Windows 7 säljer sju exemplar i sekunden

Permalänk
Medlem

ettvåtrefrafmsxsju!

Det är bra tempo det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Körde Vista i 2 år tidigare utan problem med och det har varit samma "snack" här.

Samma här. Körde Vista ca 2 år utan problem. Känns som att det mesta Vista hatet baseras på fördomar. Jag minns när XP kom. Fanns nästan inget som fungerade, och kompabilitetsläget var ett måste för att nånting överhuvudtaget skulle fungera. Jag antar att inte många upplevt Windows XPs första dagar. Kör nu med 7:an och jag kan inte påstå att det så stor skillnad mot Vista. Men Vista kanske låg lite för sin tid och många satt med för klena datorer. Men en sak är säker Vista blir nu ett minne blott som ett fiasko utan att det egentligen var det.

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk

Hata UAC!!!

Visa signatur

Förvirrad...

Permalänk
Medlem

W7 > Vista > XP

Trevligt att Windows säjer så bra.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Skrivet av SS_Martha:

Hata UAC!!!

går att stänga av

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem
Skrivet av SS_Martha:

Hata UAC!!!

Ah DOOM nostalgi...
;-D
http://doom.wikia.com/wiki/Union_Aerospace_Corporation

Visa signatur

LianLiPC-V2130-Corsair-750W-MSI-MAG-X870E-W11-Ryzen9™7900
LianLiPC-V355-bequiet!-480W-MSI-MAG-B650M-L.Mint22-Ryzen7™7700
Fractal Design Core 1100-Nox-650W-MSI-MORTAR-B350M-W10-Ryzen7™2700

Permalänk
Skrivet av Orici:

Trevligt att Windows säjer så bra.

Nej

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Skrivet av KimTjik:

Jag tror det är hans och hans hustrus mål även om han inte dör. Fast jag misstänker att hans återstående 6 miljarder dollar (kan inte säga om den siffran står sig) troligen ger extra avkastning under tiden. Inte för att frånta Bill och Melinda ett gott motiv, för det tror jag att de har, men i jämförelse finns det många som egentligen skänker mer, alltså satt i förhållande till sin förmögenhet. Hur som är det tragiskt att inget rikt land riktigt brytt som om malariafrågan så som Bill och Melinda tydligen gör. Om det varit vi i Västeuropa som lidit av malaria hade problemet troligen varit under någorlunda kontroll för länge sedan.

Han hade 2010 enligt Forbes 56 miljarder dollar privat, så där missade du nog en femma
Skulle väl tro att han, om han skulle vilja, kan plocka ut ganska galna summor ur Microsoft dessutom. Med tanke på att han antagligen lever ganska billigt (vilken rik företagare vill inte smöra för en person som Gates menar jag) bör han klara sig ett tag i alla fall

Hörde för ett antal år sedan att han satte 110 miljarder SEK som skulle spridas ut genom sin och hans fru välgörenhet. Det vart nåt snack om att det skulle ta tid och att det var svårt, för att pengarna skulle komma rätt.

Skulle väl egentligen vilja veta något exempel på någon i hans position som skänker mer/förmögenhet... Och där pengarna dessutom hamnar rätt. Låter tvivelaktigt ärligt talat

EDIT: 110 hade visst ökat en del
"Second act: Saving the world. Still Microsoft chairman, but now devotes day-to-day to his Bill & Melinda Gates foundation, the largest charity on Earth with $34 billion endowment"
http://www.forbes.com/lists/2009/20/power-09_William-Gates-II...

Visa signatur

Asus P8P78 Deluxe / 2500K@4,6 / 16GB / GTX970 / 500GB SSD / 8TB / 750W / Creative X-fi [<- Semipassiv]
Senn HD280 / BenQ BL3200PT / MBA 13" -11 / S7E

Permalänk
Medlem

Herregud! Att windows Vista ens fick några röster =/

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk

Saknar Windows ME som alternativ :\

Visa signatur

markushedlund.com

Workstation: Define R4, KFA2 GTX 670, FSP Aurum 400W, AMD Phenom2 X6 1055T, Asus M4A89GTD PRO/USB3, Corsair 8 GB 1666 MHz, Samsung 830 128GB, Intel X25-M G2 80GB, Scythe Mugen 2
Server: PicoPSU, Intel Atom 330, 4 GB ram, Intel SSD 40 GB + olika diskar

Permalänk
Medlem
Skrivet av jungklo:

Vista var nästan lika dåligt som ME. Att köra Vista framför XP är rent ut sagt dumt. Antar att det är för du tycker det är snyggare? För någon funktion fyller det verkligen inte.

Bättre säkerhet, bättre flertrådsprestanda, bättre minneshantering, stabilare, bättre rapportering vid eventuell krasch, mm. Jag tar Vista över XP alla dagar i veckan. Helt Windows 7, givetvis, men XP övergav jag för många år sedan utan att se tillbaka.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Skrivet av Valiumballong:

Bättre säkerhet.

Måste dock säga att jag under mina sista två år med XP (tills i Mars i år) använde en Webbläsare som slutade uppdateras 2009 och inte det minsta lilla anti virus utom möjligen den inbyggda windows brandväggen. Dessa år börjar räknas efter ett mindre uppehåll från detta beteénde eftersom jag fick en gratislicens av Norton som jag använde ett par månader. Dessförinnan körde jag på liknande sätt i flera år.
Drog då och då (varannan månad cirkus) ner nån trial på norton eller Kaspersky etc, på dessa år tror jag att de hittade på sin höjd 10 virus (varav antagligen 6 var ofarliga).

Virus tycks bara hitta dem som är rädda för dem.

---------------------------------------------------------------------

Varför är alla så rädda för att OS använder minne???
Det har förvirrat mig under MÅNGA år nu. Det är ju inte så att man får slut på minne i dagens datorer, eller??? Förstår inte hur man hanterar sin dator om det händer.

Så länge det inte tar slut och pagefilen drar igång, varför inte vilja utnyttja detta RAM man betalat för? Det bara ligger där och gör ingenting för fanken! Hade fler program laddats i minnet skulle laddtider ju i stort sätt försvinna, jag kan tänka mig i likhet med SSD vs HDD. Nu måste datorn ju hålla på och läsa hårddisk hela tiden, vilket segar ner nåt grovt.
Sitter liksom här med ett gäng program igång, på 64-bit windows, och har ändå 75% av mitt minne ledigt. Det känns ju bara dumt när man sedan ska dra igång ett program och man får vänta.

Till och med min veterandatornördiga 70-årige mattelärare var arg på det här, mind you...

Jag har ju uppenbarligen missat något, så om någon kan upplysa mig om vad detta är så uppskattas det...

Visa signatur

Asus P8P78 Deluxe / 2500K@4,6 / 16GB / GTX970 / 500GB SSD / 8TB / 750W / Creative X-fi [<- Semipassiv]
Senn HD280 / BenQ BL3200PT / MBA 13" -11 / S7E

Permalänk
Medlem
Skrivet av davaa:

Vad menar du? Att de flesta inte behöver ett OS till sin dator?

Du får leka med Biosen istället...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av the_man550:

Han hade 2010 enligt Forbes 56 miljarder dollar privat, så där missade du nog en femma

Nja, se du jag tog lite fel, men det jag menade var faktiskt vad han skulle ha kvar efter att 90% gets bort. Fast det har ingen betydelse, för jag kan lika lite förstå 6 miljarder som 56 miljarder dollar! När individer har tillgång till sådana summor blir det nästan till brott mot mänskligheten att inte hjälpa.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av the_man550:

Måste dock säga att jag under mina sista två år med XP (tills i Mars i år) använde en Webbläsare som slutade uppdateras 2009 och inte det minsta lilla anti virus utom möjligen den inbyggda windows brandväggen. Dessa år börjar räknas efter ett mindre uppehåll från detta beteénde eftersom jag fick en gratislicens av Norton som jag använde ett par månader. Dessförinnan körde jag på liknande sätt i flera år.
Drog då och då (varannan månad cirkus) ner nån trial på norton eller Kaspersky etc, på dessa år tror jag att de hittade på sin höjd 10 virus (varav antagligen 6 var ofarliga).

Virus tycks bara hitta dem som är rädda för dem.

---------------------------------------------------------------------

Varför är alla så rädda för att OS använder minne???
Det har förvirrat mig under MÅNGA år nu. Det är ju inte så att man får slut på minne i dagens datorer, eller??? Förstår inte hur man hanterar sin dator om det händer.

Så länge det inte tar slut och pagefilen drar igång, varför inte vilja utnyttja detta RAM man betalat för? Det bara ligger där och gör ingenting för fanken! Hade fler program laddats i minnet skulle laddtider ju i stort sätt försvinna, jag kan tänka mig i likhet med SSD vs HDD. Nu måste datorn ju hålla på och läsa hårddisk hela tiden, vilket segar ner nåt grovt.
Sitter liksom här med ett gäng program igång, på 64-bit windows, och har ändå 75% av mitt minne ledigt. Det känns ju bara dumt när man sedan ska dra igång ett program och man får vänta.

Till och med min veterandatornördiga 70-årige mattelärare var arg på det här, mind you...

Jag har ju uppenbarligen missat något, så om någon kan upplysa mig om vad detta är så uppskattas det...

Då är frågan... Vad säger att Norton/Kaspersky hittade alla virus som fanns på din dator? Sedan så sprids inte virus pga. vilket OS man använder utan pga. att folk laddar ner skit och går in på sidor som de inte borde vara på! Sedan så hade Vista ett erkänt problem där det började läcka minne. Inte så kul när man sitter och surfar och helt plötsligt så skenar tex. Internet explorer iväg och börjar käka 2GB minne. Vista hade fram tills SP1 introducerades enorma problem med en rad av saker. Applikationer stöddes inte. Oväntade Crasher med BSOD som följd etc. Men XP var inte det mest stabila när OSet introducerades. Crasher var ganska vanliga och drivrutiner etc. fanns knappt! Detta löstes med SP1 även den gången.
Världens bästa OS måste dock vara Windows 2000/ME Haha Crash så fort man startade Internet explorer och när man uppdaterade windows så kunde skiten bara hänga sig och då var man tvungen att installera om Windows pga. att filer blev korrupta!

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Skrivet av _MmattiasS_:

hur skulle de fattiga barnen få mat genom att microsoft sänker priserna? Däremot så skänker Bill Gates jättemycket pengar till välgörenhet. Jag kommer inte ihåg exakta siffran, men jag har för mig att när han dör, så ger han 90% eller nåt av sin förmögenhet till välgörenhet.

btw, snälla, skriv dom i stället för dem om du inte vet när det ska vara de och när det ska vara dem. Båda dina "dem" där uppe ska egentligen vara "de"

Det var bara ett talesätt om dem hungriga stackarna. Det övriga hör inte ihop... dvs. jag tycker att Microsoft som säljer sina produkter som smör skulle inte gå sämre ifall dem sänkte priserna på alla versioner med 50-100kr. Fler skulle då köpa deras produkt ^^

Permalänk
Skrivet av Oldvikingschool:

Det var bara ett talesätt om dem hungriga stackarna. Det övriga hör inte ihop... dvs. jag tycker att Microsoft som säljer sina produkter som smör skulle inte gå sämre ifall dem sänkte priserna på alla versioner med 50-100kr. Fler skulle då köpa deras produkt ^^

Om du tycker det så är det apple du ska vända dig till Världens högst värderade företag sålde förra året en macbook 2010 med core2 duo processor och 2gb 1066mhz RAM för 10k Är det någon som borde sänka priserna bara för att dom kan så är det väl apple?

edit: jo, om microsoft skulle sälja w7 100kr billigare så skulle de vara 40 miljarder kronor fattigare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldvikingschool:

Och dem fattiga barnen svälter fortfarande...

Tycker dem kunde pressa ned priset en hundralapp(inkl för studenter) när dem endå pumpar in så mycket pengar.

(Röstar för XP, just det system jag lärde mig i plugget)

Du vet väl att studenter bara behöver ett giltigt studentkort för att få "gratis" Windows. Dessutom ingår det i de flesta IT utbildningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vasadu:

Kanske är de som är nyckeln... Om man levererade Linux förinstallerat på datorerna som säljs så hade de inte varit några problem... förutom att de varit billigare. Min mamma har kört Linux i drygt 2 år... Visst jag installerade de åt henne... (Installationen var snabbare och lättare än att installera Windows 7). Sedan jag installerade de åt henne har hon själv uppdaterat och fixat utan instruktioner. Systemet är fortfarande stabilt efter så lång tid... vilket inte riktigt varit fallet med tidigare Windowsinstallationer. Anledningen jag installerade Linux var för att hennes Windowsinstallation strulade...

De är vanliga användare som skriver e-post, surfar och annat vanligt datoranävndade som kan använda Linux med minst problem. Spelande och användande av vissa speciella program blir förstås mer struligt eftersom de inte finns något Linuxstöd för dessa utan man får "fixa" de själv i så fall.

Tänkt så mycket pengar man skulle kunna spara om "staten" körde linux och inte betalade Microsoft skatt för alla datorer de använder... Väldigt få myndigheter som har nytta av att kunna spela spel på arbetstid.

Att leverera linux kan tillverkaren förlora på då användaren förmodligen redan är van vid windows. Skulle vilja påstå att det var relativt nyligen som iaf ubuntu blev bra användarvänligt för gemene man/kvinna.

Antar att familjen Svensson har åtminstone en familjemedlem som vill lyssna på tex spotify. Redan där behövs wine. Dom flesta behöver även någon form av skrivprogram som tex open office eller ms office. Ms office är långt mycket mer användarvänligt imo och tror att många skulle föredra windows bara för att ha den möjligheten. Finns ms office via molnet om man har ett live-konto men inte alls lika kraftfullt.

Och staten skulle nog inte tjäna pengar i första taget på att låta sina anställda köra linux. Dom skulle först och främst behöva utbilda sin personal i grunderna för operativsystemet, alla förstår inte sånt så enkelt. Förmodligen så har dom även ett antal program som är skrivna för just windows eller intranet program som endast fungerar med IE. Tar nog ett bra tag innan det blir några vinster där. När datorerna ändå kommer förinstallerade med windows och du förmodligen inte får dom billigare för att du ber om en formaterad hårdisk eller förinstallerad med en linux dist så blir det nog snarare förluster om dator-industrin ser ut som idag.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av simonwellander:

Vf?

Permalänk
Skrivet av Lalingoo:

Microsoft tjänar för mycket pengar

Nedå, det är nog bra att Windows 7 säljer som smör, så Microsoft fattar att dom har gjort ett riktigt bra jobb denna gången.

Men Som sagt, tycker dom borde sänka priserna med minst en hundring på Windows 7 dock!

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*
+1 inlägg och liknande meningslösa inlägg är inte tillåtna.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem

Sitter på Win7 nu men av de wins jag använt (3.11, 95, 98, ME, 2000, XP, 7) så har jag gillat 2000 mest vilket jag också använde väldigt länge. Det otrevligaste, med överlägsen marginal, var ME.

Permalänk
Medlem
Skrivet av chila:

Att leverera linux kan tillverkaren förlora på då användaren förmodligen redan är van vid windows. Skulle vilja påstå att det var relativt nyligen som iaf ubuntu blev bra användarvänligt för gemene man/kvinna.

Antar att familjen Svensson har åtminstone en familjemedlem som vill lyssna på tex spotify. Redan där behövs wine. Dom flesta behöver även någon form av skrivprogram som tex open office eller ms office. Ms office är långt mycket mer användarvänligt imo och tror att många skulle föredra windows bara för att ha den möjligheten. Finns ms office via molnet om man har ett live-konto men inte alls lika kraftfullt.

Och staten skulle nog inte tjäna pengar i första taget på att låta sina anställda köra linux. Dom skulle först och främst behöva utbilda sin personal i grunderna för operativsystemet, alla förstår inte sånt så enkelt. Förmodligen så har dom även ett antal program som är skrivna för just windows eller intranet program som endast fungerar med IE. Tar nog ett bra tag innan det blir några vinster där. När datorerna ändå kommer förinstallerade med windows och du förmodligen inte får dom billigare för att du ber om en formaterad hårdisk eller förinstallerad med en linux dist så blir det nog snarare förluster om dator-industrin ser ut som idag.

Att byta till linux från windows är klart en omställning, precis som att byta till MAC. Men det är ett val man kan göra, om man vill det. (MAC är ju förresten grymt optimerade för.. OSX)

Jag tror att många skulle kunna och faktiskt vilja köra linux om de bara visste hur bra det kan fungera om du har en dator med fullt stöd i hårdvaran (system76.com har ubuntu förinstallerat på smaskiga laptops)

Många är fast i att linux är jättesvårt och superduperklabbigt för att få någonting att fungera, så upplever inte jag exempelvis suse, ubuntu 10.X, fedora och så vidare (Jag har en thinkpad R61) Jag kör förvisso archlinux men varje gång jag testat ubuntu så har jag format och installerat, sen kört på utan att behöva göra mer än en installation (inga problem med trådlöst, ljud osv...)
Dessutom är det mer komplett än windows om vi kolla på textredigerare och liknande, men bäst av allt är ändå att det är bra mycket säkrare än windows.

Tyvärr tror jag inte linux någonsin kommer till sin rätta plats, stämpeln av att det ÄR komplicerat sitter djupt.

btw, http://www.spotify.com/se/blog/archives/2010/07/12/linux/

Edit; Dock är gnome3 och unity ett steg åt fel riktning imo.

Visa signatur

- - - - S.T.A.L.K.E.R FAN - - - -

Permalänk
Medlem

Älskar Windows 7, jag var värsta Windows hataren en gång i tiden men med Win7 har dom verkligen fått ett bra operativ, hoppas dom inte förstör det med Win8.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mannen99:

Tyvärr tror jag inte linux någonsin kommer till sin rätta plats, stämpeln av att det ÄR komplicerat sitter djupt.

.

Har kört mycket Linux tidigare men Linux i sig är alldeles för trasigt idag, det finns inga riktiga standarder som man följer fortfarande efter alla år och hur ofta är det inte problem med drivisar av olika slag och fulhack som släpps eller hårdvarutillverkarna som envisar med att inte släppa källkoden för drivisarna vilket gör att många hempulade drivisar funkar sisådär...

Det är inte konstigt att Linux fått den stämplen på sig även fast det är bättre idag är det långt ifrån en mogen produkt, dessutom saknar en default installation av KDE eller Gnome rätt mycket funktionalitet som finns i Win7 eller OSX.

Det är helt enkelt för mycket betastadie med Linux där det verkar som hela projektet är ett evigt experiment, till och med Torvalds tycker kärnan blivit för stor och kluddad med åren.

Dock tror jag mer på FreeBSD som är betydligt mer mogen och stabil, dock är communityn väldigt liten men det är en helt annan kontroll där för att upprätthålla en viss kvalitet på koden.

Permalänk
Skrivet av Likvid:

Älskar Windows 7, jag var värsta Windows hataren en gång i tiden men med Win7 har dom verkligen fått ett bra operativ, hoppas dom inte förstör det med Win8.

Håller med till 100%.

Hoppas inte Windows 8 blir ett Vista eller att det blir förstört på något annat sett, men det tror jag inte!

Visa signatur

Permalänk

Tycker inte riktigt att Windows7 är något jag skulle betala för, känns inte så bra att det är värt det. Men av vissa anledningar måste jag ändå ha Win7.

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonwellander:

Microsoft tjänar för mycket pengar

Nedå, det är nog bra att Windows 7 säljer som smör, så Microsoft fattar att dom har gjort ett riktigt bra jobb denna gången.

Men Som sagt, tycker dom borde sänka priserna med minst en hundring på Windows 7 dock!

Jo, det förstås. Tycker att priserna borde ligga runt 500 - 1000 istället för tja... på de flesta sidor 1000 - 1500+.

Permalänk
Medlem

Hade det inte varit för piratkopieringen hade det säkert såld 700 exemplar i sekunden - åtminstone enligt Microsoft...

Visa signatur

Phanteks XT Pro Silent | Phanteks PH-TC14PE | Seasonic Core GX V2 850W | Asus Prime X370 Pro | Ryzen 9 5950X | Corsair 32GB 3600 MT/s | ASRock RX 9070 XT Steel Legend 16GB | WD Blue SN550 NVMe SSD 1TB