Helgsnack: "Seriöst ljud till datorn"

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Det snackas så mycket om"FLAC" numera... och jag har laddat hem en hel del ifrån diverse torrentsidor.

Men alltför många tror ju att FLAC = bäst kvalité ... vilket bara är delvis sant. Kvalitén är ju helt beroende på källan... konverterar vi en MP3-låt till FLAC så tror ju många att den sistnämnda är bäst ifall de inte vet vart den kommer ifrån...

Men men... vart får man tag i FLAC-filer lagligt förresten?

https://www.hdtracks.com/index.php?file=staticpage&pagename=a...
http://magnatune.com/
för att nämna några, men det är bara att söka runt, det förekommer även att artister själva ger ut flac album typ.
http://www.nin.com/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

det förekommer även att artister själva ger ut flac album typ.
http://www.nin.com/

Jo, Nine Inch Nails finns med i samligen i finaste FLAC bara för att

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Zotamedu:

Oj det där var ett par fruktansvärt fula hörlurar.
De ser inte särskilt bekväma ut heller men de lär ju låta helt gudomligt. Tror dock det hade varit helt bortkastade pengar för mig för tror inte jag hade hört skillnad på de och mina lurar.

Man rippar sina skivor. Det är så folk får tag på laglig FLAC.

De är bekväma som bara den faktiskt, de är gjorda för att användas en arbetsdag på huvet, inte varma eller skavande om de är fula eller inte får man ta ställning till efter smak , men jecklin ellet stax o dyl är ju inte så..... vackra... Jecklin ser ut som nått från startreck

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Ok där ser man... hehe är faktiskt flera år nu sedan jag senast använde en CD-skiva.

Men det finns väl något format för ljudskivor som är bättre än CD också va? SACD? Vilket jag dock ALDRIG sett någonstans, inte ens i någon större musikaffär. Kom väl på 90-talet redan förresten?

FLAC, Lossless och renaste rent är väl trevligt men jag blir mer och mer sugen på att införskaffa en gammal hederlig vinylspelare och så lite gamla plattor. Det där härliga knastret kan man ju visserligen lägga in som ett filter... eller så kan man rippa vinylskivor till MP3 eller valfritt format, men äkta vara är ju trots allt det bästa.

SACD existerar, men något jag inte tror så mycket på.

Vinyl är ju alltid en lite speciell känsla. Har en gammal vinylspelare här hemma och den används ibland just för den där känslan. Det låter ju inte lika bra som från datorn (tror spelaren skulle behöva lite kärlek) men det är ju känslan

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Medlem

Well, jag kör på ett flera år gammalt 5.1 Creative högtalarsystem och för några månader sedan fick jag tummen ur och köpte ett "riktigt" ljudkort. Ett Creative Sound Blaster XFI Titanium. Jag ville på något sätt göra mina högtalare även om dem såklart är gamla, mer rättvisa och jag är nöjd, inget snack om det. Det duger åt mig helt klart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

De är bekväma som bara den faktiskt, de är gjorda för att användas en arbetsdag på huvet, inte varma eller skavande om de är fula eller inte får man ta ställning till efter smak , men jecklin ellet stax o dyl är ju inte så..... vackra... Jecklin ser ut som nått från startreck http://www.headphone.com/rightbetweenyourears/wp-content/uplo...

Jo det ser ju lite "spaceigt" ut. Men kan tänka mig att det låter underbart.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Entusiast
Skrivet av mrqaffe:

De är bekväma som bara den faktiskt, de är gjorda för att användas en arbetsdag på huvet, inte varma eller skavande om de är fula eller inte får man ta ställning till efter smak , men jecklin ellet stax o dyl är ju inte så..... vackra... Jecklin ser ut som nått från startreck http://www.headphone.com/rightbetweenyourears/wp-content/uplo...

Men hur sitter de fast på huvudet? Jag utgår från att man inte har gallerburarna direkt mot öronen

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Vad innebär seriöst?
I min mening så skippar man allt vad logitech,creative, headset och ljudkort heter.
Gå direkt på en extern DAC antingen via USB eller coax/optisk från moderkortet. (Foobar + lossless + wasapi/asio = måste), för skit in = skit ut.
Från DAC till stärkare, vad för stärkare beror ju helt på vad du ska driva.

Visa signatur

Computer: 9900K + NH-D15, Aorus Master, 32GB@3200MHz, 2080 Ti Strix OC, 970 EVO+ 500GB, RM850x Plat, Fractal R6 + 1xNF-A14, 3xNF-A12x25, Win10 Pro.
Audio: Lavry DA11, WooAudio WA22, HD800 + Cardas XLR, Blue Compass, Radius & Yeti Pro.
Other: Herman Miller Envelop + Aeron, XB271HU, U2717D, Filco TKL + PBT, G403, QcK Edge, Bungee v2, EdgeRouter Lite, UAP-AC-LITE, DS412+ (4x4TB).

Permalänk
Medlem

Mitt bästa tips

Jag har jobbat med ljud i nästan 10år av mitt liv, och kan säga att bara tipsa om ett "bra system" kan man nästan släppa, finns massor bra men allt är så individuellt att det blir svårt att hitta rätt bara sådär.

för min smak passar detta bäst till datorn.

DAC: Moon D100 http://www.ljudmakarn.se/view.asp?art_id=2086&menu=1
Stärkare: MCR503 http://www.ljudmakarn.se/view.asp?art_id=1550&menu=2
Högtalare: http://www.ljudmakarn.se/view.asp?art_id=1671&menu=2

Blir lite mer slantar men det är på riktigt och inget som behöver bytas på 10år.

Annars kan grabbarna på Ljudmakarn alltid hjälpa till med bra skräddarsydda lösningar.

Permalänk
Skrivet av m3tr0:

Jo, jag kör med den integrerade ljudkretsen (AD1988B). Har ett X-Fi XtremeMusic liggande men efter att det gav ifrån sig ett skrik så tog jag ur det (slipper Creative's bloatware också). Tänkte köpa ett annat ljudkort men det integrerade var för bra så det blev aldrig av (ganska hyggligt resultat i Rightmark iaf). Jag märker ändå större skillnad mellan olika högtalare och hörlurar. Mina hörlurar (Sennheiser HD215) duger fint iaf.

Helt rätt, presterar det över 85dB eller nåt snr, dynamic range, thd, vad du vill, så verkar det vara bortom hörbarhet ändå, har du inte en extrem kanalobalans (ca 2-3dB) eller tonobalans åt något håll (mer än 1 dB) så är det bara att köra på. Det är en piss i havet jämfört med saken som vispar runt i luften för att i slutänden skapa ljudet, dvs högtalaren eller hörluren.

Det finns vissa undantag dock, mäter bra-låter skit. Jag köpte en ny dator och med ett par högkänsliga hörlurar så låter det brusigt och jävligt, det går inte att lyssna på, det är totalt olyssningsbart. Men med ett par andra bättre, men mer utrymmeskrävande lurar så hörs det inte, kopplar jag in förstärkarn så hörs det heller inte. Just den hörlursutgången mäter bättre än andra jag har, som inte producerar dåligt ljud med högkänsliga lurar lustigt nog. Mätt med RMAA.

Blev helt galen där ett tag, vad är det som låter, RMAA säger att det är bra....
Men det är ett extremfall. Som just jag hade oturen att råka ut för. Gräver man tillräckligt djupt (har för känsliga lurar) på lågbudgetsaker så kan det ibland vara dåligt. Jag spelade max på vol 2 av 15 på hardvareinställningen med dessa lurar, för det var i princip bli-döv-gränsen med just den kombon om det säger nåt.

Funkar bra rakt in i förstärkarn dock så man ska väl inte gnälla för mycket.

Visa signatur

Has anyone really been far even as decided to use even go want to do look more like?

Dem har köpt varsin studs matta. Dem köpte ochså en katt och döpte hon till maria. Katten tycker att det är kul och hoppa studs matta.

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur bra ljud det är i Quad Performance 11L?

Visa signatur

AMD Phenom2 X6 1055T l Asus Crosshair IV Formula l XFX Radeon HD6870 l Corsair 2x 2GB 1600MHz XMS3 l Samsung SH-S223C l Seagate 2x 320GB, Samsung HD204UI 2x RAID 1 HDD's l Corsair HX 850W l Cooler Master HAF 922

Permalänk

På mitt rum möts man av pappas gamla grejer som 2 st JBL golvare (moddade), ett Sonotron PA 2000 slutsteg och ett NAD försteg

Visa signatur

Gaming, Better than nothing. | Intel Core i7 4970k @ 4.4 GHz | Corsair H80i | Asus Maximus VII Hero | Corsair Dominator Platinum Cl9-9-9-24 2x4GB @ 1600 MHz | Asus GTX 780 DC2 @ 1.1 GHz Boost | 2TB Seagate | Samsung 840 EVO 250GB | FD Define R4 | FD Newton R3 80+ Platinum 600w |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Zotamedu:

Men hur sitter de fast på huvudet? Jag utgår från att man inte har gallerburarna direkt mot öronen

De ligger på huvudet, kan inte förklara bättre, de ligger inte an mot öronen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av born_in_fire:

På mitt rum möts man av pappas gamla grejer som 2 st JBL golvare (moddade), ett Sonotron PA 2000 slutsteg och ett NAD försteg

JBL har många fina äldre grejor. Även bra PA-grejor.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Medlem

Själv kör jag en 4.1 setup med Dynavoice Challenger M-65 EX och en Pioneer VSX-415 förstärkare samt hemmasnickrad 10" baslåda med ett Pioneer bilbas-element. Jag tycker det låter grymt bra. Nypris för detta är väll ca 7000:- Ska dock byta baslådan mot en XTC 12" någon gång i framtiden. Har inget speciellt ljudkort utan kör direkt från moderkortet. Kan rekommendera Fynda.se för den som funderar på att köpa något liknande.

Permalänk
Medlem

Är ni kräsna köp ett riktigt Lin system. Kostar ju ettpar 100 lök nytt, men varför inte ett begagnat? För en riktiga gamers spelar kanske inte ljudkvaliten 100%, själv sitter på ett gammal z5500 system, funkar fint. Men ett fint Lin system i vardagsrummet skulle vara något, ingen skillnad alls.......

Visa signatur

Som en chef!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr bowen:

Är ni kräsna köp ett riktigt Lin system. Kostar ju ettpar 100 lök nytt, men varför inte ett begagnat? För en riktiga gamers spelar kanske inte ljudkvaliten 100%, själv sitter på ett gammal z5500 system, funkar fint. Men ett fint Lin system i vardagsrummet, ingen skillnad alls.......

Linn heter märket.
Och hör du inte skillnad mellan Linn och Z-5500 borde du kolla upp din hörsel om du ens har någon.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Medlem

Landon: "jag skulle rekommendera z2300 kanske inte så dyra eller 5.1 men det är riktigt bra kvalitet och bass plus dom kan spela riktigt om man höjer. "

Den var söt

Det verkar lite som att folk tycker att det fina guldfärgade lejonet och de glänsande guldplateringarna på ljudkorten för 1500kr låter riktigt bra ;]
(http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=376133)
Det mesta är väl redan sagt, plus till Ala som har skrivit en del!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ala_95:

Linn heter märket.
Och hör du inte skillnad mellan Linn och Z-5500 borde du kolla upp din hörsel om du ens har någon.

Jag skojade, hallå.... klart man hör skillnad är ju som natt o dag

Visa signatur

Som en chef!!

Permalänk
Medlem

Sticker in en liten fråga här, Sitter med det ingtregrerade ljudkortet idag i burken. Burken är ca 3,5år är det nån ide att lägga pengar på ett vettigt ljudkort eller ska ja vänta tills ja upgraderar hela burken istället? Använder mest burken till musik och spel. Burken de handlar om finns i sign.

Visa signatur

Stationär 1: Cooler Master Cosmos 1000,IntelCore Quad Q6600@2,40ghz,Raptor 74Gb, Win7 64bit, Gigabyte Ga-Ep Ds4, Ati Radeon HD 4870.

Stationär 2: Fractal Design Define XL, Intel Core I7 2600K@3.40GHZ, Intel 320 Series 80GB SSD,Noctua NH-U12P Win7 64bit, ASUS P8Z68-V PRO/GEN3, Asus Hd 6870.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flash01:

Sticker in en liten fråga här, Sitter med det ingtregrerade ljudkortet idag i burken. Burken är ca 3,5år är det nån ide att lägga pengar på ett vettigt ljudkort eller ska ja vänta tills ja upgraderar hela burken istället? Använder mest burken till musik och spel. Burken de handlar om finns i sign.

Nej varför. Är ju dags att köpa nytt snart;)

Visa signatur

Som en chef!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flash01:

Beror för vad för högtalare/hörlurar du använder.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Flash01:

Ett vettigt ljudkort håller ju i många år så det finns väl ingen anledning att vänta egentligen. Köp ett nu och ta med det när du uppgradera datorn.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Ett vettigt ljudkort håller ju i många år så det finns väl ingen anledning att vänta egentligen. Köp ett nu och ta med det när du uppgradera datorn.

Kloka ord.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av dnne:

Vad innebär seriöst?
I min mening så skippar man allt vad logitech,creative, headset och ljudkort heter.
Gå direkt på en extern DAC antingen via USB eller coax/optisk från moderkortet. (Foobar + lossless + wasapi/asio = måste), för skit in = skit ut.
Från DAC till stärkare, vad för stärkare beror ju helt på vad du ska driva.

Det finns seriös dator hifi också, Logitech transporter som måste betraktas som extremt bra som interface mellan pc och dac, den är övre mellanklass även om man kör den som en komplett enhet http://www.avguide.com/review/tested-logitech-transporter-net...
Jag har 2 kompisar som kör med transportern.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Dali + Denon + Asus Xonar + Supra optical + Taralab 99,9% copper... Nuf said

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ala_95:

Proson Rumble har ett mindre bra rykte på Minhembio. Fråga Bakerman22 vad han tycker dom den
Jo, M-65 är stora. 40cm djupa och runt 110-120 hög om jag minns rätt.

Jo, jag ställde mig också tveksam till den efter att ha läst på hemmabio, men så kom där en kampanj där man fick den för strax under 2000:- och för den slanten kan jag inte annat än vara supernöjd. Har för mig att det gnälldes i huvudsak på det mindre elementet?

Visa signatur

"The two most important days of your life are the day you were born and the day you realise why you were born."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrixon:

Taralab 99,9% copper...

Speciellt med 99.9% syrefri koppar? Nej inte ett dugg speciellt med det.

Skrivet av Swekat:

Jo, jag ställde mig också tveksam till den efter att ha läst på hemmabio, men så kom där en kampanj där man fick den för strax under 2000:- och för den slanten kan jag inte annat än vara supernöjd. Har för mig att det gnälldes i huvudsak på det mindre elementet?

Ingen koll. Men skulle hellre kört på XTZ

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Skrivet av Ala_95:

Det där med nivåerna har jag svårt att tro på förrän jag får höra det med egna öron. Men påstår du dig har hört skillnad så får jag väl kanske tro på dig tills jag kan motbevisa det.

Men ditt argument om kablar låter någorlunda vettigt. Men även att vissa frekvenser kanske dämpas en del beroende på material, kardeler osv.

Jag tror knappast han hade skrivit det om han inte hade belägg för detta på något sätt.

Visa signatur

Has anyone really been far even as decided to use even go want to do look more like?

Dem har köpt varsin studs matta. Dem köpte ochså en katt och döpte hon till maria. Katten tycker att det är kul och hoppa studs matta.

Permalänk
Medlem

Min erfarenhet säger mig att Dynavoice-högtalare ger bra valuta för pengarna såvida man inte är audiofil eller vill ha studiomonitorer för ljudredigering då, men i dessa fall så är man antingen villig att betala mer än ljudet är värt (audiofil) eller så vet man bättre ställen att leta efter ljudtips på.

Själv har jag ett par golvhögtalare från Dynavoice (kommer inte ihåg exakt vilken modell just nu) hemma och de låter bra (speciellt till det pris som de har), den enda kritik jag fått om dem är att det "är för lite bas" enligt en person som även undrade varför jag inte hade en separat subwoofer. Själv tycker jag dock det är skönt med ett balanserat ljud då jag inte sitter och lyssnar på MTV-rap där huvudsyftet är att få alla lösa föremål i lägenheten att flytta sig.

Visa signatur

“This is the Unix philosophy: Write programs that do one thing and do it well. Write programs to work together. Write programs to handle text streams, because that is a universal interface.” -- Douglas McIlroy