SSD - lite frågor
Jag har funderat ett tag på att köpa en SSD och då jag fick veta att Vertex 3 och Intels G3 skulle komma 2011 Q1 så tänkte jag vänta och nu när de kommit så är priserna rätt höga men förståeligt, åtminstone på Vertex 3 serien som är ohyggligt snabb. Intel 510 verkar rätt seg jämfört för samma pris men jag antar andra saker kan påverka som t.ex stabilitet vilket intels diskar verkar ha haft bäst.
Nu så sitter och funderar på antingen OCZ Vertex 2 60GB eller Corsair F60. Båda verkar rätt snabba, tillräckligt med plats och lagomt pris (ca 1000kr från lokalbutik).
Två saker som jag undrar över är bl.a volymen och livslängd. Nu är det så att jag kör Windows 7 64-bit vilket tar upp ca 25GB och lägg till en 5GB för småprogram så har vi 30GB, alltså hälften av en 60GB disk och då har jag inte installerat något spel. Med tanke på att jag oftast bara fokuserar på ett till tre spel åt gången är det inte så farligt, då bör jag precis få plats, åtminstone om det är nytt. Kommer prestandan försämras om jag använder en 80-95% av volymen?
Hur är det med dagens SSD, speciellt de två jag funderar på, när det gäller livslängd? Hur länge kommer det ta för diskarna att slitats ut? Jag har för mig jag läste något om att moderna SSDs som bygger på MLC kan skriva ca 10 GB per dag i 10 år. Jag antar prestandadegraderingen är, mer eller mindre, linjär så jag kommer nog inte märka en enorm prestandadump på en gång vilket är bra.
Om det är någon annan disk jag bör kolla på så är det bara att kommentera. Jag skulle säga att vid dagsläget är prisgränsen 1400-1500kr, om det är mer värt än något av dem jag funderade på.