Varför detta Apple-hat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Likvid:

Ok, jag har en kollega på jobbet som har en MBP privat, hans signatur i alla hans mail är "Sent from my Macbook Pro 2011 Edition Signed By Steve Jobs"

Vad säger det dig om personen? förstår du att man stör sig på detta?

Jag kan personligen inte förstå hur man kan störa sig på detta, det är ju en skit sak i min åsikt.
Om det skulle stå "Sent from (personens namn) störst bäst och vackrast, gott om pengar", skulle det störa lika mycket?
Eller det är det faktum att det står Macbook och Steve Jobs i signaturen som är störande?

Visa signatur

Ryzen 3600 | RX6800

Permalänk
Medlem

Kan inte påstå att jag hatar apple, jag väljer att inte köpa det och är fullt medveten om varför jag inte gör det medan många i mina kretsar iallafall köper apple just för att det är apple, har ingen aning om tekniken eller nånting förutom att det är apple och ska sedan försöka övertyga mej om att apple är så bäst när de inte har en aning om varför och det brukar sluta med att de säger att alla kopierar ju apple så de måste vara bra när de inte har mer att komma med. Lägg ner 5 minuter och kolla lite så får ni se att apple inte är först med allt men de gör en produkt som blir mer känd än "originalet" om man kan säga så. Något som direkt stör mej med apples produkter är allt krångel med deras portar, snälla nån i princip alla försöker standardisera varför kan inte apple göra likadant, fast då skulle de ju såklart förlora pengar på adaptrar folk behöver och speciella kontakter till laddare så att man inte kan ta en vanlig micro usb och använda.

Jag bryr mej inte om nån vill ha en iphone, gillar du telefonen go for it är ju jättebra att man hittar nått man gillar och trivs med men ska man börja tjata om att det är så bra så bör man ju ha nått att backa upp det med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Likvid:

Du förstår som vanligt ingenting, jag menar mindre privligierade som inte har en Mac.

Nu drar du även in pengar i leken igen som ni alltid gör för att visa er duktiga, förresten jag betalar mer skatt än dig och har en laptop som är dubbelt så dyr som den värsta MBP, nöjd så? nu fick du känna på lite skryt du också.

Inte för att vara sån men den värsta MBP'n hamnar på ca 47 000kr för 17", i7 2.3 quad 8gb ram 512gb SSD, Antiflex skärm, thunderbolt. Detta är utan andra tillägg, så vad får man för laptop för 94 000.. Hoppas den är framtidssäker.

Och till andra JA! det är dyrt och skulle själv inte ge det för den

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av gvil:

...och det brukar sluta med att de säger att alla kopierar ju apple så de måste vara bra när de inte har mer att komma med. Lägg ner 5 minuter och kolla lite så får ni se att apple inte är först med allt men de gör en produkt som blir mer känd än "originalet" om man kan säga så...

Saxar lite ur ditt inlägg. Det här är rätt intressant. Väldigt många som dissar Apple gör det av liknande orsaker som du nämner här men de missar vad det är Apple gör. De tar något som har funnits bra länge, de tittar på hur de kan göra samma sak, men så att det blir enkelt för konsumenten att använda. Det var exakt det de gjorde med mobiltelefonen, eller snarare smartphones i det här fallet. De var absolut inte först, men de gjorde något helt otroligt med en etablerad produkt. Och det fick ett sådant enormt genomslag att alla andra desperat försökte haka på den försäljningsframgång de lyckades med. Det tog tid, lång tid och det var först när de kopierade Apples lösning som de ens kunde börja få intresse för sina produkter. Både Android och WebOS har sina rötter i Apples vinkling på en etablerad produkt. iPadens framgång är likaså resultatet av den långa utvecklingen internt och skulle kommit ut före iPhone om inte vore för att Apple såg möjligheterna på telefonsidan och satsade krutet där först och släppte sin tablet senare.

Personligen tycker jag att det är lite synd att WebOS inte fick mer luft under vingarna, jag gillar verkligen den vinkling det smartphone OS'et har. Det är bra att Android har vuxit så att konkurrensen stimuleras och bägge läger tvingas jobba för att driva utvecklingen vidare. Men utan den satsning Apple gjorde tvivlar jag starkt på att vi hade haft så bra smartphones som vi har idag.

Men, många har svårt att låta bli skygglappar och står hårt rotade i sitt läger och vägrar styvnackat att se vad äppleföretaget faktiskt tillför. De som bara vill se något negativt kommer även i fortsättningen att göra det -särskilt utåt sett.

Visa signatur

Dual XP1900+ & Radeon 9700Pro - När hårdvaran och vattenkylning var spännande! Dubbla XP processorer upplåsta till MP med ledande silverfärg...

Permalänk
Medlem
Skrivet av '[SvK:

Rogue;11208221']Det tog tid, lång tid och det var först när de kopierade Apples lösning som de ens kunde börja få intresse för sina produkter. Både Android och WebOS har sina rötter i Apples vinkling på en etablerad produkt..

Såna här inlägg gör inte saken bättre när man vrider på saker till sin fördel som du gör.

Att säga att Android har rötterna i IOS är ju helt uppåt väggarna galet fel, sanningen är att det är tvärtom.

Android kom i första version som beta år 2007, dvs samma år som IOS, i senaste Apple IOS5 har dom flesta av dom nya features tagits från Gingerbread releasen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Likvid:

Såna här inlägg gör inte saken bättre när man vrider på saker till sin fördel som du gör.

Att säga att Android har rötterna i IOS är ju helt uppåt väggarna galet fel, sanningen är att det är tvärtom.

Android kom i första version som beta år 2007, dvs samma år som IOS, i senaste Apple IOS5 har dom flesta av dom nya features tagits från Gingerbread releasen.

Nej, du läser det jag skriver lite fel, jag säger att de tittade på den väg Apple valt för sin produkt. Visst kom betan 2007, men då hade Apple jobbat länge på iOS som från början var tänkt för iPad men som de omarbetade till iPhone. Apple hade en komplett produkt färdig i butik till skillnad från Android som bara är mjukvara. Dessutom var Android från början milsvitt från vad det senare blev och är idag, mycket tack vare att Google köpte upp det och började jobba på det. Att de kikade på vad konkurrenten gjort och jobbade mot att få sin produkt att bli minst lika bra eller bättre är vad företag gör. Som vi har sett under åren så krävs det att ett företag kan tänka utanför ramarna och skapa något som inte följer gängse mall. Resterande teknikföretag lyckas aldrig att skapa något genuint så som Google och Apple har gjort i det här fallet. Palm tycker jag ska nämnas också, synd att de kom in i matchen för sent -jag gillar verkligen webOS. Att Apple nu har impelmenterat saker som Android haft en längre tid är det nog bara Apple-fånar med skygglappar på som hävdar. Skygglapparna finns överallt, i alla läger. Det är som vanligt i industrin, se vad konkurrenterna gör och gör detsamma eller bättre eller gå under.

----

För att återgå till ämnet så är det liknande sätt att läsa det som skrivs på ett felaktigt sätt som är allt för vanligt i diskussioner om Apple när Apple-hatarna dyker in. De är inte alls intresserad av produkterna i fråga enligt egen utsaga men de vill gärna hoppa in i allt som är relaterat för att, tja, de vill bara trolla, för att använda en sliten term. För merparten spelar det ingen roll vad man säger, de läser vad de vill läsa och passar det inte så väljer de vad de kommenterar och trollar lite mer. Det går inte att vara flexibel eller att diskutera eftersom det inte alls är syftet med deras närvaro.

Det enda man kan göra för att motverka Apple-hatarna är att moderera stenhårt. Samt att moderera flamebaits från Apple-fånar lika stenhårt. Apple-hatarna är i de allra flesta lägen troll när det gäller detta ämne och det är därför det allt som oftast spårar ur fullständigt.

Visa signatur

Dual XP1900+ & Radeon 9700Pro - När hårdvaran och vattenkylning var spännande! Dubbla XP processorer upplåsta till MP med ledande silverfärg...

Permalänk
Medlem

Satt och läste lite i tråden då det slog mig att många android användere iallafall här på swec anser sig vara mer tekniskt kunniga än IP användare för att dom kan konfigurera sin telefon och kanske montera ihop en dator (inte kriterier för teknisk begåvning i min bok då vilken apa som helst klarar detta). Om detta är fallet är det ju löjligt hur fan kan man avgöra en persons tekniska begåvning efter dennes telefon val.

lite mer on topic tror jag att det finns tre kategorier som hatar apple.
1. De väldigt unga som spelat några år på familjens dator och köpt egen dator (stor investering för yngre) dessa verkar gärna spy galla över allt annat på forum (skyddar och bekräftar sitt köp). Eller är det inskränkta nördar som inte kan se utanför sin lilla bubbla?
2. de som inte kan se förbi prislappen, kan inte se material val, design etc som ett köp argument eller en anledning till förhöjt pris.
3. de som hatar andras framgång samt hatar människor som tjänar pengar, smart produkt placering och marknadsföring verkar också var något som stör denna skara

Anledningen till apples grova förtjänster iallafall på telefon sidan beror nog på att dom har en modell vilket gör det lätt för dom att få fram schyssta produktions priser. att dom sedan tar betalt för grejerna är inte konstigt.. det skulle jag också göra

sen att folk jämför iphones(ios) försäljningssiffror mm med androids är också löjligt det finns jävligt många android modeller men bara en telefon som använder ios ( som att jämföra hp's försäljning mot alla andra dator tillverkare som använder windows i sina burkar vid försäljning..) nej jag är inte apple anhängare eller sk mac taliban, lirar pc och har en ip som gör det den ska..

Skickat från min iPhone . <-- nu är ni allt bra arga va?

Visa signatur

-Corsair graphite 600T | intel i7 950 (kyld med EK 360 rad system) | EVGA GTX 460 SLI | ASUS Sabertooth x58 | 6gb Corsair xms3 @1600mhz | Corsair HX 750 | SteelSeries v6 v2 | Sennheiser HD558-

Permalänk
Medlem
Skrivet av jakbob:

Satt och läste lite i tråden då det slog mig att många android användere iallafall här på swec anser sig vara mer tekniskt kunniga än IP användare för att dom kan konfigurera sin telefon och kanske montera ihop en dator (inte kriterier för teknisk begåvning i min bok då vilken apa som helst klarar detta). Om detta är fallet är det ju löjligt hur fan kan man avgöra en persons tekniska begåvning efter dennes telefon val.

lite mer on topic tror jag att det finns tre kategorier som hatar apple.
1. De väldigt unga som spelat några år på familjens dator och köpt egen dator (stor investering för yngre) dessa verkar gärna spy galla över allt annat på forum (skyddar och bekräftar sitt köp). Eller är det inskränkta nördar som inte kan se utanför sin lilla bubbla?
2. de som inte kan se förbi prislappen, kan inte se material val, design etc som ett köp argument eller en anledning till förhöjt pris.
3. de som hatar andras framgång samt hatar människor som tjänar pengar, smart produkt placering och marknadsföring verkar också var något som stör denna skara

Anledningen till apples grova förtjänster iallafall på telefon sidan beror nog på att dom har en modell vilket gör det lätt för dom att få fram schyssta produktions priser. att dom sedan tar betalt för grejerna är inte konstigt.. det skulle jag också göra

sen att folk jämför iphones(ios) försäljningssiffror mm med androids är också löjligt det finns jävligt många android modeller men bara en telefon som använder ios ( som att jämföra hp's försäljning mot alla andra dator tillverkare som använder windows i sina burkar vid försäljning..) nej jag är inte apple anhängare eller sk mac taliban, lirar pc och har en ip som gör det den ska..

Skickat från min iPhone . <-- nu är ni allt bra arga va?

Fantastiskt inlägg som belyser problemet...med en del Apple fanboys.

Ett väldigt typiskt argument är "ogillar du Apple så är du fattig, avundsjuk eller en unge", kanske dags att inse att alla inte tycker och tänker som du och att man kanske ska öppna ögonen och inse att det finns fel och brister hos Apple också.

Angående att icke-tekniska personer föredrar Iphones och Macs så är det bekräftat av Apple, det är deras målgrupp, köpstarka konsumenter som föredrar design framför prestanda. Därmed inte sagt att man använda en Iphone/Mac och vara tekniskt duktig, givetvis finns det såna användare också, men det är inte Apples primära målgrupp.

Permalänk
Medlem

Jakbob säger det så bra. Jag skrev det tidigare i tråden men jag kan ta det igen. Orsaken till varför jag avstår Apple är pga användarna. Jag vill inte bli så spydig som man framförallt ser att vissa Appleanvändare är och som tror den produkt de har valt är bäst i alla lägen.

Tror jag ska beställa en MBA iaf. Den har inte någon konkurrent direkt.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750. 4TB nvme SSD|| Surface Pro 2017 || Google Pixel 8 Pro|| BMW R1300GS 2025

Permalänk
Medlem

Apple är mer en kultur än en produkt.

Varför säger folk "Vart är min iPhone?" Istället för "Vart är min mobil?" som normalt funtade människor?

"Vart är min Galaxy s 2?" pfff

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Medlem

Apple

+ Design
+ Kvalitets känsla
+ Mac OS X
+ Enda som kan erbjuda dig att köra samtliga stora operativsystem på marknaden
+ IPAD

- Pris
- Ingen konkurrans (dem har 100% kontroll)
- Prestanda (hör lite ihop med priset)
- erbjuder inte processorer från amd
- Grafik prestanda, Spela spel på Mac suger verkligen stenhårt

Övriga Konkurrenter

+ Öppenhet får dem att konkurrera och utveckla i hög takt
+ Intel , AMD, NVIDIA pressar varann om kunderna
+ Pris
+ Windows 7 / Android
+ Du kan genom delar konfigurera din egen PC efter budget och design förutsatt att du har kunskapen att bygga en egen dator.

- I nu läget inget riktigt bra motdrag mot Macbook PRO / AIR
- Mac OS X kan ej köras utan modifieringar och går inte lika bra som på en MAC.
- Av dem surf plattor jag sett hittils är ingen nån riktig Ipad dödare.
- Har inte lyckats så bra som apple om premium kunderna (dålig marknadsföring ?)

Kör både PC och MAC så har koll på båda, mest nöjd på mac sidan är jag med min macbook pro mycket mycket bra dator. Priset må va högre på den än en pc med samma prestanda men här får jag en premum känsla jag inte fått av andra datorer. På Pc sidan gillar jag att man kan bygga en dunderburk för billig där har Apple ingen chans alls.

Permalänk
Medlem

Där har vi en sak till "iphone/ipad" dödare, så irriterande och löjligt aftonbladet/IDG uttryck.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris64:

Apple

+ Design

Smaksak, jag tycker MPB är skitfull med sina svarta tangenter mot aluminiium, palmresten är inte aluminium förresten på MBP utan plast, men Apple har gjort finishen så dom flesta tror det är alu.

Skrivet av Chris64:

+ Kvalitets känsla

Subjektiv bedömning, visserligen kan jag berömma skärmen och tangentbordet, men i övrigt är det en taskig design som inte tål mycket stryk, hur många kollegor har man inte som har MBP och ångrar dom köpt den för den är helt repig och skrapmärken överallt trots dom varit försiktiga, det är baksidan man får med det obehandlade material som Apple kör med. För att inte prata om att Apple inte lagt någon tankeverksamhet om att göra en funktionell laptop som är till för att användas, de har helt varit fokuserade på att göra den så tunn som möjligt och inte ha vätskekanaler under tangentbordet vilket skulle innebära katastrof om man satt på kontoret och råkade spilla kaffemuggen över datorn av misstag.[/QUOTE]

Skrivet av Chris64:

+ Mac OS X

Subjektiv bedöming igen, jag hatar OSX, jag har använt det en del på jobbet och min första bedömning är att man kan inte göra mycket med operativet, det mesta är gömt för användaren förmodligen för att Apple tycker inte användaren har med såna inställningar att göra.
Bra OS för att surfa och kolla mail med, dockan längst ner är idioitisk, tar upp skärmutrymme när man surfar tex, visserligen kan man autogömma dockan men då ser man ju inte sina ikoner i dockan, Windows 7 är mycket bättre, startknappen direkt och man behöver inte gömma.

Skrivet av Chris64:

+ Enda som kan erbjuda dig att köra samtliga stora operativsystem på marknaden

Fel, man kan köra även OSX på en windows maskin utan problem, finns speciella emulerings dosor man kopplar på USB porten, OSX tror att man installerar på en äkta Mac.

Skrivet av Chris64:

Gillar inte surfplattor överhuvudtaget och det är inte bara Apple, idiotisk pryl som inte har något värde, som Bill Gates sa, Vi kommer aldrig införa en platta på marknaden när man saknar riktiga input, dvs riktigt tangentbord, det är plattans fall, modefluga som kommer försvinna.

Skrivet av Chris64:

Sant

Skrivet av Chris64:

- Ingen konkurrans (dem har 100% kontroll)

Konkurrens har dom men Apple säljer inte för att dom har bäst produkter utan dom säljer en biljett in till en klubb för inbördes beundran.

Skrivet av Chris64:

- Prestanda (hör lite ihop med priset)

Det har med att man säljer en livsstilsprodukt, det är inte hardcore datorer de säljer

Skrivet av Chris64:

- Grafik prestanda, Spela spel på Mac suger verkligen stenhårt

Och Apple har haft rejäla problem med sina laptops just pga att dom har en sån sunken design när det gäller att kyla komponenterna, först hade dom Nvidia 8600 som inte var Apples men enligt vad jag läst så skriver alla Apple fanboys att Apple gör aldrig misstag och deras produkter funkar, ja tydligen så hade dom ingen kontroll på detta så att dom flesta har väl fått byta systemkort vid det här laget för att GPUn har bränts på dom tidigare MBP innan Unibody kom ut.
---------------------------------------------
Övriga Konkurrenter.

Skrivet av Chris64:

- I nu läget inget riktigt bra motdrag mot Macbook PRO / AIR

Fel, Asus har en laptop som konkurrerar med Macbook Air som heter UX21, den har högre kvalitetsfinish och core i7 processor om man vill
http://www.engadget.com/photos/asus-ux21-hands-on/#4172827

Skrivet av Chris64:

- Mac OS X kan ej köras utan modifieringar och går inte lika bra som på en MAC.

Varför ska man köra OSX om man inte har en Mac, Windows7 är mycket mer avancerat vad gäller allt, om du ska köra OSX köper man väl en Mac.

Skrivet av Chris64:

- Av dem surf plattor jag sett hittils är ingen nån riktig Ipad dödare.

Typisk Apple kommentar, ger ingenting och är bara avsett för att infektera debatten mer, finns ingen grund i det du säger, som vissa säger "Jag har en Mac, alltså är jag bättre än dig"

Skrivet av Chris64:

- Har inte lyckats så bra som apple om premium kunderna (dålig marknadsföring ?)

Vad är premium kunder? företagskunder? företag vill inte ha Apple på kontoren när vi pratar stora företag.
En Apple laptop skulle aldrig hålla i en produktionsmiljö och de tuffa förhållanden man använder en laptop till, därav anledning Lenovo Thinkpads or HPs Elitebook serier är dom som man kör med för de är byggde för tuffa miljöer med magnesium och enligt MIL standarder.

Apple är fokuserade på hemmijö och folk som jobbar inom media/design.

Skrivet av Chris64:

Kör både PC och MAC så har koll på båda, mest nöjd på mac sidan är jag med min macbook pro mycket mycket bra dator. Priset må va högre på den än en pc med samma prestanda men här får jag en premum känsla jag inte fått av andra datorer. På Pc sidan gillar jag att man kan bygga en dunderburk för billig där har Apple ingen chans alls.

Att du inte får en kvalitetskänsla av att ha en Windows Laptop beror på att du inte köper rätt laptop, betalar man 10 tusen för en laptop får man vad man betalar, betalar du 25 tusen för en HP Elitebook eller Lenovo får du en dator som slår en Apple på fingrarna vad gäller kvalite.

Apple användarna jämför alltid med det sämsta Windows sidan har att erbjuda, samma sak som dom kör med det gamla Win95 köret att Windows alltid bluescreenar vilket jag inte har sett sen Windows2000 tiden och det knappat existerade då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Likvid:

Smaksak, jag tycker MPB är skitfull med sina svarta tangenter mot aluminiium, palmresten är inte aluminium förresten på MBP utan plast, men Apple har gjort finishen så dom flesta tror det är alu.

Falskt, i var fall på 13".

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Fantastiskt inlägg som belyser problemet...med en del Apple fanboys.

Ett väldigt typiskt argument är "ogillar du Apple så är du fattig, avundsjuk eller en unge", kanske dags att inse att alla inte tycker och tänker som du och att man kanske ska öppna ögonen och inse att det finns fel och brister hos Apple också.

Angående att icke-tekniska personer föredrar Iphones och Macs så är det bekräftat av Apple, det är deras målgrupp, köpstarka konsumenter som föredrar design framför prestanda. Därmed inte sagt att man använda en Iphone/Mac och vara tekniskt duktig, givetvis finns det såna användare också, men det är inte Apples primära målgrupp.

Synd bara att jag inte är en apple fanboy då... Själv hatade jag och alla mina kompisar apple när vi var minde för att det inte gick att spela på deras produkter.. Därav den slutsatsen+iaktagelser på forumet etc. man måste ju inte vara fattig för att inte kunna se förbi prislappen.. vet folk som tjänar 60k+ i månaden men fortfarande väljer att handla på lidl/willys (inget fel med det), var mer vinklat som att folk tittar på specs och priset inget annat tex design och materialval faller helt bort när dom sett vad produkten kostade och det verkar inte ha någon som helst relevans. Inget fel med det men vi duskuterade ju apple hatet och jag tror att dessa personer är en kategori av alla som hatar apple. framför allt eftersom hälften av alla som skriver negativa saker i apple trådarna alltid klagar på pris/prestanda.

ja vore ju konstigt om vissa mindre tekniska personer inte föredrog apples produkter eftersom som jag förstår det riktar apple sig till i princip alla, och dom gör därför produkter som alla förstår sig på men fortfarande är underhållande.

Visa signatur

-Corsair graphite 600T | intel i7 950 (kyld med EK 360 rad system) | EVGA GTX 460 SLI | ASUS Sabertooth x58 | 6gb Corsair xms3 @1600mhz | Corsair HX 750 | SteelSeries v6 v2 | Sennheiser HD558-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Kan lova dig att Microsoft inte har de tekniskt duktiga som sin primära målgrupp för Windows heller.

Skrivet av Likvid:

Subjektiv bedöming igen, jag hatar OSX, jag har använt det en del på jobbet och min första bedömning är att man kan inte göra mycket med operativet, det mesta är gömt för användaren förmodligen för att Apple tycker inte användaren har med såna inställningar att göra.
Bra OS för att surfa och kolla mail med, dockan längst ner är idioitisk, tar upp skärmutrymme när man surfar tex, visserligen kan man autogömma dockan men då ser man ju inte sina ikoner i dockan, Windows 7 är mycket bättre, startknappen direkt och man behöver inte gömma.
...
Varför ska man köra OSX om man inte har en Mac, Windows7 är mycket mer avancerat vad gäller allt, om du ska köra OSX köper man väl en Mac.

Det där säger ju mer om din kunskap i OS X än något annat. Även om Apple försöker göra det grafiska gränssnittet så användarvänligt som möjligt (precis som Microsoft) så bygger det fortfarande på unix vilket bara det gör det väldigt kraftfullt i mina ögon. Jag har en riktigt terminal att jobba med om jag vill.

Skrivet av Likvid:

Vad är premium kunder? företagskunder? företag vill inte ha Apple på kontoren när vi pratar stora företag.
En Apple laptop skulle aldrig hålla i en produktionsmiljö och de tuffa förhållanden man använder en laptop till, därav anledning Lenovo Thinkpads or HPs Elitebook serier är dom som man kör med för de är byggde för tuffa miljöer med magnesium och enligt MIL standarder.

Var får du detta ifrån, har du nåt som helst belägg för det? Och vad är det för typ av företag du pratar om? Tuffa förhållanden, menar du byggarbetsplatser? Som jag redan nämnt jobbar på ett relativt stort företag och vi kör Mac. Till och med Google kör Mac... och Obama har ju en iPad 2

Många företag har Mac:ar (även om de inte enbart kör det) och det har växt snabbt de senaste åren.
http://www.infoworld.com/d/mobilize/survey-8-in-10-businesses...
http://9to5mac.com/2010/10/20/macs-will-increase-enterprise-s...

Permalänk
Skrivet av Tumvante:

Du kunde inte räkna ut att det sätts dit per automatik? Jag gillar inte att det är där, men hyggligt drygt att sudda ut varenda jävla gånh man skickar ett mail.

Problemet är att iPhoneanvändare inte lyckats lista ut hur man raderar den raden permanent.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Solstinget:

Problemet är att iPhoneanvändare inte lyckats lista ut hur man raderar den raden permanent.

Jag har en iPhone (förlåt.) - menar du på allvar att jag inte förstår hur man byter signatur? Det var i alla fall vad du precis sa. Väldigt irriterande när vissa individer envisas med att dra alla över en kam.

Som sagts tidigare tas det ofta upp vilka n00bs vi är som köper Mac och iPhone. Menar ni på allvar att Windows målgrupp är avancerade användare och att majoriteten av Windows-användarna består av elithackers?

Att mer avancerade användare kör någon form av Linux (ev borträknat Ubuntu) är väl faktum däremot.

Det känns som att hatet i det här fallet (Apple), precis som i de flesta andra fall, grundar sig i trångsynthet,ovilja att tänka sig in i andras situation och grupptryck.

Permalänk
Skrivet av Derox:

Falskt, i var fall på 13".

Och på 15".
Ett tips till Likvid: Googla lite på "production of mac unibody", så ser du hur de är byggda.

Visa signatur

It´s-a me! Mario!

Permalänk
Skrivet av Likvid:

...palmresten är inte aluminium förresten på MBP utan plast, men Apple har gjort finishen så dom flesta tror det är alu.

Fel.

Skrivet av Likvid:

...det obehandlade material som Apple kör med.

Fel

Skrivet av Likvid:

...som Bill Gates sa, Vi kommer aldrig införa en platta på marknaden när man saknar riktiga input, dvs riktigt tangentbord, det är plattans fall, modefluga som kommer försvinna.

Killen som bland annat OCKSÅ sa: 640 kB kommer räcka för alla användare.

Skrivet av Likvid:

Fel.

Skrivet av Likvid:

Fel

Du, Likvid, det här måste väl iallafall ha varit väldigt nära det optimala hater-inlägget?
Total sågning av ett företag baserat på helt felaktiga föreställningar.

Visa signatur

It´s-a me! Mario!

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas67lundberg:

Och på 15".
Ett tips till Likvid: Googla lite på "production of mac unibody", så ser du hur de är byggda.

Palmresten är i plast, jag har en kollega på kontoret som har en 15" Unibody.

Knacka på plasten bredvid touchpaden får du se, plast, underdelen är i alu dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Likvid:

Knacka på plasten bredvid touchpaden får du se, plast.

Då har han nog inte en unibody ;). Tror knappast de har plast i 15" och alu i 13".

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Likvid:

Knacka på plasten bredvid touchpaden får du se, plast.

Du talar säkert om den gamla designen med silverfärgat tangentbord. Det är ingen unibody.

Unibody är de nyare (2008-> typ) med svarta tangenter och "knapplös" touchpad. Chassit på den börjar livet som ett stycke aluminium som sedan gröps ur från undersidan och får hål för portar, tangenter och touchpad samt fäste för skärmen osv. Enda materialskarven på hela maskinen är på undersidan runt kanten, dvs mellan själva unibodyn och bottenplåten.

Med risk för att låta som en besserwisser-applesnobb så känns det som att de flesta applehaters inte riktigt har koll på vad det är dom hatar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perc:

Du talar säkert om den gamla designen med silverfärgat tangentbord. Det är ingen unibody.

Unibody är de nyare (2008-> typ) med svarta tangenter och "knapplös" touchpad. Chassit på den börjar livet som ett stycke aluminium som sedan gröps ur från undersidan och får hål för portar, tangenter och touchpad samt fäste för skärmen osv. Enda materialskarven på hela maskinen är på undersidan runt kanten, dvs mellan själva unibodyn och bottenplåten.

Med risk för att låta som en besserwisser-applesnobb så känns det som att de flesta applehaters inte riktigt har koll på vad det är dom hatar.

Jag vet hur Unibody modellen ser ut, har en på kontoret här, hela locket på ovandelen är i plast, knacka på det får du se, aluminium låter inte så, underdelen är i aluminium och i ett stycke, jag menar 15" modellen.

Edit: Vet inte vad jag ska tro, kollegan säger det är aluminium men då är det jäkligt billig aluminium i så fall som är extremt tunn för det låter som billig plast när man knackar, dock inte på undersidan låter det inte så.

Hehe...nu blev kollegan sur på mig också, det var svårt att ta kritik där....

Permalänk

Apple talibaner måste inse att de inte köper sig ett bättre liv, stil och klass.
Android nerdar måste inse att ovanstående inte gäller alla apple användare.

Men oavsett så blir man så jävla trött på folk, som tror att val av cpu grafikkort eller telefon definierar dem som person

Du är inte vad du köper!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Likvid:

Jag vet hur Unibody modellen ser ut

Det verkar inte så. Det finns inget "lock på ovandelen" på en Macbook Pro Unibody oavsett 13, 15 eller 17 tum.

Sådär ser unibodyn ut då man gröpt ur den och fräst/borrat hål för högtalare, galler och portar. Sen fylls den med elektronik och så sätts det på ett lock under maskinen.

Jag har haft både den gamla modellen (som jag tror du talar om) och den nya Unibodymodellen och den gamla kan mycket väl ha haft ett palmrest i plast eftersom det fanns en materialskarv strax under tangentbordet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Likvid:

Hehe...nu blev kollegan sur på mig också, det var svårt att ta kritik där....

Det är skillnad på kritik och att ljuga ihop någonting för att försöka nedvärdera andras saker.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Det är skillnad på kritik och att ljuga ihop någonting för att försöka nedvärdera andras saker.

Nedvärdera och ljuga gör väl ni hela tiden så det är väl inget nytt, dessutom har jag inte ljugit när jag antog det var plast eftersom det låter som tunn plast när man knackar på det, ovetande är väl mer på sin plats.

Skrivet av Perc:

Det verkar inte så. Det finns inget "lock på ovandelen" på en Macbook Pro Unibody oavsett 13, 15 eller 17 tum.

Du har nog rätt i det, det tunna aluminiumet på ovansidan känns som plast bara för att dom gjort det så tunt, hela palmresten flexar även pga det är tunt om du trycker med fingrarna på ovansidan.

Permalänk
Medlem

Att köpa något från apple är som att sätta sig frivilligt i fängelse, fast med fina blanka väggar.

Oerhört tråkigt interface och begränsat.

och fruktansvärt, FRUKSTANSVÄRT överpris på allt

gå in och kolla priserna på Mac Pro

http://store.apple.com/se-business/configure/MC560S/A?mco=MTg...

tillexempel 3 gb minne extra ksotar 2000 kr! (minnena går i 1066 MHz när man kör quad-core)

Okej, Xeon Processorer kostar, men att höja hastigheten 400 MHz kostar 4000 kr extra.

Ett RAID-kort kostar 7000 kr

En 512 GB SSD kostar dig 12000 kr, en Intel 320 600GB kostar 9000 på inet

såhär står det vid grafikdelen

Grafik
Konfigurera din Mac Pro med högpresterande PCI Express-grafikkort från AMD. ATI Radeon HD 5770 är upp till fem gånger snabbare än föregående generations standardgrafikkort. Om du har riktigt avancerat grafiskt arbete kan du välja ATI Radeon HD 5870. Konfigurera din Mac Pro med två kort för att driva upp till sex bildskärmar samtidigt för visualiseringsprojekt och stora displayväggar. 

Läs mer
Helt nya, högpresterande grafikkort från ATI producerar högsta Mac-grafikprestanda någonsin. En 16-filig, dubbelbred PCI Express 2.0-grafikkortplats med stöd för de senaste grafikstyrenheterna för upp till 8 GB/sek datagenomströmning. Genom att förse samtliga PCI Express-kortplatser med upp till 300 W total effekt har Mac Pro dessutom utrymme för nästa generations högpresterande grafikkort.

ATI Radeon HD 5770
Standardkortet ATI Radeon HD 5770 med 1 GB snabbt GDDR5-minne är idealiskt för rörliggrafik, 3D-modellering eller animering och erbjuder fem gånger högre prestanda än föregående det standardgrafikkortet i Mac Pro. Det omfattar två Mini DisplayPort-utgångar och en dual-link DVI-utgång. Med två ATI Radeon HD 5770-grafikkort installerade kan har Mac Pro stöd för upp till sex bildskärmar. 

ATI Radeon HD 5870
Uppnå ännu högre grafikprestanda genom att välja den senaste generationens ATI Radeon HD 5870 med 1 GB snabbt GDDR5-grafikminne. Radeon 5870 har massiv minnesbandbredd och producerar avancerade prestanda för grafikkrävande tillämpningar som rörlig grafik, 3D-modellering, rendering och animering. Det omfattar också två Mini DisplayPort-utgångar och en dual-link DVI-utgång, så att du kan driva upp till tre bildskärmar med ett enda kort.

Lägen med två eller tre bildskärmar
Varje grafikkort erbjuder inbyggt stöd för två eller tre bildskärmar i två lägen. Läget för utökat skrivbord ger dig möjlighet att arbeta med tre bildskärmar samtidigt och få en större arbetsyta och ökad produktivitet. Videospegling är praktiskt när du presenterar för grupper – den bild du ser på din lokala bildskärm visas också via en projektor eller på en extra bildskärm. Anslut helt enkelt flera bildskärmar, så känner Mac OS X av alla bildskärmar. Använd systeminställningen Bildskärmar för att konfigurera dina bildskärmar i läge med utökat skrivbord eller videospegling.

ATI Radeon HD 5770 1 GB
Två ATI Radeon HD 5770 1 GB [+ 2.495,00 kr]
ATI Radeon HD 5870 1 GB [+ 2.000,00 kr]

en dvdbrännare/läsare etc. kostar 1080 kr, dem kostar runt 200 vanligtvis, du får alltså betala för deras superbrännarläsare fem gånger mer än för en alldaglig helt vanligt lika bra.

okej att Apple gör bra skärmar, men 9500 kr för en skärm?

ja, ni gör själv matten, du skulle kunna köpa minst 2-3 helt sanslösa windowsdatorer för samma pris som för EN mac.

man ska ju inte ens tala om iPhone, stelaste OSet jag varit med om, dem vill även ha betalt bara för att byta batteri, byta operatör etc.

Girigare företag får man fan leta efter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Likvid:

Nedvärdera och ljuga gör väl ni hela tiden så det är väl inget nytt, dessutom har jag inte ljugit när jag antog det var plast, ovetande är väl mer på sin plats.

Gör jag? När ljög jag senast?

Du statuerade för övrigt ditt ANTAGANDE som fakta, om du inte har någon aning och gissar får du säga det. När du presenterar det som fakta är det en lögn då du själv gissat, du visste ju själv att det bara var en gissning. Om du faktiskt kollat lite på datorn skulle du ju vetat att det var alu, man ser ju som sagt att den är utfräst ur ett enda stycke, det är omöjligt att det skulle vara plast där.

Visa signatur