Helgsnack: "Vilka retrospel har jag missat?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av moire:

TA är inte retro. Det har jag spelat och spelar fortfarande sedan det kom ut! Dock med några pauser på ett år eller så i bland.

Många bra Retro spel som nämns här, jag vill lägga till Moonstone. Det är doc till AMiga.
http://www.youtube.com/watch?v=y1lbCWqiqyk

jag spelar det själv fortfarande, är dock inte säker på att många andra gör det. ja förutom oss invigda.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem

Skidmarks måste ju med här... speciellt som kossa.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

WS: z790 ProArt + 13900K + 4080 + 2x32GB 6400 MT/s + 19 TB NVME. Bambu labs P1S.
Server: Klassiskt PC-V2000 med skapligt mycket SSD (ca 33 + 57 TB) och dual 10G.

Permalänk
Medlem

Carmageddon
CS 1,3
BF 1942
War craft 2
Starcraft
Mafia
Redneck
Settlers 3
Theme park world
Unreal tournamnet typ det första
Stronghold
Pizza syndicate (så många timmar man kunde slå ihjäl)
Massa Strategi spel som jag glömt namnen på :P.

Visa signatur

p4 3.4ghz 1290 (3 st ddr) radeon 9800 pro 128mb

Permalänk
Medlem

Total annihilation (bara awesome)
Settlers III (fanns inte många rts där man kan köra mot 19x datorspelare)
Heroes of M&M III
GTA 2 LAN!
Hitman
knight and merchants (småkul rts spel där man måste mata sina soldater och det krävdes rätt mycket för att kunna bygga en soldat)
Dungeon keeper II (Awesome småfilmer mellan uppdragen)

Permalänk
Medlem

Världens igenom tidernas bästa spel ur alla synvinklar (inte minst ur e-sports perspektiv) - Counter-strik 1.6!

Permalänk

Själv så spelar jag ibland duke nukem 3D, MechCommanderGold, MechWarrior, samt flera andra spel som har nämnts tidigare i tråden. förresten undra vad ett original duke nukem 3D, Descent 1-2-3, Beneath a steel sky, UFO enemy unknown, Dune 2 i perfekt skick skulle vara värt idag... är det någon som vet om det finns något värde på dem?

Permalänk
Medlem

Håller med många ovanstående !

Unreal tornament
Half Life
osv..
Men måste nog även tillägga:

Ubåten 95 som kom på diskett till Windows 95 .
Du är en gul ubåt som ska "simma" runt och samla livbojjar och akta dig för konservburkar!
Minns att jag hade väldigt roligt med det spelat . ngn annan som spelat det ?

Permalänk
Medlem

Sid Meier`s Civilization II
Day of the tentacle
Sam and Max - Hit the Road
Ascendancy <-- http://en.wikipedia.org/wiki/Ascendancy_%28video_game%29
Dune 2
Doom 2
Rise of the traids
Battle Isle
Zak McKracken and the alien mindbenders

Snyft.. den gamla goa tiden...

Edit:

Såg att The Logical Factory har lanserat Ascendancy på iOS plattformen. De av er med iPhone, iPad eller iTouch rekommenderas att testa.

Permalänk
Medlem

Angående Transport Tycoon, är det inte något otroligt att dom inte gjort en vettig uppföljare till den? Har kommit massa tycoons men inga som innehöll allt som den gamla hade.

Visa signatur

Fractal R3, Corsair AX 850W, 2x Gigabyte 580 Windforce + Gigabyte 210, I7 2600k @ 4.6 GHz, Asus P8P67 PRO, Corsair 32GB 2133 MHz, Corsair H80, Intel 320 300GB, 5x2TB WD GP, 5xSchyte F-Flex 1600, 2xFractal 140mm Silent, 7xFanmate, 3xDell U3014, LG BH10LS30, Qpad 5k, Logitech Z-5500, Sennheiser 360, 2xDinovo Edge. Samsung 900X4C, 256GB SSD, 16 GB Ram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huxflux:

Unreal tournament, hur kul som helst

edit: kom på att det finns äldre spel, zak mckraken (till atari), scorched earth, sim city, sen fanns det nåt vilda västern spel som jag inte kommer ihåg namnet på.. kanske nåt med shotgun?

Unreal Tournament CTF Instagib is teh shaite! http://www.youtube.com/watch?v=NFB-HP0HyOU
Inte så dumt att rida på redeemern heller, HEHE

Men detta är ju inte oldschool, tycker de är rätt nya... (nu känner man sig gammal)
Oldschool på PC måste ju vara när man satt och klippte igång Blake Stone och Wolfenstein på sin murriga 286/386:a med monokromskärm.
http://www.youtube.com/watch?v=logSpEAjaoc
Det var ju liksom tungt när man fick riktigt LJUD till spelen. "alla" köpte ju SB 16/AWE32 när de kom.
Liksom "alla" återigen köpte ett Voodoo när de kom, det var en så galen revolution så jag vet inte vad man ska jämföra det med. Skulle behövas fotorealism för att det skulle kännas som ett lika stort steg idag.

Ett spel som var sköj men som nog inte många minns var Rise of the Triad, röj med double gun...
http://www.youtube.com/watch?v=QD2inIuLFqI&feature=related

Halva grejen var ju ibland att få igång sina lir, var ju liksom en sport att frigöra basminne för att kunna starta.

Permalänk

Darkseed på Amigan saknar jag ibland

http://www.youtube.com/watch?v=s3dGvTaQjd8

Visa signatur

HP

Permalänk
Medlem

Btw, är det bara jag som kommer ihåg det svenska äventyrsspelet Myulk?

Inget skräckspel har någonsin lyckats efterlikna den obeskrivliga skräck jag upplevde när jag som 8-åring försökte ta tillbaka Öppanäng-gård från Slymmers tentakler!

Spelet utger sig för att vara en "bondesimulator" kanske inte helt olik harvest moon. Men snart märker du att allt inte står rätt till. Sjuklig växtlighet som växer på bakgården, vindlande katakomber som sträcker sig under de uppsvällda kullarna, uråldriga maskiner som kan förutse väder och vind, och en ofrånkomlig känsla av att du iakttas av något... något som inte är helt mänskligt!

Har Myullk lärt mig något om bondelivet så är det att vårt storstadsliv bara är en fasad för att skydda oss från den uråldriga kosmiska ondska som lurar ute på landsbygden.

Visa signatur

Efficiunt Daemones, ut quae non sunt, sic tamen quasi sint, conspicienda hominibus exhibeant. - Lactantius

Permalänk
Medlem

SkiFree och Rodent's Revenge är även ett par gamla klassiker.

http://ski.ihoc.net/

http://reynoldssoft.com/rodentgame/rodent_download.htm

Visa signatur

Efficiunt Daemones, ut quae non sunt, sic tamen quasi sint, conspicienda hominibus exhibeant. - Lactantius

Permalänk
Medlem

Läste igenom lite försiktigt och såg att ingen nämnt det gamla goda spelet Outcast, vilket inte är speciellt nostalgiskt för mig då jag spelade det LÅNGT efter dess release, men ändå är det ett spel som man verkligen kan njuta av trots dess maximala upplösning på 640x800 (eller vad den nu heter)

Permalänk

Baldur's Gate serien, spelen som gjorde Bioware till ett välkänt spelföretag.

Klassisk Dungeons&Dragons känsla i en av de mest retro fantasy-miljöer som existerar, Forgotten Realms. Spelen innehåller den bästa story jag hittills sett i spelvärlden, med enormt djupa karaktärer (mycket djupare än i dagens andliga uppföljare, Dragon Age).

Smakprov på skurken i 2:an, Jon Irenicus (bästa skurken genom tiderna i min mening, och vet att jag inte är ensam): http://www.youtube.com/watch?v=22Ki7yp2XL0&feature=related

Visa signatur

I might not look like much... but I'm pro at pretending to be a ninja.

Permalänk
Medlem

Jag spelade igenom fallout 1 & 2 härom veckan och hade fruktansvärt svårt att lägga ifrån mig spelen. Dom spelen är mina absoluta favoriter. Och ingen som nämnt Constructor eller Street wars? väldigt underhållande spel med.

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem

Lite förvånad över att ingen nämnt The Temple of Elemental Evil, Jag älskade det spelet..
http://www.youtube.com/watch?v=WkBJWibmmsE

Permalänk
Medlem

Silver
Zelda serien
FF7
Knights of the old republic 1 & 2
lylat wars
Star craft
Mario kart
Warcraft 3
Heroes of M&M 2
Syndicate wars
Diablo 2
Soul calibur 2
Halo 1 & 2
Banjo Kazooie
Chrono trigger
Resident evil
mega man 2
Sonic 3
mega man x
mario 2

... är dessa som poppar upp i huvudet. kommer säkert på fler men dessa har verkligen gjort avtryck på mitt spelande.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mintboll:

ooh sjukt fint spel... saknar..

fixade ganska nyligen in de på min kompis dator, klart trevligt

Permalänk
Skrivet av dolidupe:

Jag spelade igenom fallout 1 & 2 härom veckan och hade fruktansvärt svårt att lägga ifrån mig spelen. Dom spelen är mina absoluta favoriter. Och ingen som nämnt Constructor eller Street wars? väldigt underhållande spel med.

Kan inte mer än att säga att du har sååå rätt.. kan inte finna bättre rpg till dator!

annars så är det gamla strategi spel: x-com, settlers, c&c, transport tyccon och så får man inte glömma PIRATES! till amiga självklart!

Visa signatur

CPU: i7 950 @ 3,27 RAM: 6Gb Corsair xms 1600Mhz GPU: Gigabyte AMD Radeon 6970 Mobo: ASUS sabertooth 58X PSU: Corsair TX 850 SSD: Corsair Nova 64gb HDD: WD Caviar green 1TB Kylning: Noctua NH-U12P

Permalänk
Medlem

Deus Ex! Spelat ut det 10+ ggr och kan fortfarande idag hitta något jag missat. Innan nya spelet släpps i slutet av Augusti så ska orginalet spelas ut igen.

Top 10 Retro spel.
Deus Ex
Baldur's Gate 2 + Expansion
Baldur's Gate + Expansion
Fallout 1
X-Com - Enemy Unknown
System Shock 2
Dune 2
Command & Conquer
Elite 2: Frontier
Thief: The Dark Project

Andra retrospel
Indiana Jones & The Fate of Atlantis
Day Of The Tentacle
Full Throttle
Sam & Max Hit the Road
Beneath a Steel Sky
Another World
The Secret of Monkey Island
The Adventures of Willy Beamish
Ultima 7: The Black Gate
Jagged: Alliance
Bioforge

Men nu var jag ju offtopic men ett retro spel jag missat totalt är Halflife 2 (om det kan räknas som retro) + expansioner. Det har jag velat sätta mig ned med i åratal och jag har köpt det men inte funnit tid att spela det tyvärr =/

Visa signatur

MSI MPG X870E Carbon WiFi| AMD Ryzen 9 9800X3D@5,4 GHz locked| MSI MAG Coreliquid A15 360| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-37-37-50| MSI RTX 4090 Suprim X| Asus ROG PG32UCDM QD-OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av AdelOst:

Btw, är det bara jag som kommer ihåg det svenska äventyrsspelet Myulk?

LOL har en PCGamer tidning på dass med en recension av det spelet...

Permalänk
Medlem

North and South till Amiga 500, Grymt kul Sitter och spelar det fortfarande. Dock på emulator då jag inte har Amigan kvar

Visa signatur

Jag har ingen dator att visa upp här nere längre, men jag har en fräsig formel 1 bil i Lego!

Permalänk
Medlem

Fallout 2 och Railroad Tycoon 2 är 2 spel jag spenderat hundratals timmar framför. Railroad Tycoon 2 är fortfarande i min mening det bästa finans/tycoon spelet någonsin, inte lika impad av 3:an

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Permalänk
Medlem

har amiga 500, commodore64 och en del andra datorer kvar från förr med massor av spel, kanske dax att packa upp dom igen

man ser direkt vilka som varit med ett tag och vilka som är lite yngre på retro spels valen.

dukenukem filmen var underbar, så klassisk. kommer aldrig se sådana spel igen. själv gillar jag de flesta många nämnt men inte läst alla svar än. wonderboy serien är ju väldigt klasisk och rolig om inte annat. nötte man många timmar som ung på sega master system.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

Första spel jag minns var ett tärningsspel på en zx-80 som min storebror bror hade köpt i kit från England och lött ihop. Det var dock tråkigt. Några bättre som jag minns, blandat gammalt och lite nyare:
Gridrunner (Vic20 versionen)
Barbarian
Test Drive (Pass any low flying planes...)
Captain Comic
Prince of Persia (DOS)
Stunt car racer
Big red racer
Carmageddon
Snake
Tetris
Art of war
Hitman
Pirates!
Sim City
Civilization
C&C
AoE I
AoM
Outrun
Lego racers
Midnight Club I&II
Indiana Jones and the last crusade
Populus
Black & White
Colin McRae
Monster truck madness
Microsoft Flight Simulator
Tyrian
Arkanoid
Duke Nukem
Wolfenstein & Return to Castle Wolfenstein
Alla GTA gamla som nya
och många fler som jag inte minns namnen på...

Och varva kommer av att på de flesta (riktigt) gamla spelen så började spelet om från början när man kom till slutet och ofta så nollades poängen också så för att kunna jämför high score med kompisar fick man skriva ned varvpoängen och summera. Alternativt om det inte fanns poäng så jämförde high score genom att ange antal varv och var man dog på sista varvet.

Permalänk
Medlem

diablo 1
warcraft 2
HOMM 2
ignition
quake 1
carmageddon
red alert 1
C&C
psycho pinball
väldigt tidiga versioner av CS

är spel som jag spelade väldigt mycket när man var mindre

Visa signatur

5900X & 6700 XT

Xperia 1 mk. V

Permalänk
Medlem

Jag ser ingen idé med att nämna alla bra spel som ni andra redan har nämnt, men jag såg att alla har missat ett av de största guldkornen: Jagged alliance 2! Ett turbaserat rollspel i nutid(eller 1998) som var så coolt när det kom och är fortfarande. Det var sjukt spännande strider där man under motståndarens tur satt o tänkte "hoppas jag inte blir träffad, hoppas jag inte blir träffad, hoppas jag inte blir träffad!!!".
Finns för övrigt att köpa på steam ifall någon blir sugen:)

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk
Inaktiv

Vet inte om det har nämnts, men det spel som betyder mest för mig och som gett mig mer underhållning än något annat spel någonsin (CS 1.6 stark 2a) är Liero.