Relädator blinkar och smattrar i galleriet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragin Pig:

och nu får vi se om jag blandar ihop begrepp, hårdvara är inte riktigt min grej

väldigt imponerande och extremt snyggt byggt. började du projektet med intentionen att bygga en hel dator eller växte det fram allt eftersom, typ med en alu osv?

har du använt dig av någon sen tidigare känd arkitektur(?), dvs finns det något färdigt instruktionsset med tillhörande assemblator?

återigen extremt häftigt bygge!

Nej, målet var faktiskt att bygga en hel dator redan från början. Jag behövde nåt kul att göra på kvällarna haha Och sen lyckades jag komma över 100 kretskort fulla med relän hos en skrothandlare för 2 år sen, och då var det bara att sätta igång

Arkitekturen är en ganska standard CISC, von Neumann-arkitetur, som det kallas. Samma principer som x86 och andra vanliga datorer bygger på, men naturligtvis väldigt nerbantat och anpassat för relän

Jag har skrivit en assemblerare till den också. Ska snart lägga upp en beskrivning av instruktionsuppsättningen samt kasta upp assemblern på nätet, hade jag tänkt.
Funderar på att skriva en simulator till maskinen också. Blir förmodligen något som kan köras online.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vattendroppe:

Riktigt grymt bygge! Men hur kommer det att man kallar det relädator? Alla datorer är väl byggda på reläer, jag vill minnas att reläer även innefattar transistorer?

Nej relän används inte i datorer längre. Relän är helt mekaniska - det är en kontaktarm som fysiskt sluts med hjälp av en spole (elektromagnet). Detta gör att de är vansinnigt långsamma, de kan bara byta tillstånd några gången i sekunden. En transistor, som snarast bygger på kvantmekanik, kan byta tillstånd flera miljarder gånger i sekunden. Relädatorer slutade byggas på 50-talet, när rören kom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=FULLMOON=-:

Häftigt.. om inte jag minns fel så har hela stockholms tunnelbane linje bestått av relä 'datorer' tror fortfarande gröna linjen är det men på utfasning för moderna datorer.

En fördel med relän är att de tål atombomber och är väldigt slitstarka och det går liksom inte att bli fel. Jag har läst att under alla år de var i drift så har det aldrig varit något fel på 'programmet' utan typ alla stopp har berott på folk som blivit påkörda osv.

http://www.idg.se/2.1085/1.253031/sa-fungerar-tunnelbanans-sa...

Lästvärt!!

Fy ända in i helsike vilken cool länk!!!
Det där stället måste jag försöka åka och se live!!

Permalänk
Medlem

Det är Skynet!

Permalänk
Medlem

Grymt jobbat!

Visa signatur

[ Station - | Corsair Obsidion 650D | MSI Z87-G45 | 2xGTX 970 | SSD 250GB 4,5 TB HDD | 16 GB DDR3 1600 MHz | i7 4770k | Corsair H80 | 2x22" Benq LED ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av nablaman:

Fy ända in i helsike vilken cool länk!!!
Det där stället måste jag försöka åka och se live!!

Blå och röda linjen har reläer fortfarande. Gröna linjen har ett modernare system. På vissa sätt bättre. Men samtidigt på vissa sätt sämre.

Visa signatur

Fractal Define R2, Fractal Newton R2 800W, INTEL CORE I7 980, 12GB Corsair pc 12800. Ny gpu skall inhandlas

Permalänk
Medlem
Skrivet av nablaman:

Fy ända in i helsike vilken cool länk!!!
Det där stället måste jag försöka åka och se live!!

Skicka ett mail med din dator, driftarna (om de har några) är nog mer en villig att visa upp härligheten för en entusiast, befinner du dig någon gång arbetslös så är det nog också ett säkert kort.

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Medlem
Skrivet av lhffan:

Blå och röda linjen har reläer fortfarande. Gröna linjen har ett modernare system. På vissa sätt bättre. Men samtidigt på vissa sätt sämre.

Var inne i Banverkets relärum för Stockolms central i veckan, riktigt koolt. Runt 300m3 med reläer-rack av olika slag bara för att styra Centralenstationen (alltså inte tunnelbanan utan för fjärr- och pendeltågen).
Att de system som dessa fortfarande fungerar och används är helt otroligt. Riktigt lugnande att gå omkring och lyssna på de klickande reläerna.

Fast och gå in och ändra i de där system måste vara helvetiskt, med den mängd kabel som går fram och tillbaka i rummet och vad jag såg fanns det inte särskiljt mycket kabelmärkning för att underlätta för utomstående, så man ska nog vara rätt hemma för att ändra där...

Visa signatur

Burken: Dual Pentium2 300mhz, 128MB, Tot: ca: 16GB hd
Enäggstvillingarna: Luke & Anakin: Dual Pentium2 450mhz, Luke 512MB, Anakin 256 (Har tappat hälften av minnet pga åldern), 2*9GB scsi, rackmonterade

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-ryttge:

Skicka ett mail med din dator, driftarna (om de har några) är nog mer en villig att visa upp härligheten för en entusiast, befinner du dig någon gång arbetslös så är det nog också ett säkert kort.

Det ska jag absolut försöka göra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kkaallll:

Var inne i Banverkets relärum för Stockolms central i veckan, riktigt koolt. Runt 300m3 med reläer-rack av olika slag bara för att styra Centralenstationen (alltså inte tunnelbanan utan för fjärr- och pendeltågen).
Att de system som dessa fortfarande fungerar och används är helt otroligt. Riktigt lugnande att gå omkring och lyssna på de klickande reläerna.

Fast och gå in och ändra i de där system måste vara helvetiskt, med den mängd kabel som går fram och tillbaka i rummet och vad jag såg fanns det inte särskiljt mycket kabelmärkning för att underlätta för utomstående, så man ska nog vara rätt hemma för att ändra där...

Hehe, det verkar ju finnas reläer på massor av intressanta ställen. Det hade jag ingen aning om. Underbart.
Vilken trevlig access du verkar ha, kkaallll. Dig kanske man skulle lära känna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nablaman:

Hehe, det verkar ju finnas reläer på massor av intressanta ställen. Det hade jag ingen aning om. Underbart.
Vilken trevlig access du verkar ha, kkaallll. Dig kanske man skulle lära känna?

Finns även en liten rolig sak där för att generera pulser (vad exakt den används till vetefan) vilket är ett U-rör fyllt med kvicksilver som kortsluter ledare när kvicksilvret skvalpar runt. Riktigt fascinerande att titta på.

Visa signatur

Burken: Dual Pentium2 300mhz, 128MB, Tot: ca: 16GB hd
Enäggstvillingarna: Luke & Anakin: Dual Pentium2 450mhz, Luke 512MB, Anakin 256 (Har tappat hälften av minnet pga åldern), 2*9GB scsi, rackmonterade

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av ringu:

Det är Skynet!

soon...

Nej men grymt bygge, väldigt imponerande!

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nablaman:

Du tänker alldeles rätt!
Minneskartan ser ut som följer:
0000-7FFF är RAM
8000-8FFF är programminne
F000-FFFF är stack (räknas "baklänges")

Programräknaren har sina översta fyra bitar hårdkodade till 1000 och stackregistret sina översta till 1111, så man hamnar alltid i rätt "bank" när man försöker komma åt programminne resp stack med dessa register.
Övriga 12-bitars register kommer peka in i RAM-minnet.
12-bitars stack och program (dvs 4096 bytes) räcker alleles utmärkt - det längsta programmet jag skrivit hittills har väl varit på sisådär 20 bytes

Detta är en ganska vanlig teknik när man designar datorer - man har ett stort adressutrymme och sen mappar man in olika enheter på olika bekväma minnesadresser.

Fattar ändå inte. LOL. o.O

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Någon annan som började tänka på minecraft xD?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av kkaallll:

Var inne i Banverkets relärum för Stockolms central i veckan, riktigt koolt. Runt 300m3 med reläer-rack av olika slag bara för att styra Centralenstationen (alltså inte tunnelbanan utan för fjärr- och pendeltågen).
Att de system som dessa fortfarande fungerar och används är helt otroligt. Riktigt lugnande att gå omkring och lyssna på de klickande reläerna.

Fast och gå in och ändra i de där system måste vara helvetiskt, med den mängd kabel som går fram och tillbaka i rummet och vad jag såg fanns det inte särskiljt mycket kabelmärkning för att underlätta för utomstående, så man ska nog vara rätt hemma för att ändra där...

Det är inte kaos, det är hacksäkert

Till trådskaparen: Helt underbart bygge. Skall tipsa en kompis som råkade köpa på sig stora mängder reläer som han inte vet vad han ska göra med.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Fy fan vilket underbart bygge!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av nablaman:

Hehe, det verkar ju finnas reläer på massor av intressanta ställen. Det hade jag ingen aning om. Underbart.
Vilken trevlig access du verkar ha, kkaallll. Dig kanske man skulle lära känna?

Hej nablaman, pontus från EF här. Det finns en del relälogik på kärnkraftverken också. En del har säkert moderniserats, men dom grabbarna gillar ju gammalt och beprövat så en hel del är nog också kvar.

Visa signatur

Sökes: Maskiner och tillbehör från Silicon Graphics och Digital Equipment Corporation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kkaallll:

Finns även en liten rolig sak där för att generera pulser (vad exakt den används till vetefan) vilket är ett U-rör fyllt med kvicksilver som kortsluter ledare när kvicksilvret skvalpar runt. Riktigt fascinerande att titta på.

Nått liknade det här ?
http://hackaday.com/2010/05/05/possibly-the-most-beautiful-pi...

Permalänk

Väldigt häftigt bygge.

Skulle det gå att skriva ett program som låter reläerna spela fina små melodier?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av nablaman:

Nej relän används inte i datorer längre. Relän är helt mekaniska - det är en kontaktarm som fysiskt sluts med hjälp av en spole (elektromagnet). Detta gör att de är vansinnigt långsamma, de kan bara byta tillstånd några gången i sekunden. En transistor, som snarast bygger på kvantmekanik, kan byta tillstånd flera miljarder gånger i sekunden. Relädatorer slutade byggas på 50-talet, när rören kom.

Då är det jag som minns fel på vad det var man kallade relä bara!

Permalänk
Medlem
Skrivet av nablaman:

Du tänker alldeles rätt!
Minneskartan ser ut som följer:
0000-7FFF är RAM
8000-8FFF är programminne
F000-FFFF är stack (räknas "baklänges")

Programräknaren har sina översta fyra bitar hårdkodade till 1000 och stackregistret sina översta till 1111, så man hamnar alltid i rätt "bank" när man försöker komma åt programminne resp stack med dessa register.
Övriga 12-bitars register kommer peka in i RAM-minnet.
12-bitars stack och program (dvs 4096 bytes) räcker alleles utmärkt - det längsta programmet jag skrivit hittills har väl varit på sisådär 20 bytes

Detta är en ganska vanlig teknik när man designar datorer - man har ett stort adressutrymme och sen mappar man in olika enheter på olika bekväma minnesadresser.

Fantastiskt bygge!!

Inget addressutrymme för I/O till sekundärenheter, eller är det 9000-9FFF?

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Medlem

Precis sådär ser det ut i infranords/överiga sveriges ställverk på järnvägen. Fast då kanske det är 2-3 väggar av reläer

Visa signatur

~ Asus P8P67 Deluxe B3 - Intel i5 2500k 4,4Ghz - Gainward GeForce GTX 460 SLI - Corsair XMS3 4x4gb 1600Mhz - Corsair 1000w HX - Intel SSD 510 120gb - Rasurbo BC-10 Härligt moddat ;) ~
~ Sony Vaio VPCEB1M1E - Inte Core i3 2,13Ghz - ATI Mobility Radeon HD5650 1024mb - 2x2gb 1066Mhz - 500gb 5400rpm ~

Permalänk
Medlem
Skrivet av ezakimak:

Någon annan som började tänka på minecraft xD?

Jag tänkte också på det. En och annan "Pong" maskin i minecraft har man sett. lol.

Men grymt bygge! Detta gott folk, är att bygga en dator. Resten av oss köper färdiga komponenter och "monterar" ihop men detta är verkligen back to basics bygge. Imponerande är bara förnamnet!

Permalänk

Nice! men vad kan den göra för någonting ?

Visa signatur

Dator 1: Intel core i7 3930K @ 4,7Ghz, Asus P9X79 Deluxe. Crucial Ballistix Tactical Tracer DDR3 (32GB),Crossfire 2x MSI Radeon 7970 OC Edition 3GB, Tagan 800W NA, SanDisk 120GB systemdisk, EK 360 kit + 120mm extraradiator.
Dator 2: AMD FX 8350, Gigabyte 990FXA UD3, Crucial ballistix DDR3, Nvidia GTX 480, Corsair 650W, 2x OCZ Agility, Thermaltake bigwater 760 vattenkylning.

Permalänk
Medlem

Fasen så kul att nå'n plockar upp reläerna! Riktigt kul! Gillar namnet, även om Konrad ju byggde sin första i - om historieböckerna har rätt - i sin mammas vardagsrum var det väl?

(Och tröttnar du på Zusie eller bygger en Mark II, prata med Tekniska museet i Stockholm, de har en rätt stor datorsamling och de kan säkert vara intresserade av en så'n för deras utställningar. Barnen skulle nog gilla henne Tekniska är bra att ha och göra med och har mer datorgrejjer än man kan tro.)

Visa signatur

[Atari 400|600XL|800XL|XEGS|ST|STe|Mega ST|Mega STe|Portfolio][Commodore VIC20|64|116|128|+/4|8032|Amiga 500|Amiga 1200][BBC Micro][Sinclair QL|ZX81][TI 99/4A][Sord M5][Spectravideo 328|728][Cambridge Z88][ABC80][MFP-II][IBM RS/6000 59H][Apple LCII][Zaurus SL5000D][PDP 11/34][...massor av bråte...]

Permalänk
Medlem

Det i länken är väl en likriktare för högspänning. Det kkaalll bekskriver låter som något annat.

Men det var en grymt fin länk! jag har bara sett stillbilder på sådana förut.

Visa signatur

Sökes: Maskiner och tillbehör från Silicon Graphics och Digital Equipment Corporation.

Permalänk
Medlem

Kul hobby Tummen upp!

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Det är inte kaos, det är hacksäkert

Till trådskaparen: Helt underbart bygge. Skall tipsa en kompis som råkade köpa på sig stora mängder reläer som han inte vet vad han ska göra med.

Haha hur råkade han göra det?
Men jag kan absolut rekommendera ett relädatorbygge för den som har tiden och golvytan
Det är en väldigt lärorik hobby

Skrivet av PBGP:

Hej nablaman, pontus från EF här. Det finns en del relälogik på kärnkraftverken också. En del har säkert moderniserats, men dom grabbarna gillar ju gammalt och beprövat så en hel del är nog också kvar.

Tjena! Kul att se dig här också
Hade ingen aning om att det fanns så mycket relälogik i användning fortfarande. Man borde ju absolut slänga iväg lite mail åt olika håll så att de inte slänger bort reläna när de en gång i framtiden byter ut grejerna. Måste försöka ta mig runt lite och kolla på de här installationerna medan de fortfarande används. Kärnkraftverk verkar svårare att ta sig in och titta på än tågstationer..

Som jag även säger nedan, om nån har tillträde till ställen med relälogik, så skicka ett meddelande!
Jag vill komma och titta lyssna och njuta!

Skrivet av Nandai:

Väldigt häftigt bygge.

Skulle det gå att skriva ett program som låter reläerna spela fina små melodier?

Absolut, den är en riktigt fin trummaskin
Min första film på youtube ("First Experiment") har en riktigt fin trumrytm

Skrivet av houze:

Fantastiskt bygge!!

Inget addressutrymme för I/O till sekundärenheter, eller är det 9000-9FFF?

Det finns gott om utrymme att mappa in enheter i utrymmet 0000-7FFF, allt detta behövs sällan till RAM.
T.ex. flipdotdisplayen (den där med gula punkter som sitter på frontpanelen) mappas till 14 bytes i minnet. Varje kolumn har 8 punkter och svarar mot bitsen i en byte i minnet, och det finns 14 kolumner.
Adressen sätts med en 8-polig DIP-switch på baksidan av kortet, så om man till exempel sätter den till
00001000 så kommer flipdotdisplayen dyka upp på adresserna 0800 - 080D.

Skrivet av Bazooka_tim:

Nice! men vad kan den göra för någonting ?

Den löser alla dina 8-bitars additionsbehov!

Skrivet av Corran:

Fasen så kul att nå'n plockar upp reläerna! Riktigt kul! Gillar namnet, även om Konrad ju byggde sin första i - om historieböckerna har rätt - i sin mammas vardagsrum var det väl?

(Och tröttnar du på Zusie eller bygger en Mark II, prata med Tekniska museet i Stockholm, de har en rätt stor datorsamling och de kan säkert vara intresserade av en så'n för deras utställningar. Barnen skulle nog gilla henne Tekniska är bra att ha och göra med och har mer datorgrejjer än man kan tro.)

Alldeles rätt, Konrad Zuse byggde sin första dator Z1, som var helt mekanisk och helt jäkla otroligt häftig, i föräldrarnas vardagsrum i Berlin. Han var väg- och vatteningenjör men tyckte det var tråkigt att räkna för hand, och uppfann datorn på fritiden för att slippa detta. Sanslöst häftigt!

Har fått tips om TM innan, blir kanske att man kontaktar dem, för jag har faktiskt ingen aning om var jag ska ha Zusie när den är klar. Just nu lånar jag en kompis garage, och han lär tröttna förr eller senare

Skrivet av eatorb:

Precis sådär ser det ut i infranords/överiga sveriges ställverk på järnvägen. Fast då kanske det är 2-3 väggar av reläer

Om någon här har access till ställen med intressant relälogik så får ni hojta till!!!!
Jag vill komma och titta!!!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av nablaman:

Haha hur råkade han göra det?
Men jag kan absolut rekommendera ett relädatorbygge för den som har tiden och golvytan
Det är en väldigt lärorik hobby

De hade rea så han tömde lagret. Det är ju bra att ha

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

De hade rea så han tömde lagret. Det är ju bra att ha

Jäklar, missade jag en relärea???