Värme- och fläktproblemet med 2011 MBP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aonike:

Tydligen så körs 6750M hela tiden (bugg?).

Jag laddade därför ner gfxCardStatus och tvingade datorn att använda sig av av det integrerade grafikkortet. Då blev datorn genast svalare och batteritiden blev mycket bättre.

AMDs grafikkort används hela tiden ja. vill du stänga av måste du göra det manuellt.
Nvidias lösning är mycket bättre (smidigare iaf) där den sköter det automatiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaskfe:

AMDs grafikkort används hela tiden ja. vill du stänga av måste du göra det manuellt.
Nvidias lösning är mycket bättre (smidigare iaf) där den sköter det automatiskt.

På System Preferences->Energy Saver så kan man välja om datorn ska skifta automatiskt, men det verkar inte fungera.

Permalänk
Medlem

Mitt problem verkade vara kortvarigt, för efter någon omstart och lite annat så gick det tillbaka till normala nivåer. Ligger på ~40c idle, ~45c vid surfande, ~60-65c om jag spelar t.ex. Bejeweled 3 och ytterligare ett tiotal grader högre vid HD-uppspelning i XBMC. Fläkten håller sig nästan alltid på en nivå så att den inte stör, oftast hör jag den inte alls (<3000 rpm).

Permalänk
Medlem

Det verkar vara en del mjukvarubuggar som skapar värmeproblemen.

Datorn ligger på 40-50 grader för cpu och gpu vid lätt användning utan att fläkten går igång. Men kör jag på fler skärmar med den dedikerade gpu´n och har flera saker på i bakgrunden så går den upp till ≈65 med måttlig aktivitet på fläktarna.

Vid spel så drar det iväg uppåt 80 för båda med fläktarna på max.

Visa signatur

optimisten påstår att vi lever i den bästa av världar, medan pessimisten fruktar att det är sant

Permalänk

Hej

Jag köpte nyligen Pro 15" 2.2 och satt in 8GB.

Testar Photoshop och inte märkt av problem än så länge! Samma sak innan med 4GB. Inga ljud från fläkt alls. Jag ska testa lite tyngre program och återkommer

Permalänk
Medlem

Jag har MBP 13" (bas version)

Jag främst Win7 när jag jobbar med datorn och temperaturen på CPUn har INTE gått under 60 grader på hela dagen.

Just nu har jag webläsare med massa en hel del flikar och lite andra program programvaruutveckling igång .... dock ingen som jobbar precis hela tiden. CPU användningen ligger runt 20-25 % och temperaturen ligger runt 75 grader.

Med lite tyngre program kommer CPU temperaturen upp till 99 grader, dock är det inte spel/videoredigering eller sånt som slukar hela CPU och massan annat.

Känner mig lite orolig.

Visa signatur

Laptop: FSC Amilo sa3650 med ZM87 + GraphicBooster (Externt Radeon HD3870)
Laptop: MacBook Pro 13" 2011

Permalänk
Skrivet av Adrian:

Jag har MBP 13" (bas version)

Jag främst Win7 när jag jobbar med datorn och temperaturen på CPUn har INTE gått under 60 grader på hela dagen.

Just nu har jag webläsare med massa en hel del flikar och lite andra program programvaruutveckling igång .... dock ingen som jobbar precis hela tiden. CPU användningen ligger runt 20-25 % och temperaturen ligger runt 75 grader.

Med lite tyngre program kommer CPU temperaturen upp till 99 grader, dock är det inte spel/videoredigering eller sånt som slukar hela CPU och massan annat.

Känner mig lite orolig.

reklamera din dator!

Permalänk
Medlem
Skrivet av thowsen:

reklamera din dator!

Mmmm... jag kanske borde göra det. :s Men blir det några problem med att jag har bytt hårddisk och uppgraderat minnet själv? Vad säger Apple om sånt?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adrian:

Mmmm... jag kanske borde göra det. :s Men blir det några problem med att jag har bytt hårddisk och uppgraderat minnet själv? Vad säger Apple om sånt?

De har instruktioner i sin manual om hur du gör detta. Det bryter inte mot din garanti.

Permalänk
Medlem

macbook pro 2011 15in 2.2 8gb 750gb

temp: 79-80c
usage: 10%-13%

har skype o safari pa bara.. e det vanliga temps??

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adrian:

Montera tillbaka orginalerna för säkerhets skull!

Visa signatur

 MacBook Pro 15" Retina,  iPhone 6,  iPad Air,
Home server: AsRock q1900dc-itx, Bitfenix Prodigy, 4gb SO-DIMM DDR3L, 90w laptop charger, 2x2tb,

Permalänk
Medlem

Verkar vara väldigt blandat om hur varm den nya modellen blir.
Jag har en 13" i7 och ligger på runt 40° med safari och skype igång.
När jag kollar på film eller gör något mer krävande ligger den på ca 60° ibland uppåt 70°.
Min fläkt ligger alltid på 2k RPM vad jag har märkt men då spelar jag inga spel heller så jag har inte precis stressat ihjäl den. Det värsta jag har testat är 1080p-filmer än så länge.

Visa signatur

AMD R7 5800X | MSI MPG B550 GAMING PLUS | HyperX Fury Black RGB 32GB | EVGA GeForce RTX 3080 FTW3 ULTRA | Corsair RM750X V2 | Corsair iCUE 4000X RGB | Asus Rog Swift PG279Q | Windows 10

Permalänk
Medlem

Man får byta disk och minne själv.

Vad gäller tempsen så verkar det som sagt vara en del mjukvarubuggar som drar iväg med gpu och cpu nyttjandet. diskreta grafiken är en bov då den går igång bara man nyser på den.

Sen så får man inte glömma att de har kvar samma chassi och kylning trots ny cpu och ny gpu som båda är klart varmare än vad som satt i innan.

Visa signatur

optimisten påstår att vi lever i den bästa av världar, medan pessimisten fruktar att det är sant

Permalänk

Börjar fundera på om min dator är lite varm.

Sitter med 2st Chrome rutor uppe, ~7 flikar i varje, twitter app, iCal, Preview, Mail, TextMate, SketchBookExpress just nu.

CPU ~60c
Usage: 5-10%
Fans: ~2000 rpm

Vad tror ni? Laddaren är i också, kanske blir varmare då?

Edit: Base 13"

Edit 2: Drog igång AMonsterAteMyHomework, och CPUn gick upp direkt till 85c och fläktarna runt 6000 rpm :/

Edit 3:
Glömde att säga att jag har skärmen kopplad till en 23" U2311H med 1920x1080 upplösning. Alltså kör jag med 2 skärmar, det kanske förklarar endel... Ska testa spela lite utan 23" skärmen.

Visa signatur

Stationär: [Intel i5 750 2,66Ghz]-[XFX Radeon HD5770 1GB DDR5]-[ASRock P55 Extreme]-[Corsair 2x2GB DDR3]-[WD Black 640GB]-[Corsair TX 650W]
Bärbar:  MacBook Pro 13" 2011 - Unboxing - Galleri
TV-spel: Playstation 3 40GB, Xbox 360 Elite, Wii, Gamecube, N64, NES

Permalänk
Medlem

Jag har läst på en del andra forum att en del av värmeproblemen kan beror på att för mycket kylpasta ligger mellan cpu/gpu och kylaren. Samt att när användare tagit bort den gamla kylpastan och lagt på ett nytt tunt lager har gett sänkning av idle-temperaturen på upptill 10-20 grader. Är det någon som testat detta här?

Personligen är jag inte så sugen att lämna in datorn och vänta nån vecka på att få tillbaka den då den används både som primär dator, samt som jobbdator.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Adrian:

Jag har läst på en del andra forum att en del av värmeproblemen kan beror på att för mycket kylpasta ligger mellan cpu/gpu och kylaren. Samt att när användare tagit bort den gamla kylpastan och lagt på ett nytt tunt lager har gett sänkning av idle-temperaturen på upptill 10-20 grader. Är det någon som testat detta här?

Personligen är jag inte så sugen att lämna in datorn och vänta nån vecka på att få tillbaka den då den används både som primär dator, samt som jobbdator.

upp till 20 grader låter lite otroligt för att vara idle men i load blir det skillnad. datorn borde inte nå 90 grader imo (macbook pro 2011 stängs av vid 100). problemet såvitt jag hört är både mjukvaru relaterat och ¨kylpast¨-relaterat.
du kan lämna datorn på närmsta appleservice ställe, finns en tjänst på apple.se som hittar närmsta

Permalänk
Medlem

Min macbook 13" 2010 blir 90 grader när jag spelar. Man bränner sig på undersidan under cpun/grafikkortet ^^ Fast jag brukar dra upp fläkten med smc fancontrol men då låter det ju en del Sen vet jag att macbooks inte är till för att spela på men ändå

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk

Lirade lite starcraft 2 idag på min 2011 MBP 13", lägsta grafik, och den låg väl mellan 85-90c.

Men jag lyckades får ner idle från 60c till 40-45c när jag laddade ner smcFanControl och satte lägsta på 4000rpm. Blev mycket bättre så, men funderar ändå på att prata med någon på apple butiken och se vad dom säger.

Visa signatur

Stationär: [Intel i5 750 2,66Ghz]-[XFX Radeon HD5770 1GB DDR5]-[ASRock P55 Extreme]-[Corsair 2x2GB DDR3]-[WD Black 640GB]-[Corsair TX 650W]
Bärbar:  MacBook Pro 13" 2011 - Unboxing - Galleri
TV-spel: Playstation 3 40GB, Xbox 360 Elite, Wii, Gamecube, N64, NES

Permalänk
Medlem
Skrivet av thowsen:

upp till 20 grader låter lite otroligt för att vara idle men i load blir det skillnad. datorn borde inte nå 90 grader imo (macbook pro 2011 stängs av vid 100). problemet såvitt jag hört är både mjukvaru relaterat och ¨kylpast¨-relaterat.
du kan lämna datorn på närmsta appleservice ställe, finns en tjänst på apple.se som hittar närmsta

Jo, jag vet att jag borde lämna in den men hur lång tid tar det att få tillbaka den? Jag ska nämligen börja plugga utomlands och reser om ca 2 veckor... och då måste jag ha den igen.

Edit: Men det här med mjukvarurelaterade fel.... gäller inte detta främst optumus funktionaliteten dvs. för de datorer som har dubbla grafikkort?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Adrian:

Jo, jag vet att jag borde lämna in den men hur lång tid tar det att få tillbaka den? Jag ska nämligen börja plugga utomlands och reser om ca 2 veckor... och då måste jag ha den igen.

Edit: Men det här med mjukvarurelaterade fel.... gäller inte detta främst optumus funktionaliteten dvs. för de datorer som har dubbla grafikkort?

du får helt enkelt ringa och fråga hur lång tid, i bästa fall kan de ju skruva upp den och byta kylpasta på den över dagen bara.

angående mjukvarufelet så ja delvis, men jag har också hört att fläktarna jobbar på ett nytt sätt i 2011 modellen är föregående, tror jag läste det på apple.com support

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexandberg:

Börjar fundera på om min dator är lite varm.

Sitter med 2st Chrome rutor uppe, ~7 flikar i varje, twitter app, iCal, Preview, Mail, TextMate, SketchBookExpress just nu.

CPU ~60c
Usage: 5-10%
Fans: ~2000 rpm

Vad tror ni? Laddaren är i också, kanske blir varmare då?

Edit: Base 13"

Edit 2: Drog igång AMonsterAteMyHomework, och CPUn gick upp direkt till 85c och fläktarna runt 6000 rpm :/

Edit 3:
Glömde att säga att jag har skärmen kopplad till en 23" U2311H med 1920x1080 upplösning. Alltså kör jag med 2 skärmar, det kanske förklarar endel... Ska testa spela lite utan 23" skärmen.

Din dator är inget fel på, helt normala temperaturer för det som körs på din.

Permalänk
Medlem

Har det hjälpt med den nya uppdateringen som apple släppt?

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro Ax] [AMD Ryzen 5600X] [Noctua NH-L12S Ghost S1 Ed] [Asus GTX 1080 STRIX 8 GB] [32GB HyperX Fury RGB 3600 MHz] [2x WD Black SN750 1 TB NVME] [Corsair SF750] [Loque Ghost S1 MK3] [Synology DS212 2x2 TB NAS] [2x Mackie HR624] [LG Ultragear 27GP850 27" IPS] [TOFU 65% ALU, Zealios V2] [Glorious Model O White] [Epos H3PRO]

Permalänk
Skrivet av bluppblupp:

Har det hjälpt med den nya uppdateringen som apple släppt?

undrar precis samma. någon som märkt någon skillnad nu efter uppdatering?

Permalänk
Medlem

Vet inte om det delvis är mjukvarurelaterade fel men det är inte enbart det iaf. På jobbet fick vi en Mac som var på tok för varm och där fläkten lät som fasen, skickade tillbaks den efter ett samtal och dom konstaterade att det var ett hårdvarufel. Vet dock inte vad men skulle gissa på kylpastan.

Permalänk
Medlem

Jag bytte kylpasta på min. High end 15" 2,3GHz.

Med SmallluxGPU (http://www.macupdate.com/app/mac/33632/smallluxgpu/) som stressar både GPU och CPU samtidigt i OSX fick jag upp til 98 grader på CPU. Ca 75 Grader på GPU.

Jag skruvade upp, rensade bort gammal pasta och bytte mot AS. Jag märkte inte så mycket bättre temps. Mellan 3 - 5 graders sänkning skulle jeg tro. Det är iallafall bättre. Nu idlar jag på ca 40 grader utan något speciellt igång, endast browsing. Youtubar jag så går den upp til 45.

Tror det är rätt ok temps. i7 Quad core CPUn är väl rätt så kraftig, kanske inte så konstigt at den blir varm när man stressar den.

Visa signatur

Søk på "BjoKib" på Spotify om du gillar Progressive House / Deep / Trance.

Permalänk
Medlem

Har en 2011 - 17" som jag testat genom följande sätt:
Terminal -> yes > /dev/null &
Upprepa ovanstående tills du uppnår totalt 8 processer

Det som hände för mig var att fläktarna gick upp till 5500rpm och temperaturen för kärnnorna varierade mellan 80-92 grader. Inget problem med datorn m.a.o. inga hängningar! Glad man blir!