Permalänk

Problem med HD6970

Bakgrund:
Hej har nyss byggt en ny dator, köpte först en ny CPU-kylare (Har en i5-760 som låg på 98-99 grader under load med kylaren som följde med), ett HD6970 grafikkort, 2 2TB hårddiskar och 2 120mm fläktar.
Satte ihop allt och installerade Windows 7 64-bit, allting gick ganska bra tills jag blev ringd på skype, då dök det upp gröna pixlar ÖVERALLT på skärmen, satte sig gärna på ikoner och program, helst svart, så jag startade om datorn, när Windows laddade var skärmen fylld med grön/svarta fyrkanter, men försvann efter Windows startat, har inte sett några gröna pixlar eller fyrkanter sen dess.
Tankade hem Crysis 2, körde igång och efter 5 minuter smällde mitt nätaggregat (bokstavligt talat) och det var ett Hiper Type-R 580w.
Beställde ett nytt nätagg från komplett, ett Corsair HX650, kopplade in det i datorn och körde igång, har inte haft några problem alls med nätaggregatet, men dock har grafikkortet börjat jävlas.

Nuvarande problem:
När jag spelar någonting (Metro 2033, Crysis, Crysis 2, STALKER: CoP, Bad Company 2) så händer det ibland att hela skärmen fryser i ungefär 5-10 sekunder, sen ser man i någon tiondels sekund sånt där svartvitt "tv-static", sedan fylls skärmen av endast en viss primär färg (vanligen i sammanhang med vilken färg som används mest i spelet som är igång, t.ex brun eller blå) och sedan så händer det en av 3 saker, antingen krashar spelet och jag får upp "x.exe har slutat fungera", eller så blir allting helt svart efteråt och skärmen förlorar signalen till grafikkortet och jag får starta om, eller så får jag en blåskärm (har bara hänt en gång av kanske 10).
Ibland står det dock att grafikkortets drivrutin har slutat fungera och att det har rättats till, men det har det då fan inte eftersom det här fortsätter hända.

Min dator:
ASUS P7P55D
Corsair HX650
HD 6970 (Inte överklockad, testade att höja lite i AMD Overdrive men det känns osäkert eftersom det jävlas)
i5-760
6GB DDR3 1333MHz

Snälla hjälp mig, jag har ingen aning vad som orsakar det här men det är otroligt störande

Permalänk
Medlem

Uppdatera drivrutiner först. Sedan låter det lite oroväckande vad gäller hälsan hos grafikkortet, som eventuellt kan ha gått sönder och det hade kunnat vara värt att testa med ett annat grafikkort om du har ett.

Permalänk

Tankade hem senaste drivrutinerna från AMDs hemsida, "Driver Version: 8.861.0.0" och Catalyst version 11.6, tror det är senaste för om jag kollar efter senare mjukvara står det att det inte finns någon.
Tror dock att jag fick detta problem med mitt tidigare grafikkort (GTX 460) fast då stod det att Nvidia drivrutinen hade slutat fungera, fick det problemet hela tiden så fort jag startade något spel, kanske skulle skrivit det också.
Tror du att det har något med moderkortet då? Eller kanske något trasigt RAM-minne som ställer till med det här?

Permalänk
Medlem

Ah, antagligen inte GPUn då, och Inte omöjligt att det är fel på moderkortet, men kolla RAM först med typ http://www.memtest86.com/

Sedan kan det bli problem om du har gamla drivrutiner som ligger och skräpar när du uppgraderar hårdvara. Hade varit värt att testa med en färsk windowsinstallation.

Permalänk

Det var en färsk installation, köpte två nya hårddiskar, sket totalt i de gamla och installerade Windows 7 64-bit, så det finns inga gamla drivrutiner eller någonting alls från förra hårddiskarna.
Kör memtest nu då, hoppas på att det är RAM-minnena som felar så det inte blir alltför dyrt att reparera om det behövs.
Fick nyss krashen i BC2 efter ett par timmars spelande.

Permalänk
Medlem

Du skrev i OP om temperaturer så jag antar att du kollat hur det ser ut på den fronten när du spelar. Aja, får hoppas det är något enkelt. Det kan vara värt att testa 460 gtxet igen ändå också för när det blir färger och fyrkanter på skärmen är det ofta just grafikkortet varför jag först trodde det.

Permalänk

Japp det har du rätt i, har kollat med Catalyst temperaturen på grafikkortet (Ungefär 80 grader under 100%) och CPU:n ligger på ca 40-50 grader under 100% med AIDA64 stress test.
Dock såg jag bara fyrkanter och pixlar med det gamla nätaggregatet, som sedan sprängdes, har inte sett något sånt alls sedan jag bytte till det nya nätaggregatet, kan kanske ha varit relaterat?

Permalänk
Medlem

Ja det finns ju en viss risk att det explosiva nätagget inte var helt snällt mot övriga komponenter då det beslöt sig för att ge upp.

Permalänk

Jo men jag hade ju samma problem med mitt tidigare grafikkort (GTX 460) att spelen bara krashade ett par minuter efter jag startade dem, och det var innan mitt tidigare nätagg gav upp så det lär väl vara något problem med drivrutinerna eller moderkortet.
Blev nyss klar med Memtest, dock dök inte ett enda problem upp.

Edit: Jag bytte ut mina hårddiskar eftersom min förra gick sönder, och problemen med grafikkortet att spelen krashade fick jag bara de sista dagarna innan hårddisken slutligen gick sönder, kan det ge någon ledtråd till vad som händer nu?

Permalänk

Någon som kan komma på något?
Fick nyss problemet efter 40 minuter av FEAR 3, och sedan efter 10 minuter av BC2.
Börjar bli jävligt less på det här, speciellt över att det inte finns något svar som fungerar hur mycket jag än googlar runt.

Edit: Kollade systemhanteraren, i Event Viwer under Warnings hade jag 14 stycken Display fel, kollade informationen och det står "Display driver amdkmdap stopped responding and has successfully recovered.", kan det vara strömmen till grafikkortet kanske?
Har bara ett 650W PSU (Corsair HX650) och det kanske inte räcker? I alla fall gick jag in i CCC och slog på AMD Overdrive och ökade Power Control Settings till 25% så grafikkortet får mer ström, kanske hjälper men jag har ingen aning

Edit 2: Stängde av alla strömsparnings-funktioner i BIOS för CPU:n, har säkert inget med saken att göra men gjorde det bara för att. (EIST, C-state, C1E)

Permalänk

Okej nu börjar jag bli riktigt less.
Testade att underklocka processorn, låg på 1.6GHz och ökade V-core till 1.35V tror jag, startade datorn och gick till mötes med ungefär 6 stycken pip i hörlurarna efter boot, startade om och gick in i BIOS och satte allting på default.
Testade att överklocka till 3.6GHz, efter bara någon minut efter boot så frös datorn i skrivbordet och jag fick felmeddelandet att "Display driver amdkmdap stopped responding and has successfully recovered.".
Startade om och satte allt på default igen.
Testade att köra en mjukvaru-overclock med TurboV, och nästan direkt så fick jag blåskärm.
Satte allting på default igen och testade auto-overclock i BIOS, allting verkade hyfsat på ungefär 3.6GHz men körde stress test i AIDA64 Extreme Edition, då frös hela datorn och jag fick "Display driver amdkmdap stopped responding and has successfully recovered." felmeddelandet igen.

Kan det vara processorn som ställer till med det här?
Innan jag köpte en ny CPU-kylare så låg den på 95-99 grader under load och ca 70-80 idle i ca 6 månaders användning, kan den ha tagit stryk så att den felar och orsakar krasharna?

Permalänk

Tänkte köpa lite nya dator-delar i hopp om att det kanske fixar problemet ifall det har med processorn att göra, först behövde jag en ny processor så jag är tvungen att köpa ett nytt moderkort också, och för att moderkortet ska få plats behöver jag ett nytt chassi, och för moderkortet behöver jag nya RAM-minnen så det blir en del, skriver ner listan med länkarna här.

Cooler Master HAF 932 - http://www.dustin.se/cooler-master-fulltower-haf-932-amd-edit...
ASUS P8P67 PRO - http://www.dustin.se/asus-p8p67-pro-b31-p67-s-1155-atx/produc...
Intel i5 2500k - http://www.dustin.se/intel-core-i5-2500k-330ghz-6mb-s-1155/pr...
Corsair Vengeance 1600MHz - http://www.dustin.se/corsair-8gb-ddr3-xms3-vengeance-pc3-1280...

Permalänk
Medlem

Hade hjälpt dig om jag kunde men kan inte så mycket om vad som tar skada när nätagget ryker och vart felet kan ligga, 650W borde ju räcka :s

Hoppas ditt nya paket fungerar felfritt!

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk

Tack men det är inte nätaggets exploderande som orsakade problemet.
Hade samma problem innan jag köpte mitt nya grafikkort, spelen krashar mellan ett par minuter och nån timme in och jag får ett felmeddelande om att grafikdrivrutinen slutat fungera, och jag har uteslutit det mesta utom processorn och moderkortet, så jag skulle tippa på att det är det som är felet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av finthallon:

Tack men det är inte nätaggets exploderande som orsakade problemet.
Hade samma problem innan jag köpte mitt nya grafikkort, spelen krashar mellan ett par minuter och nån timme in och jag får ett felmeddelande om att grafikdrivrutinen slutat fungera, och jag har uteslutit det mesta utom processorn och moderkortet, så jag skulle tippa på att det är det som är felet.

Jaha, då förstår jag!
Personligen tror jag starkt på moderkortet isåfall! Hoppas någon kunnig hittar hit snart

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk

Tack igen för ditt svar, hoppas verkligen på moderkortet jag med
Idag tog jag tag och testade ett annat grafikkort i min dator, satte in mitt gamla Gainward GTX460 GE, allting funkade tills jag startade Minecraft, då fick jag krashen DIREKT vid huvudmenyn, så grafikkortet är det inget fel på tydligen.

Lånade min brors dator och kopplade in mitt HD6970 där men hans nätagg var för klent så datorn bootade inte, men tvivlar på att det är något fel på grafikkortet ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av finthallon:

Tack igen för ditt svar, hoppas verkligen på moderkortet jag med
Idag tog jag tag och testade ett annat grafikkort i min dator, satte in mitt gamla Gainward GTX460 GE, allting funkade tills jag startade Minecraft, då fick jag krashen DIREKT vid huvudmenyn, så grafikkortet är det inget fel på tydligen.

Lånade min brors dator och kopplade in mitt HD6970 där men hans nätagg var för klent så datorn bootade inte, men tvivlar på att det är något fel på grafikkortet ändå.

Nä grafikkortet är det nog inte nej. Väldigt konstigt problem alltså ^^ Har du beställt ditt nya paket ännu?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Jag bytte från ett GTX460 till ett HD6970 och hade samma problem som du i början.
Mitt har däremot gått över, av någon oförklarlig anledning. Jag har för övrigt bara haft kortet i en vecka.
Mina temperaturer börjar också sjunka mot vad de varit tidigare.

Permalänk
Skrivet av Kikke:

Nä grafikkortet är det nog inte nej. Väldigt konstigt problem alltså ^^ Har du beställt ditt nya paket ännu?

Nej har inte beställt det nya paketet än, gör väl det senare ikväll ifall det måste komma till det :/

Önskar att mitt problem också skulle gå över av sig själv, fast oftast gör det ju aldrig det, orkar inte ens starta datorn längre så jag sitter på min skoldator som inte ens klarar CSS över 30fps, bittert

Permalänk

Okej har beställt paketet med delarna och skulle nyss testa datorn igen för att kolla en grej, men nu vägrar datorn att starta.
Grafikkortet drog igång sin fläkt på 100% så jag stängde av på baksidan, testade igen och samma sak hände.
Tog ut skärmkabeln och satte in den i det andra DVI-uttaget på datorn men nu gjorde grafikkortet ingenting istället, sen så gav datorn ifrån sig 1 lång och 2 korta signaler, googlade och tydligen betyder det "Indicates a video error has occurred and the BIOS cannot initialize the video screen to display any additional information".
Vad fan ska jag göra nu?
Kan grafikkortet ha gått sönder?
För jag har inte gjort något fel med det, har hanterat det bra och haft det i stötsäkra påsar när jag haft det ur datorn.

STRUNTA I DET DÄR
Ett av mina RAM-minnen satt fel och orskade att datorn inte startade.
Fick igång datorn nu och det verkar som att drivrutinerna har avinstallerat sig själva för datorn startade i vanligt 800x640 läge, eller så har jag avinstallerat dem och bara glömt bort det.

Permalänk
Medlem

Trasigt ramminne
Random color of death
Drivrutinerna krashar och drar oftast spelet med sig om man lirar i fullscreen

memtest klarar inte av att visa alla defekta ramminnen btw, har ett spökande corsair dominator 2GB pc8500 som felar och orsakar random color of death. Men memtest visar inte att den är trasig, men med den i så krashar drivrutinerna konstant och CRC fel då och då. Men inga seriösa problem, bara att dem små små felen puttar datorn ur balans.

Utan det felande ramminnet så krashar aldrig drivrutinerna.

*edit
Ups, såg att du hittade det redan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av finthallon:

Nej har inte beställt det nya paketet än, gör väl det senare ikväll ifall det måste komma till det :/

Önskar att mitt problem också skulle gå över av sig själv, fast oftast gör det ju aldrig det, orkar inte ens starta datorn längre så jag sitter på min skoldator som inte ens klarar CSS över 30fps, bittert

OKej, jo det är sant =(

Önskar vi nog alla Hahah, surt sa räven ^^

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av str8forthakill:

Trasigt ramminne
Random color of death
Drivrutinerna krashar och drar oftast spelet med sig om man lirar i fullscreen

memtest klarar inte av att visa alla defekta ramminnen btw, har ett spökande corsair dominator 2GB pc8500 som felar och orsakar random color of death. Men memtest visar inte att den är trasig, men med den i så krashar drivrutinerna konstant och CRC fel då och då. Men inga seriösa problem, bara att dem små små felen puttar datorn ur balans.

Utan det felande ramminnet så krashar aldrig drivrutinerna.

*edit
Ups, såg att du hittade det redan.

Jo men RAM-minnet orsakade bara att jag inte kunde starta datorn, jag hade vänt det fel igår så det är inte det som orsakade drivrutin-krasharna, men det är mycket möjligt att det är ett som är trasigt som orsakar allting, min bror har nu fått samma fel med ett 9800GTX och han hade två olika märken och hastigheter på sina RAM-minnen, men jag tror att hans grafikkort har gett upp så jag bytte ut det mot mitt gamla GT460 för att kolla om det krashar med det, ska installera drivrutinerna på det nu så jag får se hur det går.

Permalänk

Okej, hans dator funkar perfekt med mitt gamla GTX460 som inte alls gick att använda för mig, det betyder alltså att det är nånting annat i min dator, antingen moderkortet, processorn eller ram-minnena, och med det nya paketet jag kommer få på måndag så kommer problemet antagligen lösa sig, annars vetefan vad jag kommer ta mig till

Permalänk
Medlem

Jag har liknande problem som dig med mina XFX HD 6970, får ingen bild/dvi-portar som inte funkar/bilden flimmrar/fläktarna går upp till 100%....

Visa signatur

Chassi: Corsair 800D | Moderkort: Asus P8P67 PRO | CPU: Intel i5 2500k @ 4,5 Ghz | Minnen: Corsair 8GB 1600Mhz Vengeance | GPU: AMD XFX 6970 CrossfireX | Lagring: Samsung 840 Pro 256gb SSD, Intel 510 120gb SSD, 1000gb och 1500gb mekaniska | Kylning: Custom vattenkylning |

Permalänk

Fick delarna idag, satte ihop allt och fick lite krångel, först bootade inte datorn utan bara startade, fläktarna gick ett tag sen startade den om, om och om igen.
Visade sig att hårddiskarna krånglade för jag hade de i fel SATA port, fanns 3 olika sorter, men det löste sig.
Förrutom att det står "No harddrive detected" innan datorn bootar så går allting som en dröm, inget lagg med max inställningar i bland annat BC2, Metro 2033 och STALKER: CoP, CPUn ligger på 30ºC idle och 50ºC 100% load @ 4.3GHz och jag har inte haft några driver crashar än (Crysis 2 crashade under loading screen när jag skulle starta spelet, men det gills inte ) så jag är riktigt lycklig just nu, skönt att äntligen ha en dator som inte strular.