Kan inte ansluta min gamla CD/DVD till nya moderkortet

Permalänk

Kan inte ansluta min gamla CD/DVD till nya moderkortet

hejsan... jo nu är det såhär att jag precis köpte en splitter nu dator.. allt funkade att koppla in tills jag märkte att cd läsaren inte gick att koppla till min nya hårddisk... börjar få smått panik och har ingen aning hur jag ska lösa detta... Och ja , jag vet att jag kan köpa en ny cd läsare men det tillåter inte min budget just nu.. finns det inte något sätt jag skulle kunna lösa detta utan en ny cd läsare.. tex Cd läsare - moderkort - hårddisk ? eller någon annan allternativ lösning ?

Tack på förhand..

Permalänk
Medlem

Vad har du för moderkort.
Är hårddisken SATA eller IDE?
Är din CD/DVD läsare SATA eller IDE?
Vilken Windows version försöker du installera på hårddisken?

Permalänk
Skrivet av panpo98:

Vad har du för moderkort.
Är hårddisken SATA eller IDE?
Är din CD/DVD läsare SATA eller IDE?
Vilken Windows version försöker du installera på hårddisken?

SATA hårddisk och IDE CD läsare ska ha w7 på hårddisken men cd läsaren går inte att koppla med hårddisken förstås...

Permalänk

Du ska koppla som du själv skrev "tex Cd läsare - moderkort - hårddisk"

Permalänk
Medlem

Vad exakt är problemet? Har du inga IDE anslutningar på moderkortet?
Vilket moderkort har du för att upprepa panpo98's fråga?

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeeeeppee:

SATA hårddisk och IDE CD läsare ska ha w7 på hårddisken men cd läsaren går inte att koppla med hårddisken förstås...

Då får du koppla båda direkt till moderkortet.

Edit; förutsatt att du har både SATA och IDE på moderkortet, som folk redan nämnt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: ASRock B650i, AMD Ryzen 7600, Corsair Vengeance 32GB DDR5, Corsair H115i Elite, INNO3D RTX 4060Ti 8GB TWINX2, SSUPD Meshlicious, Corsair SF850L skärm: Asus PB238Q, DELL U2211H kringutrustning: Corsair k70 TKL RGB, Logitech 603, SMSL SA 300, Magic S-4 EX

Permalänk
Skrivet av TiasE:

Vad exakt är problemet? Har du inga IDE anslutningar på moderkortet?
Vilket moderkort har du för att upprepa panpo98's fråga?

Precis , det är det som är problemet... Finns det någon annan lösning ?

Permalänk
Medlem

Det finns adaptrar att köpa för att koppla in IDE disk på en SATA port, dom kostar ju dock runt 150-200kr och en ny sata dvd får du för runt 200kr.

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=575802 149kr plus frakt. (adapter)

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeeeeppee:

Precis , det är det som är problemet... Finns det någon annan lösning ?

Ska finnas IDE to SATA sladdar/adaptrar, men hittar inte just nu :/

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: ASRock B650i, AMD Ryzen 7600, Corsair Vengeance 32GB DDR5, Corsair H115i Elite, INNO3D RTX 4060Ti 8GB TWINX2, SSUPD Meshlicious, Corsair SF850L skärm: Asus PB238Q, DELL U2211H kringutrustning: Corsair k70 TKL RGB, Logitech 603, SMSL SA 300, Magic S-4 EX

Permalänk
Medlem

Berätta vad du har för moderkort så att vi kan kontrollera det själva. Vi har sett killar i forumet som inte totalt missat att det fanns den IDE på moderkortet.

Om det inte finns IDE så kostar det pengar att lösa problemet.
Win 7 levereras på DVD så du behöver en DVD läsare så en CD läsare kommer ändå inte att funka.

Permalänk
Medlem

En annan lösning är att du tar din Win7 skiva till en kompis, fixar en bootbar USB sticka och lägger in Windows installationsprogram på den och kör den vägen.
Förutsatt att din dator klarar att boota från USB, men det borde den göra om den är ny

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

TiasE:
Den lösningen hade jag glömt.

Permalänk
Medlem

Billigaste är dom du köper en sata dvd för typ 200:-

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Hedersmedlem

Tänk på att alltid ha en trådrubrik som tydligt beskriver vad du behöver hjälp med, precis som §3.1 i reglerna säger.

*Trådrubrik ändrad*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro