in i sina skärmar, så man kan ha allt inpluggat permanent i skärmen på skrivbordet, så när man går hemifrån så är det bara 2 kablar att plugga ur, laddkabel+thunderbolt

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon88790:

Nu behöver jag hjälp. Står inför valet mellan en 13" macbook air med 1.86 ghz c2d processorn, 128gb hdd samt 2gb ram eller den nya macbook pro 13" med 2.3 ghz intel core i5 processorn, 320gb hdd samt 14gb ram.

Hur tänkte du med 14 Gb i ram?

Själv har jag beställt en 13" MBP med 128 gb ssd och i7:an. Kommer köpa 8gb ram från komplett nu i dagarna. En optibay är också påväg.

Jag va rädd att MBA inte skulle hålla, prestanda mässigt, så länge som jag planerar att ha den. >3 så fick bli pro modellen ist.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ethaan:

Hur tänkte du med 14 Gb i ram?

Alla gånger han menar 4 GB? Har väl skrivit fel.

Permalänk
Medlem

Beställde en 13" air med 4 gigs ram. Ska bli intressant.

Permalänk
Medlem

köpte en Macbook pro 13 med i7. Jävlar vad den går. Köp en macbook pro istället för air. Jag tycker Air är mer gjorde för bloggare och folk som flyger

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reacher:

köpte en Macbook pro 13 med i7. Jävlar vad den går. Köp en macbook pro istället för air. Jag tycker Air är mer gjorde för bloggare och folk som flyger

Hade gjort det om det inte vore för upplösningen.

Permalänk
Medlem

Jo det är trist att en 13" Macbook Pro modell 2011 ska ha lägre upplösning än 13" Air. Funderar själv kring detta med Air vs Pro men man måste upp i 15" Pro för att få samma upplösning som 13" Air och då blir det genast mycket dyrare.

Visa signatur

B650M GAMING X AX • Ryzen 5 7600X • Radeon RX 6950 XT • 32GB 6000MHz DDR5 • AP201 • Custom Loop