Hej, sitter nu och ska införskaffa en ny tv att titta på film på och låta den dammiga Ps3an komma till användning. Jag är totalt lost i djungeln av skärmar och vänder mig därför hit.
Kraven jag har är 40-46". Ingen aning ifall man ska köra på CCFL, LED eller rent av Plasma? Den skall som sagt användas flitigt till film och spelande.
Kan rekomendera http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=549179 Det är en LCD så fördelen mot plasma är att du kan ha en statisk bild på utan att riskera inbränningar. Brukar ha tv:n kopplad som skärm till datorn alt något som kan bli stående några timmar på standby ibland och då är LCD att föredra.
Tv som ligger bra till i pris just nu, har själv en 55 tum som är påväg från webhallen nu.
50hz på LCDn räcker det? ser ju lite klent ut i jämnförelse med plasmans 600
Lite nojjig inför att somna framför tv lr sånt bara iom att man hört mkt om att det snabbt ska bränna in i plasman, annars hade jag givet slagit till på den. Någon som vill peka åt något håll?
Hertz är inget du ska bry dig om på tv apparater, bara marknadsföringsknep. Tycker du ska köpa plasman. I början kan den säkert få lite tillfälliga inbränningar men när den väl blir inkörd blir det smått omöjligt, om du inte har oturen att få en måndagsvara. Skulle du få en tillfällig inbränning är det bara att slå på vittvätten så försvinner det snabbt. Att få en permanent inbränning är i princip omöjligt.
Men hur är det med det nu för tiden egentligen? Om man kollar på specarna för omnämnda tvs ovan så står det att plansman drar 190W, medan LCDn drar 131 - 255 W
Men hur är det med det nu för tiden egentligen? Om man kollar på specarna för omnämnda tvs ovan så står det att plansman drar 190W, medan LCDn drar 131 - 255 W
Tack för alla svar, stötte just på http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=587767 i en annan tråd. 47" lcd för 4990.-. Faktiskt lite sugen på lcd för att inte behöva nojja om inbränningar etc. Någon som har något att varna om angående den, annars slår jag nog till
Tycker inte du ska köpa Ld450. Jag var intresserad av den i vintras och åkte till elgiganten för att kolla på den, men blev inte alls imponerad. Jag köpte istället en Ld550 46 tums för 8000. Men smaken är som baken, tycker ändå du ska åka till affären och se på de olika skärmar som finns! Och att hertzen inte spelar nån roll vet jag inte om jag håller med om. Ld450 har ju 50hz medans Ld550 som jag köpte har 100hz och det var betydlig skillnad på de skärmarna. Vad gäller filmtittande och ps3 spelande så är jag toknöjd med mitt val. Hoppas du blir nöjd med vad du nu väljer!
100 hertz är verkligen värdelöst. Orsakar bara en massa input lag och när man har 100 hertz på ser det ut som om någon har spelat in videon med en telefon. Möjligtvis kan vissa tycka att det kan vara bra vid sportsändingar men film körs i 24 hertz och spel i 60. Sen är det inte "riktiga" hertz och kan inte jämföras med datorskärmar som har 120 hertz. Personligen tycker jag att ld450 är överlägsen ld550. Mycket jämnare bakgrundsbelysning (ld550 lider av clouding), bättre färger, mindre input lag. Möjligtvis har ld550 lite bättre svärta. Båda modellerna har lite ips white glowing men det är inget jag personligen stör mig på.
Tänk på att butikerna ändrar inställningarna och överdriver inställningarna på de modellerna som de vill sälja så att de ser skarpare ut. Sedan spelar de sämre matrial på de billigare modellerna för att de vill sälja den dyrare.