Test av olika säkerhets-paket

Permalänk
Medlem
Skrivet av xe:

Vad jag vet så är Kaspersky 2012 (både internet security och anti virus) inte beta längre. De släpptes för allmänheten (du kan ladda ner en testversion från deras hemsida) för några veckor sedan.

I dagsläget ligger kampen mellan KIS 2012 och NIS 2012 vad gäller bästa säkerhetspaket (betalversion). Vad gäller gratis är det Avast som ligger först.

Okej skönt, blir nog KIS 2012, hatar allt som har med norton att göra

Visa signatur

Aframo

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av aframo:

Okej skönt, blir nog KIS 2012, hatar allt som har med norton att göra

Varför det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Varför det?

Jag har haft mkt strul med norton när jag använt det, men de har säkert förbättrat sig sen förr. Men i mina ögon är norton inget jag kommer använda igen.

Nöjd med svaret?

Visa signatur

Aframo

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av aframo:

Jag har haft mkt strul med norton när jag använt det, men de har säkert förbättrat sig sen förr. Men i mina ögon är norton inget jag kommer använda igen.

Nöjd med svaret?

Bättre svar än de flesta andra

NIS och NAV är sjukt mycket bättre idag än för bara 3-4 år sen.

Permalänk
Medlem

Förresten, har inte kaspersky 2012 antivirus något slags skydd med internet? Eller måste man köpa både antivirus och internet security?

Visa signatur

Aframo

Permalänk
Medlem

fSECURE SENASTE HAR FÅTT BRA BETYG, KÖR DET SJÄLV OCH UPPLEVER INGET FEL ELLER NÅT STÖRANDE ALLS

Visa signatur

WIN 11| Ryzen 7 5900X | Alphacool Eisbaer Aurora 420mm | Asus Rog Strix B550-F | Corsair Vengeance 32GB 3600RAM | XFX RX6950XT | Phanteks Enthoo Pro | EVGA Supernova G5 850W | Thrustmaster T500RS
OPENSUSE LINUX | Ryzen 5800X | Corsair Hydro H100x | ASUS PRIME X370-PRO | Corsair Vengeance 32GB 3200RAM | Vega 64 Vattenkylt | Corsair Obsidian 750D

Permalänk
Medlem
Skrivet av aframo:

Förresten, har inte kaspersky 2012 antivirus något slags skydd med internet? Eller måste man köpa både antivirus och internet security?

Man kan inte använda både antivirus och internet security på samma gång. Det finns två version:

1- Antivirus
2- Internet security. Denna innehåller Antivirus. Vidare innehåller den även brandväggsfunktioner och lite annat som Antivirus inte har.

Kaspersky 2012 Antivirus bör ha viss skydd för internet, t.ex. deras webb skydd som skannar sidor.

Ett tips är att inte helt och hållet lita på antivirusprogrammet. Man brukar oftast ha ett "lager" av skydd. Om en trojan t.ex. lyckas ta sig igenom Kaspersky så kan det finnas annat som kan stoppa den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xe:

Ett tips är att inte helt och hållet lita på antivirusprogrammet. Man brukar oftast ha ett "lager" av skydd. Om en trojan t.ex. lyckas ta sig igenom Kaspersky så kan det finnas annat som kan stoppa den.

Detta gäller även andra säkerhets-program också. Inget program är perfekt, men en del, till exempel Kasperky, MBAM och Norton, skyddar ens dator mycket bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Detta gäller även andra säkerhets-program också. Inget program är perfekt, men en del, till exempel Kasperky, MBAM och Norton, skyddar ens dator mycket bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Helt rätt, och det var det jag menade också.

Permalänk
Medlem

Annars kan du testa ett AV om du nu skall betala , flesta har 30 dagars trial, sedan måste man betala för sig, finns en armé av olika AV om det är betal variant du vill ha. Orkar bara inte skriva länkar utan sök följande på google, så kan du läsa mer om dem. Alla är vi olika, därför testa dig fram, då 1 program i taget annars kan det bli problem.

Mcafee, ESET, Norton(symantec produkter), F-secure, TrendMicro, AVG, Avast, Comodo, Zonealarm Internet security(för mig det heter så), Kasperky, Panda, Bitdefender, Norman, Bullgard, Avira antivir, Agnitium Outpost, Adaware Internet security

Malwarebytes finns också som betal variant, då måste du ha en bransvägg vid sidan om, eftersom vad jag har läst ingår det ingen brandvägg, utan enbart för malware.

Finns säkert fler. Själv kör jag på free variant med Avast och Zonealarm+Malwarebytes free, Avast är AV, medan Zonealarm är enbart Brandvägg i free varianten+ sökningar lite då och då med Malwarebytes free. Sedan vad du själv väljer att göra är upp till dig.

Permalänk
Medlem

Okej, jag tar o kör på Kaspersky 2012 Antivirus :). Tack för all hjälp!

Take Care!

Visa signatur

Aframo

Permalänk
Medlem

Gillar ESETS NOD32, då jag spelar mycket vill jag har ett anti-virus som tar lite resurser och inte stör, tycker Nod32 är klockrent i det syftet.

Permalänk
Medlem

Avast free+Zonealarm free+Malwarebytes free is good shit, väldigt lite resurser på datorn, som sagt vi gillar alla olika. Dem tre i datorn och du är skyddad till max, Malwarebytes används som extra sökning lite då och då, annars plockar Avast det mesta.

Permalänk
Skrivet av Zyriak:

Gillar ESETS NOD32, då jag spelar mycket vill jag har ett anti-virus som tar lite resurser och inte stör, tycker Nod32 är klockrent i det syftet.

Håller med Inte märkt av något strul alls. Som att viktiga systemfiler helt plötsligt blir virus (jag tror du har läst om det):)

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av buddaz:

Avast free+Zonealarm free+Malwarebytes free is good shit, väldigt lite resurser på datorn, som sagt vi gillar alla olika. Dem tre i datorn och du är skyddad till max, Malwarebytes används som extra sökning lite då och då, annars plockar Avast det mesta.

Klart alla gör Vi är ju alla unika.
Installerade Avast hos en polare som konstant fixade virus till datorn:)

Avast hjälpte inte alls till(fast dock så lyckades han fixa så virus fick admin rättigheter).
Två falska antivirusprogram har han fått in hittills.

Men tror de hjälper lite och Comodo tar de sista av skiten (hoppas jag i alla fall).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm

Permalänk
Medlem

Avast är inte falskt, om man installerar det från rätt ställe, sedan om du får in viruset och det inte går bort är sista utvägen som gäller, återställning av HD, man skall bara ha 1 AV åt gången annars strular det. Vilka var dem falska?

Permalänk
Skrivet av buddaz:

Avast är inte falskt, om man installerar det från rätt ställe, sedan om du får in viruset och det inte går bort är sista utvägen som gäller, återställning av HD, man skall bara ha 1 AV åt gången annars strular det. Vilka var dem falska?

ehhehe:) tror du läste mitt fel. Jag installerade de äkta Avast.

Men både innan och efter det lyckades han få in ett falskt antivirusprogram:)

Du borde veta ungefär hur de går till när man får in sånt, räcker med att gå in på en hemsida och "ladda ner antivirusprogrammet som har hittat virus på datorn". Men vet faktiskt inte hur han lyckade andra gången Såg när han skulle gå ur youtube, att han tryckte fel och trycket på en av favoritlänkarna i stället och länkades till icke banvänligt innehåll (tydligen installerades "antiviruset" automatiskt). Så de knuffade avarst åt sidan (den lyckades inte hitta ett skit, trots halva viruset var borta senare):)

(ber om ursäkt för konstig stavning och liknande, kasst tangentbord).

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Finns något som heter uppstartsscanning i Avast, med det verktyget hittar den lite mer, det är Avast huvudvapen, jag hittade min trojan med det verktyget, vilket Malwarebyutes inte kunde hitta fast jag gjorde full scan på Malwarebytes, shit happens, använder det verktyg i fortsättningen. Kolla in det här, intressant info : http://www.avast.com/en-se/virus-monitor

Permalänk
Skrivet av buddaz:

Finns något som heter uppstartsscanning i Avast, med det verktyget hittar den lite mer, det är Avast huvudvapen, jag hittade min trojan med det verktyget, vilket Malwarebyutes inte kunde hitta fast jag gjorde full scan på Malwarebytes, shit happens, använder det verktyg i fortsättningen. Kolla in det här, intressant info : http://www.avast.com/en-se/virus-monitor

mmmm:) känner igen det. Nod32 har haft de sen version 4:) och den har hittat virus en gång med hjälp av en omstart (men funkade på detta viruset på hans dator). Måste man ställa in det eller är de med på standardinställningarna?

Kör inte med de själv och är mycket nörjd med de jag kör just nu.

Tänkte prova Kaspersky (som sägs vara några procent bättre på att hitta virus). Men dom flesta testar dock brandväggen mer än antiviruset (och kan få kassa betyg fast antivirus delen är hur bra som helst).

Orkar inte läsa igenom 30 sidor för att veta exakt hur bra antiviruset är för varje tillverkare (tycker det är dåligt och fult gjort).

Man ska tyligen köra både och från samma tillverkare (Har fått veta att de inte är bar att göra så). Varför? Jo, man får en prestandaförlust om man kör denna kombon och jag vill ju ha de bästa från båda världar (både mot virus i datorn och yttre hot).

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Manuellt , är inställningen under scanning i avast

Permalänk
Medlem

Känns som att slänga pengarna i sjön, när avast ger samma skydd som betal varianterna

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Känns som att slänga pengarna i sjön, när avast ger samma skydd som betal varianterna

Källa på det, tack.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har bara en känsla, av att det skyddar lika bra som de andra, som finns på marknaden,
https://blog.avast.com/2011/04/14/excellent-first-comparative... hittade något som kan vara av intresse, läggdags, tog lite tid att hitta det hela, det är senaste som finns om Avast free.. Av comparatives finns en med Avas free version 5, vilket inte är rättvisande, senaste tester finns inte att hitta.

Permalänk
Medlem

Roligt att se, att antivirus-program som är gratis att använda, klarar sig såpass bra

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Airikr:

Roligt att se, att antivirus-program som är gratis att använda, klarar sig såpass bra

jo, oftast är gratis alternativen bra. Kör comodo (är inte helt smärtfritt). Men är helt gratis och funkar för mina behov.

Visa signatur

Permalänk

Avast är inte vad det en gång har varit tyvärr riktigt prestanda slukare som ger en halv dant skydd :/
Om man ville köra gratis så ska det vara Panda Panda Cloud Antivirus med Online Armor Free (brandväg) för dom oerfarna.
Panda Cloud Antivirus med Comodo Firewall för de mer erfarna användarna
Bästa betala internet skydd i dags läget är Kaspersky och F-secure som inte är i beta version men när nortons 2012 version kommer i skarp version så bilr det Kaspersky och Norton som är bäst.

Permalänk
Medlem

Panda cloud är det sämsta jag har testat,

Permalänk
Medlem

Precis som vad Buddaz säger, så är Panda Cloud inge bra säkerhets-lösning. Panda har fått dålig kritik på sistående.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Dem bästa free varianterna är Avast och Avira, sedan MSE, MSE ligger högt mest på grund av sin enkelhet, MSE är ett program som fungerar utmärkt till användare som inte har en susning om datorer, medan dem två andra ligger högt i position på grund av sin säkerhet. Om du tycker Avast är slö, säger jag, be my guest och testa söka igenom med något annat och du kommer upptäcka att Avast är snabb.

Permalänk
Medlem

Ursäkta att jag tar upp frågan här men det ska finnas en tråd här på Sweclockers där en användare har analysterat hårddiskspåverkan av antiviruset. Jag lyckas inte hitta denna. Någon som vet vilken jag menar och kan länka?

Finns inte länkad i http://www.sweclockers.com/forum/22-microsoft-windows/1017113...

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"