Dags att uppgradera inför det kommande spelåret!

Permalänk
Medlem

Dags att uppgradera inför det kommande spelåret!

Det var länge sen jag köpte en ny dator och jag har inte brytt mig om att hålla mig uppdaterad på allt vad datorer innehåller på länge. Senaste jag kollade så var dual core "the shit!".
Nu är en ny era på gång med en massa nya krävande grafikmotorer och jag känner att det är dags för mig att uppgradera det jag sitter på just nu.

Tanken är att jag ska börja läsa på om allt från moderkort till grafikkort, men har upptäckt att det finns en helt ny (för mig) outforskad djungel utav komponenter och mackapärer som är jääävligt förvirande för en oinsatt som mig.
När jag väl har kommit fram till vad som är vad så kommer jag börja köpa delar till den nya datorn, min ekonomi är ganska tight just nu så jag kommer satsa på att köpa en del i månaden ungefär.

Det här är ingen ren "köprådstråd" egentligen, utan mer en tråd för att uppdatera mig snabbare. (Kunde inte starta en tråd i "Processorer, moderkort och minnen" då jag är ny användare, om det här är oacceptabelt för er moderatorer så får ni gärna ta bort eller flytta tråden)

Tänkte börja med att fråga vad som är "the shit" när det kommer till moderkort.
Vilket moderkort är bäst just nu? Vad ska man leta efter om man vill ha ett moderkort som kommer hålla ett bra tag framöver. DDR 3 kommer finnas ett tag eller håller dom på att gå över till något nytt?

Kommer såklart att ta reda på allt eftersom så ni behöver inte förklara allt i minsta lilla detalj. Det jag behöver och det jag vill ha är en klackspark i rätt riktning!

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Therodan:

Det var länge sen jag köpte en ny dator och jag har inte brytt mig om att hålla mig uppdaterad på allt vad datorer innehåller på länge. Senaste jag kollade så var dual core "the shit!".
Nu är en ny era på gång med en massa nya krävande grafikmotorer och jag känner att det är dags för mig att uppgradera det jag sitter på just nu.

Tanken är att jag ska börja läsa på om allt från moderkort till grafikkort, men har upptäckt att det finns en helt ny (för mig) outforskad djungel utav komponenter och mackapärer som är jääävligt förvirande för en oinsatt som mig.
När jag väl har kommit fram till vad som är vad så kommer jag börja köpa delar till den nya datorn, min ekonomi är ganska tight just nu så jag kommer satsa på att köpa en del i månaden ungefär.

Det här är ingen ren "köprådstråd" egentligen, utan mer en tråd för att uppdatera mig snabbare. (Kunde inte starta en tråd i "Processorer, moderkort och minnen" då jag är ny användare, om det här är oacceptabelt för er moderatorer så får ni gärna ta bort eller flytta tråden)

Tänkte börja med att fråga vad som är "the shit" när det kommer till moderkort.
Vilket moderkort är bäst just nu? Vad ska man leta efter om man vill ha ett moderkort som kommer hålla ett bra tag framöver. DDR 3 kommer finnas ett tag eller håller dom på att gå över till något nytt?

Kommer såklart att ta reda på allt eftersom så ni behöver inte förklara allt i minsta lilla detalj. Det jag behöver och det jag vill ha är en klackspark i rätt riktning!

Tack på förhand!

Vad är en tajt budget? 5 tusen, 10 tusen, 15 tusen??

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av NightFred:

Vad är en tajt budget? 5 tusen, 10 tusen, 15 tusen??

Mindre än det nästan. Ungefär 5 tusen i månaden, drar även in lite pengar på internet poker. Därav att jag kommer köpa en sak i taget.

Men priset är ganska irrelevant. Jag tänkte bygga en värsting dator som kommer gå att uppgradera ett tag framöver.
Så låt säga att jag sitter på 1 miljon och ska nu lägga pengar på en grym spel dator. Vad ska jag ha för något då? (Blir lättare för mig att se vad som är det värsta som går att ha just nu, sen beta av neråt i prisklasser. Istället för att börja med noll koll på vilket som är det värsta, sen försöka lista ut det själv därefter.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Therodan:

Mindre än det nästan. Ungefär 5 tusen i månaden, drar även in lite pengar på internet poker. Därav att jag kommer köpa en sak i taget.

Men priset är ganska irrelevant. Jag tänkte bygga en värsting dator som kommer gå att uppgradera ett tag framöver.
Så låt säga att jag sitter på 1 miljon och ska nu lägga pengar på en grym spel dator. Vad ska jag ha för något då? (Blir lättare för mig att se vad som är det värsta som går att ha just nu, sen beta av neråt i prisklasser. Istället för att börja med noll koll på vilket som är det värsta, sen försöka lista ut det själv därefter.)

http://www.inet.se/kundvagn/visa/253010/att-kopa-i-delar-unde... Har du lite att köpa på dig under ett par månader.

Visa signatur

[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av NightFred:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/253010/att-kopa-i-delar-unde... Har du lite att köpa på dig under ett par månader.

Hade inte rekommenderat ett moderkort utan stöd för sli/cf om man vill ha ett framtidssäkert paket med relativt hög budget. Sen räcker originalkylaren till processorn gott och väl tills dagen kommer då man behöver överklocka, känns som den där noctua fläkten ska ha lägst prioritet.

Här kommer ett i mina ögon mer prisvärt och framtidssäkert alternativ.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/253022/2011-03-04

TS kan ju självklart fläska på med ett 580 men sett till pris/prestanda är 560 SOC helt överlägset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leg:

Hade inte rekommenderat ett moderkort utan stöd för sli/cf om man vill ha ett framtidssäkert paket med relativt hög budget. Sen räcker originalkylaren till processorn gott och väl tills dagen kommer då man behöver överklocka, känns som den där noctua fläkten ska ha lägst prioritet.

Här kommer ett i mina ögon mer prisvärt och framtidssäkert alternativ.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/253022/2011-03-04

TS kan ju självklart fläska på med ett 580 men sett till pris/prestanda är 560 SOC helt överlägset.

Ärligt tallat behöver inte var enda person som läser på forumet köra med CF eller SLi. Hur många kommer någonsin att lägga ut extra för ytterligare ett grafikort efter ca 6månader till 1 år senare. Köper du ett vetigt grafikort så kommer det ett nytt 6månader senare som är ännu mycket bättre osv.. Har man en pressad ekonomi så är det ju inte det första man tänker på att presa ut 4500kr + för att köra två GTX 560 Ti SOC kort i SLi.. Du kanske tycker det är viktigt men kanske inte ifall du skall köpa på dig saker under ett tag.. Den som avgör en sådan sak är TS ifall han tycker att det är en intresant fråga och pengar finns för det.. Fördelen med HD 6950 kortet är ju att man kan låsa upp det i bios och få ett 6870 kort istället.. Finns massor med information om detta.. Då har du sparat in en del pengar på detta..
En eftermarkanads CPU-kylare är både tystare och effektivare i kylningen än den medföljande från Intel. Det finns bara bra fördelar förutom att det kostar lite extra med en. Något man inte kan vara utan när man väl skaffat en. Men vist det är också upp till TS att avgöra vad han tycker..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ursäkta, har varit borta ett tag så har inte kunnat gå in här o skrivit.
Det känns som att ni fortfarande försöker göra en så billig men "duglig" dator som möjligt. Det är inte det jag är ute efter.

Tanken är att jag ska bit för bit köpa en VÄRSTING dator, som jag sedan kan uppgradera och sälja dom äldre delarna när det behövs. Alltså köper jag kanske ett sjukt bra grafikkort just nu, sen om 1 år säljer jag det till någon polare och köper ett sprillans nytt grafikkort med mellanskillnaden (detta låter bättre i mina öron än att köpa ett helt nytt var 3-4:e år. . Men det hör inte till saken.

Så, det jag undrar är alltså vad som är värsting just nu i Moderkortsväg samt Processor?

Ram?

Dubbla grafikkort kommer jag inte använda mig utav, för om jag har förstått det rätt så finns det knappt spel som är kompatibla med 2 kort, men vad är det som är värsting just nu?

Varför jag undrar det här, förklarade jag lite högre upp i tråden, verkar som att de som svarade missade det. Jag vill själv sätta mig o läsa på om allt vad datordelar gäller, så att jag är "up to date" med allt. Därför vill jag endast ha information om vad som är bäst just nu. Sen börjar jag på toppen och betar av neråt i prisklass för att se vad jag ska inhandla för att få mest för pengarna. (Men jag vill göra det själv).

Vill inte säga prisklass då jag inte vet vad det kommer gå på, men låt säga att det var som förut så runt 22k för en ultimat speldator.