Varför detta Apple-hat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minata:

Jag ber om ursäkt i förväg men det här börjar bli lite smått patetiskt.

Det intressanta är att ni alla har rätt till en viss del.
Ett exempel kan vara det här med metallen till palmrestet. Visserligen bör inte metallen böjas över palmresten under pekfingerstryck, men sålänge som metallen inte har legerats eller producerats tjockare så är det precis det den kommer göra. Böjas. Att Apple sen hade kunnat gjort denna metall tjockare vid palmrestet är deras ansvar om dem ville ge en stabilare kvalitétskänlsa.

Ungefär som sarkofagen över Tjernobyl. Metall beter sig som metall gör, men man kan ändra dess egenskaper efter dimensioner och legeringar för att uppnå det resultat man vill. Hade dem byggt sarkofagen i 1cm tjock metall så hade halva europa strukit med vid det här laget.

Med andra ord så har ni båda fel och rätt i det fallet.

Jag har aldrig hävdat någonting annat. Självklart krävs mer kraft för att böja tjockare metall, men de fysikaliska egenskaperna är ju specificerade per tjocklek osv, så dessa ändras ju inte per se.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perc:

Jag har aldrig sett en laptop med gedignare känsla än min Unibody 13" så jag vet inte vad du yrar om.

Han yrar inte, han vet vad han pratar om, dessutom verkar du aldrig haft en highend laptop om du säger din Unibody är det bästa som finns och det är väl det vanliga problemet generellt med Apple användare att dom dömer efter det som säljs på SIBA och andra lador.

Alla samlade i väntan på Steves tal.

P.S Min HTC är också Unibody konstuktion, inte skryter jag för det D.S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Likvid:

Han yrar inte, han vet vad han pratar om, dessutom verkar du aldrig haft en highend laptop om du säger din Unibody är det bästa som finns och det är väl det vanliga problemet generellt med Apple användare att dom dömer efter det som säljs på SIBA och andra lador.

Jag har haft highend laptops från flera märken, vissa är trevlgia vissa är mindre.
Däremot har jag aldrig varit så nöjd med någon som min Macbook PRO 13", toutchen och skärmen är bra... dock gillar jag inte att den är blank.

Men det är iofs du som har rätt, allt är bättre än Apple för att du tycker så.

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Medlem

[ironi]Likvid har rätt i allt naturligtvis.[/ironi]

Stäng tråden.

Permalänk

Efter att ha kört med PC-grunkor i många år så blev det till slut att testa Mac, för en polare som kört Mac länge tycke jag borde testa. Var under lång tid motsträvig och lite misstänksam, men när han en dag visade upp sin nya MBP Unibody så kunde jag inte stå emot längre då den gav en helt unik upplevelse med sitt smäckra kvalitetsosande chassie m.m.

Efter det så har jag gått från misstänksamhet till att vara mer upplyst om vad en Mac-dator är och vad den kan ge. Kör fortfarande PC-grunkor i mitt jobb så jag får dagligen känna på skillnaderna.

Tycker personligen som TS. att allt detta mer eller mindre fanatiska Apple-hat, mot både företag produkter och användarna är högst märkligt, man funderar stilla hur det är fatt med dessa individer som går upp i spinn så infernaliskt bara för de råkar få se för många (enligt dem) iPhone's på bussen till jobbet, eller hört några säga att Mac är bra o s v.

Har under de senaste åren kikat i många trådar där folk har påstått negativa saker om, Apple, produkterna och användarna, och det är bara att konstatera att det är väldigt vanligt att det handlar om grova generaliseringar, väldigt mycket påståenden som är rent felaktiga, och en stor dos okunnighet. Sannolikt så är medelåldern tämligen låg och man har dålig koll på fakta och källkritik.

Lite kul att se att folk retar upp sig på att det kan stå "Skickat från min iPhone" och tycker det enbart är för att skryta, när man ser att de själva har hela sin signatur proppfull med specar för sin egen datorutrustning uppradad. Varför har man det, är inte det också bara för att skryta då...?

Sen ser man ofta att folk klagar på att Apple är så dyra, och tar då ofta upp Mac Pro som ett exempel och jämför med vad de själva kunde plocka ihop nåt liknande för. Men nu ska ju inte Mac Pro jämföras med hembyggen, och man kan ju undra varför de inte går in på Dell's mer professionella avdelning och ser vad Dell's motsvarighet till Mac Pro kostar. Även om den är billigare än Mac Pro så är den mycket dyrare än vad man kan plocka ihop nåt liknande för själv hemma i källaren. Men hur ofta ser vi folk klaga på hur svindyra och värdelösa Dell är i det avseendet?

Folk påstår frekvent en massa saker om Apple som helt enkelt är rena felaktigheterna, och man funderar hur dessa felaktiga påståenden uppstår och hur de kan leva vidare i all evighet. Har folk så svårt för att ta reda på riktiga fakta, eller ä det kanske inte så intressant? Vissa kanske inte är så intresserade i fakta utan mer av att aktivt kasta skit på Apple?

Det blir lite som konspirationsteoretiker brukar agera. De läser runt på konspirartiossidor och snappar upp ALLT som kan styrka deras redan förankrade åsikt, och sprider sen dessa argument vidare till nästa led, helt utan att ha kollat upp o påståendena stämmer från första början.

Sen detta med att Apple kostar mer än det är värt. Hur bestämmer man det? De som säger så verkar mena att allt alltid ska vara prisvärdast, alltså kosta minst och ge mest. Men lever de som de lär själva då, men andra saker? Köper de jeans på Billiga Nisse för 299 kr som är helt OK eller ska det vara Levis för 1199 kr som också är blå, av Denim och där man verkligen får betala en fet slant för namnet?

Personligen så har jag fallit mer och mer för Apple, för jag är väldigt nöjd med vad Apple givit mig hittills. Produkter som fungerar bra, och som har en väldigt påtaglig kvalitetskänsla, och som även om de initialt kan vara lite dyrare ändå kan bli ett i flera fall billigare alternativ i längden p g a att man kanske inte behöver uppgradera lika ofta, eller för att andrahandsvärdet är så bra.

Påstår jag då att Apple är bäst? Nä, men bra.
Påstår jag då att andra märken är skit/dåliga/sämre? Njä, inte generellt sett. Men kanske i vissa specifika fall för vissa specifika användare. De kan ju vara bättre på vissa punkter med.

Hatar jag andra märken, eller dess användare? Nä, varför skulle jag vara så infernaliskt omogen och korkad?

Min bestämda åsikt är att alla ska köpa vad de har lust med, om det sen sker som ett impulsköp som kanske ändå inte var så bra, så är det deras val och pengar, inte mina. De kan elda upp sina slantar om de vill.

Det lustiga är, att jag kört PC i många år, och även då diskuterat på näten utan större problem. Men efter att ha skaffat Apple-produkter, så är det bara att konstatera att jag aldrig någonsin har blivit påhoppad och kallad en massa otrevligheter så ofta tidigare som man blir nu, bara man yppar det minsta att man har en Apple-produkt. Hur kan det vara så? Få eller inga brydde sig ett skit i om man sa att man hade en Dell Latitude, men vågar man yppa att man har en MacBook Pro så är det bara en tidsfråga innan man får spydigheter eller rena personangrepp rätt i nyllet, helt oprovocerat.

Varför är det så? Och vilka är det som oftast är de som är dryga och trycker på avtryckaren? Apple-folk eller Apple-belackarna...? Kolla gärna runt lite på olika forum och trådar och räkna lite på vilka som hoppar på andra oftast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tony-Avesta:

massa text..

Du har rätt. Och som du nämner så verkar det vara P12-P17 som sysslar med detta (eller omogna P18+).

Rent ut sagt löjligt är det med dessa påhopp. Och jag jobbar för en av de största PC-leverantörerna i världen och har gjort i över 15 år.

Väx upp kära hatare..

Min sig visar förmodligen att jag inte kör Mac..

Permalänk
Medlem

Om Iphone ägarna kunde sluta påstå att deras telefon är den mest kompletta telefonen som existerar, och inse att dom betalar 6k för en 1 år gammal mobil.

Visa signatur

Stationär: MSI Z87-G43 Intel Z87 | Intel Core I5-4670K |Asus GTX 770 DirectCU II OC | Asus Xonar DG | NZXT H440W | Samsung 840 Evo 120GB | Corsair H60

Bärbar: Asus S301LA, Ubuntu 14.04

Permalänk
Medlem
Skrivet av BJORLING:

Om Iphone ägarna kunde sluta påstå att deras telefon är den mest kompletta telefonen som existerar, och inse att dom betalar 6k för en 1 år gammal mobil.

Som sagt..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tony-Avesta:

Har under de senaste åren kikat i många trådar där folk har påstått negativa saker om, Apple, produkterna och användarna, och det är bara att konstatera att det är väldigt vanligt att det handlar om grova generaliseringar, väldigt mycket påståenden som är rent felaktiga, och en stor dos okunnighet. Sannolikt så är medelåldern tämligen låg och man har dålig koll på fakta och källkritik.

För att skriva så mycket så får du väldigt lite sagt..

Dessutom så kommer du själv med generaliseringar, snacka om att kasta sten i glashus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tony-Avesta:

Efter att ha kört med PC-grunkor i många år så blev det till slut att testa Mac, för en polare som kört Mac länge tycke jag borde testa. Var under lång tid motsträvig och lite misstänksam, men när han en dag visade upp sin nya MBP Unibody så kunde jag inte stå emot längre då den gav en helt unik upplevelse med sitt smäckra kvalitetsosande chassie m.m.

Efter det så har jag gått från misstänksamhet till att vara mer upplyst om vad en Mac-dator är och vad den kan ge. Kör fortfarande PC-grunkor i mitt jobb så jag får dagligen känna på skillnaderna.

Tycker personligen som TS. att allt detta mer eller mindre fanatiska Apple-hat, mot både företag produkter och användarna är högst märkligt, man funderar stilla hur det är fatt med dessa individer som går upp i spinn så infernaliskt bara för de råkar få se för många (enligt dem) iPhone's på bussen till jobbet, eller hört några säga att Mac är bra o s v.

Har under de senaste åren kikat i många trådar där folk har påstått negativa saker om, Apple, produkterna och användarna, och det är bara att konstatera att det är väldigt vanligt att det handlar om grova generaliseringar, väldigt mycket påståenden som är rent felaktiga, och en stor dos okunnighet. Sannolikt så är medelåldern tämligen låg och man har dålig koll på fakta och källkritik.

Lite kul att se att folk retar upp sig på att det kan stå "Skickat från min iPhone" och tycker det enbart är för att skryta, när man ser att de själva har hela sin signatur proppfull med specar för sin egen datorutrustning uppradad. Varför har man det, är inte det också bara för att skryta då...?

Sen ser man ofta att folk klagar på att Apple är så dyra, och tar då ofta upp Mac Pro som ett exempel och jämför med vad de själva kunde plocka ihop nåt liknande för. Men nu ska ju inte Mac Pro jämföras med hembyggen, och man kan ju undra varför de inte går in på Dell's mer professionella avdelning och ser vad Dell's motsvarighet till Mac Pro kostar. Även om den är billigare än Mac Pro så är den mycket dyrare än vad man kan plocka ihop nåt liknande för själv hemma i källaren. Men hur ofta ser vi folk klaga på hur svindyra och värdelösa Dell är i det avseendet?

Folk påstår frekvent en massa saker om Apple som helt enkelt är rena felaktigheterna, och man funderar hur dessa felaktiga påståenden uppstår och hur de kan leva vidare i all evighet. Har folk så svårt för att ta reda på riktiga fakta, eller ä det kanske inte så intressant? Vissa kanske inte är så intresserade i fakta utan mer av att aktivt kasta skit på Apple?

Det blir lite som konspirationsteoretiker brukar agera. De läser runt på konspirartiossidor och snappar upp ALLT som kan styrka deras redan förankrade åsikt, och sprider sen dessa argument vidare till nästa led, helt utan att ha kollat upp o påståendena stämmer från första början.

Sen detta med att Apple kostar mer än det är värt. Hur bestämmer man det? De som säger så verkar mena att allt alltid ska vara prisvärdast, alltså kosta minst och ge mest. Men lever de som de lär själva då, men andra saker? Köper de jeans på Billiga Nisse för 299 kr som är helt OK eller ska det vara Levis för 1199 kr som också är blå, av Denim och där man verkligen får betala en fet slant för namnet?

Personligen så har jag fallit mer och mer för Apple, för jag är väldigt nöjd med vad Apple givit mig hittills. Produkter som fungerar bra, och som har en väldigt påtaglig kvalitetskänsla, och som även om de initialt kan vara lite dyrare ändå kan bli ett i flera fall billigare alternativ i längden p g a att man kanske inte behöver uppgradera lika ofta, eller för att andrahandsvärdet är så bra.

Påstår jag då att Apple är bäst? Nä, men bra.
Påstår jag då att andra märken är skit/dåliga/sämre? Njä, inte generellt sett. Men kanske i vissa specifika fall för vissa specifika användare. De kan ju vara bättre på vissa punkter med.

Hatar jag andra märken, eller dess användare? Nä, varför skulle jag vara så infernaliskt omogen och korkad?

Min bestämda åsikt är att alla ska köpa vad de har lust med, om det sen sker som ett impulsköp som kanske ändå inte var så bra, så är det deras val och pengar, inte mina. De kan elda upp sina slantar om de vill.

Det lustiga är, att jag kört PC i många år, och även då diskuterat på näten utan större problem. Men efter att ha skaffat Apple-produkter, så är det bara att konstatera att jag aldrig någonsin har blivit påhoppad och kallad en massa otrevligheter så ofta tidigare som man blir nu, bara man yppar det minsta att man har en Apple-produkt. Hur kan det vara så? Få eller inga brydde sig ett skit i om man sa att man hade en Dell Latitude, men vågar man yppa att man har en MacBook Pro så är det bara en tidsfråga innan man får spydigheter eller rena personangrepp rätt i nyllet, helt oprovocerat.

Varför är det så? Och vilka är det som oftast är de som är dryga och trycker på avtryckaren? Apple-folk eller Apple-belackarna...? Kolla gärna runt lite på olika forum och trådar och räkna lite på vilka som hoppar på andra oftast.

så du säger att alla som ogillar apple är omogna småbarn som bara generaliserar? förlåt men det där var en av dom sämsta generaliseringarna dom jag har sett.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

För att skriva så mycket så får du väldigt lite sagt..

Dessutom så kommer du själv med generaliseringar, snacka om att kasta sten i glashus.

+1

Precis håller med dig, han börjar med politisk korrekt text för att han är rädd skriva exakt det han vill men desto längre ner man kommer så ser man att han är inte bättre än någon annan Apple fanatiker, vinden vänder ganska fort i slutet, patetiskt tycker jag.

Skrivet av Agile:

Du har rätt. Och som du nämner så verkar det vara P12-P17 som sysslar med detta (eller omogna P18+).

Rent ut sagt löjligt är det med dessa påhopp. Och jag jobbar för en av de största PC-leverantörerna i världen och har gjort i över 15 år.

Väx upp kära hatare..

Min sig visar förmodligen att jag inte kör Mac..

Det där är ganska förolämpande att skriva att det är små pojkar som skriver alla Apple hat inlägg, snacka om att dra in personliga angrepp mot en stor grupp som är yngre på detta forum som dessutom inte fått uttala sig i frågan.

Vad då? att du jobbat hos en PC leverantör i 15 år gör dig bättre än alla andra? Jo tjena, det lever en "jante" i många av Apple anhängarna verkar det som.

Vad mer vill du bekräfta?

Permalänk
Skrivet av jonte234:

så du säger att alla som ogillar apple är omogna småbarn som bara generaliserar? förlåt men det där var en av dom sämsta generaliseringarna dom jag har sett.

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, något sådant skrev jag INTE, så nu undrar jag hur DU läser? Har du månne de grovt vinklade glasögonen på dig...?

Permalänk
Skrivet av Likvid:

+1

Precis håller med dig, han börjar med politisk korrekt text för att han är rädd skriva exakt det han vill men desto längre ner man kommer så ser man att han är inte bättre än någon annan Apple fanatiker, vinden vänder ganska fort i slutet, patetiskt tycker jag.

Se där, som väntat så tog det inte många minuter innan man fick "Apple fanatiker" i nyllet. Märkligt.... Fast det bekräftar ju en del av det jag skrev tidigare...

Jag tror snarare det är DU/NI som har våldsamt förutfattade meningar och redan bergfasta åsikter som ingen ska kunna rucka på.

Hur kan jag vara Apple-fanatiker när jag använder icke-Apple-grunkor många fler timmar än Apple-grunkor, har färre Apple-grunkor än andra fabrikat, inte påstår att Apple är bäst, inte propsar på att folk ska köpa Apple, inte känner nåt starkt ogillande mot andra tillverkare. Är bara nöjd (generellt sett) med de Apple-grejor jag har, liksom jag är nöjd med mycket annat jag har från andra tillverkare t ex Samsung m fl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tony-Avesta:

Nej, något sådant skrev jag INTE, så nu undrar jag hur DU läser? Har du månne de grovt vinklade glasögonen på dig...?

För att försvara "jonte234" får du får väl hålla reda på vad du skriver.

"Sannolikt så är medelåldern tämligen låg och man har dålig koll på fakta och källkritik."

Permalänk
Medlem
Skrivet av ginux1234:

...varför det finns ett så enormt Apple-hat och vad man kan göra åt det?

Det finns inget utstuderat Apple-hat. Det är snarare en manifestation av dina egna fördomar, ett sätt att få leka martyr och på samma gång legitimera kategoriseringen av oliktänkande som mindre beåvade. Klassis härskarteknik; Antingen är du med oss, eller så är du emot oss. Hela tråden är inget annat än en omvänd hat-kampanj och saknar den minsta gnutta av ambition till samförstånd.

Om jag var moderator...

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dr.Mabuse:

Det finns inget utstuderat Apple-hat. Det är snarare en manifestation av dina egna fördomar, ett sätt att få leka martyr och på samma gång legitimera kategoriseringen av oliktänkande som mindre beåvade. Klassis härskarteknik; Antingen är du med oss, eller så är du emot oss. Hela tråden är inget annat än en omvänd hat-kampanj och saknar den minsta gnutta av ambition till samförstånd.

Om jag var moderator...

Det är din personliga åsikt ja

Om man rent objektivt granskar
1. Nyheter om Apple
2. Nyheter om X - där X är en valfri tillverkare som inte är Apple
...så är min fasta övertygelse att du kommer finna betydligt fler "hat"-inlägg till Applenyheten där vissa användare ivrigt kommer påpeka vilka hjärndöda individer som köper Apple, och övriga totalt irrelevanta inlägg.

Men du tycker att allt det här är en manifestation av mina fördomar? Allt Apple gör är alltså värdelöst och tycker man något annat är man hjärntvättad?

Som jag försökt påpeka om och om igen så äger jag endast en Apple-produkt - en iPhone. Det borde väl betyda att jag är hyfsat objektiv och inget hjärndött får som dyrkar Steve Jobs?

Permalänk
Skrivet av Likvid:

För att försvara "jonte234" får du får väl hålla reda på vad du skriver.

"Sannolikt så är medelåldern tämligen låg och man har dålig koll på fakta och källkritik."

Och medelålder betyder INTE alla, utan medelåldern kan vara låg för att det finns fler med lägre ålder än det finns de med högre ålder. Sen påstå jag inte ATT det är så, utan använder ordet sannolikt, förstår du skillnaden?

Varför får jag känslan av att folks fantasi styr mer än fakta och sunt förnuft när de läser och tolkar vad jag eller andra skriver? Har de kanske ställt in sig på vad de vill se i texten, och missar därför vad det faktiskt står?

Permalänk
Skrivet av ginux1234:

Det är din personliga åsikt ja

Om man rent objektivt granskar
1. Nyheter om Apple
2. Nyheter om X - där X är en valfri tillverkare som inte är Apple
...så är min fasta övertygelse att du kommer finna betydligt fler "hat"-inlägg till Applenyheten där vissa användare ivrigt kommer påpeka vilka hjärndöda individer som köper Apple, och övriga totalt irrelevanta inlägg.

Men du tycker att allt det här är en manifestation av mina fördomar? Allt Apple gör är alltså värdelöst och tycker man något annat är man hjärntvättad?

Håller med dig, och jag har redan uppmanat folk att ta sig en runda på olika forum och summera hur det går till i trådarna. Jag har gjort det lite då och då och det är rätt intressant att se hur det ofta påstås att det är Apple-folk som är dryga märkvärdiga och otrevliga och som är orsaken till att andra hatar Apple o s v, men verkligheten ger oftast ett motsatt facit. Vi kan ju se tendenser till det redan i denna tråd.

Men, som försvar så skulle jag tro att det trots allt är en mycket liten klick "gaphalsar" sett till det totala antalet "icke-Apple-folk" som härjar och har sig, och därför hörs och syns mest. De allra flesta har sin dator/grunka från sin tillverkare och nöjer sig med det, och mer eller mindre skiter i vad andra har, inte har eller gör.

Permalänk
Skrivet av ginux1234:

...så är min fasta övertygelse att du kommer finna betydligt fler "hat"-inlägg till Applenyheten där vissa användare ivrigt kommer påpeka vilka hjärndöda individer som köper Apple, och övriga totalt irrelevanta inlägg.

Kolla mitt inlägg längre upp i tråden, undersökte sweclockers och idg idag och fick resultat med att alla applenyheter hade hata-apple kommentarer och INGEN av de andra nyheterna hade något om att det är sämst och apple är bäst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av poseidon84:

Kolla mitt inlägg längre upp i tråden, undersökte sweclockers och idg idag och fick resultat med att alla applenyheter hade hata-apple kommentarer och INGEN av de andra nyheterna hade något om att det är sämst och apple är bäst.

Yep, det är så det ser ut, alltid.

#11213615

Permalänk
Skrivet av Agile:

Yep, det är så det ser ut, alltid.

#11213615

Ja det är väldigt ofta så, allt för ofta.

Det är väldigt tråkigt tycker jag, för folk ska få köpa vad de vill oavsett om det är prisvärt (i andras ögon då) eller inte, det är ju deras pengar och intresse.

Att man ska kunna diskutera olika grejor, fabrikat, modeller, varumärken m.m. deras för o nackdelar, hur de upplevs, vilka de kan passa för eller inte. Det är en självklarhet, men varför detta juvenila beteende att allt för ofta helt oprovocerat tvunget kasta in inlägg med sura nedlåtande kommentarer och rena påhopp, ofta helt OT dessutom.

Vad har dessa individer för behov som tär i deras själ som gör att de bara måste in och kasta skit så fort de ser minsta chans? Har de ett abnormt självhävdelsebehov? Tål de inte att något är bra med Apple, att det går bra för Apple, och att Apple har många nöjda och glada kunder?

Tror de på allvar att Apples enorma framgång de senare åren enbart beror på att det är lättledda okunniga otekniska får (ett påstående som man ofta får höra) som blint köper överprisade värdelösa produkter? Har de inte ens tänkt tanken att det kan ligga nåt i att Apple gör bra grejor som tilltalar många personer, trots att det inte är inom låprissegmentet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tony-Avesta:

Ja det är väldigt ofta så, allt för ofta.

Det är väldigt tråkigt tycker jag, för folk ska få köpa vad de vill oavsett om det är prisvärt (i andras ögon då) eller inte, det är ju deras pengar och intresse.

Att man ska kunna diskutera olika grejor, fabrikat, modeller, varumärken m.m. deras för o nackdelar, hur de upplevs, vilka de kan passa för eller inte. Det är en självklarhet, men varför detta juvenila beteende att allt för ofta helt oprovocerat tvunget kasta in inlägg med sura nedlåtande kommentarer och rena påhopp, ofta helt OT dessutom.

Vad har dessa individer för behov som tär i deras själ som gör att de bara måste in och kasta skit så fort de ser minsta chans? Har de ett abnormt självhävdelsebehov? Tål de inte att något är bra med Apple, att det går bra för Apple, och att Apple har många nöjda och glada kunder?

Tror de på allvar att Apples enorma framgång de senare åren enbart beror på att det är lättledda okunniga otekniska får (ett påstående som man ofta får höra) som blint köper överprisade värdelösa produkter? Har de inte ens tänkt tanken att det kan ligga nåt i att Apple gör bra grejor som tilltalar många personer, trots att det inte är inom låprissegmentet.

Ja, visst är det märkligt. För mycket fritid? Finns en studie som gjorts i Kina (och säkert hundratal andra ställen) att folk med problem koncentrerar sin energi på andra istället för sig själv.

Permalänk
Medlem

Man skulle väl praktiskt taget kunna "köra" Windows 7 på 32MB RAM och 1GHz singel core CPU? hårddisken borde väl kunna ligga på 100GB för att kompensera det underbara Swap minnet man lär köra på.

en typisk apple älskar kommenar som inte har något med ämnet att göra utan bara är där. som sagt apple fanatiker brukar inte säga apple är bäst utan det brukar låta mer windows är sämst.

apple fanboys, vad jag har märkt, har lägre medel ålder än vad apple ogillare har. det brukar vara tonåringar som vill skryta om att dom har mycket pengar medans, igen detta är bara egna observationet, har en lite äldre medel ålder 30 års åldern och består av folk som inte har något emot deras produkter men ogillar apple som företag. sen finns det såklart undantag.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Likvid:

Alla samlade i väntan på Steves tal.

http://cultofmac.cultofmaccom.netdna-cdn.com/wordpress/wp-con...

P.S Min HTC är också Unibody konstuktion, inte skryter jag för det D.S

Likvid, du har kommit med påståenden som att "Windows 7 är mycket mer avancerat än OS X", "Stora företag använder inte Apple" osv helt utan belägg och blivit motbevisats men istället för att svara på det slänger du upp lustig bilder/klipp och drar fram fanatikerkortet gång efter gång. Inte heller svarar du på på vilket sätt vi/jag försöker påtvinga vår syn på andra vilket du påstår. Jag börjar få väldigt svårt att ta dig seriöst...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ginux1234:

Men du tycker att allt det här är en manifestation av mina fördomar? Allt Apple gör är alltså värdelöst och tycker man något annat är man hjärntvättad?

Som jag försökt påpeka om och om igen så äger jag endast en Apple-produkt - en iPhone. Det borde väl betyda att jag är hyfsat objektiv och inget hjärndött får som dyrkar Steve Jobs?

Här bevisar du min tes. Du förutsätter att jag kritiserar Apple, när jag i själva verket kristiserar din slutledningsförmåga. Det går alltså inte att lägga någon störe värdering på din övertygelse när du så tydligt läser in egna värderingar. Och varför påpeka något jag inte ens tagit upp?

Apple-användare är minst lika goda kålsupare som PC-användare. Att hävda annat är befängt! Eller är Apple-användare vaccinerade mot personliga brister kanske? Nej, naturligtvis inte.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Avstängd

Jag antar att jag får trycka ur mig mina egna erfarenheter gällande Macbook Pro samt Deviltech Fragbook (Länk). Jag säger inte att Macbook'en är dålig, jag vill bara påpeka dem saker som fick mig att välja Deviltech's custombygge.

Macbook Pro
Misc
Dyr respektive hårdvaruinnehåll
Välkänt märke
Hårdvara & Chassi
Kvalitétskänsla och stilren design
Skönt tangentbord
Fräscht med slot-in läsare
Smidigt byggda med tanke på innehållet
Inga större värmeproblem utanför extremkörande av krävande spel/benchmarks
Tyst
Mjukvara:
Smidigt operativsystem
Enkel förstastart
Snabb boot
Inget krångel. It just works.
Kan dual-boota till windows
Instängande i grundutförande
Virusfritt i 95% grad

Deviltech Fragbook
Misc
Billig respektive hårdvara
Okänt märke med förbetalning som krav
Hårdvara & Chassi
Högre kvalitétskänsla än Macbook Pro (Var en enorm chansning vid beställningen dock innan jag tagit i den).
Enormt stilrent yttre. Blev överraskad när jag jämförde med bilderna.
Klumpig (Väger bly och har en enorm extern PSU)
Iskall även vid Metro 2033-hårdnötning
Dubbla fläktar med utblås
Tyst
Möjlighet att själv kunna operera chassit och byta hårdvara väldigt enkelt
Bästa tangentbordet jag rört till en laptop
Mjukvara:
Blir vad man gör det till. Okej om du inte orkar, skitbra ifall du lägger ner tid på det
Krånglig förstaboot (Drivrutiner, skydd, optimering, alla vet nog vad jag pratar om)
Stöd för fler program och spel än Mac

Det där var bara några punkter. Orkar inte riktigt skriva en mindre uppsats om likheter och skillnader när jag har en kolikbebis i full fart.

Så, vad vill jag komma till med detta?
Punktvis ser ju Mac'en betydligt lättare ut att använda, och kan modifieras till att bli krångligare men öppnare om man har kunskapen. Det är den också.

Anledningen till att jag valde en PC-burk framför Mac'en boilade ner till vad jag är typ av person. Jag gillar att verkligen få ut 100% av det jag betalar för. Dessutom gillar jag att själv meka och optimera tills min burk går så bra som den bara kan. Att i framtiden kunna skruva upp en liten lucka på botten och trycka i en extra SSD disk samt nytt minne (ja, laptopen är så stor) gedde mig även en säkerhetskänsla.

Vid ett köp för över 10.000kr på en dator vill jag vara säker på att den kommer hålla minst 5 år framåt under höga krav från både jobbrelaterat inom grafik samt spel och liknande.

Så, jag skulle vilja ställa följande fråga:
Kan ni som föredrar Mac framför PC skriva lite i punktform om vad jag hade vunnit på att ta en Mac istället? Jag är inte intresserad utav långa förklaringar, liknande uppspaltat som jag gjorde ovan blir bra. Notera dock att jag inte frågar detta pga. något liknande "Aa få se vad ni har att komma med då, mac'are!". Jag vill faktiskt veta ifall det finns någonting som jag missat i listan, som jag på något sätt kan anpassa min DT-FB till istället via mjukvara.

Så alla som tar detta som någonting anti-mac undanbedes svara. För det är inte på något som helst sätt meningen eller baktanken.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dr.Mabuse:

Här bevisar du min tes. Du förutsätter att jag kritiserar Apple, när jag i själva verket kristiserar din slutledningsförmåga. Det går alltså inte att lägga någon störe värdering på din övertygelse när du så tydligt läser in egna värderingar. Och varför påpeka något jag inte ens tagit upp?

Apple-användare är minst lika goda kålsupare som PC-användare. Att hävda annat är befängt! Eller är Apple-användare vaccinerade mot personliga brister kanske? Nej, naturligtvis inte.

Nej jag försöker absolut inte påstå att Apple-användare är perfekta. Det enda jag funderar på är varför så många måste klanka ner på Apple och använda ren ilska mot företaget. Uppenbarligen är det inte bara jag som lagt märke till beteendet, och därför vill jag att vi diskuterar det.

Återigen så får man tycka vad som helst om Apple, det jag undrar över är behovet vissa har av att klanka ner på dem även när det är helt onödigt.

Varken Apple-användare eller PC-användare är något speciellt folk, det jag reagerar över är att "extremisterna" på PC-sidan verkar mycket mer aggresiva än Mac-sidan som hellre håller sig i sin lilla sekt.

Upplever du inte något av det jag skriver? Eller är jag ute och cyklar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minata:

Så, jag skulle vilja ställa följande fråga:
Kan ni som föredrar Mac framför PC skriva lite i punktform om vad jag hade vunnit på att ta en Mac istället? Jag är inte intresserad utav långa förklaringar, liknande uppspaltat som jag gjorde ovan blir bra. Notera dock att jag inte frågar detta pga. något liknande "Aa få se vad ni har att komma med då, mac'are!". Jag vill faktiskt veta ifall det finns någonting som jag missat i listan, som jag på något sätt kan anpassa min DT-FB till istället via mjukvara.

Så alla som tar detta som någonting anti-mac undanbedes svara. För det är inte på något som helst sätt meningen eller baktanken.

Jag kanske inte är representativ eftersom jag inte föredrar det ena framför det andra, men av det du skrev så finns det ingen anledning att välja en dator från Apple. Största anledningen att köpa något från Apple, som jag ser det, är att man vill använda OS X -men det kan man ju göra ändå om man bygger en "Hackintosh".

Visa signatur

Dual XP1900+ & Radeon 9700Pro - När hårdvaran och vattenkylning var spännande! Dubbla XP processorer upplåsta till MP med ledande silverfärg...

Permalänk
Skrivet av Minata:

Jag antar att jag får trycka ur mig mina egna erfarenheter gällande Macbook Pro samt Deviltech Fragbook (Länk). Jag säger inte att Macbook'en är dålig, jag vill bara påpeka dem saker som fick mig att välja Deviltech's custombygge.

Macbook Pro
Misc
Dyr respektive hårdvaruinnehåll
Välkänt märke
Hårdvara & Chassi
Kvalitétskänsla och stilren design
Skönt tangentbord
Fräscht med slot-in läsare
Smidigt byggda med tanke på innehållet
Inga större värmeproblem utanför extremkörande av krävande spel/benchmarks
Tyst
Mjukvara:
Smidigt operativsystem
Enkel förstastart
Snabb boot
Inget krångel. It just works.
Kan dual-boota till windows
Instängande i grundutförande
Virusfritt i 95% grad

Deviltech Fragbook
Misc
Billig respektive hårdvara
Okänt märke med förbetalning som krav
Hårdvara & Chassi
Högre kvalitétskänsla än Macbook Pro (Var en enorm chansning vid beställningen dock innan jag tagit i den).
Enormt stilrent yttre. Blev överraskad när jag jämförde med bilderna.
Klumpig (Väger bly och har en enorm extern PSU)
Iskall även vid Metro 2033-hårdnötning
Dubbla fläktar med utblås
Tyst
Möjlighet att själv kunna operera chassit och byta hårdvara väldigt enkelt
Bästa tangentbordet jag rört till en laptop
Mjukvara:
Blir vad man gör det till. Okej om du inte orkar, skitbra ifall du lägger ner tid på det
Krånglig förstaboot (Drivrutiner, skydd, optimering, alla vet nog vad jag pratar om)
Stöd för fler program och spel än Mac

Det där var bara några punkter. Orkar inte riktigt skriva en mindre uppsats om likheter och skillnader när jag har en kolikbebis i full fart.

Så, vad vill jag komma till med detta?
Punktvis ser ju Mac'en betydligt lättare ut att använda, och kan modifieras till att bli krångligare men öppnare om man har kunskapen. Det är den också.

Anledningen till att jag valde en PC-burk framför Mac'en boilade ner till vad jag är typ av person. Jag gillar att verkligen få ut 100% av det jag betalar för. Dessutom gillar jag att själv meka och optimera tills min burk går så bra som den bara kan. Att i framtiden kunna skruva upp en liten lucka på botten och trycka i en extra SSD disk samt nytt minne (ja, laptopen är så stor) gedde mig även en säkerhetskänsla.

Vid ett köp för över 10.000kr på en dator vill jag vara säker på att den kommer hålla minst 5 år framåt under höga krav från både jobbrelaterat inom grafik samt spel och liknande.

Så, jag skulle vilja ställa följande fråga:
Kan ni som föredrar Mac framför PC skriva lite i punktform om vad jag hade vunnit på att ta en Mac istället? Jag är inte intresserad utav långa förklaringar, liknande uppspaltat som jag gjorde ovan blir bra. Notera dock att jag inte frågar detta pga. något liknande "Aa få se vad ni har att komma med då, mac'are!". Jag vill faktiskt veta ifall det finns någonting som jag missat i listan, som jag på något sätt kan anpassa min DT-FB till istället via mjukvara.

Så alla som tar detta som någonting anti-mac undanbedes svara. För det är inte på något som helst sätt meningen eller baktanken.

Som jag sagt tidigare, så ska folk få köpa det de vill och behöver, samt trivas och glädjas åt det.

Så trivs du med och gillar din Deviltech så är det ju bara trevligt.

Kanske du då, och förhoppningsvis andra, då kan förstå att alla har inte samma krav. Jag vill t ex inte ha en laptop som väger bly och är stor och klumpig. Jag ville ha en som hade hög kvalitetsupplevelse, mycket bra batteritid, bra prestanda, tyst lätt och smidig. Därför valde jag MBP, priset var inte oviktigt men mer sekundärt. Jag har ungefär 150 resdagar hotellnätter om året, flyger helikopter till jobbet, så det viktigaste för mig var smidighet format och vikt med vettiga prestanda och 15". Spelar väldigt lite på mina datorer, mer förr men mindre de senaste åren.

På min MBP så kan jag också "öppna en lucka" och stoppa in mer/nytt minne, eller en SSD, en extra SSD om jag vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minata:

Så, jag skulle vilja ställa följande fråga:
Kan ni som föredrar Mac framför PC skriva lite i punktform om vad jag hade vunnit på att ta en Mac istället? Jag är inte intresserad utav långa förklaringar, liknande uppspaltat som jag gjorde ovan blir bra. Notera dock att jag inte frågar detta pga. något liknande "Aa få se vad ni har att komma med då, mac'are!". Jag vill faktiskt veta ifall det finns någonting som jag missat i listan, som jag på något sätt kan anpassa min DT-FB till istället via mjukvara.

Så alla som tar detta som någonting anti-mac undanbedes svara. För det är inte på något som helst sätt meningen eller baktanken.

Som flera redan sagt. Är du nöjd med ditt val är det utmärkt, det är det viktigaste. Du har ju uppenbarligen noggrant gått igenom dina krav och kommit fram till vad som passar dig bäst. Det är helt rätt!

Personligen valde jag att köpa en Mac av ren nyfikenhet för tre år sen och fastnade helt enkelt för OS X. Har inget intresse av att knåpa ihop en hackintosh så för mig är valet enkelt.

Jag tror inte jag har sett någon i denna tråd som påstår att Apples produkter är bäst för alla individer. Däremot finns det vissa som inte kan se något gott med det apple gör.