Asus nuvarande moderkort får stöd för Bulldozer med BIOS-uppdatering

Permalänk
Medlem

Kanske är så att de har kört med AM3+ socklar ett tag redan på dessa moderkort men inte gått ut med denna informationen innan man haft ett bios färdigt som man kunnat verifiera funktionen på?

Permalänk
Medlem

Dock läste jag förut på amd blogspot att 890 chipset med den nya sortens prolle skulle inte få samma effekt eller så som det nya 990 chipset, just pga av nb,sb och lite andra små finneser dom lägger in i nya chipset. så en FX prolle i ett 890 chipset kommer prestera markant sämre än i 990fx. True story.

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordrana:

Dock läste jag förut på amd blogspot att 890 chipset med den nya sortens prolle skulle inte få samma effekt eller så som det nya 990 chipset, just pga av nb,sb och lite andra små finneser dom lägger in i nya chipset. så en FX prolle i ett 890 chipset kommer prestera markant sämre än i 990fx. True story.

Markant? Vist, sämre men hur mycket återstår att se.

Visa signatur

"Den som aldrig gjort fel har aldrig testat något nytt" -Albert Einstein

MSI 890FXA-GD70 + 1055t @ sweetspot 3,9Ghz

Permalänk
Hedersmedlem

Vilken bra nyhet! Tror sladdbrorsan blir glad över vilket mobot jag slängde in i hans (ganska) nya dator Blir intressant att se hur det presterar.

Permalänk
Medlem

Vågar man anta att vi som sitter på 790-kretsar får bita i det sura äpplet och köpa nytt moderkort?

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk

Niiiiiiiice! Återstår och se hur bra de presterar med de gamla kretsarna!

Visa signatur

|| AMD Phenom II 1055T 4GHz || CoolIT ECO A.L.C. || 4GB 1600MHz RAM || Asus Crosshair IV Formula || 34cm E-kuk || p-12 Chassi ||

Permalänk
Skäggig legend

Nu blev jag väldigt glad. Jag som hade ångest över att jag köpte ett 890fx i onödan när fler saker i burken dog då jag skulle få köpa nytt till bulldozer, men icke!

Totalt EPIC!

Visa signatur

Tråden om Skägg! - My cave...
Main: Ryzen 7 5700X3D - 32GB CL16 - RX 9070 - Acer X34 OLED ultrawide
Bärbar: MacBook Pro 14"- M4 - 16GB - 1TB
Server: 5600G - 16GB - 24TB - Plex
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6

Permalänk

JAAAAAAAAAAAAAAAAAA!!! Älska AMD för detta<33333

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem

Men hur blir det UEFI då? Kommer BIOS uppdateringen även innehålla det?

Visa signatur

Sitter utan dator för tillfället :(

Permalänk
Medlem

hmm... kan fortfarande bli ett nytt 990fx

Visa signatur

Chassi: [Antec P280] Nätagg: [Corsair AX850 GOLD] Moderkort: [Asus P9X79 PRO] Processor: [Intel Core i7 3930k @4,6GHz] Processorkylare: [Noctua NH-D14 SE2011] RAM: [Corsair Vengeance LP 4x4GB 1600Mhz] SSD: [Corsair Force GT 180GB] Grafikkort: [2x Sapphire Radeon 6950 (Dual Fan) i Crossfire]

Permalänk
Medlem

Jävligt nice för de som äger ett Crosshair IV.

Dock ska man själv köpa ett helt nytt AM3+ eftersom Gigabyte inte är lika coola som Asus =(

Permalänk
Medlem

Hahaha älskar som sa: NEJ DET KOMMER INTE FUNGERA PÅ AM3 SLUTA SKRIV OM DET HELA TIDEN! In Your Face.

Permalänk

Undrar vad priserna kommer landa på samma plånboksvänliga AMD?

Visa signatur

Fractal Design R3| ASUS Crosshair IV Formula| AMD 1090BE @3.2Ghz Stock| ZOTAC GeForce® GTX 480 AMP!| 8GB Corsair domintor 1600mhz| Corsair Force 60Gb| 2st Western Digital 500Gb @ Raid 0| 750w Corsair HX| + Free Macbook av skolan man kan inte klaga ialf.

Permalänk
Discokungen

Trevligt för er som redan har AM3-kort. ^^ Det blir förmodligen ett AM3+-kort för min del, får se vad processorerna landar på men det är ju AMD.

Visa signatur

AMD 9800X3D - Corsair 32GB 6000 CL30- Gigabyte B650 Aorus Elite - Inno3D 4090 - Intel 900p - CaseLabs SMA8 - LG 42C2 - Asus Loki 1000W SFX-L - Aquaero 6 - Vattenkyld - Steam Deck LCD 1TB

Permalänk
Medlem

Hoppas Gigabyte och de andra också uppdaterar sina moderkorts BIOS för att ta AM3+(viktigast med Gigabyte dock:P)

Vore underbart ifall jag bara kan proppa in en Bulldozer-processor i mitt nuvarande bygge...Ifall jag var tvungen att uppgradera moderkortet skulle det nog bli uppgradering först vid AM5 eller liknande^^
Vem vet, kanske av tacksamhet kan unna mig ett nytt grafikkort från just Gigabyte om de fixar kompabilitet

Permalänk
Medlem
Skrivet av dunis90:

Hoppas Gigabyte och de andra också uppdaterar sina moderkorts BIOS för att ta AM3+(viktigast med Gigabyte dock:P)

Vore underbart ifall jag bara kan proppa in en Bulldozer-processor i mitt nuvarande bygge...Ifall jag var tvungen att uppgradera moderkortet skulle det nog bli uppgradering först vid AM5 eller liknande^^
Vem vet, kanske av tacksamhet kan unna mig ett nytt grafikkort från just Gigabyte om de fixar kompabilitet

Gigabyte har också stöd nu Kolla deras hemsida.

Ska de ändra Bulldozerns CPUns Pins eller är det endast de nytillverkade Moderkorten (AM3) som kommer stödja och inte de nuvaranda som alla redan har?

Permalänk
Medlem

Gilla :3

Permalänk
Medlem
Skrivet av partynikko:

Gigabyte har också stöd nu Kolla deras hemsida.

Typiskt, mitt moderkort finns med men har inte revision 3.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grasp247:

Men hur blir det UEFI då? Kommer BIOS uppdateringen även innehålla det?

Nej.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

varför är då infon jag fått hela tiden att AM3 socketen har 941 pins och Bulldozer prollarna har 942 pins??

Visa signatur

Intel Core i5 4690k @4.1GHz |---| Asus Maximus VII Ranger |---| ASUS STRIX GTX 980 Ti DirectCU III |---| Corsair Vengeance LP 2x8gb |---| EVGA Supernova G1 650w |---| Fractal Design Define R5 |---| Acer 27" XB270HU

Permalänk
Medlem

På gigabytes hemsida ser det ut som om enbart de nyaste revisionerna (3.1) av deras kort kommer ha stöd. Om man tittar på bilderna och jämför med tidigare revisioner ser man att det är ett till hål för en extra pinne tillagt, svarta sockets och står am3+ på de senaste.

http://www.gigabyte.se/products/product-page.aspx?pid=3789#ov

Permalänk
Skrivet av SkaBenjo:

På gigabytes hemsida ser det ut som om enbart de nyaste revisionerna (3.1) av deras kort kommer ha stöd. Om man tittar på bilderna och jämför med tidigare revisioner ser man att det är ett till hål för en extra pinne tillagt, svarta sockets och står am3+ på de senaste.

snyggt av dem, kunde ju sakt de tidigare för de som ville köpa smidigt..

står ju till och med AM3+ på dem ju

gillas iallafall.. sitter själv på rev 1.0 eller nått

Visa signatur

Lian Li 354B, 60A 12v, Amd x6 4.1ghz, (4.6ghz turbo), AMD 5850 oc, 8GB ram 1600 mhz, Asus evo, 3 TB, Bluray, Samsung 23" + 160" projektor,

Permalänk
Medlem
Skrivet av SkaBenjo:

Bra att du uppmärksammade det!
Med Gigabyte verkar det alltså inte vara AM3-kort som får stöd, utan äkta AM3+-brädor

Permalänk
Medlem

Synd att man inte har asus då

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hela pressreleasen:

Citat:

Stockholm, Sweden (March 15, 2011) — ASUS, the worldwide leader in motherboard design and sales, today announced the release of the industry's first AM3+ CPU enabled motherboard solution based on the existing AMD 8-Series Chipsets. Current owners of an AM3-based board* can make their AMD 8-Series motherboards compatible with the latest AM3+ CPUs with a simple BIOS** update from the official ASUS website.

ASUS provides options for users to be the first to enjoy AM3+

AMD’s new AM3+ CPU is a complete microarchitecture redesign from previous AMD CPUs, and offers better performance over the previous generation. As such, ASUS is committed to provide continuous support for the latest technologies, and is the first to market for a product solution for user’s needs. Current ASUS 890FX and 890GX series motherboards can be upgraded to enjoy the extra performance offered by future AM3+ CPUs. ASUS will also be releasing*** the AMD 8-Series Chipset motherboards based on 880G and 870 as well as the 760G Chipset with the AM3+ socket for increased selection so users can enjoy AM3 and

AM3+ CPUs.

Current AMD 8-Series chipset based motherboards feature award-winning overclocking utilities, along with ASUS Core Unlocker which was widely recognized by global media at its debut while Turbo Unlocker offers real-time adjustments to enhance system performance. All utilities are designed to help the user achieve maximum performance from their systems.

*BIOS Upgradable Supported AM3 models:

AMD 890FX/SB850:

*Crosshair IV Extreme
*Crosshair IV Formula
*M4A89TD PRO/USB3
*M4A89TD PRO
AMD 890GX/SB850:
*M4A89GTD PRO/USB3
*M4A89GTD PRO

**Current BIOS update is a beta release. Please check the ASUS support site for continual updates.

***Upcoming ASUS M5A Series models (AM3+ socket with AMD 8-series chipsets):

AMD 880G
M5A88-V EVO
M5A88-M EVO
M5A88-M
AMD 870
M5A87
AMD 760G
M5A78L
M5A78L LE
M5A78L-M/USB3
M5A78L-M PLUS
M5A78L-M LE
M5A78L-M LX

Visa signatur

Burken : | PhII x6 1055T @ 4.2GHz | Corsair H50 PnP Scythe SL12SH | Asus Crosshair IV F | 4GB Dominator 1600 CL8 | Corsair HX520W | CM HAF932 | Dell 2405FPW | Creative 5.1 THX |

Permalänk
Medlem

Jag förstår fortfarande inte hur mitt moderkort skulle kunna ha en Bulldozer när det inte har hål för den extra pinnen?? 941 är IV Formula kortet och 942pins är Bulldozer...

Visa signatur

Intel Core i5 4690k @4.1GHz |---| Asus Maximus VII Ranger |---| ASUS STRIX GTX 980 Ti DirectCU III |---| Corsair Vengeance LP 2x8gb |---| EVGA Supernova G1 650w |---| Fractal Design Define R5 |---| Acer 27" XB270HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mitron:

Jag förstår fortfarande inte hur mitt moderkort skulle kunna ha en Bulldozer när det inte har hål för den extra pinnen?? 941 är IV Formula kortet och 942pins är Bulldozer...

Hammare, tång eller borr löser det snabbt.

Permalänk
Medlem

Trevlig och oväntat, det kvarstår dock frågetecken kring eventuell prestandaskillnad mellan 8xx och 9xx styrkretsar (om den finns och hur stor den är).
Tråkigt att man inte sitter på Asus-kort i dagsläget då.

Visa signatur

Intel i7 3770K@4,5GHz | EK-Supremacy | ASUS P8Z68-V| Samsung 30nm 1600 CL11@1866 CL9 4x4GB | Geforce GTX780 Ti | EK-FC Titan Plexi | Enermax Platimax 1500W | Ubuntu 20.04 & Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mögel:

Sjukt bra gjort av AMD som lika gärna hade kunnat sälja på sina kunder fler moderkort. Nästa bygge blir nog baserat kring AMD.

Det är det som gör att jag tror att AMD kommer komma ifatt. Därför att folk gillar företag som tänker lite på sina kunder. Till och med personer som inte berörs av att processorerna kommer fungera på AM3 blir ju sugna att köpa Bulldozer. (Jag misstänker att du inte har ett AM3 moderkort till din i5a )

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X - Sapphire RX 5700 Pulse - MSI Gaming Edge x570 WiFi - Corsair Vengeance LPX Black 32GB - Noctua NH-D14 - Fractal Design Define R3 Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mitron:

hmm, bra fråga... Sitter själv på samma moderkort så ämnet är minst sagt högintressant för mig

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X - Sapphire RX 5700 Pulse - MSI Gaming Edge x570 WiFi - Corsair Vengeance LPX Black 32GB - Noctua NH-D14 - Fractal Design Define R3 Black Edition