Permalänk
Medlem

Asus U46SV-tråden

Hej,

Då även denna dator verkar kunna bli någorlunda populär bland de som inte orkar vänta på U36SD eller vill ha 14" i stället för 13.3" så kör jag igång tråden.

Vad jag har sett än så länge så finns det två modeller av Asus U46SV (länkar till Asus sida med specifikationer).

• U46SV-WX011V

• U46SV-WX040V

Vad skillnaden är mellan dessa två är än så länge något osäkert då ingen sida verkar ha riktiga specifikationer dessa emellan än.

Rapporter om dåligt ljud har inkommit från flera håll (gäller även U46E) då datorn verkar ha endast en högtalare inbyggd. Eller som mippen uttryckte det här:

Citat:

Ni som tycker ljud är viktigt, denna maskin har kasst ljud.
Låter som mono ljud och är inget vidare återgivning.. lite tråkigt.

Specifikationer och skillnader mellan modellerna (ej verifierade i dagsläget):
U46SV-WX011V (ännu okänt varför denna modell är dyrare)

• Ska enligt uppgift ha högblank skärm

• Hårddisk med 5400 RPM

• Intel® Core™ i5 2410M

U46SV-WX040V

• Har blank skärm, efter efterforskningar av pellan (tack!)

• Vikten med 8-cells batteri ligger enligt uppgift på c.a. 2.3kg (tack mippen)

• Hårddisk med 7200 RPM

• Intel® Core™ i5 2410M

• Min rapporterar att SATA stödjer 6Gb/s (SATA 3 med andra ord)

• Både WLAN och LAN rapporteras som Atheros.

Jag har en av typen WX040V och har ännu inte hunnit starta den, men jag har hunnit gå igenom kartongen lite snabbt, jämfört storleken med min äldre Asus UL 30VT, vilken var populär för ett par år sedan.

Notera att alla bilder nedan är på modellen U46SV-WX040V

http://www.raswill.se/annat/u46sv/1-kartong-sida.jpg
Specifikationerna för WX040V ser vi ovan, det största batteriet med 8 celler och 5900 mAh.
Huruvida det är en hybriddisk eller inte vet jag ej.

http://www.raswill.se/annat/u46sv/2-kartong-innehall.jpg
Det som ingår i kartongen förutom datorn, batteri och laddare är ett par manualer, en skiva och en kabelknytare...

http://www.raswill.se/annat/u46sv/3-tjocklek-ul30vt.png
En jämförelse i tjocklek gentemot min gamla UL30VT med den modellens största batteri. Bilden är något missvisande då jag inte hann sätta i batteriet till U46:an innan jag tog bilderna (trött och på väg till jobbet)

I övrigt så är sticker U46SV ut ca en centimeter mer på sidorna jämfört med UL30VT (har inga bra bilder på det nu, ska se om jag kan fixa det senare).

Generellt sett så tycker jag inte att den känns särskilt mycket tjockare. Locket (skärmen) ger ungefär samma kvalitetsintryck rent materialmässigt (dvs ett bra) medan den räfflade ytan på U46 är något som jag starkt gillar.

Men notera att jag klämde på datorn i ungefär 4 minuter innan jag fick packa ned den igen och åka iväg. Om ni har samma modell som mig, eller den andra så får ni väldigt gärna fylla på med mer info så vi kan reda ut vad specifikationerna egentligen är!

Ljudnivå
Just nu verkar det som att hårddisken är det som låter mest vid normalt användande. Tack återigen till pellan.

Övrigt tekniskt
U46SV ska tydligen vara enkel att uppgradera gällande RAM och HDD (tack mippen!)

Citat:

På U46S är det en barnlek att byta hdd'n.
Två skruv och ett lock så har man full tillgång till minnen och HDD.

http://yfrog.com/kkgrv0j

Förinstallerade program
Notebookreview-forumet har en bra lista på förinstallerade program, vad de gör och vilka som kan tas bort. Läs mer här: http://forum.notebookreview.com/asus/380681-asus-utility-bloa...

En varning dock för att ta bort Oberon/Game Park, verkar ta bort betydligt mer register än vad den bör. Läs mer här: http://forum.notebookreview.com/asus/380681-asus-utility-bloa...

Permalänk
Medlem

Jag har fått hem exakt samma modell som du. Köpte via dustin och den ska ha anti-glare skärm enligt spec. Mejlkontakt med dustin bekräftar matt skärm. Sitter med ett fönster bakom mig med min igång nu och bredvid mig har jag min Samsung N150 med matt skärm. Inga reflektioner i N150n men väldigt mycket reflektioner i U46an. Jag ska undersöka vidare idag om dustins spec är fel, om jag fått fel dator eller om min dator är kass.

En sak jag också reflekterat över är att den aldrig är helt tyst. Hela tiden ett lågt surrande ljud från vad jag antar är fläkten. Men det har väl ingen anledning att gå igång direkt vid uppstart eller vid så lätt arbete som en flik i Internet Explorer. Lill-datorn är bredvid kör ju inte igång fläkten förrän den börjar bli lite varm.

Någon annan som har input på ovanstående saker?

Permalänk
Medlem

Att jämföra med N150 är något orättvist då den har en Atom-processor. Men jag ska undersöka det du nämner med fläktljudet vid tillfälle. Blir den varm eller hur känns den vid användning? Helt otroligt irriterad att jag inte kan sitta hemma och pilla en dag som denna

Edit:
Noterade på Asus hemsida att de i dagsläget endast nämner "14,0" 16:9 HD (1366x768) Color-Shine (Blank)" som skärmtyp. Svårt att veta. Får försöka få någon klarhet i det hela.

Permalänk
Medlem
Skrivet av koSmiQ:

Att jämföra med N150 är något orättvist då den har en Atom-processor. Men jag ska undersöka det du nämner med fläktljudet vid tillfälle. Blir den varm eller hur känns den vid användning? Helt otroligt irriterad att jag inte kan sitta hemma och pilla en dag som denna

Edit:
Noterade på Asus hemsida att de i dagsläget endast nämner "14,0" 16:9 HD (1366x768) Color-Shine (Blank)" som skärmtyp. Svårt att veta. Får försöka få någon klarhet i det hela.

Jo jag vet att det är lite orättvis men det var den enda referens jag kunde hitta. Jag hade i våras en ASUS U41jf med matt panel (som med säkerhet var matt) och den som sitter i in U46a trodde jag skulle vara samma men det är det verkligen inte.
Jag ringde dustin som inte kunde säga något mer än att jag var den första som hörde av mig angående denna datorn. Jag ringde ASUS som sa att de inte hade några modeller med matt skärm men han jag pratade med kunde inte svara på några serienummer-specifika frågor utan tog mina kontaktuppgifter samt serienummer och skulle skicka dem högre upp i ledet tillsammans med min fråga om skärmen. Förhoppningsvis får jag svar idag eller på måndag.

Angående fläktljud så blir den inte varm eller slö utan ljudet går igång direkt när man startar den och ligger sedan som ett konstant susande, varken mer eller mindre. Stänger man locket tystnar den helt nästan direkt. Man kan ana ett svagt luftflöde från fläktutblåset, men det är verkligen minimalt.

Väldigt tacksam för återkoppling på mina problem.

Permalänk
Medlem

Undrar om det kan röra sig om typen i fet text nedan?

Citat:

The matte finish anti-glare computer screen also has a disadvantage: It scatters the light coming out of the display, resulting in a less-crisp image for the viewer. The matte finish mutes clarity, color and contrast. Compared to a smooth-surface screen, the image is slightly “blurred,” which is itself fatiguing to the eyes.

The other type of anti-glare computer screen uses a chemical coating over a smooth surface to cut down glare. All else being equal, this type of anti-glare computer screen delivers a crisper image with better colors and contrast than a matte finish. However, it can’t cut glare to the same degree the matte finish can.

Permalänk
Medlem
Skrivet av koSmiQ:

Undrar om det kan röra sig om typen i fet text nedan?

Jag läste det där igår och funderade på om det kunde vara så men nu när dustin och asus säger olika så blir jag förvirrad. Som det känns nu kan jag nog leva med glare men vill reda ut det även för andra och framtida köpares skull.

Angående det susande ljudet så tror jag att det kan vara hårddisken. Valde att den skulle stänga av sig efter 1 minuts inavtivitet i energialternativ och efter någon minut tystnade datorn helt. Öppnade jag sedan en mapp från hårddisken började susandet igen. Kan det vara så att den låter "mer" för att den är 7200 rpm? Trodde inte det var någon skillnad i dessa tider.

Vill bara tillägga att i övrigt är jag helt nerkärad i denna dator.

Permalänk
Medlem

Fick hem WX011V igår, den har högblank skärm, ingen hybrid på disken (märks vid uppstart, är dessutom 5400rpm). Än så länge väldigt nöjd, surfade runt lite igår kväll på battery-saving med 50% ljusstyrka, uppskattad batteritid var då 6,5h. När jag stängde av wifi och brände recoveryskivor låg den på 9h 27min med fulladdat (sitter ett 8-cell 88whr 5900mah i). Kommer sätta i en intel 320 160gb i eftermiddag också :). Kan passa på att skriva att hårddisken känns varm efter ett tag man suttit, men det kommer inte märkas av på ssd:n. tråkigt bara att Windows index betygsatt grafiken som 4,7 pga integrerade intel grafiken, annars ganska höga siffror på resten.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define Mini MB: Asus Maximus IV GENE-Z/GEN3 CPU: Intel Core i5 2500K @ 4,2GHz RAM: Corsair XMS3 HDD: 60gb OCZ Agility3 & 1TB Seagate Barracuda GPU: Sapphire Radeon HD7950 OC PSU: Corsair TX V2 650W Laptops: Asus U46SV-WX011V & Asus G53JW-SZ154V

Permalänk
Medlem

Har mejlat följande med dustin:

"Hej,
Jag undrar när ni beräknas få in ASUS U46SV-WX040V och om den verkligen har matt skärm?
Samma modellbeteckning på butiken Alina samt på prisjakt.nu har nämligen blank skärm enl spec.
Tack på förhand!"

"Hej,
Den finns i lager och den har matt skärm. Jag kan tyvärr inte kommentera det som står på prisjakt
Vänliga hälsningar
Jonas Falk
Dustin home
Sälj"

"Hej igen,
Den har verkligen INTE matt skärm då jag nyss hämtade ut min jag beställde från er härom kvällen.
Har nyligen haft en ASUS med matt panel och denna jag fick hem nu var ytterst blank måste jag säga.
Kanske vorde bra om ni kollade upp detta så ni kan ha rätt info på er hemsida."

"Hej,
Jag ber vår produktavdelning kontrollera detta och uppdatera informationen ifall något är fel,
om du vill returnera datorn kontaktar dukundservice@dustin.se
Vänliga hälsningar
Mats Arvidsson
Dustin home
Sälj"

Fick det senaste svaret 09:49.

Ser nu att dustin har ändrat specen på U46SV-WX040V till glare istället för anti-glare, http://www.dustinhome.se/asus-u46sv-ci5-23-4gb-500-gt540m-14-....

Edit: Det enda som skiljer modellerna åt nu verkar vara hastigheten på hårddisken. Vad motiverar att den långsammaren hårddisken kostar flera hundra kronor mer än den snabbare?

tillägg
Permalänk
Medlem

Trist med skärmen, men det finns ju film som löser det.

Jag undrar lite över ljudnivå och värmeutvecklingen, kan man ha den i knät utan att brinna upp?

Visa signatur

Signaturer är mesigt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av rawall:

Trist med skärmen, men det finns ju film som löser det.

Jag undrar lite över ljudnivå och värmeutvecklingen, kan man ha den i knät utan att brinna upp?

Sitter du och tex. surfar så känns den bekväm, blev faktiskt lite förvånad över att botten inte blev varm. Har inte hunnit prova några tyngre program än så där kan jag inte kommentera.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define Mini MB: Asus Maximus IV GENE-Z/GEN3 CPU: Intel Core i5 2500K @ 4,2GHz RAM: Corsair XMS3 HDD: 60gb OCZ Agility3 & 1TB Seagate Barracuda GPU: Sapphire Radeon HD7950 OC PSU: Corsair TX V2 650W Laptops: Asus U46SV-WX011V & Asus G53JW-SZ154V

Permalänk
Medlem
Skrivet av krikkaa:

Sitter du och tex. surfar så känns den bekväm, blev faktiskt lite förvånad över att botten inte blev varm. Har inte hunnit prova några tyngre program än så där kan jag inte kommentera.

Tack för snabbt svar!

Ljudnivån är nu det enda som håller mig från att ta denna över U36SD.. Objektivt javisst men vad är era tankar om fläkten?

Visa signatur

Signaturer är mesigt!

Permalänk
Medlem

Ni är då för underbara och forskar lite. Har uppdaterat första inlägget med den information som har kommit i tråden som kan vara av intresse för den intresserade.

Finns det någon möjlighet för er att köra HWInfo (http://www.hwinfo.com/) så vi kan se vad tusan som skiljer de två modellerna åt och vad som motiverar det högre priset för U46SV-WX011V?

Edit: Drog iväg en fråga till Asus Sverige på Facebook också och länkade till tråden för att se om de kan ge någon klarhet i det hela...

Edit2: kan någon se vilken typ av minnen som sitter i? SO-DIMM räknar jag med, DDR3 har jag luskat ut... Men antal pinnar? Någon som vet? Undrar även om alla modeller har Atheros-kort för WiFi, eller om det som med UL30VT finns varianter med Intel-kort?

Edit3: krikkaa som har WX011V, kan du se vilken processormodell du har i din? Enligt Asus hemsida ska det finnas modeller med

• Intel® Core™ i5 2520M Processor

• Intel® Core™ i5 2410M Processor (denna vet jag sitter i U46SV-WX040V)

• Intel® Core™ i3 2310M Processor

Permalänk
Medlem
Skrivet av rawall:

Tack för snabbt svar!

Ljudnivån är nu det enda som håller mig från att ta denna över U36SD.. Objektivt javisst men vad är era tankar om fläkten?

http://www.netbooklive.com/asus-u36sd-u36s-review-10068/

Citat:

Pros:

• solid body, high quality materials used for the casing and proper attention to details

• sleek looks, with a very thin body

• overall good keyboard an trackpad

• powerful hardware and proper performances

• good connectivity options, with USB 3.0 slot included

• good battery life for such a powerful notebook, especially with the 8 Cell battery

Cons:

• the screen and the bezel around it are glossy

• speakers won’t impress

• gets hot and noisy under stress (the review unit did at least) – not that much during light everyday use

Alltså skulle jag inte lägga så stor vikt att köpa U36SD om det vore för högtalarna. Tror att skillnaden mellan dessa är att U36SD har två kassa högtalare och U46SV har en kass högtalare (mono-ljud). U46SV är ju betydligt kraftigare i GPU:n men U36SD är halv-kilot lättare. Jag valde efter hårdvaran istället för produktens portabla egenskaper; dvs U46.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Headman:

http://www.netbooklive.com/asus-u36sd-u36s-review-10068/

Alltså skulle jag inte lägga så stor vikt att köpa U36SD om det vore för högtalarna. Tror att skillnaden mellan dessa är att U36SD har två kassa högtalare och U46SV har en kass högtalare (mono-ljud). U46SV är ju betydligt kraftigare i GPU:n men U36SD är halv-kilot lättare. Jag valde efter hårdvaran istället för produktens portabla egenskaper; dvs U46.

Tack. Men nu var det fläktarnas ljudnivå jag var ute efter då bärbara har kassa högtalare

Visa signatur

Signaturer är mesigt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av koSmiQ:

Ni är då för underbara och forskar lite. Har uppdaterat första inlägget med den information som har kommit i tråden som kan vara av intresse för den intresserade.

Finns det någon möjlighet för er att köra HWInfo (http://www.hwinfo.com/) så vi kan se vad tusan som skiljer de två modellerna åt och vad som motiverar det högre priset för U46SV-WX011V?

Edit: Drog iväg en fråga till Asus Sverige på Facebook också och länkade till tråden för att se om de kan ge någon klarhet i det hela...

Edit2: kan någon se vilken typ av minnen som sitter i? SO-DIMM räknar jag med, DDR3 har jag luskat ut... Men antal pinnar? Någon som vet? Undrar även om alla modeller har Atheros-kort för WiFi, eller om det som med UL30VT finns varianter med Intel-kort?

Edit3: krikkaa som har WX011V, kan du se vilken processormodell du har i din? Enligt Asus hemsida ska det finnas modeller med

• [/*]

• [/*]

• [/*]

Det är 2410:an i min

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av rawall:

Hehe ja självklart var det så. Dock så står det ju recensionen: "gets hot and noisy under stress (the review unit did at least) – not that much during light everyday use". Så fläkten är nog inte så ljudvänlig på U36SD. Men "noisy" är ju en väldigt subjektiv sak. Visa tkr xbox 360 är noisy andra inte t.ex.

Permalänk
Skrivet av koSmiQ:

Har kört HWinfo på min U46SV-WX011V.
Processor: i5 2410M
Minne: Kingston DDR3 SDRAM SO-DIMM, 4096 MB, 667,7 MHz (PC3-10600)
Wifi: Atheros AR9002WB-1NG Wireless Network Adapter #1

Visa signatur

The flower would also have been acceptable.

Permalänk
Medlem
Skrivet av void, the:

Minne: Kingston DDR3 SDRAM SO-DIMM, 4096 MB, 667,7 MHz (PC3-10600)

Borde inte minneshastigheten vara 1333 MHz? Asus specificerar minnena som "DDR3 1333 MHz SDRAM, 2 x SO-DIMM socket for expansion up to 8 G SDRAM". Kan väl tilläggas att PC3-10600 normalt sett specificeras som 1333 MHz.

Edit: Vidare stödjer processorerna (Intel® Core™ i5 2520M/2410M Processor, Intel® Core™ i3 2310M Processor) DDR3-1066/1333.

Permalänk
Skrivet av McFace:

Borde inte minneshastigheten vara 1333 MHz? Asus specificerar minnena som "DDR3 1333 MHz SDRAM, 2 x SO-DIMM socket for expansion up to 8 G SDRAM". Kan väl tilläggas att PC3-10600 normalt sett specificeras som 1333 MHz.

Är inte jättekunnig på sånt här... Under memory speed står det 666.7 MHz (PC3-10600) och under Module Part Number står det ASU1333S9-4G-ECEWG.

Är rädd för att det är något problem med grafikkortet också. I enhetshanteraren är det en varningstriangel på Nvidia-kortet och under enhetsstatus står det "Den här enheten har stoppats eftersom ett problem har rapporterats. (Kod 43)". Någon som känner till det här?

Visa signatur

The flower would also have been acceptable.

Permalänk
Medlem

Bra att det startades dedikerat U46SV tråd

Modell: U46SV-WX040V

Minne enligt HWInfo, Kington ASU1333S9-4G-ECEWG med 667 MHz
Hade varit skoj att veta varför den säger 667MHz

Har samma "oljud" som er andra. Är hårddisken som snurrar.
Är även hårddisken som är det som skapar lite värme..
En ssd hade varit fint för att få bort lite ljud.. blir nog att byta så småningom.
Hur varm blir en SSD?

Har inte hunnit köra in så mycket i programvaruväg ännu.
Det viktigaste, solid works, tuggar dock på bra tycker jag efter ett par små tester..

Tycker ibland att webbsidor inte vill laddas / fastnar i laddning.. någon som märkt liknande?
Har inte det problemet på andra maskiner / telefoner / surfplattor här hemma.

I stora drag nöjd med valet av U46SV framför 36:an.
Tillgång till DVD som jag faktiskt lite då och då använder,
Enkel tillgång till HDD byte då jag vill leva med denna maskinen i ett antal år framöver.

På att göra fronten:
Undersöka alternativ till att få ner blänket i skärmen
Troligen byte till SSD innan året är slut pga oljud samt få upp hastigheten på maskinen ytterligare.
Mer minne, mest för att det är billigt.

Permalänk

Hejsan allihopa, har följt trådar för U36 och U46 ett bra tag och slog till på en U46sv från Alina....
Första intrycket var mycket mycket positivt, snabb och smidigt dator med fantastisk batteritid, visst surrar datorn en aning men den är helt klart bland de tystasta datorerna jag arbetat med...

nu till problemen...värme!
I idle ("quiet office") ligger temperaturerna på 50-60 grader, dvs obehagligt att ha datorn i knät. Vid enkelt spelande (testat Portal 1) eller vid virusgenosökning går CPU/GPU upp till 70-80 grader efter några minuter (har inte vågat anstränga datorn längre än 10 minuter pga överhettning). Jag använder mig av Speedfan.

Trots bra grafikkort kan jag nu inte köra de avancerade program och spel som grafikkortet är lämpat för, även för mindre krävande processer ligger datorn betydligt högre än vad som kan anses OK. Vill ju varken skada datorns livslängd eller omgivningen! Kan jag ha fått en defekt produkt?

Vad har ni för temperaturer?

Tacksam för svar!

Permalänk
Inaktiv

jag har för mig jag läst att de är ok upp till 85-90 grader på grafikkortet vid tyngre spel...min g53 pendlar mellan 80-85 men har inte varit något problem och säkerhetsprogrammen har inte klagat.
men de verkar ju konstigt om de är så att bränns när du har den i knät.

Permalänk
Medlem

Hur fungerar det med grafikkorten? Kan man byta mellan GT 540M och Intel grafiken (för bättre batteritid) på något smart sätt, är man fast med GT 540M eller väljer dator åt en?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mippen:

Bra att det startades dedikerat U46SV tråd

Modell: U46SV-WX040V

Minne enligt HWInfo, Kington ASU1333S9-4G-ECEWG med 667 MHz
Hade varit skoj att veta varför den säger 667MHz

Har samma "oljud" som er andra. Är hårddisken som snurrar.
Är även hårddisken som är det som skapar lite värme..
En ssd hade varit fint för att få bort lite ljud.. blir nog att byta så småningom.
Hur varm blir en SSD?

Har inte hunnit köra in så mycket i programvaruväg ännu.
Det viktigaste, solid works, tuggar dock på bra tycker jag efter ett par små tester..

Tycker ibland att webbsidor inte vill laddas / fastnar i laddning.. någon som märkt liknande?
Har inte det problemet på andra maskiner / telefoner / surfplattor här hemma.

I stora drag nöjd med valet av U46SV framför 36:an.
Tillgång till DVD som jag faktiskt lite då och då använder,
Enkel tillgång till HDD byte då jag vill leva med denna maskinen i ett antal år framöver.

På att göra fronten:
Undersöka alternativ till att få ner blänket i skärmen
Troligen byte till SSD innan året är slut pga oljud samt få upp hastigheten på maskinen ytterligare.
Mer minne, mest för att det är billigt.

SSD diskar blir inte i närheten så varma som mekaniska (enl. mig iaf), när jag körde kloning av en hdd på en av mina andra laptops så kändes den näst intill oförändrad i värme (hade den liggandes på sidan om), men datorn tuggade på ganska tungt med data. Ska stoppa in den i min U46:a nu ikväll så kommer jag vara väldigt nöjd med det här köpet!

Visa signatur

Permalänk

Måste tacka TS för att skapat denna tråd, min hjärna bråkar om två olika datorer just nu, antingen Asus U46SV (http://www.dustin.se/asus-u46sv-ci5-23-4gb-500-gt540m-14-w7hp...) eller ASUS N53SV (http://www.netonnet.se/art/dator/laptop/laptop-15---16-tum/as... ) skulle glädja mig jätte mycket om någon som har en Asus U46SV skulle kunna sammanfatta allt lite (har dock läst allt i tråden so far) men att man liksom drar lite fördelar och nackdelar. Sorry om jag snor tråden lite.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tänkte fylla på tråden här i dag men så blev det inte. Packade upp datorn för andra gången i dag och slog igång den. En stor spricka mitt över skärmen, vänstra övre hörnet detsamma. Otroligt jobbigt. Ville verkligen komma igång och fylla på med info här..

Vad gäller rapporterad minneshastighet i HWInfo så vill jag minnas att HWInfo (och även CPU-Z) rapporterar den "riktiga" hastigheten på minnet, vilken dubblas eftersom det rör sig om DDR (Double Data Rate). Så den "effektiva" hastigheten är 667x2, dvs 1334 (1333).

Trots min olycka med en trasig skärm on-delivery så är jag tokigt pepp på datorn ändå och längtar till i morgon då jag kan vandra till Alina och byta ut den...

@PhenPhantom jag kollade på N53SV och den är ju billigare, men har å andra sidan "bara" en i3 och inte en i5. I övrigt verkar det vara ganska liknande specifikationer, med undantag för högtalarna kanske? Men jag kan inte riktigt uttala mig än Om du prioriterar batteritid så är nog U46:an ett solklart val.

Skrivet av McFace:

Hur fungerar det med grafikkorten? Kan man byta mellan GT 540M och Intel grafiken (för bättre batteritid) på något smart sätt, är man fast med GT 540M eller väljer dator åt en?

Vad jag vet så fungerar Optimus så att det väljer åt dig vilket grafikkort som skall användas beroende på typ av applikation. Dvs i Windows utan något större än surfande så bör det vara Intel-kortet, drar du igång ett spel eller annat så borde nVidia-kortet hoppa in.

Permalänk
Skrivet av koSmiQ:

@PhenPhantom jag kollade på N53SV och den är ju billigare, men har å andra sidan "bara" en i3 och inte en i5. I övrigt verkar det vara ganska liknande specifikationer, med undantag för högtalarna kanske? Men jag kan inte riktigt uttala mig än Om du prioriterar batteritid så är nog U46:an ett solklart val.

Såg först nu att jag länkade fel, menade http://www.netonnet.se/art/dator/laptop/laptop-15---16-tum/as...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ser ut att vara en minst lika bra maskin till lite billigare peng.
Det man gör avkall på är bärbarheten.
I mitt fall så är 14" på gränsen... men har du inte ett behov utav en liten och lätt maskin så finns det riktigt många maskiner i 15" klassen.

Eventuellt får du lite sämre batteritid pga större skärmen.
Skulle rekomendera att du åker förbi en datorbutik där det finns både 13" 14" och 15" maskiner.
Prata med en säljare så du får känna på vikt mm (dom brukar sitta fastlåsta)

När man sedan vet vilken storlek på maskin man kan tänka sig så är det bara att gå vidare

Permalänk
Skrivet av Asus.David:

jag har för mig jag läst att de är ok upp till 85-90 grader på grafikkortet vid tyngre spel...min g53 pendlar mellan 80-85 men har inte varit något problem och säkerhetsprogrammen har inte klagat.
men de verkar ju konstigt om de är så att bränns när du har den i knät.

Tack för svar Asus david. Förstår att datorn ska bli varm vid tyngre spelande eller om det är dålig ventilation, detta är dock inte fallet för min del.

Ursäkta om jag är tjatig, men vad har några fler problem med värmen?

Vid enkelt surfande ligger mina temperaturer runt 55-60, när mer händer: film, virussökning eller spelande går temperaturerna upp till 70-80 och i värsta fall 90 (bara efter 15 min spelande). Övre vänstra hörnet bränner man sig på, samt om man har datorn i knät när det är som varmast.

Övrigt: grymt stabil, slimmad och tyst dator (kan inte klaga på HDDn). Däremot är ljudet värdelöst, men kopplar man in högtalare så blir det super.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PhenPhantom:

Datorn ser trevlig ut. Och billigare.

Det du kommer att tappa i jämförelse med U46SV är:
Inget USB3.0
Geforce 520M i stället för 540M (vet inte hur de skiljer sig i prestanda)
Långsammare hårddisk (5400RPM i stället för 7200)
Mindre batteri (6 celler i stället för 8)
Storleken

I övrigt fick jag hämta en ny med hel skärm idag så nu håller jag på att installera, avinstallera och konfigurera.