Bästa jobb inom dator/IT som går att uppnå? /Framtidsråd??

Permalänk
Medlem

Bästa jobb inom dator/IT som går att uppnå? /Framtidsråd??

Bara sitter o undrar, jag går nu i 2an i gymnasiet och har det lätt för studier m.m. Jag älskar att lära mig nytt skit inom det jag gillar! (Allt om datorer, allt från montering till programmering o design!)
Jag kanske är lite pluggis och så men snart är det dags att välja universitet och inriktning. (Går nu teknik/IT - studieförberedande)
Om jag inte kommer på något annat så blir det Civili Ingenjör inom Data teknik (5 år Magister examen) helst på KTH.
(kommer använda ordet älskar lite vilt, men jag "brinner" för dessa grejjer så att säga..)
Saken är att jag älskar att bygga datorer (även modda och göra egna verk), sätta upp nätverk, löda, mixtra med inställningar för bättre användarvana (t.ex fixa bättre ljud inställningar, skärminställningar m.m.) och jag är bra på detta!
Jag älskar programmering, både Spel o Program samt webb-design (logiskt tänkande o matematik <3, är bra på det med!)
Jag älskar att photoshoppa, göra snygga logger och göra om bilder till helt andra. detta är jag bra på (Var väldigt duktig på att rita när jag var yngre vilket hjälper mig nu)
Jag gillar 3D Modellering (CAD osv) men har inte haft så stor inblick i detta än, men ser stor potential i gillandet av det!
Jag älskar video-redegering! Gjort mkt film när jag spelat MMOs etc och skulle säga att jag är jävligt duktig på detta!
Jag älskar att skapa saker! Hemsidor, Spel, Program, Bilder, Flash, Filmer, Chassin allt!
Jag fann nyligen en brinnande sensation i att skapa spel, jag får "fuckade" nya idéer till spelen jag gör och får dom att funka. Jag skulle vilja utveckla spel och/eller skapa dom. Dock har jag hört att det är näst-intill omöjligt att hitta/skaffa en välbetald och "rolig" framtid inom detta. Så de är lite av en skip. (eller har jag fel?)
Jag är väldigt kreativ och logisk vilket hjälper i de flesta sammanhang inom datorvärlden.
Jag är motiverad, finner jag ett mål tar jag mig dit på ett sätt eller annat. Dock finner jag inget mål att sträva efter än så länge

Som ni ser är jag rätt bredd och gillar/kan de flesta aspekter av datorvärlden. Gillar alla och skulle kunna tänka mig jobba med vilken som helst! Vet bara inte vilken.

Detta är inte en "hej kolla på mig och ge mig ego boost" tråd. Utan jag behöver hjälp!
Vart anser ni en person i min sits bör plugga, vilken inriktning/linje, vilka jobb kan man tänkas få med den utbildning osv??

(Kanske blev rörigt mitt i natten och lite särskrivning men men..)

MvH

Rupen

Permalänk
Medlem

Jag var lite i din sits för tre år sen och hade ungefär liknande intressen. Programmering, webbdesign och photoshop var det som jag verkligen var bra på eller åtminstone hade lätt för att lära mig. Dock gjorde jag ett halvdåligt val i tvåan på gymnasiet och valde bort Matte D & E samt Fysik B när jag trodde jag hittat min drömutbildning som bara krävde Matte C. Denna utbildning, Grafisk Design och kommunikation har varit OKEJ, men samtidigt har det inte funnits utrymme att göra det som jag verkligen varit duktig på som webbutveckling, fotoredigering, och liknande utan det har varit väldigt mycket BULLSHIT runt om kring som snarare hindrat mig ifrån att utvecklas. I och med att jag valt bort de högre matte- & fysikkurserna har jag heller inte kunnat hoppa av och söka en annan passande utbildning.

Om jag vore du skulle jag fundera på vad du verkligen vill jobba med och vad du vill syssla med som hobby. I dagsläget skulle jag valt att utbilda mig inom och eventuellt jobba med webbutveckling och haft det grafiska som en hobby istället. Varför jag tycker så är att design är så mycket enklare att lära sig på egen hand än vad programmering är. Hade jag studerat webbutveckling hade jag varit bra både på design och programmering vid det här laget. Nu är jag "bara" duktig på design och kan inte riktigt skilja på hobby och vad jag inom en snar framtid ska jobba med.

Välj en utbildning med så lite bullshit som möjligt är mitt tips. Och om du ska söka civilingenjör bör du kunna Matte E innan och utan för att inte ge upp efter ett år.

Visa signatur

Phenom II X6 1055t @ 3,5GHz
Sleeva.se »

Permalänk
Medlem

Jo jag har valt Matte D och E samt Fysik B (Krav för Civilingenjörs linjen/Data Teknik på KTH)
Och ja de mesta i min skola inom grafisk design är väldigt VÄLDIGT mkt bullshit. 90% hade jag lärt mig sommarlovet innan och de andra 10% tog 10 lektioner ist för 1 timme hemma :s.
Så ja förstår dig!

Aight, jo mitt "största" intresse ligger nog inte i photoshop delen, det får nog ligga på hobbydelen.

Matte har alltid varit ett bra ämne för mig Pengar galen som jag kallades när jag var yngre (ca 5-8år) så var jag redan då duktig på multiplikation (A) och skall se till att ta ditt tips och VERKLIGEN ta åt mig Matte D och E (Kan inte säga att A,B,C har lärt mig så mkt =/.. även om jag fick toppbetyg)

Permalänk
Hedersmedlem

Pluggar själv civ. i datateknik och kan såklart inte säga något dåligt om det. Ska du plugga det kommer du klart fördjupa en del av dina kunskaper och lära dig lösa många nya problem, både rent logiskt och matematiskt. Du får pilla med en del hårdvara och knappa fram mjukvara, efter ett tag även kombinera båda. Jag kan inte säga att du kommer få syssla mycket med webbdesign, grafik, filmredigering om det inte är något du inriktar dig mot senare eller väljer till sånna kurser. Är det mer mjukvara som intresserar dig är det nog bättre att läsa innovativ programmering eller något liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Pluggar själv civ. i datateknik och kan såklart inte säga något dåligt om det. Ska du plugga det kommer du klart fördjupa en del av dina kunskaper och lära dig lösa många nya problem, både rent logiskt och matematiskt. Du får pilla med en del hårdvara och knappa fram mjukvara, efter ett tag även kombinera båda. Jag kan inte säga att du kommer få syssla mycket med webbdesign, grafik, filmredigering om det inte är något du inriktar dig mot senare eller väljer till sånna kurser. Är det mer mjukvara som intresserar dig är det nog bättre att läsa innovativ programmering eller något liknande.

Jo men det lät juh ganska nice!
Webbdesign/Grafik/filmredegering kan man ha på hobbysidan antar jag, speldesign/skapande intresserar mig dock också, ingen som gått/går sådan linje och kan uttala sig om det??

Permalänk
Medlem

Om du nu verkligen är så bra och dessutom älskar det du gör så borde du inte ha några som helst problem att hitta anställning för när det väl kommer till kritan kommer du ha hur mycket som helst att visa upp och det kommer väga många gånger om fina utbildningar.
Eller varför inte starta eget och gör en repris på "Minecraft-sagan", en singelutvecklare som tjänar storkovan på det han är bra på och älskar.

Permalänk
Medlem

Okej de verkar juh också bra, tror du verkligen att man kan/kommer få visa så mkt?
Mjo det hade jag velat, men det får jag vänta tills jag går i universitet fören ja börjar på eget litet projekt.

Tkr dock det är helt sjukt hela minecraft sagan, spelet är värdelöst och idén är änvänd så mkt..
Gameplay e trist och grafiken får mig att vilja va blind för stunden..
Förstår mig inte på hur han lyckades sälja det så bra ;o

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Rupenbritz:

Okej de verkar juh också bra, tror du verkligen att man kan/kommer få visa så mkt?
Mjo det hade jag velat, men det får jag vänta tills jag går i universitet fören ja börjar på eget litet projekt.

Tkr dock det är helt sjukt hela minecraft sagan, spelet är värdelöst och idén är änvänd så mkt..
Gameplay e trist och grafiken får mig att vilja va blind för stunden..
Förstår mig inte på hur han lyckades sälja det så bra ;o

Det är där du har fel, spel behöver inte alltid vara extremt komplicerade, genomtänkta och snygga för att bli stora. Enkla spel med många möjligheter där spelaren får all kreativitet istället för skaparen, där finns potential.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Det är där du har fel, spel behöver inte alltid vara extremt komplicerade, genomtänkta och snygga för att bli stora. Enkla spel med många möjligheter där spelaren får all kreativitet istället för skaparen, där finns potential.

Dock syftade jag mest på att spelets grund är så använt, man kan lika gärna spela LEGO creator som fanns år 95 där du har mkt mer potential ;p skitsamma nu blire för mkt OT!

Hade hoppats på lite mer respons!..

Permalänk
Medlem

Kom ihåg att när du väl studerar kommer du att inrikta dig mer eller mindre specifikt på ett visst ämne, så det gäller nu att välja vad du vill satsa på.
Vill du jobba med film och foto t.ex. kanske kurser på SU eller Medieteknik är mer passande, vill du jobba med hårdvara passar Mikroelektronik och är du mer inriktad mot mjukvara är nog Datateknik det bästa valet (Civ. Ing. inriktningar på KTH).
De allra flesta på Swec brukar ha de intressen som du nämnt och det är inget fel med det, men det blir lätt att man tror att det går att inrikta sig djupt på var och en av dessa ämnen, när det i verkligheten blir att man har de flesta utav de som hobbyn i framtiden och ett fåtal som ens studieinriktning.
Gymnasiet brukar också vara rätt dålig på att förbereda en på studier på en högre nivå och spendera inte allt för mycket tid på kurserna där, se till att du får de betyg som krävs för att komma in på din valda utbildning och att du även har de kurserna som krävs. Utbildning på riktigt börjar inte förrens på högskole/universitetsnivå.
Vill du inrikta dig på generell IT med bra framtidsutsikter (som de flesta civilingenjörsutbildningar erbjuder) är det inget fel med Informationsteknik heller.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Skrivet av Rupenbritz:

Okej de verkar juh också bra, tror du verkligen att man kan/kommer få visa så mkt?
Mjo det hade jag velat, men det får jag vänta tills jag går i universitet fören ja börjar på eget litet projekt.

Tkr dock det är helt sjukt hela minecraft sagan, spelet är värdelöst och idén är änvänd så mkt..
Gameplay e trist och grafiken får mig att vilja va blind för stunden..
Förstår mig inte på hur han lyckades sälja det så bra ;o

Vi är många som ratar minecraft, men värdelöst är det inte utan en stor kassako, där han gjorde en stor skara användare lyckliga.

Att utveckla en befintlig produkt och göra något som marknaden efterfrågar är ofta en bra ide. Se på plants vs zombies, hur uttjatat är inte tower defense och det känns så mycket 1983 över spelet.Men ändå slog det stort och många som hatade tower defense spel älskade plants vs zombies.

Annars mitt tips är att läsa det man gillar, läser man något annat så har man ofta svårt att bli något bra.

Nå om man ska satsa stort så tycker jag teknisk fysik på ett stort universitet, därefter doktorera inom något som man tycker är roligt och då har man en skaplig utbildning. Sedan om man gör många fritidsprojekt vid sidan av, så lär man inte ha så svårt att få ett bra arbete. (beroende på vad man nu har en doktorsexamen i)

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sanazin:

Kom ihåg att när du väl studerar kommer du att inrikta dig mer eller mindre specifikt på ett visst ämne, så det gäller nu att välja vad du vill satsa på.
Vill du jobba med film och foto t.ex. kanske kurser på SU eller Medieteknik är mer passande, vill du jobba med hårdvara passar Mikroelektronik och är du mer inriktad mot mjukvara är nog Datateknik det bästa valet (Civ. Ing. inriktningar på KTH).
De allra flesta på Swec brukar ha de intressen som du nämnt och det är inget fel med det, men det blir lätt att man tror att det går att inrikta sig djupt på var och en av dessa ämnen, när det i verkligheten blir att man har de flesta utav de som hobbyn i framtiden och ett fåtal som ens studieinriktning.
Gymnasiet brukar också vara rätt dålig på att förbereda en på studier på en högre nivå och spendera inte allt för mycket tid på kurserna där, se till att du får de betyg som krävs för att komma in på din valda utbildning och att du även har de kurserna som krävs. Utbildning på riktigt börjar inte förrens på högskole/universitetsnivå.
Vill du inrikta dig på generell IT med bra framtidsutsikter (som de flesta civilingenjörsutbildningar erbjuder) är det inget fel med Informationsteknik heller.

Jo det är väl de det står emellan, mikroteknik eller datateknik!
Yesh jag har valt alla kurser som man kan tänkas behöva för div. utbildningar
Jo det vet jag, känner det med. Även min mentor säger det, hoppas bara att jag lever upp till mina förväntningar ang universitet!
Det sista du nämnde, kan du utveckla mer varför Informationsteknik ger bättre framtidsutsikter än säg Civ. datateknik?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud_bundy:

Vi är många som ratar minecraft, men värdelöst är det inte utan en stor kassako, där han gjorde en stor skara användare lyckliga.

Att utveckla en befintlig produkt och göra något som marknaden efterfrågar är ofta en bra ide. Se på plants vs zombies, hur uttjatat är inte tower defense och det känns så mycket 1983 över spelet.Men ändå slog det stort och många som hatade tower defense spel älskade plants vs zombies.

Annars mitt tips är att läsa det man gillar, läser man något annat så har man ofta svårt att bli något bra.

Nå om man ska satsa stort så tycker jag teknisk fysik på ett stort universitet, därefter doktorera inom något som man tycker är roligt och då har man en skaplig utbildning. Sedan om man gör många fritidsprojekt vid sidan av, så lär man inte ha så svårt att få ett bra arbete. (beroende på vad man nu har en doktorsexamen i)

Allt OT skippar jag då jag inte orkar bry mig

Teknisk fysik, inte läst ngt om det - vad är det?
Förstår inte termen med att doktorera inom ngt, vad kan man doktorera i (inom IT) och vad för fördelar ger det, hur går man till väga?

Permalänk
Skrivet av Rupenbritz:

Allt OT skippar jag då jag inte orkar bry mig

Teknisk fysik, inte läst ngt om det - vad är det?
Förstår inte termen med att doktorera inom ngt, vad kan man doktorera i (inom IT) och vad för fördelar ger det, hur går man till väga?

En standardutbildning som kan jämföras med natur på gymnasiet, man får lära sig lite av varje och får en väldigt bra grund inom fysik och matematik för att utvecklas i. Antagligen vidare studier eller utvecklas på arbete efteråt.

Doktorera gör man inom ett visst område och då inriktar sig på detta, man ska även skriva en hel del artiklar och ha lektioner för studenter. Att få en doktorsplats är nödvändigtvis inte så svårt på små högskolor, om man har vad de efterfrågar. (går man ut som klassetta på teknisk fysik i kth eller Chalmers, så är en doktorsplats en lugn sak att fixa)
Som doktorand får man betalt av högskolan och får även läsa kurser.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rupenbritz:

Jo det är väl de det står emellan, mikroteknik eller datateknik!
Yesh jag har valt alla kurser som man kan tänkas behöva för div. utbildningar
Jo det vet jag, känner det med. Även min mentor säger det, hoppas bara att jag lever upp till mina förväntningar ang universitet!
Det sista du nämnde, kan du utveckla mer varför Informationsteknik ger bättre framtidsutsikter än säg Civ. datateknik?

Glöm bara inte att om du nu väljer Mikroelektronik så får du spendera en hel del tid på KTH campus Kista istället för campus Valhalla, vilket kan vara en fördel eller nackdel beroende på var du bor.
Informationsteknik ger inte bättre framtidsutsikter än Datateknik, snarare att den ger något annorlunda framtidsutsikter med tanke på att det inte läggs så mycket fokus på själva programmeringsdelen. IT är något av en allt-i-allo program för de som är generellt intresserade av, just IT. Sen är det självklart så att de flesta civilingenjörsprogram vävs ihop när man väl läser till Master då det är upp till var och en vad man är ute efter för inriktning då, så i princip skulle man kunna säga att inte ens de tre första åren på KTH är något allt för inriktat (Mer på vissa program, mindre på andra).
T.ex. är Teknisk Fysik & Mikroelektronik något snarlika, likaså med Informationsteknik den första året, även i andra året kan man läsa flera kurser tillsammans med andra program, fast de kanske läser på en annan period.
Först i tredje året börjar man få lite mer ansvar för sin utbildning, dvs. man får själv välja ett fåtal (eller endast en) kurs/kurser och med andra ord får man ytterligare lite tid på sig att tänka ut vad man vill göra i framtiden.
Det finns också Elektroteknik som jag glömde att nämna, fast personligen skulle jag nog säga att om det stod mellan Mikroelektronik & Elektronik så skulle jag ha valt ME alla gånger.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rupenbritz:

Okej de verkar juh också bra, tror du verkligen att man kan/kommer få visa så mkt?
Mjo det hade jag velat, men det får jag vänta tills jag går i universitet fören ja börjar på eget litet projekt.

Tkr dock det är helt sjukt hela minecraft sagan, spelet är värdelöst och idén är änvänd så mkt..
Gameplay e trist och grafiken får mig att vilja va blind för stunden..
Förstår mig inte på hur han lyckades sälja det så bra ;o

Du skriver att du älskar att programmera men tänker vänta tills universitetet tills du börjar ens på ett litet projekt? När jag gick på gymnasiet hade jag gjort mitt första multiplayerspel. Det sög och var dåligt programmerat men jag gjorde iafl något.

Om valet låg mellan att anställa någon som inte hade någon utbildning med hade massor av privata projekt, Open Source-involvering, hade provat på olika språk och en som inte hade något att visa upp än en massa "fancy" utbildningar hade (och HAR) valt den första.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iXam:

Du skriver att du älskar att programmera men tänker vänta tills universitetet tills du börjar ens på ett litet projekt? När jag gick på gymnasiet hade jag gjort mitt första multiplayerspel. Det sög och var dåligt programmerat men jag gjorde iafl något.

Om valet låg mellan att anställa någon som inte hade någon utbildning med hade massor av privata projekt, Open Source-involvering, hade provat på olika språk och en som inte hade något att visa upp än en massa "fancy" utbildningar hade (och HAR) valt den första.

Jag har massa med projekt

(Vet inte om jag får länka min developpers blogg eller om det klassas som reklam skit?, isf kan mod redigera bort det nedanför)

[EDIT]:
www.rupenbritz.blogspot.com

Har gjort några seriösare flash spel (actionscript 2) och gjort mkt "seriös" film redegering som även gett betalt. Gjort hemsidor som jag t.om sålt inom klassen (för deras slutprojekt i webbdesign A) xD
Håller på med ett "MMORPG" i XNA Game Studio 4 just nu (C#)
Dessutom har ett firma projekt där jag är IT support inom kommunen på fritiden, vilket ger lite extra inkomst (UF, betalar skatt och är laglig ja )

Men jag menade med "mitt egna projekt" om ett mer seriösare projekt, ett riktigt stort projekt, där man kanske inte är ensam och tar det riktigt seriöst.

(Du tror jag lärt mig de jag skrev i första posten genom att inte göra ngt?, klart jag haft egna projekt..)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rupenbritz:

Jag har massa med projekt

(Vet inte om jag får länka min developpers blogg eller om det klassas som reklam skit?, isf kan mod redigera bort det nedanför)

mitt SweC namn .blogspot.com

Har gjort några seriösare flash spel (actionscript 2) och gjort mkt "seriös" film redegering som även gett betalt. Gjort hemsidor som jag t.om sålt inom klassen (för deras slutprojekt i webbdesign A) xD
Håller på med ett "MMORPG" i XNA Game Studio 4 just nu (C#)
Dessutom har ett firma projekt där jag är IT support inom kommunen på fritiden, vilket ger lite extra inkomst (UF, betalar skatt och är laglig ja )

Men jag menade med "mitt egna projekt" om ett mer seriösare projekt, ett riktigt stort projekt, där man kanske inte är ensam och tar det riktigt seriöst.

(Du tror jag lärt mig de jag skrev i första posten genom att inte göra ngt?, klart jag haft egna projekt..)

Det klart att du kan länka till din hemsida/blogg...

Eftersom du har ett år kvar till du slutar gymnasiet så råder jag dej att tänka efter lite vad du vill syssla med.

Att redigera filmer, photoshoppa osv är inte speciellt logiskt krävande utan det gäller mer att ha talang för det. Att ha bra logiskt tänkade och goda matematik kunskaper kommer inte hjälpa dej här. Dessutom kommer dina självförvärvade programmeringskunskaper inte utvecklas nämnvärt genom att bara ha det som en fritidssysselsättning (det räcker inte).

Du gillar matematik och att göra spel, skriver du? Eftersom jag precis läst klart min Master i Software Engineering på BTH, så vet jag om att de har en högt ansedd civilingenjörsutbildning i spelutveckling (se länk). Det betyder ju isåfall att du måste lämna stockholm och dra på dej studieskulder, vilket kan vara en avgörande faktor.

Eftersom du verkligen tycker om och är bra på matematik så tycker jag att civilingenjör passar dej allra bäst, även om en kandidat + master (som jag läst) är mer praktiskt lagd. Min master är tom väldigt praktiskt lagd där jag spenderat ett år av min utbildningstid på företag, så jag har en tendens att tycka att en vanlig civilingenjörs examen har för lite faktisk programmering. Den spelutvecklings-utbildningen på BTH ska dock vara deras mest programmeringsintensiva civilingenjör (mer än Datateknik som vad jag förstått även inkluderar hårdvara).

http://edu.bth.se/utbildning/utb_program.asp?PtKod=PAACI11h

Edit: Läste ditt första inlägg igen. Att göra hemsidor tror jag inte heller vore tillräckligt intelektuellt stimulerande för dej. Att rita CAD är ju helt skilt från att vara programmerare, så det är nog mest upp till vad du själv vill.

Och oavsett om du har en kandidat i datavetenskap eller civiling i programvaruteknik/datavetenskap/datateknik så kommer du få börja som programmerare. Så om du vill jobba som programmerare och vara "så bra som möjligt inom 5 års tid" så kommer du längre med en kandidat på 3 år + jobb i 2 år än vad du gör med en civilingenjör.

Att sedan avancera i företaget du blir anställd på är ju lättare med högre utbildning, men det har även mycket med personen ifråga att göra.

Lycka till.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeluxXxe:

Det klart att du kan länka till din hemsida/blogg...

Eftersom du har ett år kvar till du slutar gymnasiet så råder jag dej att tänka efter lite vad du vill syssla med.

Att redigera filmer, photoshoppa osv är inte speciellt logiskt krävande utan det gäller mer att ha talang för det. Att ha bra logiskt tänkade och goda matematik kunskaper kommer inte hjälpa dej här. Dessutom kommer dina självförvärvade programmeringskunskaper inte utvecklas nämnvärt genom att bara ha det som en fritidssysselsättning (det räcker inte).

Du gillar matematik och att göra spel, skriver du? Eftersom jag precis läst klart min Master i Software Engineering på BTH, så vet jag om att de har en högt ansedd civilingenjörsutbildning i spelutveckling (se länk). Det betyder ju isåfall att du måste lämna stockholm och dra på dej studieskulder, vilket kan vara en avgörande faktor.

Eftersom du verkligen tycker om och är bra på matematik så tycker jag att civilingenjör passar dej allra bäst, även om en kandidat + master (som jag läst) är mer praktiskt lagd. Min master är tom väldigt praktiskt lagd där jag spenderat ett år av min utbildningstid på företag, så jag har en tendens att tycka att en vanlig civilingenjörs examen har för lite faktisk programmering. Den spelutvecklings-utbildningen på BTH ska dock vara deras mest programmeringsintensiva civilingenjör (mer än Datateknik som vad jag förstått även inkluderar hårdvara).

http://edu.bth.se/utbildning/utb_program.asp?PtKod=PAACI11h

Edit: Läste ditt första inlägg igen. Att göra hemsidor tror jag inte heller vore tillräckligt intelektuellt stimulerande för dej. Att rita CAD är ju helt skilt från att vara programmerare, så det är nog mest upp till vad du själv vill.

Och oavsett om du har en kandidat i datavetenskap eller civiling i programvaruteknik/datavetenskap/datateknik så kommer du få börja som programmerare. Så om du vill jobba som programmerare och vara "så bra som möjligt inom 5 års tid" så kommer du längre med en kandidat på 3 år + jobb i 2 år än vad du gör med en civilingenjör.

Att sedan avancera i företaget du blir anställd på är ju lättare med högre utbildning, men det har även mycket med personen ifråga att göra.

Lycka till.

Okej bra:) Editade posten innan för att länka bloggen.
Jo det är ju det, men jag ville veta lite om andra människors erfarenheter/egenskaper etc som lite hjälp på traven medan jag funderar på exakt vad jag vill göra!
Nja jag vet att det är så, filmredegering/photoshop är "ganska lätt" att bli bra på genom att bara ha de som en hobby, vilket jag självklart ska fortsätta med om jag nu väljer programmering etc.
Först vill jag säga tack så jätte mycket för din post! Och grymt att du har en sån länk, jag skall se till att gå igenom och kolla ordenkligt imorgon när jag e lite piggare! Jo den faktorn kan bli lite jobbig, men de kanske e smällen man får ta.
När du säger kandidat hur menar du? (Som doktorgrad eller är jag helt vilse atm?)
Eller menar du kandidat på ett företag? (När jag läste lite längre ned på din post förstod jag de som det)
Jo jag skulle väldigt gärna bli en seriös spelprogrammare/programvaru utvecklare, men som sagt hört att de e svårt att skaffa karriär inom det, lite som sport. Man kan vara väldigt bra, kanske bäst/del av de bästa laget inom hela stockholm men bara för det betyder de inte att man får spela för Chelsea när man e vuxen. (Tänker att även om man har den finaste/bästa utbildningen och är en bra person/arbetskollega, betyder de inte att man får det "bästa" (eller ett bra) jobb.) Eller har jag väldigt väldigt fel?
Datateknik innehåller lite hårdvara säger du, det är också lite intressant, dock är det bättre att fokusera 100% på ett, än att balansera 2 olika
Jag har "nästan" (eller rättare sagt de finns i luften/förhoppningsvis) en praktikplats på Vinge (rätt stor advokatsfirma) inom datorområdet där min morbror är rätt högt uppsatt, vilket vi skulle ta lite senare när jag blivit lite äldre och har en bra utbildning.
Och jag göra inte misstaget i att tro att detta blir min framtid och att den är "säkrad" här, såklart jag inte kan veta om jag passar in/får en plats om ca 3-6 år när jag e redo, skall även göra som många rådgivit i att försöka få lite kontakter inom andra datorföretag osv. Jag hoppas att det kommer gå bra iaf!
Och tack så mycket återigen!

EDIT:
Lite roligt dock ;p
BTHs Civ/Spel linjes hemsida:
http://civingspel.se/
Inte nog med att själva hemsidan är lite "dålig" för att vara gjord för en programmerings linje men sen:
(Klicka här -> Studentarbeten)
Bilder på projekt från studenter där tekniken står i fokus
Kändes lite oseriöst då bilderna var dåliga/tråkiga och "spelen" såg ut o va gjorda år 2000 av 1ans teknikare på gymnasiet ^^
(Där tekniken står i fokus menar de såklart inte kvalité för ögat utan själva grafikmotorns effektivitet vilket jag förstår såklart men ändå O.o)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rupenbritz:

Nja jag vet att det är så, filmredegering/photoshop är "ganska lätt" att bli bra på genom att bara ha de som en hobby, vilket jag självklart ska fortsätta med om jag nu väljer programmering etc.

Att det är lätt att bli bra på vet jag inte om det stämmer, visst måste man ha lite talang för det också?

Skrivet av Rupenbritz:

När du säger kandidat hur menar du? (Som doktorgrad eller är jag helt vilse atm?)
Eller menar du kandidat på ett företag?

Högskoleexamen: 2-årig högskole/universitetsexamen
Kandidatexamen: 3-årig högskole/universitetsexamen
Magisterexamen: 3-årig högskole/universitetsexamen + 1 till 2 år av forskningsförberedande studier/avancerade kurser inom ämnet
Masterexamen: 3-årig högskole/universitetsexamen + 2 år av forskningsförberedande studier/avancerade kurser inom ämnet
Civilingenjör: 5-årig högskole/universitetsexamen, med de två sista åren som forskningsförberedande/avancerade kurser. Har mycket mer matematik och man har högre krav på bredd än vad en Master har. Tex måste man i civiling spel på BTH läsa företagande och projektorganisation. Jag vet civilingenjörer som läser "teknikhistoria". Med andra ord, bredare utbildning men du kommer ha mindre programmeringserfarenhet.

Doktorand: efter avslutad magister/master/civilingenjör så kan du börja forska inom området. Detta är som att söka ett jobb, dvs det måste finnas en plats och du får lön. Efter fem år bli man "doktor". Detta bör du inte ens fundera över när du läser på gymnasiet.

Skrivet av Rupenbritz:

Datateknik innehåller lite hårdvara säger du, det är också lite intressant, dock är det bättre att fokusera 100% på ett, än att balansera 2 olika

Med hårdvara menar jag inte hårdvara som tex hårdvara på Sweclockers. Du lär dej inte bygga datorer. Istället kanske vad som krävs för att kretskort ska funka och hur man sköter programmering och framtagning av dem (nu gissar jag bara, nån annan får rätta mej). Just denna typ av programmering tycker inte jag är lika roligt som när du utvecklar en mjukvaruprodukt (applikation, android, spel, osv).

Skrivet av Rupenbritz:

Jo jag skulle väldigt gärna bli en seriös spelprogrammare/programvaru utvecklare, men som sagt hört att de e svårt att skaffa karriär inom det, lite som sport. Man kan vara väldigt bra, kanske bäst/del av de bästa laget inom hela stockholm men bara för det betyder de inte att man får spela för Chelsea när man e vuxen. (Tänker att även om man har den finaste/bästa utbildningen och är en bra person/arbetskollega, betyder de inte att man får det "bästa" (eller ett bra) jobb.)

Om du är utbildad spelutvecklare har du ganska lätt att få jobb som vanlig utvecklare samt att din chans att få jobb som spelutvecklare är avsevärt större eftersom du har grunderna i spelutveckling. Dessutom finns det inte många spelföretag vilket också gör det svårt. Förmodligen så måste man ha lite indiespel och liknande för att ens vara relevant även om man har rätt utbildning. Jag tror även att konkurrensen är stenhård pga antalet som spelar spel numera.

Skrivet av Rupenbritz:

Inte nog med att själva hemsidan är lite "dålig" för att vara gjord för en programmerings linje men sen:
(Klicka här -> Studentarbeten)
Bilder på projekt från studenter där tekniken står i fokus
Kändes lite oseriöst då bilderna var dåliga/tråkiga och "spelen" såg ut o va gjorda år 2000 av 1ans teknikare på gymnasiet ^^

Det är med all säkerhet inte studenterna på civiling spel som gjort hemsidan. Annars tyckte jag både hemsidan och grafiken för spel såg bra ut. Jag tycker dessutom att kursinnehållet ser vettigt ut och framförallt tror jag att projektkurserna är intressanta där man jobbar med andra program (tex studenter från technical artist, design osv).

Kolla även på technical artist: http://edu.bth.se/utbildning/utb_program.asp?PtKod=UDGTA11h

Det är en blandning av spelprogrammerare + grafisk design, mao perfekt om man gillar att göra indiespel och då får du dessutom syssla med båda dina hobbies, dvs programmera och "rita". Däremot är matematiken du läser väldigt begränsad.

Skrivet av Rupenbritz:

Jag har "nästan" (eller rättare sagt de finns i luften/förhoppningsvis) en praktikplats på Vinge (rätt stor advokatsfirma) inom datorområdet där min morbror är rätt högt uppsatt, vilket vi skulle ta lite senare när jag blivit lite äldre och har en bra utbildning.
Och jag göra inte misstaget i att tro att detta blir min framtid och att den är "säkrad" här, såklart jag inte kan veta om jag passar in/får en plats om ca 3-6 år när jag e redo, skall även göra som många rådgivit i

Om du utbildar dej till programmerare så är inte det där rätt arbetsplats. Jag vet ärligt inte vad du skulle kunna göra på en advokatfirma även om den är stor. Företaget du letar efter måste i princip ha egen mjukvaruutveckling eller hyra ut sådan (konsulter).

En sak till. Kolla på om civiling i industriell ekonomi hade varit något för dej. Det är den bredaste civilingenjörutbildningen och jag vet att den benämns "vd utbildning" av vissa (du får garanterat jobba en massa år innan). Den innehåller lite programmering, mycket matte, ekonomi och ledarskap. Denna typ av utbildning finns lite varstans så då behöver du inte flytta heller.

EDIT:

Detta kanske skulle kunna vara något. Det är förvisso KY, men konkurrensen är stenhård och du får lära dej att göra spel och enbart spel. Samtidigt får du praktik på ett spelföretag!
http://www.thegameassembly.com/curriculum-gp

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeluxXxe:

Att det är lätt att bli bra på vet jag inte om det stämmer, visst måste man ha lite talang för det också?

Högskoleexamen: 2-årig högskole/universitetsexamen
Kandidatexamen: 3-årig högskole/universitetsexamen
Magisterexamen: 3-årig högskole/universitetsexamen + 1 till 2 år av forskningsförberedande studier/avancerade kurser inom ämnet
Masterexamen: 3-årig högskole/universitetsexamen + 2 år av forskningsförberedande studier/avancerade kurser inom ämnet
Civilingenjör: 5-årig högskole/universitetsexamen, med de två sista åren som forskningsförberedande/avancerade kurser. Har mycket mer matematik och man har högre krav på bredd än vad en Master har. Tex måste man i civiling spel på BTH läsa företagande och projektorganisation. Jag vet civilingenjörer som läser "teknikhistoria". Med andra ord, bredare utbildning men du kommer ha mindre programmeringserfarenhet.

Doktorand: efter avslutad magister/master/civilingenjör så kan du börja forska inom området. Detta är som att söka ett jobb, dvs det måste finnas en plats och du får lön. Efter fem år bli man "doktor". Detta bör du inte ens fundera över när du läser på gymnasiet.

Med hårdvara menar jag inte hårdvara som tex hårdvara på Sweclockers. Du lär dej inte bygga datorer. Istället kanske vad som krävs för att kretskort ska funka och hur man sköter programmering och framtagning av dem (nu gissar jag bara, nån annan får rätta mej). Just denna typ av programmering tycker inte jag är lika roligt som när du utvecklar en mjukvaruprodukt (applikation, android, spel, osv).

Om du är utbildad spelutvecklare har du ganska lätt att få jobb som vanlig utvecklare samt att din chans att få jobb som spelutvecklare är avsevärt större eftersom du har grunderna i spelutveckling. Dessutom finns det inte många spelföretag vilket också gör det svårt. Förmodligen så måste man ha lite indiespel och liknande för att ens vara relevant även om man har rätt utbildning. Jag tror även att konkurrensen är stenhård pga antalet som spelar spel numera.

Det är med all säkerhet inte studenterna på civiling spel som gjort hemsidan. Annars tyckte jag både hemsidan och grafiken för spel såg bra ut. Jag tycker dessutom att kursinnehållet ser vettigt ut och framförallt tror jag att projektkurserna är intressanta där man jobbar med andra program (tex studenter från technical artist, design osv).

Kolla även på technical artist: http://edu.bth.se/utbildning/utb_program.asp?PtKod=UDGTA11h

Det är en blandning av spelprogrammerare + grafisk design, mao perfekt om man gillar att göra indiespel och då får du dessutom syssla med båda dina hobbies, dvs programmera och "rita". Däremot är matematiken du läser väldigt begränsad.

Om du utbildar dej till programmerare så är inte det där rätt arbetsplats. Jag vet ärligt inte vad du skulle kunna göra på en advokatfirma även om den är stor. Företaget du letar efter måste i princip ha egen mjukvaruutveckling eller hyra ut sådan (konsulter).

En sak till. Kolla på om civiling i industriell ekonomi hade varit något för dej. Det är den bredaste civilingenjörutbildningen och jag vet att den benämns "vd utbildning" av vissa (du får garanterat jobba en massa år innan). Den innehåller lite programmering, mycket matte, ekonomi och ledarskap. Denna typ av utbildning finns lite varstans så då behöver du inte flytta heller.

EDIT:

Detta kanske skulle kunna vara något. Det är förvisso KY, men konkurrensen är stenhård och du får lära dej att göra spel och enbart spel. Samtidigt får du praktik på ett spelföretag!
http://www.thegameassembly.com/curriculum-gp

Vinge har sin egna mjukvaruutveckling och det var mer det jag siktade på att hamna där isf
Mjo jag skall kolla in på dom och läsa mig in på alla Tack så mkt för hjälpen! Uppskattas jätte mycket!

Vad menar du med KY?

Permalänk
Medlem

KY är kvalificerad yrkesutbildning (ska byta namn till yrkeshögskola vad jag vet). Det är en mer praktiskt lagd utbildning med mycket mindre teori än tex universitetsstudier. Du går till skolan som ett jobb ungefär och sitter och programmerar från 9-16 eller liknande. Det är rätt stor skillnad mot högskolestudier där du har kanske 15h schemalagt i veckan och resten är självstudier.

Utbildningen på the game academy tror jag är det bästa du kan få i Sverige för 2 års studier. Däremot så har du en helt annan kompetens om du läser civiling i fem år. Dessutom så läser du i princip ingen matematik om du läser KY.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeluxXxe:

KY är kvalificerad yrkesutbildning (ska byta namn till yrkeshögskola vad jag vet). Det är en mer praktiskt lagd utbildning med mycket mindre teori än tex universitetsstudier. Du går till skolan som ett jobb ungefär och sitter och programmerar från 9-16 eller liknande. Det är rätt stor skillnad mot högskolestudier där du har kanske 15h schemalagt i veckan och resten är självstudier.

Utbildningen på the game academy tror jag är det bästa du kan få i Sverige för 2 års studier. Däremot så har du en helt annan kompetens om du läser civiling i fem år. Dessutom så läser du i princip ingen matematik om du läser KY.

Aha okej, nja jag vet inte riktigt om jag vill gå KY.
Jag gillar att plugga och tycker att jag borde ta den egenskapen och använda den för att få en bra utbildning med bra kompotens

Permalänk
Hedersmedlem

När vi pratar hårdvara på teknikutbildning så pratar vi om hur det fungerar med de mest grundläggande komponenterna. Som elektronik, från resistorer till transistorer och dioder samt kunna räkna frekvenser, kapacitans osv i komplicerade kretsar. Sen mer åt det digitala hållet så blir det grindar, vippor, multiplexrar osv. samt kunna räkna booleska ekvationer bl a.

Permalänk
Medlem

Jo de förstår jag, klart jag förstod att de inte var dator hårdvara som det gällde som du nämnde innan

Permalänk
Medlem

CIO är väl den högsta position du kan uppnå inom IT, men det är inte en särskilt kreativ position, snarare en administrativ sådan. Det betyder att du inte tillhör den kreativa personalen som gör själva jobbet. Annars så kan jag tänka mig att projektledare på högprofilstjänster tjänar rätt bra.

Som konsult inom IT (då med god kompetens som företag är villiga att betala för) kan du debettera 600-1000kr i timmen utan att skämmas, men det kräver som sagt att du har kunskaper som är betydligt dyrare att införskaffa permanent än att hyra in tillfälligt.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

CIO är väl den högsta position du kan uppnå inom IT, men det är inte en särskilt kreativ position, snarare en administrativ sådan. Det betyder att du inte tillhör den kreativa personalen som gör själva jobbet. Annars så kan jag tänka mig att projektledare på högprofilstjänster tjänar rätt bra..

Det är sant, men jag brukar vara "ledaren" i våra projekt vi har i gymnasiet (Företags projekt etc). Och det är en position jag känner mig rätt självsäker i. Då kan man även bidra med sin kreativa sida för att hjälpa resten av gruppen.

Skrivet av Valiumballong:

Som konsult inom IT (då med god kompetens som företag är villiga att betala för) kan du debettera 600-1000kr i timmen utan att skämmas, men det kräver som sagt att du har kunskaper som är betydligt dyrare att införskaffa permanent än att hyra in tillfälligt.

Och vilka "dyrare" kunskaper menar du då? (Utöver en standard IT konsult)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rupenbritz:

Det är sant, men jag brukar vara "ledaren" i våra projekt vi har i gymnasiet (Företags projekt etc). Och det är en position jag känner mig rätt självsäker i. Då kan man även bidra med sin kreativa sida för att hjälpa resten av gruppen.

Jag antar att det inte skiljer sig nämnvärt från de projekt vi hade när jag gick i gymnasiet, dvs, grupper om 4-10 personer? Det går inte att jämföra med en administrativ roll på ett större företag. Det är bara att glömma allt vad kreativitet heter, det är inte det du jobbar med som CIO. Ditt jobb är att se till att andra gör sitt jobb via en administrativ bas, du är inte en i gänget.

Skrivet av Rupenbritz:

Och vilka "dyrare" kunskaper menar du då? (Utöver en standard IT konsult)

Kreativ programmering, systemmigrering, IT-säkerhet, osv. Sådant som få kan, helt enkelt. Desto mer unika dina kunskaper är desto mer kan du ta betalt för dem.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Jag antar att det inte skiljer sig nämnvärt från de projekt vi hade när jag gick i gymnasiet, dvs, grupper om 4-10 personer? Det går inte att jämföra med en administrativ roll på ett större företag. Det är bara att glömma allt vad kreativitet heter, det är inte det du jobbar med som CIO. Ditt jobb är att se till att andra gör sitt jobb via en administrativ bas, du är inte en i gänget.
Kreativ programmering, systemmigrering, IT-säkerhet, osv. Sådant som få kan, helt enkelt. Desto mer unika dina kunskaper är desto mer kan du ta betalt för dem.

Haha okej
Ah I see ok tack så mycket!