Dubbla skärmar plus en TV på ett 6870

Permalänk
Medlem

Dubbla skärmar plus en TV på ett 6870

Hallå, jag har ett Asus 6870 med 2x DVI och 2x DisplayPort-uttag.
Jag har(snart) 2x 24" BenQ HDBL(DVI) och en 40" Philips TV(HDMI).

Jag planerar att köra extended desktop över de två skärmarna och sedan på något smidigt sätt kunna använda TVn, utan att behöva fippla massor med inställningar varje gång.

Windows låter mig inte extenda över tre skärmar, och det gör inte catalyst heller. Det skulle fungera för mig att köra extended över två och sen klona en av skärmarna till TVn, men får inte till det heller.

Idéer, förslag, et cetera uppskattas mycket!

Puss och kram!

Permalänk
Medlem

Displayport till DVI adapter kan nog vara nåt.

Edit: Eller displayport till HDMI http://www.inet.se/artikel/8904222/adapter-displayport-till-h...

Permalänk
Medlem

Ja, men jag har ju bara 2x DisplayPorts?
Jag läser hela tiden om "aktiva" adaptrar, men även om jag skulle använda sådana så skulle jag fortfarande bara ha två portar på tre skärmar.

Permalänk
Medlem

Undra om du kan koppla in en DVI-adapter med dubbla DVI-utgångar så kopplar du ena skärmen och tven till den, sen kör du andra datorskärmen till DVI-utgången som är över.

Permalänk
Medlem

Måste alltid ha aktiv adapter när du ska köra mer än 2 skärmar, sen från adaptern får du ju ut DVI så då får du köpa DVI->HDMI kabel till TV'n

Visa signatur

Dator: Asus P7P55D LE | Intel i5 750, 3,6GHz | XFX Radeon HD5870 | Corsair 4GB @ 1600mhz m DHX | Corsair H-50 | 2x SSD Intel 80gb G2 (Raid 0) | Sound-Blaster X-FI Etreme Music | Corsair 650w HX | Fractal Design Define R2 |

Foto: Nikon D80 | Nikon AF-S 18-135mm | Nikon Speedlight SB-400 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shochan:

Ja, men jag har ju bara 2x DisplayPorts?
Jag läser hela tiden om "aktiva" adaptrar, men även om jag skulle använda sådana så skulle jag fortfarande bara ha två portar på tre skärmar.

Det räcker att en av de tre skärmarna sitter med aktiv displayportadapter

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bebopp:

Måste alltid ha aktiv adapter när du ska köra mer än 2 skärmar, sen från adaptern får du ju ut DVI så då får du köpa DVI->HDMI kabel till TV'n

Det borde fungera, men då får han väl inget ljud i TV'n utan måste koppla högtalare direkt till datorn. Eller har jag fel?

Visa signatur

"Att installera AMD-drivrutiner är lite som en Svensson-variant av rysk roulette.." //Kazuo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Det räcker att en av de tre skärmarna sitter med aktiv displayportadapter

I nuläget så har jag en DisplayAdapter till HDMI som jag kör TVn till, den bär med sig ljud.
Det är alltså en passiv adapter.
Om jag skulle köpa en aktiv adapter, DP->DVI så skulle jag alltså kunna köra alla tre skärmarna extended?

Edit: Till exempel en sån här: http://www.inet.se/artikel/5409070/xfx-aktiv-displayport-till... ?

Permalänk
Medlem

Nu köpte jag den där adaptern, hoppas att den fungerar. Blev så hetsig av att bara sen en kvar i lager

Permalänk
Medlem

Den ska funka

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shochan:

I nuläget så har jag en DisplayAdapter till HDMI som jag kör TVn till, den bär med sig ljud.
Det är alltså en passiv adapter.
Om jag skulle köpa en aktiv adapter, DP->DVI så skulle jag alltså kunna köra alla tre skärmarna extended?

Edit: Till exempel en sån här: http://www.inet.se/artikel/5409070/xfx-aktiv-displayport-till... ?

Jag har 2st skärmar + TV till mitt ATI6870 som jag kör extended desktop på.
Jag använder mig av: XFX MiniDisplayPort to DVI-Single Link adapter, Aktiv (MiniDP till DVI) Max:1920x1200

Anslutningar jag har i nuläget till mitt grafikkort är:
1st DVI (från min primär skärm)
1st mini DP (från sekundär skärm) - Via adapter
1st hdmi (från TV)

Visa signatur

23 dB @ 1m

Permalänk
Medlem
Skrivet av khaine:

Jag har 2st skärmar + TV till mitt ATI6870 som jag kör extended desktop på.
Jag använder mig av: XFX MiniDisplayPort to DVI-Single Link adapter, Aktiv (MiniDP till DVI) Max:1920x1200

Anslutningar jag har i nuläget till mitt grafikkort är:
1st DVI (från min primär skärm)
1st mini DP (från sekundär skärm) - Via adapter
1st hdmi (från TV)

och kommer att köra

1st DVI, primär skärm
1st DP->DVI-konverter(aktiv) till sekundär skärm
1st DP->HDMI-konverter(inte aktiv) till TV

Liknande setup, bör fungera utan problem?
Man behöver inte skapa en eyefinitygrupp? Utan helt vanligt extended desktop fungerar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shochan:

och kommer att köra

1st DVI, primär skärm

Man behöver inte skapa en eyefinitygrupp? Utan helt vanligt extended desktop fungerar?

Du behöver bara en adapter. Om ditt 6870 har samma ingångar som mitt så har du miniDP, kolla så du köper rätt adapter, tänk även på att den sekundära DVI porten på kortet inaktiveras om du använder HDMI porten.

Du behöver inte skapa en eyefinity grupp för att de ska fungera, extended desktop fungerar utmärkt.

Visa signatur

23 dB @ 1m

Permalänk
Medlem
Skrivet av khaine:

Du behöver bara en adapter. Om ditt 6870 har samma ingångar som mitt så har du miniDP, kolla så du köper rätt adapter, tänk även på att den sekundära DVI porten på kortet inaktiveras om du använder HDMI porten.

Du behöver inte skapa en eyefinity grupp för att de ska fungera, extended desktop fungerar utmärkt.

Mitt 6870 ser inte ut som ditt.
Jag har inga HDMI, jag har 2x DP 2x DVI. Det är ett ASUS 6870 DirectCU, den nyare av deras två varianter.

Så jag kan inte koppla som dig ivf, och det är inte miniDP, det är storDP på mitt.

Med dom förutsättningarna så borde den setup jag nämnde förut fungera, right?

Permalänk
Medlem

Skapa profiler ccc? En för tv-läge och en för desktop. Efter konfiguration tar det inte många sekunder att hitta ikonen i meddelandefältet och välja rätt profil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shochan:

Mitt 6870 ser inte ut som ditt.
Jag har inga HDMI, jag har 2x DP 2x DVI. Det är ett ASUS 6870 DirectCU, den nyare av deras två varianter.

Så jag kan inte koppla som dig ivf, och det är inte miniDP, det är storDP på mitt.

Med dom förutsättningarna så borde den setup jag nämnde förut fungera, right?

Jag kan inte garantera att din "DP till hdmi adapter" fungerar (då jag själv inte har använt mig av en sådan), men du borde rimiligtvis kunna använda dina båda DVI portar för dina skärmar och för TV'n använder du "DP till hdmi" adapter, det skulle även fungera att köpa den adapter jag nämnde och köra som du nämnde tidigare, men det skulle innebära onödiga kostnader.

DVI port1: Skärm 1
DVI port2: Skärm 2
DP port1: TV (via adapter DP-hdmi)

Visa signatur

23 dB @ 1m

Permalänk
Medlem
Skrivet av khaine:

Jag kan inte garantera att din "DP till hdmi adapter" fungerar (då jag själv inte har använt mig av en sådan), men du borde rimiligtvis kunna använda dina båda DVI portar för dina skärmar och för TV'n använder du "DP till hdmi" adapter, det skulle även fungera att köpa den adapter jag nämnde och köra som du nämnde tidigare, men det skulle innebära onödiga kostnader.

DVI port1: Skärm 1
DVI port2: Skärm 2

Det där är så jag kör nu, och det fungerar inte.
Jag kan inte ha

och
DVI port2

samtidigt, kopplar jag i den förstnämnda så dör DVI port2-skärmen direkt och både Catalyst och Windows vägrar låta mig extenda till tre skrivbord.
Det beror(väl?) på att min adapter inte är aktiv.

Permalänk
Medlem

Jag tror att det följde med en DVI-HDMI adapter till ASUS 6870 DirectCU och då passar en aktiv DP-DVI adapter bra.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Skapa profiler ccc? En för tv-läge och en för desktop. Efter konfiguration tar det inte många sekunder att hitta ikonen i meddelandefältet och välja rätt profil.

Det skulle jag göra, om det inte var så att jag inte kan få någon signal till min sekundära DVI om jag har kopplat i TVn i DP(genom DP->HDMI-passiv).
Datorn hittar skärmen, den ser vilken model och kan tilldela den extended/primary(om jag disablar TVn), men jag får ingen signal först jag rycker TVn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

Jag tror att det följde med en DVI-HDMI adapter till ASUS 6870 DirectCU och då passar en aktiv DP-DVI adapter bra.

DVI-HDMI innebär förlust av ljud.
Kör man DP-HDMI så får man med ljud, även om adaptern är passiv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shochan:

Det där är så jag kör nu, och det fungerar inte.
Jag kan inte ha

och
DVI port2

samtidigt, kopplar jag i den förstnämnda så dör DVI port2-skärmen direkt och både Catalyst och Windows vägrar låta mig extenda till tre skrivbord.
Det beror(väl?) på att min adapter inte är aktiv.

Skumt, ser två olika scenarion som kan inträffa, första är att precis som mitt kort så inaktiveras en av dina portar när du använder dig av en annan port eller så är det för att adaptern inte är aktiv.

Ett enkelt sätt att kolla detta är att du t.ex använder DVI port2 + DP port och kollar om du får bild på båda skärmarna, om du ej får bild då (antar att du får bild från DVI port1 + DP port) så kan vi konstatera att DVI port2 inaktiveras när du använder DP port.

Om du nu får bara får bild från 1 skärm (oavsett DVI port) och TVn samtidigt så är det mest troligt att du behöver en aktiv adapter.

Visa signatur

23 dB @ 1m

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shochan:

DVI-HDMI innebär förlust av ljud.
Kör man DP-HDMI så får man med ljud, även om adaptern är passiv.

DVI-HDMI adapter som följer med grafikkort fungerar för både bild och ljud tillsammans med en vanlig HDMI kabel.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

DVI-HDMI adapter som följer med grafikkort fungerar för både bild och ljud tillsammans med en vanlig HDMI kabel.

Så du menar att mitt grafikkort har ljud ut på DVI? Det låter mest skumt.

Permalänk
Skrivet av Shochan:

Så du menar att mitt grafikkort har ljud ut på DVI? Det låter mest skumt.

Men ännu mest sant.

Visa signatur

Server: CPU - i7 3960x | GIGABYTE X79-UD3 | RAM 24GB 1600MHz | Corsair HX750(MDPC-X) | Fractal Design R4 | Intel 530 SSD 240GB | Dell U2311h
HTPC: i5 6600k, 1060 GTX, 8GB Ram, 256 GB SSD.

Permalänk
Medlem

Alla som har köpt ett ATI/AMD HD3000, HD4000, HD5000 och HD6000 serien har både bild och ljud från DVI utgången på grafikkortet om man använder rätt DVI-HDMI adapter, om man saknar denna adapter så finns den att köpa http://www.inet.se/artikel/5408583/ati-dvi-till-hdmi-adapter

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Jag kan glatt meddela att min setup fungerar alldeles utmärkt.

http://i53.tinypic.com/apdzer.jpg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shochan:

och kommer att köra

1st DVI, primär skärm

Skrivet av Shochan:

Jag kan glatt meddela att min setup fungerar alldeles utmärkt.

http://i53.tinypic.com/apdzer.jpg

Gammal tråd men jag tänkte fixa likadan setup som du har på bilden och undrar om du kör på den kombinationen som du skrev i det övre inlägget jag citerade.