Permalänk
Medlem

Skolarbete om renässansen

Håller på att skriva ett skolarbete om renässansen där en utav uppgifterna är:

"Formulera tre egna frågor som du besvarar under arbetets gång. Avsluta med en reflektion kring se svar du fått. Tänk på att jobba ordentligt med valet av frågor. Bra frågor är en förutsättning för att kunna ge bra svar."

Jag har fastnat, den enda frågan jag kan komma som verkar vettig är "Hur har renässansen påverkat oss idag?" (även om jag inte har svaret på den frågan). Någon som skulle kunna hjälpa till och komma på några riktigt bra frågor som inte är allt för svåra att besvara?

Permalänk
Medlem

Kanske lite taskigt men min fråga är:
Vad är det du inte förstår i meningen: Formulera tre egna frågor som du besvarar under arbetets gång?

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomas_88:

Kanske lite taskigt men min fråga är:
Vad är det du inte förstår i meningen: Formulera tre egna frågor som du besvarar under arbetets gång?

Det är att komma på tre bra frågor som är problemet.

Permalänk
Medlem

Hur kan man beskriva renässansens kopplingar till det antika samhället?

Vad är det som får medeltiden att övergå i renässansens och hur skiljer sig dessa åt i hur den västerländska människans agerande i samhället?

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Få med Leonardo da Vinci på ett hörn, han är ju renässansen personifierad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalimac:

Få med Leonardo da Vinci på ett hörn, han är ju renässansen personifierad.

Personligen känns det som att det blir alldeles för stor fokus vid hans person och att läraren förmodligen tycker bilden kan bli lite väl onyanserad då. Heller i sådant fall nämna det i förbigående utifrån en fråga baserat på utveckligen i italien/florence.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Lägg lite extra fokus på Sverige under renässansen kanske?

Visa signatur

(\__/) RIP [-Pale-]
(O.o) www.icanhascheezburger.com
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sentenced:

Hur kan man beskriva renässansens kopplingar till det antika samhället?

Vad är det som får medeltiden att övergå i renässansens och hur skiljer sig dessa åt i hur den västerländska människans agerande i samhället?

Bra frågor, jag tar nog med dem

Permalänk
Medlem

Du kan ju ta och vända på det. Hitta tre bra svar och sen ställer du frågorna. Det är så man gör på högskolan sen Man börjar med en frågeställning, ser vad man får fram för information och sen ändrar man frågeställningen så att den passar det man skrivit. Inget fel i det.

Permalänk
Medlem

Någon som har ett exempel på hur renässansen har påverkat dagens samhälle?

Permalänk
Medlem

Hur har kyrkans roll i samhället påverkats av renässansen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murloc:

Någon som har ett exempel på hur renässansen har påverkat dagens samhälle?

Efter romarikets fal (jag sätter i alla fall tidpunkten till 476)l kan man se hur kristendomen i västvärlden påbörjade sitt intåg i allt högre utsträckning. Kristendomen fyllde det vakum som imperiet lämnade efter sig när den romerska administrationen splittrades i flera riken som slogs om makten. Det var alltså kristendomen som var den gemensamma faktorn bland de forna provinserna när man inte längre var en del av romarriket. Därmed kunde kristendomen bli en stor maktfaktor över hela väst. De kunde diktera villkor och hur människor skulle leva i samhällen. Detta utvecklades ännu mer ju längre tiden gick. Kyrkan var alltså något som gällde över riksgränserna. Det spelade ingen roll vem det var som styrde i ett land de var tvungen att ha en inställning till kyrkan.

Under renässansen började man istället prata om individen i religionen. Man kunde ifrågasätta kyrkan på ett helt annat sätt än förrut och kyrkan skulle sakta men säkert tvingas anpassa sig till att även ta till sig vad enskilda individer hade för åsikter och krav. Man kunde helt enkelt ifrågasätta kyrkans maktposition.

Den individualismen som börjar dyka upp under renässansen är självklart inte likadan som dagens individualismen men det finns beröringspunkter.

*** EDIT ***

Det här är inte meningen som ett definitivt svar på din fråga utan en reflektion som jag tycker du kan fundera på när du besvarar frågan. Jag arbetar just nu förbi renässansen då jag håller på med Romarriket samt 30-åriga kriget. Dvs båda tid som ligger före och efter renässansen.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sentenced:

Efter romarikets fal (jag sätter i alla fall tidpunkten till 476)l kan man se hur kristendomen i västvärlden påbörjade sitt intåg i allt högre utsträckning. Kristendomen fyllde det vakum som imperiet lämnade efter sig när den romerska administrationen splittrades i flera riken som slogs om makten. Det var alltså kristendomen som var den gemensamma faktorn bland de forna provinserna när man inte längre var en del av romarriket. Därmed kunde kristendomen bli en stor maktfaktor över hela väst. De kunde diktera villkor och hur människor skulle leva i samhällen. Detta utvecklades ännu mer ju längre tiden gick. Kyrkan var alltså något som gällde över riksgränserna. Det spelade ingen roll vem det var som styrde i ett land de var tvungen att ha en inställning till kyrkan.

Under renässansen började man istället prata om individen i religionen. Man kunde ifrågasätta kyrkan på ett helt annat sätt än förrut och kyrkan skulle sakta men säkert tvingas anpassa sig till att även ta till sig vad enskilda individer hade för åsikter och krav. Man kunde helt enkelt ifrågasätta kyrkans maktposition.

Den individualismen som börjar dyka upp under renässansen är självklart inte likadan som dagens individualismen men det finns beröringspunkter.

Jag blir dock lite förvirrad utav det som står i boken som jag tar mycket av min fakta ifrån (Bra Böcker lexikon 2000). Där står:

"Enligt den traditionella uppfattningen medförde renässansen en ny, individcentrerad människosyn, vilken åtföljdes av en tilltagande sekularisering. I dag har man emellertid frångått denna uppfattning. Icke desto mindre är det ett faktum att stora förändringar inträffade under perioden"

Går inte det direkt emot det du säger om individualism och avståndstagande från kyrkan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murloc:

Jag blir dock lite förvirrad utav det som står i boken som jag tar mycket av min fakta ifrån (Bra Böcker lexikon 2000). Där står:

"Enligt den traditionella uppfattningen medförde renässansen en ny, individcentrerad människosyn, vilken åtföljdes av en tilltagande sekularisering. I dag har man emellertid frångått denna uppfattning. Icke desto mindre är det ett faktum att stora förändringar inträffade under perioden"

Går inte det direkt emot det du säger om individualism och avståndstagande från kyrkan?

Alltså förrut så la man mycket mer viktigt vid individualismen, att det skulle varit mer likt det som vi idag menar är individualism medan det snarare är att man i större utsträckning kan ifrågasätta kyrkan. Dvs att individen får en roll i samhället som denna inte kunde ha förrut. Inte att det skulle varit en tid av individer. Kyrkan har ju en stor roll mycket längre än renässansen. Man tog inte avstånd från kyrkan men man kunde börja fundera över sin samtid på ett annat sätt och där har t.ex. filosoferna från grekland en plats.

Under medeltiden hade det inte varit okay att börja prata om några okristna grekiska fjantar i toga som försökte lösa världsproblemen medan man under renässansen började ta till sig det som filosoferna redan under antikens grekland diskuterade.

Inte individualism eller sekularisering alltså. Det är något helt annat och det skulle vara lite bisarrt med sekularisering då nästan direkt efter renässansen kommer ju det 30-åriga kriget

*** EDIT ***

Även om reformationen t.ex. kan ses som en motmaktsreaktion så kan man ändå se att grunderna till den som börjar under senmedeltiden kan förstärkas av renässansens tankegångar om att människan som individ kan tolka religionen och därmed skapa nya uttrycksätt för den. Individen kan se problem med katolska kyrkan och kan påpeka dessa och kräva förändring för att katolska kyrkan har fel.

*** EDIT 2 ***

Jag kan måhända lägga din ribba lite för högt i onödan. Jag pratar om historieskrivning utifrån universitetsnivå där vi överanalyserar och försöker finna infallsvinklar och teoretiserar på ett helt annat sätt än vad som är nödvändigt på gymnasiet. Jag tror inte din lärare är ute efter sådant utan efter mer generella svar och det är därför jag försöker förenkla bilden något så att du enklare kan söka dig till exempel på vad du kan titta efter i dina läroböcker.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Du kan väl skriva någon fråga som besvaras genom att beskriva skillnaderna och likheterna med klassicism, renässansen är ju som ordet visar en pånyttfödelse (av antikens ideal etc).