Ljudkort och hörlurar, tips!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tigerhamster:

Linus på LinusTechTips och någon b'ig recensionssida jag hittade.
Så troligen inte särskilt tillförlitligt; Jag kan ha "jumped the gun" lite tidigt där.
Men det jag har läst upp sedan jag postade om det är att Xense ska vara bättre för headphones. Men där får de som faktiskt vet svara.

Du får gärna länka.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Här är ett test där man kan se o/likheterna mellan Xense och Essence. Verkar inte vara stora skillnader.

Jag sitter själv med Xense och är väldigt nöjd.T.o.m Pc350 låter bättre än när jag provade det tillsammans med ett Essence förrut.Kanske Sennheiser/Asus har tweakat Xense kombinationen.

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Medlem

Orkar inte läsa allt. Xonar Essence STX + Sennheisser HD 555, 595 eller 598. Är mick ett måste, vilket det oftast är, Sennheisser PC 360.

Permalänk
Skrivet av Kikke:

Jo har fått en del det lutar mest mot dom 2 för tillfället. Har du testat dom själv så du vet hur dom är jämfört med andra?
Tack för hjälpen!

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har själv ett STX och jag kan inte mer än rekommendera det över allt annat jag någonsin hört.
Dock sitter jag bara på ett Seberia V2 headset som inte låter så bra i sig, men jävlar vilket lyft de fick.
Har inte testat headsettet dock, men tänkte köpa ett när jag får råd, de har ju gjort ett test på det här i SweC och det fick ju bara bra kommentarer, det enda jag är lite orolig för är hur bekvämt det kan vara, dock är jag väldigt kräsen när det kommer till sånt och lite bortskämd då Seberia sitter som maräng runt öronen

Visa signatur

Citera gärna för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyrenberg:

Jag har själv ett STX och jag kan inte mer än rekommendera det över allt annat jag någonsin hört.
Dock sitter jag bara på ett Seberia V2 headset som inte låter så bra i sig, men jävlar vilket lyft de fick.
Har inte testat headsettet dock, men tänkte köpa ett när jag får råd, de har ju gjort ett test på det här i SweC och det fick ju bara bra kommentarer, det enda jag är lite orolig för är hur bekvämt det kan vara, dock är jag väldigt kräsen när det kommer till sånt och lite bortskämd då Seberia sitter som maräng runt öronen

Jag har själv ett par Siberia V2, och jag tycker inte alls att de är bekväma. Inte en chans. Redan efter ett par-tre timmar så börjar de göra för ont för att kunna ha på sig. (Jag har glasögon)

Mina PC360 är helt nya, men de är trots att de självfallet är mer stela i början massivt mer bekväma än mina Siberia.

Permalänk
Skrivet av Tigerhamster:

Jag har själv ett par Siberia V2, och jag tycker inte alls att de är bekväma. Inte en chans. Redan efter ett par-tre timmar så börjar de göra för ont för att kunna ha på sig. (Jag har glasögon)

Mina PC360 är helt nya, men de är trots att de självfallet är mer stela i början massivt mer bekväma än mina Siberia.

Det var som fan oO antar att smaken är som baken då, jag har rätt stor skalle, och har inte stött på några som har så bekväma "puffar" som SBV2 har.
Då kanske jag iaf inte behöver vara rädd för den uppgraderingen

Visa signatur

Citera gärna för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tEan:

Här är ett test där man kan se o/likheterna mellan Xense och Essence. Verkar inte vara stora skillnader.

Jag sitter själv med Xense och är väldigt nöjd.T.o.m Pc350 låter bättre än när jag provade det tillsammans med ett Essence förrut.Kanske Sennheiser/Asus har tweakat Xense kombinationen.

Hmm, jo efter att ha läst vad dom skrev verkade det vara bättre med Xense än STX + 360. Läste bara sammanfattningen dock. Får fundera lite till under veckan, är borta en vecka så har inte tillgång till dator för tillfället

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lalingoo:

Orkar inte läsa allt. Xonar Essence STX + Sennheisser HD 555, 595 eller 598. Är mick ett måste, vilket det oftast är, Sennheisser PC 360.

Funderar på antingen STX + 360 eller Xense paketet för tillfället, får vänta in lite fler tips från folket

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyrenberg:

Hej! Har fått in dom flesta tips om STX och några om Xense, så det lutar som sagt mellan dom två. Har siberia (inte V2) tycker väl dom sitter hyffsat, rätt lätt på huvudet osv, men dom börjar tyvärr skava efter ett tag tror jag sprängt dom också så ljudet är inte 100%... testat min kompis V2 men tycker dom sitter rätt mycket hårdare än mina och har en känsla av att dom gör öronen varma och skaver rätt mycket efter ett tag, inget du kännt av?
Tack för tipsen, alla!

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av Kikke:

Hej! Har fått in dom flesta tips om STX och några om Xense, så det lutar som sagt mellan dom två. Har siberia (inte V2) tycker väl dom sitter hyffsat, rätt lätt på huvudet osv, men dom börjar tyvärr skava efter ett tag tror jag sprängt dom också så ljudet är inte 100%... testat min kompis V2 men tycker dom sitter rätt mycket hårdare än mina och har en känsla av att dom gör öronen varma och skaver rätt mycket efter ett tag, inget du kännt av?
Tack för tipsen, alla!

Nej, precis som jag svarade tetrisgoat har jag en ganska stor skallle, och hittar sällan ett headset som sitter skönt, men jag tycker som sagt att Seberia V2 är väldigt lätta och "puffarna" väldigt mjuka mot öronen, kanske bara jag som fått ett super exemplar?

Dock är det värt att notera att SBV1 och SBV2 skiljer sig ganska mycket till komfort (har båda) och V2 är bra mycket skönare då de har bredare kuddar så de sitter mer över hela öronen, och något mer läder-aktigt material som gör att de inte skaver imo.

Visa signatur

Citera gärna för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyrenberg:

Nej, precis som jag svarade tetrisgoat har jag en ganska stor skallle, och hittar sällan ett headset som sitter skönt, men jag tycker som sagt att Seberia V2 är väldigt lätta och "puffarna" väldigt mjuka mot öronen, kanske bara jag som fått ett super exemplar?

Dock är det värt att notera att SBV1 och SBV2 skiljer sig ganska mycket till komfort (har båda) och V2 är bra mycket skönare då de har bredare kuddar så de sitter mer över hela öronen, och något mer läder-aktigt material som gör att de inte skaver imo.

Jag tror att du skulle tycka om AKG K271 MKII

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Skrivet av Ala_95:

De ser riktigt intressanta ut!
Dock är jag inte ett fan av "fri-stående-micar" så letar mer efter ett headset

Visa signatur

Citera gärna för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyrenberg:

Jo jag kände det när jag tog på mig dom, det var väldigt sköna puffar som sagt, men tycker att dom jag prövade satt väldigt hårt

Men men, frågan återstår om det blir Xonar essence + Sennheiser 360 eller om det blir Xense paketet

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Ska beställa nu i helgen förhoppningsvis så behöver hjälp och tips, antingen blir det paketet Xense http://www.inet.se/artikel/6304859/asus-xonar-xense-gaminpci-...
Eller så blir det Xonar Essence STX http://www.inet.se/artikel/6303370/asus-xonar-essence-stx + Sennheiser 360 http://www.inet.se/artikel/6606177/sennheiser-pc360-g4me-head... .
Tips och tankar uppskattas! Har ni egna erfarenheter av någon utav dom eller om ni läst någon recension eller så (förutom den på sweclockers), vänligen dela med er
Tack på förhand!

EDIT: Prisskillnaden mellan dom spelar ingen roll, är ute efter det som låter bäst utav dom två!

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ala_95:

Hur verkar STX tillsammans med Sennheiser 360? Bättre än Xense?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Ska beställa http://www.inet.se/artikel/6303370/asus-xonar-essence-stx och http://www.inet.se/artikel/6606177/sennheiser-pc360-g4me-head... men funderar på det där med 6,3mm, får jag med en sån adapter? För headsettet har 2 st 3,5mm (1 för hörlurar, 1 för mic, right?) och dom två ska gå in i två st 6,3, rätta mig om jag har fel? Men får jag med en adapter så att jag kan koppla hörlurarna till ljudkortet?
Svara fort tacK!
EDIT: Går det att sätta det kortet (som är PCI-E 1x) i en PCI-E 16x slot? Har 2 st PCI-E 1x och 2 st PCI-E 16x, ena 16x slotten är tagen av grafikkortet och dom 2 PCI-E 1x är väldigt nära graffekortet så tänkte det vore enklare att stoppa in det längre ifrån. Och är det molex man kopplar för att ge den ström?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Någon som skulle kunna svara på mitt föregående inlägg?
Tack!

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kikke:

Ska beställa http://www.inet.se/artikel/6303370/asus-xonar-essence-stx och http://www.inet.se/artikel/6606177/sennheiser-pc360-g4me-head... men funderar på det där med 6,3mm, får jag med en sån adapter? För headsettet har 2 st 3,5mm (1 för hörlurar, 1 för mic, right?) och dom två ska gå in i två st 6,3, rätta mig om jag har fel? Men får jag med en adapter så att jag kan koppla hörlurarna till ljudkortet?
Svara fort tacK!
EDIT: Går det att sätta det kortet (som är PCI-E 1x) i en PCI-E 16x slot? Har 2 st PCI-E 1x och 2 st PCI-E 16x, ena 16x slotten är tagen av grafikkortet och dom 2 PCI-E 1x är väldigt nära graffekortet så tänkte det vore enklare att stoppa in det längre ifrån. Och är det molex man kopplar för att ge den ström?

Går det att sätta det kortet (som är PCI-E 1x) i en PCI-E 16x slot?

Ja det är bara att plugga i.

Adapter brukar följa ibland,dock bara en.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Går det att sätta det kortet (som är PCI-E 1x) i en PCI-E 16x slot?

Ja det är bara att plugga i.

Adapter brukar följa ibland,dock bara en.

Okej tack! Ska testa o se om det går i PCI-E 1x, om den får plats.

Jo fruktade att bara en skulle följa med, men det ska väl gå att köpa i någon butik här i staden Till micken.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kikke:

Hur verkar STX tillsammans med Sennheiser 360? Bättre än Xense?

Ingen aning, inte testat.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ala_95:

Ingen aning, inte testat.

Ookaj!

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Jag tror dock att du knappast lär märka någon skillnad. Det kanske går att mäta skillnad samt att det är skillnad på komponenterna, men om den ena låter bättre än den andra tror jag är svårt att säga.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ala_95:

Jag tror dock att du knappast lär märka någon skillnad. Det kanske går att mäta skillnad samt att det är skillnad på komponenterna, men om den ena låter bättre än den andra tror jag är svårt att säga.

Jo det verkar ju rimligt, men men, väntar på paketet med STX och 360 som förhoppningsvis kommer imorgon! Håller tummarna

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Precis som föregående skrivit så skulle du troligen inte höra skillnad mellan kombinationerna. PC360 är relativt lättdrivna och behöver inte STX kortet för att låta bra. Självklart förbättrar det dock kvalitén ytterligare. Jag tycker du har gjort ett bra och framtidssäkert val!

Visa signatur

SpelDator: Ghost s1, Ryzen 5, RTX 2060 FE

Datorljud: O2+ODAC & Beyerdynamic DT990 250 ohm

Permalänk
Medlem
Skrivet av majje:

Precis som föregående skrivit så skulle du troligen inte höra skillnad mellan kombinationerna. PC360 är relativt lättdrivna och behöver inte STX kortet för att låta bra. Självklart förbättrar det dock kvalitén ytterligare. Jag tycker du har gjort ett bra och framtidssäkert val!

Ah, ska det va så ska det va! Nä men precis som du säger, det är lika bra att köpa något bra direkt om man ändå ska köpa något, så man klarar sig ett tag. Tack för hjälpen!

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kikke:

Ah, ska det va så ska det va! Nä men precis som du säger, det är lika bra att köpa något bra direkt om man ändå ska köpa något, så man klarar sig ett tag. Tack för hjälpen!

Jag tror att du kommer bli mycket nöjd med din nya setup. Skriv gärna vad du tyckte efter att du har fått hem beställningen.

Visa signatur

SpelDator: Ghost s1, Ryzen 5, RTX 2060 FE

Datorljud: O2+ODAC & Beyerdynamic DT990 250 ohm

Permalänk
Medlem
Skrivet av majje:

Jag tror att du kommer bli mycket nöjd med din nya setup. Skriv gärna vad du tyckte efter att du har fått hem beställningen.

Yes, citerar en feedback Ska hämta paketet om ett par minuter.

Visa signatur

Citera för svar!