Nybörjarfråga - Starta Ubuntu

Permalänk
Medlem

Nybörjarfråga - Starta Ubuntu

Har försökt mig på att pröva Linux och närmare bestämt ubuntu på min bärbara.
Körde det ett tag parallellt med windows men efter ett tag hände det något mystiskt med ubuntuinstallationen.
När man valde Ubuntu i OS-valet så laddade datorn en stund och sedan kom man till inloggningen fast i "DOS-utseende" alltså, inget grafiskt startar. Jag loggar in och sen ingenting mer än att datorn väntar på vidare kommandon.
Provade att starta om några gånger, alltid samma resultat. Dock upptäckte jag att om datorn fick stå i det här läget i några minuter så startade ubuntu som det skulle automatiskt.
Körde så ett tag men tröttnade till slut och igår så formaterade jag båda partitionerna och installerade både Windows och Ubuntu på nytt.
Funkade fint i en dag, båda operativen startade precis som de skulle men säg den lycka som varar för evigt.
Idag blir det precis likadant igen med Ubuntu. Inloggning i "DOS-miljön" (ja jag vet att DOS inte funnits på många år), sen några minuters väntan innan systemet startar ordentligt.

Ska det vara såhär eller vad är det som spökar?

Permalänk
Medlem

Sitter just nu på Ubuntu 10.10 på min bärbara. När jag har startat datorn så komnmer DOS-miljön upp i några sekunder. Såhär ska det nog vara. Är det däremot en väldigt lång tid vet jag inte vad det är (om det inte är en otroligt seg dator) Hoppas att det iaf var till någon nytta

Visa signatur

Bärbar MacBook Pro 15" Mid '14 l
Mobil Iphone 8 l

Permalänk
Medlem

Nja, det klart att datorn är ingen värsting men att det tar så här lång tid tror jag inte har med prestandan att göra.

Permalänk
Medlem

Har du prövat att logga in och skriva "startx"?

Permalänk
Rekordmedlem

Du kan ha ändrat runmode på något sätt från 5 till 3 då blir det så, http://www.networkclue.com/os/Linux/run-levels.aspx runmode bestämmer hur det ser ut när det startar, man kör ofta 3 på servrar som man inte hanterar grafiskt för att de ska ta mindre minne och få mindre saker körande, ska du ha en mailserver eller webserver så behövs ju inte något skrivbord.......

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Viper33:

Har försökt mig på att pröva Linux och närmare bestämt ubuntu på min bärbara.
Körde det ett tag parallellt med windows men efter ett tag hände det något mystiskt med ubuntuinstallationen.
När man valde Ubuntu i OS-valet så laddade datorn en stund och sedan kom man till inloggningen fast i "DOS-utseende" alltså, inget grafiskt startar. Jag loggar in och sen ingenting mer än att datorn väntar på vidare kommandon.
Provade att starta om några gånger, alltid samma resultat. Dock upptäckte jag att om datorn fick stå i det här läget i några minuter så startade ubuntu som det skulle automatiskt.
Körde så ett tag men tröttnade till slut och igår så formaterade jag båda partitionerna och installerade både Windows och Ubuntu på nytt.
Funkade fint i en dag, båda operativen startade precis som de skulle men säg den lycka som varar för evigt.
Idag blir det precis likadant igen med Ubuntu. Inloggning i "DOS-miljön" (ja jag vet att DOS inte funnits på många år), sen några minuters väntan innan systemet startar ordentligt.

Ska det vara såhär eller vad är det som spökar?

Ok, tillbaka till det basala. Du loggar in i 'command line interface' (CLI) användarnamn och lösen eller? vad händer sen? kommandot 'startx' som någon nämnde startar det grafiska gränssnittet (så att säga du tar dig ut ur "DOS")
Får du något meddelande när du skriver det eller när det inte går att logga in?
Vad har du för hårdvara? Det låter som ett grafikproblem - vad har du för grafikkort? alternativt vad är det för dator/bärbar?

Permalänk
Medlem

Jag skulle chansa att problemet har med att xorg.conf filen nu är ersatt av en temporär konfiguration varje gång man startar datorn. Du kan logga in som root i recovery mode och följa en random guide (typ [1]) för att generera en xorg-konfigurationsfil. Jag har själv inte varit med om ditt problem och är inte säker på att lösningen fungerar - men om du inte löser det med runtime/startx så kan det vara värt ett försök.

Guide till hur du använder recovery mode finns på Ubuntu-SEs wiki[2]

Men som sagt, lek med de andra inställningarna först, då det kan finnas en poäng med att inte forcera inställningar.

[1] http://askubuntu.com/questions/4662/where-is-the-x-org-config...
[2] http://www.ubuntu-se.org/wiki/Howtos/recovery-mode

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pat Benson:

Ok, tillbaka till det basala. Du loggar in i 'command line interface' (CLI) användarnamn och lösen eller? vad händer sen? kommandot 'startx' som någon nämnde startar det grafiska gränssnittet (så att säga du tar dig ut ur "DOS")
Får du något meddelande när du skriver det eller när det inte går att logga in?
Vad har du för hårdvara? Det låter som ett grafikproblem - vad har du för grafikkort? alternativt vad är det för dator/bärbar?

Tack för många svar.
"Command Line interface:t" startar, och jag kan logga in eller lika gärna vänta. Det grafiska startar oavsett efter ett par tre minuter. Enda skillnaden är att man står som redan inloggad när det grafiska startar om man loggar inte ute i "DOS-delen"

Det som visas i text är först:
Ubuntu 10.10 ubuntu tty1
ubuntu login:

om jag bara väntar då kommer texten:
"[134.116164] tpm-tis 00:a: tpm_transit: tpm_send: 7234"
Efter någon minut, sen dröjer det en stund till och alternativt kommer denna textremsa upp ännu en gång.

Skulle jag skriva startX kommer mängder med text, problemet är att jag ser bara ned nedersta delen av detta, kan man scrolla på nåt sätt?

här är det jag ser:
(EE) No drivers available

Fatal Server error:
no screens found

Please consult the The X.org Foundation support at wiki.x.org
Please also check the log file at "/var/log/Xorg.0.log for additional information

ddxSigGiveUp: Closing log
Giving up
xinit: No such file or directory (errno 2); unable to connect to X Server
xinit: No such process (errno3): Server error
Chris@ubuntu: ~$ [240.3400091]INFO: task modprobe:499 blocked for more than 120 seconds
[240.340164]"echo 0> /proc/sys/kernel/hung_task_timeout_secs" disables this message.
[256.612060] tpm_tis 00:0a: tpm_transit: tpm_send: error 4294967234
[360.340078] INFO: task modprobe:449 blocked for more than 120 seconds
[360.340171] "echo 0> /proc/sys/kernel/hung_task_timeout_secs" disables this message.
[256.612060] tpm_tis 00:0a: tpm_transit: tpm_send: error 4294967234

Sen efter någon minut startar ubuntu som det ska.
känns som om det är någon timeout som ligger på i typ 120 sekunder innan det startar, liksom det som står ovan.

Permalänk
Skrivet av Viper33:

Tack för många svar.
"Command Line interface:t" startar, och jag kan logga in eller lika gärna vänta. Det grafiska startar oavsett efter ett par tre minuter. Enda skillnaden är att man står som redan inloggad när det grafiska startar om man loggar inte ute i "DOS-delen"

Det som visas i text är först:
Ubuntu 10.10 ubuntu tty1
ubuntu login:

om jag bara väntar då kommer texten:
"[134.116164] tpm-tis 00:a: tpm_transit: tpm_send: 7234"
Efter någon minut, sen dröjer det en stund till och alternativt kommer denna textremsa upp ännu en gång.

Skulle jag skriva startX kommer mängder med text, problemet är att jag ser bara ned nedersta delen av detta, kan man scrolla på nåt sätt?

här är det jag ser:
(EE) No drivers available

Fatal Server error:
no screens found

Please consult the The X.org Foundation support at wiki.x.org
Please also check the log file at "/var/log/Xorg.0.log for additional information

ddxSigGiveUp: Closing log
Giving up
xinit: No such file or directory (errno 2); unable to connect to X Server
xinit: No such process (errno3): Server error
Chris@ubuntu: ~$ [240.3400091]INFO: task modprobe:499 blocked for more than 120 seconds
[240.340164]"echo 0> /proc/sys/kernel/hung_task_timeout_secs" disables this message.
[256.612060] tpm_tis 00:0a: tpm_transit: tpm_send: error 4294967234
[360.340078] INFO: task modprobe:449 blocked for more than 120 seconds
[360.340171] "echo 0> /proc/sys/kernel/hung_task_timeout_secs" disables this message.
[256.612060] tpm_tis 00:0a: tpm_transit: tpm_send: error 4294967234

Sen efter någon minut startar ubuntu som det ska.
känns som om det är någon timeout som ligger på i typ 120 sekunder innan det startar, liksom det som står ovan.

Ok då är det grafik strul.

när du loggat in med CLI , skriv in detta och posta här.

cat /var/log/Xorg.0.log | grep EE

plocka även ut vad som står i xorg.conf

nano /etc/X11/xorg.conf


OBS! tänk på att inte blanda versaler och gemener, stor bokstav där det är det.

Permalänk
Medlem

Kan vara värt att helt enkelt ta bort xorg.conf, och sedan installera om drivrutinerna till grafikkortet. Så gjorde jag alltid med min förra laptop, där X gick sönder ibland.

Mao: rm /etc/X11/xorg.conf

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Grafikinställningar

Vet du om du kör "switchable" eller "discrete" grafik? Du hittar dessa inställningar i BIOS.
Man kan få sådana här problem med Xorg ifall man kör switchable-grafik på laptops. Prova att köra igång din laptop med "discrete"-grafik, ifall du har denna inställning.