Permalänk
Medlem

Galen setup!

Tja.
Rent hypotetiskt. Om man har ett moderkort med 7-8 PCIe-slottar. Skulle man kunna köra med 4st 6990?
Jag vet att det kortet bara stöder Crossfire med ett till kort för då har man 4 GPUer redan. Men man kan ju även köra grafikkort utan Crossfire lösningar för att kunna använda fler skärmar t.ex.
Så rent hypotetiskt. Skulle man kunna köra med dubbla Crossfire? Alltså:
[6990]CF1
[6990]CF1
[6990]CF2
[6990]CF2

Permalänk
Skrivet av Bouxer:

Tja.
Rent hypotetiskt. Om man har ett moderkort med 7-8 PCIe-slottar. Skulle man kunna köra med 4st 6990?
Jag vet att det kortet bara stöder Crossfire med ett till kort för då har man 4 GPUer redan. Men man kan ju även köra grafikkort utan Crossfire lösningar för att kunna använda fler skärmar t.ex.
Så rent hypotetiskt. Skulle man kunna köra med dubbla Crossfire? Alltså:
[6990]CF1
[6990]CF1
[6990]CF2
[6990]CF2

6990 i CF, eww. Sen lycka till att hitta ett nätagg till den setupen.
För övrigt vet jag inte om det fungerar att köra, inte tillräckligt kunnig inom ämnet om man säger så tyvärr.

Visa signatur

i5 2500K @4.5GHz + Noctua NH-D14 | Asus P67 PRO | 8GB Corsair 1600MHz Vengeance | MSI GeForce GTX 580 TWIN FROZR II | Intel SSD 320 120GB | 1TB WD Caviar Green | NZXT H2 Vit | Corsair AX 850W | LG 23" 120Hz | Nvidia 3D Vision | Audio-Technica ATH-M50 | Asus Xonar DS | Logitech G15 + MX518.
Citera eller skicka PM för svar.

Permalänk
Medlem

En dator kan la ändå bara hantera 4 gpuer.

Visa signatur

13700k-32gb 3200mhz-RTX3080

Permalänk
Medlem

Det är ju mjukvaran som stoppar från att kunna använda mer än 4gpuer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av scoorch:

En dator kan la ändå bara hantera 4 gpuer.

Det var detta jag funderade på. För om man inte kör i CF så tror jag att den kan hantera i teorin nästan hur många som helst. För om man vill ha många skärmar så ska man ju köra utan CF då man kan utnyttja båda kortens portar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bouxer:

Det var detta jag funderade på. För om man inte kör i CF så tror jag att den kan hantera i teorin nästan hur många som helst. För om man vill ha många skärmar så ska man ju köra utan CF då man kan utnyttja båda kortens portar.

Men vad är meningen då du inte kommer kunna få alla korten att jobba tillsammans, man vill ju ha den förenade kraften.

Visa signatur

13700k-32gb 3200mhz-RTX3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av scoorch:

Men vad är meningen då du inte kommer kunna få alla korten att jobba tillsammans, man vill ju ha den förenade kraften.

Frågan var om man kunde köra två separata Crossfirelösningar på ett moderkort. En Crossfirelösning stöder bara 4 GPUer men mjukvaran i sig har ingen gräns (Det har den säkert men det är nog väldigt högt baserat på massa matematiska lösningar). Så två st olika Crossfirelösningar blir ju 4 Gpuer styck.

Permalänk
Medlem

windows stödjer för övrigt 8st gpuer

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Medlem

Jag tror inte att man kan köra 2st cf konfigurationer på ett system, däremot så kan man folda eller liknande på fler än 4st GPUer.

Permalänk
Medlem

6990 har väl inte ens "uttag" för crossfire brygga, eller gömmer dom den under en lucka kanske?

för att försöka svara på din fråga dock: 8st gpuer kan du köra utan problem, efter det så börjar SBIOS att krångla till den grad att man inte kan säga att det fungerar nVidia har(hade) en dator i sitt testlabb med 12st gpuer för att testa sina drivisar men uppger att sbios/bios nått sin gräns och att dom fick "kämpa" för att ens få en boot.

UEFI kanske löser detta??

Visa signatur

Citera för svar