Helgsnack: "Värt att köpa spelburk?"

Permalänk

Läste en nyhet här på swec där det stod att battlefield 3 verkligen kommer få konsollerna att svettas riktigt rejält vilket innebär en förnying inom konsollmarknaden. Detta medför då att 360 och ps3 inte alls är framtidsäkert och du kanske får byta ut ditt 1 år gamla ps3:a för att köpa en ny konsoll.
De nya konsollerna kommer att vara riktigt dyra, säkert dyrare än vad ps3 var när det kom ut. Så mitt råd är köp en lagom tung dator gör 5-7000 så kommer du kunna spela de nya spelen på din dator
Däremot vill ta hem polarna och spela är ju konsoll det ultimata eftersom man slipper dra med sig datorn på lan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan Svensson:

Jag kan bara hålla med!

Mus och tangentbord är överlägset för fps och rts!

Konsollerna har uråldrig grafik! Konsollernas populäritet förstör grafiken för pc-spel!

Konsollerna är ett hot mot allting pc-spel står för; bra grafik och tweaking. Den blockerade kommando-konsollen och bristen på FSAA i Crysis 2 var ett hårt slag mot pc-entusiaster och har sitt urpsrung i ett konsoll-tänkesätt.

Det finns dock ljus i tunneln: vardagsrums-pc:n! Det finns tecken på att vardagsrums-pc:n håller på att ersätta konsollerna och på sikt kommer att vara en vanligare spelplattform i vardagsrummet!

Instämmer helt, ska de liras så är e pc som gäl.
Nog kan konsol vara kul å lira nå spel me kompisar, men den blir snabbt bortglömd igen.
Ne PC + MP + LAN + Grafik = win win, å att den dras mot v-rum för underhållning gör att den snart kommer å ta över konsoler helt.

Konsol e för barn, in me skiva å tryck på play å int för vuxna barn xD

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem

Jag är mer nöjd över att spela på konsol då jag har sluppit dem problem och övrigt som oftast förpestar PC versioner av spel, jag vill bara stoppa i skivan (eller starta från steam) och köra - men som oftast kräver att man måste ha uppdaterat Windows 7, drivrutiner, fuskare eller annat som ställer sig i vägen för spelandet.

Men det hela handlar prioritet och att spela FPS på konsol är inga problem så länge man vänjer sig vid handkontrollen, och för mig så är gameplay viktigare än grafiken.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Har man en bra hand så behöver man ingen partner.

Visa signatur

ATX: Intel Core i5 4690k | Asus Z97-A | MSI R9 390 8GB | 2x Corsair DDR3 2133Mhz | Crucial BX480Gb | Corsair TX650W | Fractal Design Define R4
mITX: Intel Core i3 6100 | Asus B150I | 2x8Gb Corsair DDR4 2133Mhz | Samsung 850 Evo 500GB | Cooler Master V750 | Fractal Design Define Nano S

Permalänk
Medlem

Personligen gillar jag mest att spela med konsolerna, men köper gärna en dator om kompisarna spela på datorn.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Medlem
Skrivet av 037180:

Jag är mer nöjd över att spela på konsol då jag har sluppit dem problem och övrigt som oftast förpestar PC versioner av spel, jag vill bara stoppa i skivan (eller starta från steam) och köra - men som oftast kräver att man måste ha uppdaterat Windows 7, drivrutiner, fuskare eller annat som ställer sig i vägen för spelandet.

De vanligaste problemet för PC spelarna är portade spel.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem

Inte värt att köpa konsol föränn det släppts en nya generation. Men har man pengar över och gillar lira vid teven på ett socialare sätt så go for it. Jag har både ps3 och wii men spelar väldigt sällan på dem.

Visa signatur

hardqare.com

Permalänk
Medlem

Det är alltid roligare att spela på datorn. Bäst av allt på datorn kan dessutom spela dom flesta äldre spelkonsol spel med en bättre grafik, möjlighet att spara överallt osv osv.

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Medlem

det är ju förfan bara att köpa en dator och en konsol!

Visa signatur

Chassi: [Antec P280] Nätagg: [Corsair AX850 GOLD] Moderkort: [Asus P9X79 PRO] Processor: [Intel Core i7 3930k @4,6GHz] Processorkylare: [Noctua NH-D14 SE2011] RAM: [Corsair Vengeance LP 4x4GB 1600Mhz] SSD: [Corsair Force GT 180GB] Grafikkort: [2x Sapphire Radeon 6950 (Dual Fan) i Crossfire]

Permalänk
Medlem

om man hade kunnat koppla in valfritt tangentbord och mus i konsollen hade valet varit mycket svårare.

som det är nu är konsoll inget alternativ pga just detta. det finns fördelar med handkontroll och det är därför vissa föredrar det till vissa pc spel. men det finns också fördelar med tangentbord och mus vilket inte går att använda på konsoll. förstår inte varför dom inte kan lägga till lite drivrutiner i ps3 och xbox för tangentbord och mus.

sen är det väldigt underligt att många anser att det största argumentet för konsoll är att man kan sitta i soffan. snacka om trångsynt. går väl lika bra att koppla in pcn i tvn.

Permalänk
Skrivet av Barak:

Jag skulle snarare säga att 10 k gränsen fortfarande gäller spelburkar om de ska vara relativt "framtidssäkra".

Hur som helst så kommer det många bra multiplatspel till vintern.
Elders scrolls skyrim, mass effect 3 etc...

Håller med.

När man väl behöver uppgradera så är det inte direkt så att man bara kan byta cpu och grafikkort då sockel standarden och ram standard har blivit ändrad 1-2 gånger under en 2-4 års period.

Då blir det att byta
Moderkort: 1000-1500
CPU: 2000-2500kr
Ram: 500-1000kr
Grafikkort: 2500-3500kr

Min 6000kr
Max 8500kr
Har man otur får man byta agg om det börja bli för klent.

Det finns ju även billigare grejjer att köpa men vill man att datorn ska vara någorlunda bra efter 2-4år så får man allt slänga ut en del ändå.

Något som stör mig mest med PC är att man inte alltid får samma upplevelse som andra, säg att en person har köpt en ny dator till ett spel som just kom ut och du har haft din dator i säg 2år. Då kan den personen dra på bra mycket högre upplösningar och annat ögongodis och får då i mina ögon en bättre spelupplevelse för samma peng som du spenderade på det samma spel. Vist låter det lite konstigt men det är min "syn" på det hela.

Hatar verkligen när polare har köpt nya saker och kan köra spelen i högre upplösningar än mig, då måste jag också köpa nytt Enligt mig får man så mycket för pengarna när man köper en konsoll, en underhållsfri maskin som du är garanterad att den kommer klara av alla spel som släpps till den i X antal år och alla spelar på lika vilkor.

Förstår inte när folk säger "Du måste ju köpa en TV för 10.000kr" Vem har inte en 32-50" tv i vardagsrummet i dag ändå?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 037180:

Om du kan någonting om datorer så är det inga problem.
Orkar du inte bry dig om något annat än din k/d ratio så förstår jag att du vill använda konsol.

Visa signatur

CITERA MIG SÅ ATT JAG HITTAR TILLBAKA!
| MSI B550 Gaming Plus | Ryzen 5 5600x | Strix RTX 4080 | 32GB Corsair Vengeance | EVGA Supernova G2 850W | ROG Chakram (liten joystick ju!!) | L33T Muninn Headphones | KeyChron K3 | Predator X34 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Death On Wings:

Håller med.

När man väl behöver uppgradera så är det inte direkt så att man bara kan byta cpu och grafikkort då sockel standarden och ram standard har blivit ändrad 1-2 gånger under en 2-4 års period.

Då blir det att byta
Moderkort: 1000-1500
CPU: 2000-2500kr
Ram: 500-1000kr
Grafikkort: 2500-3500kr

Min 6000kr
Max 8500kr
Har man otur får man byta agg om det börja bli för klent.

Det finns ju även billigare grejjer att köpa men vill man att datorn ska vara någorlunda bra efter 2-4år så får man allt slänga ut en del ändå.

Något som stör mig mest med PC är att man inte alltid får samma upplevelse som andra, säg att en person har köpt en ny dator till ett spel som just kom ut och du har haft din dator i säg 2år. Då kan den personen dra på bra mycket högre upplösningar och annat ögongodis och får då i mina ögon en bättre spelupplevelse för samma peng som du spenderade på det samma spel. Vist låter det lite konstigt men det är min "syn" på det hela.

Hatar verkligen när polare har köpt nya saker och kan köra spelen i högre upplösningar än mig, då måste jag också köpa nytt Enligt mig får man så mycket för pengarna när man köper en konsoll, en underhållsfri maskin som du är garanterad att den kommer klara av alla spel som släpps till den i X antal år och alla spelar på lika vilkor.

Förstår inte när folk säger "Du måste ju köpa en TV för 10.000kr" Vem har inte en 32-50" tv i vardagsrummet i dag ändå?

Så som jag gjorde nyss då Beställde detta.

http://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=924057...

Visa signatur

[Jonsbo TK-2 Svart] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i5 9600K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB RS DDR4 32GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Rog Strix Z370-F] [ASUS RTX 4070 12GB ProArt OC] [C:Samsung 970 EvVO Plus 1TB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem

Brukar uppgradera så att det verkligen märks att det är en ny dator.
4-5 år har jag som tumregel eller då jag faktiskt känner att nej nu börjar det bli dags för en ny maskin.

Permalänk
Medlem

Personligen tycker jag PC är rätt dött. 99% av spelen jag vill spela släpps till konsol. Det är inte som på PS2-tiden när PC hade massor med exklusiva och bra spel. Med dåliga konsolkonverteringar av PC-spel. Nu är det tvärt om med mer exklusiva spel på konsol och dåliga PC-konverteringar av konsolspel.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Liksom i spel så finns det osynliga barriärer i den verkliga världen, och vi börjar närma oss en nu. Barriären är av teknisk art och det är konsollerna som står för den. För varje högpresterande spel som släpps så tar vi oss närmre, och när vi väl är där så brinner konsollerna upp av för hög belastning. Lösningen är antingen haltande spel eller en ny generation konsoller. Jag vill mena att om man ska välja mellan konsoll och dator i dagsläget så tycker iaf jag att det är en ren dumhet att välja konsoll. Det beror ju på iofs vilken typ av spelare man är, jag vill inte begränsa mig i mitt spelande. Mus och tangentbord är bevisat bättre i fps och strategi. Med handkontroll så matchar man konsollerna. Den enda riktiga fördelen med konsoll är att man kan softa i soffan när man spelar, men med tv-apparater med nätverksstöd etc etc så gör vi snart samma sak fast med datorn. Kort sagt, jag tycker man får mer med en dator, och det är bara spelbiten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zhrooms:

Beror givetvis på vad man ska använda datorn till, det är det första jag frågar när jag fixar dator åt någon.

Surfa = Billig
Redigera = Medel
Spela = Max

Enligt mig finns det inte många steg alls, tex dator för 6, 7, 8, 10, 12, 13, 14.. antingen köper du en BRA dator, medelbra, eller en dålig.. 3 alternativ så gott som, dumt att spara in när man köper ny dator, då man oftast köper ny med 2 års mellanrum minst, dom flesta jag känner har haft sina datorer jag byggde i genomsnitt 4 år, fick nyligen hem en Dell XPS 730 med en Q6600, trasigt 8800GTX, 4GB DDR2, 1TB, den var köpt 2007, 4 år räckte den finfint till WoW, SC2 och en del random spel, inte Crysis/Stalker, men allt annat klarade den

Själv har jag haft majoriteten av min dator i snart över 3 år, fortfarande nästan bäst på marknaden, så att snåla in ett par tusenlappar när du köper ny dator var tredje/fjärde år är bara DUMT, har du inte pengar.. nej då uppgraderar du inte, så enkelt är det

Rekommenderar jag en mellanklass dator så ska det tvunget vara CF/SLI stöd

Som jag har tagit i en annan tråd på Swec, ang uppgradera nu eller vänta till höst.. det är helt upp till dig själv, då spelmarknaden är anpassat för konsoler och inte PC, dom 3 mest krävande motorerna på marknaden, CryEngine, X-Ray/4A Engine och Frostbite kräver trots allt inte så mycket, en Core i7 950 3.06GHz går loss på 2100kr idag, en 2600k 3.4GHz för 2400kr, båda klarar av dessa 3 spelmotorer på högsta inställningar utan problem, nu till grafikkorten då, ett (1st) Nvidia GTX580 oklockat tillsammans med en i7 i över 4GHz klarar Metro 2033 med ALLT på högsta, DX11 Tessellation hela rubbet i 40fps average, vilket är nästan spelbart, klarar Crysis 2 på högsta med 60fps konstant, har inte så bra koll på Call of Pripyat men det är nog nära 60fps

Min poäng, vilka spelmotorer kommer vi få se innom dom närmsta 2 åren? Dom enda jag kan komma på är Frostbite 2.0, vilket drar snäppet över Frostbite 1.5.. oj.. det var visst inga fler

Skyrim stöder DX9, GTA V kommer aldrig kräva så mycket, STALKER 2's nya motor blir nog saftigt, men vi har inget datum, Diablo 3 är ett skämt, Half-Life 3 aka Source Engine 2.0 dyker nog inte upp förens 2014

Så, vad har vi då kommit fram till.. en 2600k 3.4GHz som överklockas automatiskt av moderkortet 35% till 4.6GHz, klarar ALLA dagens spel INKLUSIVE alla spel dom kommande 2 åren på !högsta inställningar!

1st GTX580 klarar NÄSTAN alla dagens spel på högsta inställningar för 4000kr, 2st GTX580 för 8000kr.. klarar ALLA spel på marknaden med en bra bit över 100fps, och kollar vi då på vilka spelmotorer som kommer så ser vi att 2st 580 kommer klara det galant på högsta inställningar med dx11, aa och tessellation

Socket 1155 = Billig, Framtidssäker 2år
Socket 2011 = Dyr, Framtidssäker 4år

Då är mitt råd, upp till dig själv, vill du ha datorn nu eller sen, oavsett så byter du delar igen om !MINST! 2 år, vilket är JÄVLIGT länge

Jag håller med om det mesta du skriver och det var även så jag resonerade när jag införskaffade mitt första datorbygge. Om man snålar på en komponent kommer det onekligen leda till att man i slutändan får lägga ut en större summa vid framtida uppgraderingar, exempelvis p.g.a. för klent nätaggregat eller litet chassi.

Det jag ställer mig frågande till är dock hur pass stor inverkan processorns klockhastighet faktiskt kommer att ha på spel de kommande åren. Personligen uppfattar jag det som om att det allt mer är grafikkortet som får dra det tunga lasset och att en snabb processor med många trådar inte alls har lika stora inverkningar på prestandan i de flesta spel. Är det kanske snarare så att en SLi/CF-konfiguration är att föredra framför att uppgradera processorn och eventuellt även moderkortet om 2-3 år?

Visa signatur

MSI MPG B550 Gaming Edge WiFi | Ryzen 7 5800x | MSI RTX 3080 SUPRIM X | be Quiet! Straight Power 11 850W | Corsair 32 GB (2x16) DDR4 Vengeance RGB Pro 3200MHz CL16 | NZXT Kraken Z73 | Fractal Design Meshify 2 XL | Qpad QH-1339 | Asus Xonar Essence STX | Steelseries Apex Pro | Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165Hz

Permalänk
Medlem

Om man har flickvän och har tänkt behålla henne så ska man satsa på konsoll. Är man singel så är det pc som gäller :). Framtiden för pc är kanske att anpassa spelen bättre till tv och samtidigt kunna ge bättre grafik än konsoll.

Visa signatur

hardqare.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Total_Cu:

Om man har flickvän och har tänkt behålla henne så ska man satsa på konsoll. Är man singel så är det pc som gäller :). Framtiden för pc är kanske att anpassa spelen bättre till tv och samtidigt kunna ge bättre grafik än konsoll.

Har både flickvän och PC. Inga problem där!

Grejen med PC är att du kan anpassa det för TV om du vill. Finns säkert något program som kan göra det åt dig lite fort.
För övrigt finns det en anledning till att man köper bildskärm istället för att använda en TV, högre upplösning bl.a.

Visa signatur

CITERA MIG SÅ ATT JAG HITTAR TILLBAKA!
| MSI B550 Gaming Plus | Ryzen 5 5600x | Strix RTX 4080 | 32GB Corsair Vengeance | EVGA Supernova G2 850W | ROG Chakram (liten joystick ju!!) | L33T Muninn Headphones | KeyChron K3 | Predator X34 |

Permalänk
Medlem

Enda anledningen att någonsin köra konsol är att att visst spel enbart finns till en viss konsol (tex zelda), eller möjligen om man inte har råd med en vettig dator - exakt allting är ju bättre på dator annars.

Som det har nämnts flera gånger, fps/rts är totalt ospelbara utan mus, xbox360-kontroll funkar perfekt till pc så det är inget argument för tex racing eller fightingspel på konsol.

Har för övrigt blivit lite sugen på ett bra racingspel till pc det sista, gärna något man kan köra online och som är ganska fritt att köra runt, några tips?

Permalänk

Tv-spel är för töntar! Man får ju helt klar bättre känsla med mus och tangentbort jämfört med en ful liten handkontroll som har två minimala, superkänsliga och sladdriga joystickar.
Men gillar man det + att man uppskattar en kompakt låda som låter som en jet-motor (även i standbyläge) bredvid tv:n, så visst.

Visa signatur

Tack å bock, Hårdrock!

Permalänk
Medlem

Det finns spel som gör sig bra på konsol i vardagsrums soffan på en fet tv och spel som gör sig bra på datorn med tangentbord och mus. Kort och gott köp en av varje från båda världarna du blir inte besviken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloopy:

De vanligaste problemet för PC spelarna är portade spel.

Visst, om kontrollern(a) är ämnade för konsol och känns fel eller obehagligt så är det lika bra att köra det på konsol - ännu ett problem som PC har/får med just portade spel, så varför skulle jag då använda PC istället för konsol där fokuseringen är som störst?

Skrivet av Mansonite:

Om du kan någonting om datorer så är det inga problem.
Orkar du inte bry dig om något annat än din k/d ratio så förstår jag att du vill använda konsol.

Sant, men mitt problem är inte kunskapen utan att spelen inte kan fungera out-of-the-box om det har några år på nacken (eller till och med nya spel med diverse fulfixar) - viket jag är så trött på att försöka få igång, eller fungerar men inte optimalt.

Sen har vi problemet med gamla klassiska PC-spel som inte heller fungerar optimalt, ens med bakåtkompatibilitetsfunktionen - se System Shock 2 tex, när de ännu äldre spel från PS1 tiden fungerar felfritt på PS2 och PS3.

I slutändan så anser jag att det är personliga prioriteringar även om ekonomiska anledningar (bl.a.) kan vara inblandade, så riktas allt fler och fler spel mot konsolmarknaden - så jag vill inte heller missa ut något på det.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Jag satte nyligen ihop en dator för att kunna lira Starcraft 2, Diablo 3 och Battlefield 3 - om jag ska gå bara på Starcraft 2 kan jag känna att det INTE var värt att bygga en ny speldator. De andra två spelen kanske får mig att ändra uppfattning, men det återstår att se.

I det stora hela är jag ändå nöjd med att ha en kraftfull dator, då jag arbetar med rätt krävande grafiska program. Ur den synvinkeln är datorn värd var enda krona!

En annan rolig sak är att man kan återuppleva gamla klassiker (sitter nu och spelar igenom Baldurs Gate 2 igen, vilket är en fröjd).

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

njaa... 3k är väl lite lite ändå? men för 4-5k får du en helt okej speldator.
Alla spel släpps inte till pc, men det finns 1000ggr fler som inte släpps till konsoll. Vissa går helt enkelt inte att spela med en kontroll. Tänker främst på DotA och WoW. Sen finns det väldigt många spel som fungerar på xbox men inte ps3 och tvärt om. Ska man köpa båda kan man lika gärna lägga pengarna på en dator.

Och till slut den största anledningen av alla till att köpa en dator: Man åker inte direkt till dreamhack med en konsoll

Vissa gör ju det. Jag såg två pers som satt med en tjock-TV och ett Xbox på två platser under DHW

Permalänk
Medlem

Detta handlar bara om hur man själv prioriterar. Det finns givetvis skalan med "soffa-gamers" som inte känner något behov av snabb responstid, bättre grafik etc. Då är en dyr speldator mer eller mindre bortkastade pengar.

Har man dock ambitioner liknande en progamer och vill ha få ut det mesta gällande spelupplevelse så är det oftast värt att betala lite mer för datorutrustningen.

Att lägga mycket pengar på bägge konsol och dator är sällan att rekommendera. Jag har en speldator samt konsol(PS3), båda välutrustade med allt inom ljud, bild och kringutrustning. Vilket är lite synd då jag knappt spelar på PS3. Den används mest för att spela upp Bluray-filmer.

Permalänk
Medlem

dator vinner alla dar för mig då det är mångsidit
det går i stort set alltig så länge splet fins på PC att kopla till rat eller kontol om man vill ha det , och PC har du internet på och allt med jobb och sont så är vel mer värt att lägga mycket pengar på en grej en att lega dom på olika höger

Bil spel .. kopla till rat och pedaler

det går att kopla tills kontroler med som är somPS3/Xbox kontroler om man vill köra med kontrol

det ända som saknas är som sagt fighting spel saknar mortal combat väldig mycket

Visa signatur

Det är jag som är Stav felet här på forumet (Dyslexi)

Permalänk
Medlem
Skrivet av rectumfrier:

Tv-spel är för töntar! Man får ju helt klar bättre känsla med mus och tangentbort jämfört med en ful liten handkontroll som har två minimala, superkänsliga och sladdriga joystickar.
Men gillar man det + att man uppskattar en kompakt låda som låter som en jet-motor (även i standbyläge) bredvid tv:n, så visst.

Alla genrer förutom FPS och MMO lämpar sig bättre med handkontroll. Så vill du inte spendera flera tusen på en speldator med rattar, joysticks och möss med bra passform och respons till olika typer av spel så är en handkontroll överlägsen. Jag har inga problem alls med att handkontrollernaär superkänslig och sladdrig.

Och både PS3, Wii och nyare modeller av Xbox 360 (speciellt slim) låter i stort sätt ingenting. Första generationen av Xbox 360 lät en hel del när den läste skivorna, men de är något dom åtgärdade för länge sen.

Alla spel görs i stort sätt bara till konsol nu för tiden, eller så släpps de som en dålig portning till PC där kontrollerna ändå är skapad efter Xbox 360 layout. Så är du ute efter att spela bra varierande spel så är en konsol de mest ultimata. En PC spelar du på om allt du spelar är FPS och MMO, samt vill ha tillgång till fusk eller är extremt kåt i grafik. Vill du däremot spela dom där GOTY-titlarna så kan du glömma PC.

Och är du dessutom i riktigt behov av mus så finns det en lösning för det

Nästa generations konsoler kommer mer eller mindre ta död på PCn som spelplattform. Hårdvaran i PS4 och Xbox 720(?) kommer ge väldigt realistisk ray tracing-grafik, samtliga konsoler lär ha stöd för mus och tangentbord för dom som använda de, dom lär ha ännu större säkerhet mot backups (något som kommer locka många utvecklare). När allt detta kommer erbjudas, varför spela på en dator? Varför ens bekosta på sig en speldator för över 10000kr? Jag kommer göra en stor uppgradering 2013/2014, om man ska tro alla road maps, och efter de så ser jag ingen större mening med att uppgradera datorn på minst 5-10år.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Jag har en "grundburk" där jag byter ut vissa delar vid behov, t ex bytte jag just grafikkort och cpu för strax över 2000 spänn och det kommer göra så att datorn håller toppklass ett par år till. Köper man ca 1 år gamla prylar och byter på det viset har man en dator i spelklass för typ en tusenlapp om året och vill man spela med handkontroll köper man bara en för några hundralappar. Bräcker vilken konsol som helst.

Visa signatur

Eternity preceeds us, eternity follows us: Between two infinities, of what account is one poor mortal that the century should inquire about him? -P.J. Proudhon

Permalänk

Absolut det är värt om man är säker på att datorn ska klara spel bra, annars blir det bättre att köpa PS3 speciellt om man spelar 24/24 - 7/7 - 30/30 - 12/12 xD