Windows 7 säljer sju exemplar i sekunden

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Porraz:

Seriöst, hur kan man rösta på Vista??? Såg att den hade fått en röst.

Inget fel på Vista. Fungerar utmärkt sen SP1

Permalänk
Skrivet av Vasadu:

Licensen är låst... Att den går att använda är en annan sak eller hur? Använder du den licensen till en annan dator så har du lika lite en licens till din version som någon som tankat hem från pirathamnen.

Låst ja men inget som hindrar att installera den på 20 datorer (överdrev där, ser bara retailen som väldigt dyr till ingen nytta);) 1,6k är mycket pengar.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av SWE|OggE:

Tyvärr är det väl lite många spe lsom inte funkar under ubutu som folk spelar eller andra linux/bsd distar.

Men vist till vanligt skrivbordsarbete funkar linux/bsd fint

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 64GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5700X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 9

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av chipsfingers:

windows 98 är ju kungen av alla os enligt mig... det var där allt började när jag köpte starcraft 1/C&C 1 och blev en riktigt nörd

Mm, visst...blåskärm minst en gång i veckan ;P
Sen jag slutade använda 98 har jag haft så få blåskärmar att jag nog kan räkna det på fingrarna ^^

Skrivet av zin:

XP var klart bättre än vista, Windows 7 är inte så stabilt som vissa tror. De andra operativsystemen har jag inte så stor erfarenhet av. För prestanda och visualisering rankar jag dessa W7, XP, Vista. Hade W7 inte varit så minnes-snålt så hade jag fortsätt med XP alla dagar. Orkar inte ens börja med hur många kompatibilitetsproblem W7 har med vissa program.

Du får gärna säga vad det finns för kompatibilitetsproblem, för det har jag inte märkt nåt av

Skrivet av _NsMs_:

Vista var aldrig dåligt. Det är bara att det var så mycket mer krävande än xp som redan var väldigt, väldigt gammalt. Bara man köpte en hyffsad dator för den tiden (c2d, 2gb ram) och inte gjorde som så många och installerade vista på sin gamla dator eller köpte en visa med 512mb ram så funkar det hur bra som helst. Jag skulle välja vista före xp alla dagar i veckan så länge datorn är tillräckligt snabb för att köra något annat än xp.

Vista var inget vidare det första året.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av vinylens:

Tyvärr är det väl lite många spe lsom inte funkar under ubutu som folk spelar eller andra linux/bsd distar.

Men vist till vanligt skrivbordsarbete funkar linux/bsd fint

Dom flesta datoranvändare spelar inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredag:

Körde XP tills jag nyligen gick över till Win7. Är än sålänge inte imponerad. Bytte enbart för minnesbegränsningar osv...

Det grafiska kan jag leva utan. Att datorn inte låter mig bestämma över skrivskydd osv utan hänvisar mig till Admin är ju bara helt sjukt...

Jag gillar windows 7 det är något som gör att jag behöver hjälpa ex mina föräldrar när "datorn får ryck" mycket mer sällan än med xp. Sen gör det inget om det ser bättre ut enligt mig.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av _NsMs_:

Men om Svensson laddar ner linux så måste han veta hur man får allt att funka. Allt funkar redan till windows men i linux måste man använda wine eller liknande. Och sen tror jag inte att Svensson har något val då han ändå köper en färdig dator med förinstallerat os.

Det var det jag tänkte med.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z270H GAMING, i7 7700K, MSI GTX 1080 Ti 11 GB Gaming, Corsair HX 850W, Corsair 16GB, Samsung 850 500 GB, Samsung 830 256GB, WD Black 1TB, BenQ XL2420T

Permalänk
Medlem

Vad gör Linuxanhängare här? Vill ni tracka på någon en linuxdistribution så gör det någon annanstans.
Jag har get Ubuntu, Fedora och Linux Mint flertalet chanser man allting gått tillbaka till Windows i slutändan.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750. 4TB nvme SSD|| Surface Pro 2017 || Google Pixel 8 Pro|| BMW R1300GS 2025

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av _MmattiasS_:

Jag kommer inte ihåg exakta siffran, men jag har för mig att när han dör, så ger han 90% eller nåt av sin förmögenhet till välgörenhet.

Jag tror det är hans och hans hustrus mål även om han inte dör. Fast jag misstänker att hans återstående 6 miljarder dollar (kan inte säga om den siffran står sig) troligen ger extra avkastning under tiden. Inte för att frånta Bill och Melinda ett gott motiv, för det tror jag att de har, men i jämförelse finns det många som egentligen skänker mer, alltså satt i förhållande till sin förmögenhet. Hur som är det tragiskt att inget rikt land riktigt brytt som om malariafrågan så som Bill och Melinda tydligen gör. Om det varit vi i Västeuropa som lidit av malaria hade problemet troligen varit under någorlunda kontroll för länge sedan.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Vad gör Linuxanhängare här? Vill ni tracka på någon en linuxdistribution så gör det någon annanstans.
Jag har get Ubuntu, Fedora och Linux Mint flertalet chanser man allting gått tillbaka till Windows i slutändan.

Ju mer teknikorienterat ett forum av det här slaget är ju fler linux användare träffar du på. Sweclocker är väl lite så där mitt emellan. Jämför w3schools OS statistik mot organisationer som följer mer allmän typ aftonbladet-expressen-surfning.

I övrigt är det bedrövligt tråkigt om bara massa jasägare samlas för att nicka i medhåll. Om diskussionen är vettig är det bara positivt med lite turbulens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KimTjik:

Ju mer teknikorienterat ett forum av det här slaget är ju fler linux användare träffar du på. Sweclocker är väl lite så där mitt emellan. Jämför w3schools OS statistik mot organisationer som följer mer allmän typ aftonbladet-expressen-surfning.

I övrigt är det bedrövligt tråkigt om bara massa jasägare samlas för att nicka i medhåll. Om diskussionen är vettig är det bara positivt med lite turbulens.

Jo det är jag väl medveten om, varpå jag hänger här.

Det var det väl ändå inget snack om? Det var om att hålla sig till TOPIC! Sen får det vara hur mycket turbulens det vill.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750. 4TB nvme SSD|| Surface Pro 2017 || Google Pixel 8 Pro|| BMW R1300GS 2025

Permalänk
Skrivet av anon42512:

Du får gärna säga vad det finns för kompatibilitetsproblem, för det har jag inte märkt nåt av

Det vill jag också gærna veta....

Visa signatur

Acer Aspire E1-572-6497 | i5-4200U | Intel HD 4400 | W10 | Steelseries Rival

Permalänk
Medlem
Skrivet av KimTjik:

Om diskussionen är vettig är det bara positivt med lite turbulens.

Hehe, rolig kille.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leeloo:

Inte illa! Jag tycker om Win 7. Tycker inte illa om Vista heller, tyckte Vista var mycket bättre än XP alla dagar i veckan. Gjorde ett impulsköp och köpte Vista Retail, och fick sen en uppgradering av Microsoft strax efter Win 7 släpptes.

Har i dagsläget över 15 genuina Windows licenser som jag fått gratis för att man är student

Vista var nästan lika dåligt som ME. Att köra Vista framför XP är rent ut sagt dumt. Antar att det är för du tycker det är snyggare? För någon funktion fyller det verkligen inte.

Win7 är dock nästintill ett mästerverk.

Visa signatur

The computer is a moron.

Permalänk
Skrivet av Mögel:

Om jag inte missförstått dig helt nu, i windows 7 =

Högerklicka på aktivitetsfältet, välj "gruppera aldrig" under knappar i aktivitetsfältet, ev. bocka i "använd små ikoner" (om du föredrar små ikoner).

Jag behöver en "gruppera altid förutom när jag säger åt dig att inte gruppera just det här programmets fönster"-knapp. Sen vill jag också se titeln på fönstret som i win95-vista.

Visa signatur

Pappy :"Backup: Skyddar mot datafel när du på fyllan raderar 200GB pr0n och laddar hem två säsonger teletubbies istället."
Jocke1100 :"Det är väl en mekanisk kylavledning... Typ analog kylpasta..."

Permalänk
Medlem
Skrivet av fille3002:

Jag behöver en "gruppera altid förutom när jag säger åt dig att inte gruppera just det här programmets fönster"-knapp. Sen vill jag också se titeln på fönstret som i win95-vista.

Ah, okay. Då förstår jag.

Permalänk

Rolig tanke

Och hur många av dem vet vad Windows betyder?

Permalänk
Medlem

Oj det är ett par stycken.

60sek*7=420
60min*420=25200
24h*25200=604800
365d*604800=160272000

....

Ett par stycken.....då kan man tänka sig hur mycket pengar dom tjänar och varför dom ligger på top tio i största företagen. XD

Visa signatur

Citera om ni vill något!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jungklo:

Vista var nästan lika dåligt som ME. Att köra Vista framför XP är rent ut sagt dumt. Antar att det är för du tycker det är snyggare? För någon funktion fyller det verkligen inte.

Jag fick mycket färre bluescreens med Vista, jämfört med XP med samma hårdvara. Vista var MYCKET stabilare än XP i många områden i mitt fall...

Jag kunde t.ex. inte alltid uppdatera till nyare drivrutiner till mitt gamla ATI HD3870, då det ibland gav antingen bluescreen eller omstart mitt under uppdateringen av grafikdrivrutin. När grafikdrivrutinerna kraschade i XP så kraschade hela XP, men i Vista så försöker Vista återställa det och få igång drivrutinerna och oftast så kom drivrutinerna igång igen efter några sekunder utan BS/krasch...

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk

Fan vad "sjukt"!

Permalänk
Medlem

Och det tankas femtio exemplar i sekunden

Visa signatur

Desktop/Spel 9800X3D, RTX 5090 FE, Asrock A620I, 32 GB RAM, SG GGX 1.2, SF1000, Win 10 IoT LTSC
Laptop/Jobb MacBook Pro 16", M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM
Skärm PG32UCDP OLED Mus G502X Tangentbord Keychron V4 60% (Kailh Box Whites)

Permalänk
Medlem
Skrivet av _NsMs_:

Bill Gates är faktiskt en av de som har gett mest pengar i världen till välgörenhet. Så det finns folk som bryr sig

Fast...tror inte han bryr sig för mer än hans egna pengar

du ser, i U.S.A, så kan du slippa skatten nästan helt, om du ger viss procent till välgörenhet.
Säkert ett jätte bra problem, men U.S.A hade verkligen behövt hans pengar nu...

t.ex, du tjänar 100 mille, du ger 10 mille (alltså 10% ifall någon inte förstod....) till välgörenhet, och du slipper betala skatt. Så du "sparar" alltså 20 mille om skatten vanligtvis är 30%.

Och hoppa inte på mig nu, denna infon har ingen källa förutom bra pålästa polare. Finns säkert på Google ifall man orkar söka
Men som sagt, han ger inte pengar för att "han bryr sig", han ger så mkt pengar för att han tjänar på det

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk

Windows 7 ÄR en riktig fullträff. Började använda det som primärt os redan när public betan kom och har inte varit missnöjd en enda gång
Värre var det när jag testade vista-betan när det begav sig, den vågade jag bara köra i en virtuell maskin och där var den redigt instabil

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem

Windows 7 har ju sina fördelar men användarvänlighet är ju helt sopad under mattan. Därför använder jag XP så länge det går. Det vill säga så länge 4 GB minne räcker.
Kan Windows 8 ge tillbaka användarvänlighet eller håller Windows på att bli Mac?

Permalänk
Medlem

Jag undrar hur många som EGENTLIGEN har haft så stora problem med Windows Vista som de påstår, eller om de bara har tänkt att Vista varit dåligt så länge att de inbillat sig konstigheter.

Varken jag eller någon av mina kollegor (som arbetar inom professionella IT branschen) anser att Windows Vista var ett dåligt operativsystem. Det fungerade dåligt för marknaden var inte anpassningsbar pga det ekonomiska läget. Det blev en hel rockad i.om. att Windows XP applikationer inte längre fungerade.
Då det inte slog i företagsbranschen slog det heller inte på privatmarknaden.

Vista har aldrig strulat för mig, jag har kört det sedan det släpptes i butikerna.
Så länge datorn är anpassad för Windows Vista får man inte problem, förutsatt att man inte hänger kvar vid flera år gamla tredjeparts applikationer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meega:

Jag undrar hur många som EGENTLIGEN har haft så stora problem med Windows Vista som de påstår, eller om de bara har tänkt att Vista varit dåligt så länge att de inbillat sig konstigheter.

Varken jag eller någon av mina kollegor (som arbetar inom professionella IT branschen) anser att Windows Vista var ett dåligt operativsystem. Det fungerade dåligt för marknaden var inte anpassningsbar pga det ekonomiska läget. Det blev en hel rockad i.om. att Windows XP applikationer inte längre fungerade.
Då det inte slog i företagsbranschen slog det heller inte på privatmarknaden.

Vista har aldrig strulat för mig, jag har kört det sedan det släpptes i butikerna.
Så länge datorn är anpassad för Windows Vista får man inte problem, förutsatt att man inte hänger kvar vid flera år gamla tredjeparts applikationer.

Har exakt samma erfarenhet av Vista som du har. Brukar ofta fråga folk exakt vad deras problem med Vista har varit när dom klagar ner på det, och i verkligheten har dom bara läst om hur "dåligt" det är, gillat XP bättre, men föredrar nu Windows 7. Galet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av cr1lle:

Har exakt samma erfarenhet av Vista som du har. Brukar ofta fråga folk exakt vad deras problem med Vista har varit när dom klagar ner på det, och i verkligheten har dom bara läst om hur "dåligt" det är, gillat XP bättre, men föredrar nu Windows 7. Galet!

Körde Vista i 2 år tidigare utan problem med och det har varit samma "snack" här.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jungklo:

Win7 är dock nästintill ett mästerverk.

Beror väl på vad man värdesätter. Jag har aldrig haft någon BSOD med Vista vilket jag däremot haft med XP och det på samma hårdvara. Om du nu anser att XP är bättre i något avseende varför inte skriva det då i stället för nedlåtande antaganden om Leeloos preferenser?

Windows 7 är dessutom till stora delar inget annat än en upphottad Vista.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Ja, men också i praktiken minus en stor del datorer då det inte går (ja, så starkt formulerar jag det. Vissa tillverkare hävdar fortfarande att de kan erbjuda det, men i praktiken är det inte möjligt) att köpa t ex en laptop utan Windows, likaså färdigplockade stationära datorer i affärer o dyl, där trots allt de flesta datorer säljs. Inte för den genomsnittlige SweClockersanvändaren förhoppningsvis, men hos den allra största delen av mänskligheten. Detta gäller tom på företagsmarknaden.

Så visst, piratkopiering lägger till användare, men man kan i stort dra bort ytterligare en lika stor andel som använder ett alternativt OS (exklusive Mac OS X).

Så du säger att om man inte föredrar Linux, så väljer man inte Linux?

Finns många som har ideologiska motsättningar mot Windows/Mac, vilket kan vara en anledning till att välja bort dem. Anledningen är då inte att det är "gratis", det är i stort helt irrelevant. Anledningen är att det är fritt (ej pengabetydelse) och öppet.

Jag tror faktiskt det finns mer pirater än dom som lägger in Linux eller annat på sina datorer... men men, ingen som vet

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Körde Vista i 2 år tidigare utan problem med och det har varit samma "snack" här.

Vista på en P4'a från 2003 med ett hd3600 med 1,5gb ram fungerade även utan problem.

Fattar inte hur folk klagade på någonting som fungerade i mina ögon lika bra om inte bättre än xp!

Dock så hoppade jag på tåget efter sp1 eller nått.