Permalänk
Medlem

Routern som inte vill?

Hejsan jag levt med detta problem ganska länge nu och börjar tröttna lite på de...

Problemet är att mitt internet tappar anslutning ganska ofta, ibland kanske 10ggr på 1 timme och ibland några få gånger under kvällen, trodde först det var för att jag använde trådlöst men nu när jag kör med kabel blir det samma sak endå.

Så min teori är att routern har gett upp lite?, den har endå vart använd i ca 4-5år och så har den stått mot ett fönster som solen steker på rätt bra under sommaren så man ser ur antennen är solblekt.

Men när vi några få gånger bara har tagit med routern och kört lite lokalt på nått lan har jag inte märkt några random dc's. Fast dock kanske det inte är en säker källa då det inte har vart så ofta och routern kanske var på bra humör haha!

Iallafall någon som har några tankar om vad det kan vara, eftersom det är trådlöst genom 2 hus och dom som är direkt uppkopplade på modemet inte klagar så funderar jag på routern.

Samt kanske värt att nämna så vet jag inte om modemet också är en router och det kan störa? har hört att man inte ska ha router>router.

Tack å bock i förhand

Visa signatur

| AMD Phenom II x4 910e @ 3.45 Ghz | Scythe Grand Kama Cross cooler | ASUS Crosshair formula IV | Corsair VX 550W | Cooler Master HAF 922 | Samsung Spinpoint F3 1TB | Corsair XMS3 4gb 1600mhz | Samsung 22X DL SH-S223C | AMD Radeon 6870 XFX |

Permalänk
Medlem

Om man inte kunde ha router på router skulle vi knappast ha något Internet idag.
Utan att veta exakt hur det är kopplat eller vilken utrustning du har så gissar jag på att det är dags att byta router, den med antenn på.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Om man inte kunde ha router på router skulle vi knappast ha något Internet idag.
Utan att veta exakt hur det är kopplat eller vilken utrustning du har så gissar jag på att det är dags att byta router, den med antenn på.

Okej, hade bara för mig att det kunde strula upp saker me utgivningen av ip-adresser men men...
Japp får testa byta ut den.

Visa signatur

| AMD Phenom II x4 910e @ 3.45 Ghz | Scythe Grand Kama Cross cooler | ASUS Crosshair formula IV | Corsair VX 550W | Cooler Master HAF 922 | Samsung Spinpoint F3 1TB | Corsair XMS3 4gb 1600mhz | Samsung 22X DL SH-S223C | AMD Radeon 6870 XFX |

Permalänk
Medlem

Har du uppgraderat firmware på routern?
Ett modem är egentligen en router, lager 3 utrustning. Eftersom den routar traffik mellan två nätverksinterface.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Themis:

Har du uppgraderat firmware på routern?
Ett modem är egentligen en router, lager 3 utrustning. Eftersom den routar traffik mellan två nätverksinterface.

ahh okej, nix det har jag inte , hur gör man det isf?

Visa signatur

| AMD Phenom II x4 910e @ 3.45 Ghz | Scythe Grand Kama Cross cooler | ASUS Crosshair formula IV | Corsair VX 550W | Cooler Master HAF 922 | Samsung Spinpoint F3 1TB | Corsair XMS3 4gb 1600mhz | Samsung 22X DL SH-S223C | AMD Radeon 6870 XFX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av knezovic:

ahh okej, nix det har jag inte , hur gör man det isf?

Det är olika och är i regel ingen svår procedur. Det görs nästan alltid genom webbgränssnittet men hur man gör beror på tillverkare och modell. Kolla i instruktionsmanualen för enheten. Om du inte har kvar den går den med stor säkerhet att ladda ner från tillverkarens hemsida.

Permalänk
Medlem

updaterade Firmwaren nu nån verision runt 3.** men det står fortfarande att den har vers 2.**, tar det tid för den att ändra det på webgränssnittet ?

Visa signatur

| AMD Phenom II x4 910e @ 3.45 Ghz | Scythe Grand Kama Cross cooler | ASUS Crosshair formula IV | Corsair VX 550W | Cooler Master HAF 922 | Samsung Spinpoint F3 1TB | Corsair XMS3 4gb 1600mhz | Samsung 22X DL SH-S223C | AMD Radeon 6870 XFX |

Permalänk
Medlem

Nej det ska det nog inte. Kanske kan det vara så att du uppgraderade från en alldeles för gammal version och borde ha gjort det stegvis. Vad heter din router? Tillverkare/modell.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Themis:

Nej det ska det nog inte. Kanske kan det vara så att du uppgraderade från en alldeles för gammal version och borde ha gjort det stegvis. Vad heter din router? Tillverkare/modell.

Det är en D-link DI-524, ganska gammal grej då de står att min nuvarande firmware är från 2006..

Visa signatur

| AMD Phenom II x4 910e @ 3.45 Ghz | Scythe Grand Kama Cross cooler | ASUS Crosshair formula IV | Corsair VX 550W | Cooler Master HAF 922 | Samsung Spinpoint F3 1TB | Corsair XMS3 4gb 1600mhz | Samsung 22X DL SH-S223C | AMD Radeon 6870 XFX |