Permalänk
Medlem

Behöver Proffesionell hjälp

Hej alla på Sweclockers ! Jag är ny på datorer, och på denna sida.

Jag ska beställa en dator från Komplett.se nu i sommar efter jag har jobbat ihop lite pengar.
Som sagt, jag är ny på datorer, och vet inte direkt så mycket vad är bra och vad som är dåligt.
Men jag vet lite om datorer och läst på lite här på forumet, och nu ber jag om råd och professionell hjälp om datorer,skärmar mm.

Jag har en budget på 9.700kr ( där Skärm,Tangentbord,Dator och frakt är inräknad )
Och jag tänkte mig en speldator, som klarar dom flesta spelen på hög inställning ( Crysis 2, WoW, liknande spel ) Och jag vill kunna göra mycket samtidigt utan att den blir överbelastad, men samtidigt vill jag att den ska leva ett par år framåt och kunna klara framtida spel på bra inställningar. Och som sagt, jag har ingen erfarenhet så jag kan inte meka själv och dessutom vill gärna beställa från komplett på grund av garantin, och alla grejer är ihopsatta och fungerande när den är framme. Jag har gjort en paket som ni kan titta på och tycka till om. Jag är ingen " hardcore gamer " men jag skulle gärna vilja bli lite mer gamer. Och som sagt jag ska köpa den i mitten av sommarn, så priserna kan ändras etc.
Och chassit till paketet, är lite ful tycker jag och kommer kanske välja ett annat chassi (Antec Nine Hundred Midi Tower Svart eller Cooler Master HAF 922 Midi Tower Svart.

Här är länken:

http://www.komplett.se/k/ci.aspx?sku=10478 ---> konfigurera själv ---> Ta bort ( Inte vald ) Högtalare. Lägg till BenQ 21,5" LED G2222HDL 1920 x 1080, Logitech Gaming Keyboard G110 KB , Crysis 2 PC , APC Essential Surge Arrest, överspänningsskydd.

Blandade frågor :

Jag har Trådlöst hemma, kan jag ansluta till Thomson TG 789 med det jag har valt nu, eller behöver jag lägga till något för att ansluta till trådlöst? Komplett.se har 3 års garanti och vad täcker den ?

( Ursäkta mitt slarviga och dåliga sätt att försöka förklara på, gjorde mitt bästa hoppas ni förstår:)

- Niclas aka Dr.AwsuM ( Om jag har glömt något, snälla säg till )

Visa signatur

Chassi: NZXT H2 Black Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 Processor : Intel Core i5 2500K 3,3GHz RAM : Corsair 8GB 1600MHz VENGEANCE Grafikkort : Asus GTX570 1280MB Nätaggregrat : XFX Core Edition 650W Skärm #1: BenQ TFT 24'' G2420HDBE Skärm #2: BenQ LED 24'' G2420HD

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/kundvagn/visa/450524/2011-05-17 Ett bättre paket där du får en mycket bättre processor... Garantin behöver du inte oroa dig för då det finns en sk fabriksgaranti på alla komponenter och att montera ihop en dator är som att bygga lego

Permalänk
Medlem

Svar på frågan

hm.. Jag har en mus, som jag köpte när jag beställde min nuvarande dator ( Acer Aspire 5738zg " den äldre" modellen med 2.0Ghz ) Så jag behöver köpa Skärm,Tangentbord,Dator( ihopkopplad )

Inet eller Komplett.se vad är bäst ? Inet, verkar ha bättre priser på enstaka delar, fast komplett har dator-paket.

Och jag vet inget om inkoppling av grejerna inne i datan och är ej taggad på att försöka med stor chans att misslyckas ( slänga pengarna i sjön )

Och paketet du fick ihop är utan " montering " och det blir 800 kr extra, och jag har 9.7k top som jag kan betala så de va lite för dyrt

men annars vare imponerande saker i kundvagn

Visa signatur

Chassi: NZXT H2 Black Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 Processor : Intel Core i5 2500K 3,3GHz RAM : Corsair 8GB 1600MHz VENGEANCE Grafikkort : Asus GTX570 1280MB Nätaggregrat : XFX Core Edition 650W Skärm #1: BenQ TFT 24'' G2420HDBE Skärm #2: BenQ LED 24'' G2420HD

Permalänk
Medlem

jag är inte säker men tror att frakten på en dator på komplett kan vara ganska dyr ? eller var det så förut kanske.. inet iaf = gratis frakt med tankte på att en ssd på 200g kostade 150 i frakt vete fan vad komplett har tagit för ett datorpaket ..

Visa signatur

4070 super - amd ryssen 5700x -
3070ti - intel 12700KF
laptop 3070ti

Permalänk

Jag vill inte vara tjatig, men jag kan säga en sak som 99% av sweclockers skulle instämma om. Kör på Simpa1:s paket eller ett liknande. Montering är ingen konst. Du har snabb hjälpfull hjälp direkt här på sweclockers. Inte så mycket som kan hända om du har esd-armband och inte glömmer distanserna (står allt om dem i moderkortets manual och om inte det överallt på forumet).

Självklart är det ditt val om du vill köpa en färdigmonterad maskin, men det blir svårt att få någon medlem att tycka det är det bästa alternativet.

Lycka till Mvh

Visa signatur

O2 + ODAC ~ Sennheiser HD 650 ~ Swans M1 ~ BOSE 901 MKIII ~ McIntosh XR14 ~ Luxman L550 ~ Technics SL1210MK2 ~ 1080 TI ~ 7700K@5.0 ~ Noctua D14 ~ AX850 ~ ACER PREDATOR 165Hz ~ Texas Instruments TI82 ~ HHKB Professional 2 ~ WhiteFox ~ Topre Realforce

Permalänk
Medlem

Fråga 1. Jag vet inte exakt vad frakten är på, men har också för mig att den är lite dyr men ej helt säker.

Fråga 2. De är billigare o bygga själv, skulle jag tro. Men eftersom jag har ingen erfarenhet så känner jag mig väldigt orolig att jag ska göra fel eller förstöra det.

Men Inet verkar vara bättre än komplett , och om jag skulle köpa ett paket från Inet ( Med OS,skärm,tangentbord o allt ) och väljer att Inet trycker ihop det åt mig, sparar jag mer än komplett-paketet? eller är det bäst av alla, att ta risken o göra de själv och då ta hjälp genom Sweclockers?

Vad är esd-armband?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.AwsuM:

Fråga 1. Jag vet inte exakt vad frakten är på, men har också för mig att den är lite dyr men ej helt säker.

Fråga 2. De är billigare o bygga själv, skulle jag tro. Men eftersom jag har ingen erfarenhet så känner jag mig väldigt orolig att jag ska göra fel eller förstöra det.

Men Inet verkar vara bättre än komplett , och om jag skulle köpa ett paket från Inet ( Med OS,skärm,tangentbord o allt ) och väljer att Inet trycker ihop det åt mig, sparar jag mer än komplett-paketet? eller är det bäst av alla, att ta risken o göra de själv och då ta hjälp genom Sweclockers?

Vad är esd-armband?

1. Frakten på inet är gratis om man lägger detta i sin kundvagn:http://www.inet.se/artikel/6101343/fraktfritt-sweclockers-vid...
Frakten på Komplett kan du se här:http://www.komplett.se/k/k.aspx?action=custserv&topic=delover...

2.Jag byggde min egna dator i julas (för första gången helt utan hjälp), och som nån sa tidigare i tråden: det är som att bygga lego.

ESD-armband: http://www.inet.se/artikel/6901005/esd-armband-for-montering-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av IsakPromKing:

Jag vill inte vara tjatig, men jag kan säga en sak som 99% av sweclockers skulle instämma om. Kör på Simpa1:s paket eller ett liknande. Montering är ingen konst. Du har snabb hjälpfull hjälp direkt här på sweclockers. Inte så mycket som kan hända om du har esd-armband och inte glömmer distanserna (står allt om dem i moderkortets manual och om inte det överallt på forumet).

Självklart är det ditt val om du vill köpa en färdigmonterad maskin, men det blir svårt att få någon medlem att tycka det är det bästa alternativet.

Lycka till Mvh

indeed:)

Hade gjärna åkt hem till han om han bott närmare, men vad jag vet är det tyvärr en bit till TS...

TS: det finns mycket hjälpsamma människor här på swec som mer än gärna hjälper till ( jag tillhör en av dom ), så du kommer få mycket hjälp om du vill ge dig på det:)

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nalleno:

1. Frakten på inet är gratis om man lägger detta i sin kundvagn:http://www.inet.se/artikel/6101343/fraktfritt-sweclockers-vid...
Frakten på Komplett kan du se här:http://www.komplett.se/k/k.aspx?action=custserv&topic=delover...

2.Jag byggde min egna dator i julas (för första gången helt utan hjälp), och som nån sa tidigare i tråden: det är som att bygga lego.

ESD-armband: http://www.inet.se/artikel/6901005/esd-armband-for-montering-...

lite billigare armband:)
http://www.netonnet.se/art/dator/datortillbehor/montering-och...

Visa signatur

| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Medlem

Snälla, du ska inte köpa datorn än. Läs på på internet hur du bygger ihop en dator. Det är busenkelt.

Jag satt i nästan samma sits som du sitter i för några månader sedan. Jag köpte en dator i delar och byggde själv. Idag är jag efter mycket sweclockers-läsande (riktigt) datorkunnig.

Visa signatur

Слава Україні!

Permalänk
Medlem

Väldigt många frågor ^^

Frakten på komplett kan inte vara så billig? om du går in på min komplett-paket länk o lägger ihop alla grejerna där, o trycker " visa kundvagn " ser du höga priser nere i botten *

Och om jag tar något paket från inet, kommer skillnaden mellan min Acer och nya datorn vara stor?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hur länge, och hur enkelt har du för dig o lära dig om detta? Dator, vad som e bra, koppla, bygga etc

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.AwsuM:

Hur länge, och hur enkelt har du för dig o lära dig om detta? Dator, vad som e bra, koppla, bygga etc

finns lite bra videos, typ youtube som visar hur man bygger, har dock aldrig sett hela ( typ 2 timmar ):)

Själv lärde jag mig på nån månad att bygga ihop en, men då var min far som var hjälp under den månaden:)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av bourne94:

finns lite bra videos, typ youtube som visar hur man bygger, har dock aldrig sett hela ( typ 2 timmar ):)

Själv lärde jag mig på nån månad att bygga ihop en, men då var min far som var hjälp under den månaden:)

Jag har en Acer Aspire 5738ZG 15.6"WXGA som jag har snart haft i 2 år, och är väldigt sugen på att få en ny dator som kan klara av lite värre spel etc.

Men när du lärde dig om bygge, lärde du dig vad allt heter, är till för och överklockning etc?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.AwsuM:

Jag har en Acer Aspire 5738ZG 15.6"WXGA som jag har snart haft i 2 år, och är väldigt sugen på att få en ny dator som kan klara av lite värre spel etc.

Men när du lärde dig om bygge, lärde du dig vad allt heter, är till för och överklockning etc?

lärde mig bygga dator ungefär när jag var 14 ( 16 nu ), lärde mig vart allt skulle sitta och varför:)
Det är också viktigt hur man sätter det, prollen åt rätt håll och så ( finns markering tror jag hur den ska sitta::P)
Överklockning är jag riktigt dålig på, men håller på att lära mig den biten också, dock så behöver man en bättre kylare till det:)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Han undrade bara vad ett ESD-armband var så jag tog första bästa jag hittade, men tack för att du visade ett riktigt billigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av bourne94:

lärde mig bygga dator ungefär när jag var 14 ( 16 nu ), lärde mig vart allt skulle sitta och varför:)
Det är också viktigt hur man sätter det, prollen åt rätt håll och så ( finns markering tror jag hur den ska sitta::P)
Överklockning är jag riktigt dålig på, men håller på att lära mig den biten också, dock så behöver man en bättre kylare till det:)

heheh, ja e 16 nu
men om ja köper massa grejer ( enstaka grejer, ram, etc )
och när ja får hem det, finns det en manual till varje del och HUR de kopplas in ?

så inget går sönder om ja kanske kopplar in RAM fel elr

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Här har du en väldigt basic film om du har sätter ihop en dator:
http://www.youtube.com/watch?v=w04mRknguE8

Har inte kollat igenom hela men den verkar ta upp alla grejjer man behöver veta iaf, och du behöver inte vara nervös inför att bygga ihop dina komponenter själv. Ta det långsamt, kolla på varje del så ser du exakt hur de ska sitta. Om du inte ser hur de ska sitta så finns alltid Google eller SweC

Permalänk
Medlem

ESD Armand är väl till för att den ska dra ut all statisk elektricitet ur kroppen, så du inte förstör moderkortet när du kopplar in allt ( eller belastar moderkort )

Allstå,

ESD är till för att ta bort strömmen i kroppen så man kan koppla in Moderkortet, utan fel.

Rätta om jag har fel, det är hur jag ser det

Fasen va swet forum allstå ( Jag är inte ute på forum annars elr sånt ) Får svar, o support snabbt och alla e trevlig !

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Canon

Canon, är alla datorer byggda lika? som på videon är det en burk ( chassi ) och är alla komponenter ( ram,grafik,moder) bygga lika och går in i alla chassin på samma sätt?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.AwsuM:

Canon, är alla datorer byggda lika? som på videon är det en burk ( chassi ) och är alla komponenter ( ram,grafik,moder) bygga lika och går in i alla chassin på samma sätt?

Ett tips är att trycka på Citera-knappen under inlägget som du svarar på så ser användaren om någon vill dig något med sitt förra inlägg
I stort sett, som han sa så ser prollarna och sockets olika ut för olika tillverkare men som sagt, ta det lugnt och kolla vart och hur allt ska sitta så är det inte svårt alls

Permalänk
Medlem
Skrivet av Can0n:

Ett tips är att trycka på Citera-knappen under inlägget som du svarar på så ser användaren om någon vill dig något med sitt förra inlägg
I stort sett, som han sa så ser prollarna och sockets olika ut för olika tillverkare men som sagt, ta det lugnt och kolla vart och hur allt ska sitta så är det inte svårt alls

Okay, ni verkar ta allting så lugnt som om det vore ett gympass typ ( det är bara att lyfta ^^ )

Föresten skulle ni kunna ta en blick på min andra tråd om ni har tid ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.AwsuM:

Självklart kan det variera lite på hur man monterar, men det är i princip samma sak. Skulle det vara något speciellt står det i anvisningen för den delen eller så. Att bygga dato sjäv klarar du lätt. Gjorde det första gången för några månder sedan. Klarar jag som är 12 det klarar du som är 16, jag lovar! ESD armband kan vara bra men är inte ytterst nödvändigt. Själv tog jag regelbundet i element istället. Lycka till!

Visa signatur

Bärbar MacBook Pro 15" Mid '14 l
Mobil Iphone 8 l

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.AwsuM:

Okay, ni verkar ta allting så lugnt som om det vore ett gympass typ ( det är bara att lyfta ^^ )

Föresten skulle ni kunna ta en blick på min andra tråd om ni har tid ?

Det är "bara" att lyfta, dock första gången borde man fråga någon så man vet vad man gör
Jag byggde ihop min första dator när jag var ~13år och då hade vi knappt internet hemma och youtube fanns bara på ritbordet kan jag tänka mig så stressa inte så mycke över en simpel sak som att bygga ihop din första dator.
Finns en första gång för allt här i livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ludzee:

Självklart kan det variera lite på hur man monterar, men det är i princip samma sak. Skulle det vara något speciellt står det i anvisningen för den delen eller så. Att bygga dato sjäv klarar du lätt. Gjorde det första gången för några månder sedan. Klarar jag som är 12 det klarar du som är 16, jag lovar! ESD armband kan vara bra men är inte ytterst nödvändigt. Själv tog jag regelbundet i element istället. Lycka till!

När du monterar data grejorna, behöver du löda fast dom ? eller räcker skruvmejsel o sånt som man har hemma allstå

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Can0n:

Det är "bara" att lyfta, dock första gången borde man fråga någon så man vet vad man gör
Jag byggde ihop min första dator när jag var ~13år och då hade vi knappt internet hemma och youtube fanns bara på ritbordet kan jag tänka mig så stressa inte så mycke över en simpel sak som att bygga ihop din första dator.
Finns en första gång för allt här i livet

Joo, finns ju folk som man kan fråga fast dom känns lite... att tror dom vet mer, än vad dom igentligen kan om du förstår ungefär vad jag menar ? Men aa du har rätt, inge o oroa sig för + kan ju alltid ta den dära inet montering för 800kr. Fast skulle varit väldigt fränt om ja kunde tagit Nzxt Guardian 921 chassit med egna " saker " i den

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.AwsuM:

När du monterar data grejorna, behöver du löda fast dom ? eller räcker skruvmejsel o sånt som man har hemma allstå

Så invecklat är det inte, en skruvmejsel räcker bra

Det är inte mycket som kan kopplas fel. Kolla bara igenom moderkortsmanualen och läs en guide på internet eller titta på en på YouTube så klarar du dig långt. De flesta använder inte ESD-armband, och det brukar gå bra så länge du inte gnider dig mot en matta med en fleecetröja på medan du bygger.

Och om du är allt för osäker, så tar Inet som sagt 800 kronor för att bygga och gratis frakt, vilket inte heller är så dåligt.

Permalänk

Respons

Här är en annan version på dator som du skulle kunna köpa ifall du skall bygga själv.
Ja, jag tog ett "sämre" tangentbord men ärligt talat så viktigt anser jag det inte vara. Bättre att köpa bra delar till datorn och i senare skede ifall man känner för det köpa "coolare" mus och tangentbord.

Länk: http://www.inet.se/kundvagn/visa/447307/bra-grejer

Visa signatur

5900 + 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halfheart:

Här är en annan version på dator som du skulle kunna köpa ifall du skall bygga själv.
Ja, jag tog ett "sämre" tangentbord men ärligt talat så viktigt anser jag det inte vara. Bättre att köpa bra delar till datorn och i senare skede ifall man känner för det köpa "coolare" mus och tangentbord.

Länk: http://www.inet.se/kundvagn/visa/447307/bra-grejer

Ser bra ut, inget operativsystem ? funkar komponenterna med guardian921 midi tower?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.AwsuM:

heheh, ja e 16 nu
men om ja köper massa grejer ( enstaka grejer, ram, etc )
och när ja får hem det, finns det en manual till varje del och HUR de kopplas in ?

så inget går sönder om ja kanske kopplar in RAM fel elr

Finns nog på en del saker, dock är jag tveksam på om det finns det på allt:)

Visa signatur