MSI GE620DX-291NE någon som har testat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Big_R:

Ok, Jag lade dom i galleriet så man kan se dom på fliken bilder på prisjakt. MSI GE620DX-293NE

Riktigt trevligt! Företagsbilderna är ju alltid så tillfixade så de går ju inte att lita på.

Skulle du kunna ta några bilder som visar på hur bra/dåliga betrakningsvinklarna är? Typ en färgglad bild som du fotar ur en massa vinklar eller något i den stilen.

Visa signatur

Mjo

Permalänk
Medlem

Kan du prova ett nyare spel om du har och se hur den klarar sig (flyter spelet bra, blir den varm, låter det mycket från fläktarna, etc)?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R4 | Moderkort: Asus Z97-A | Processor: Intel i7 4790k @ 4.0GHz | RAM: Crucial Ballistix Sport 2x4GB DDR3 1600mhz | Grafikkort: MSI GTX 970 Gaming 4GB | SSD: Crucial MX100 256GB | Nätagg: EVGA SuperNOVA 750 G2 | Kylning: CoolerMaster Hyper 212 Evo

Permalänk
Medlem

och en sak till... Är den jättetung eller är den portabel? hehe. har muspekaren på köpknappen...

Visa signatur

hej hej

Permalänk
Medlem
Skrivet av Janne1:

och en sak till... Är den jättetung eller är den portabel? hehe. har muspekaren på köpknappen...

vilken hemsida ?;)

2.5 kg är väl ingen släpbar iaf.. storleken är ju inte så vidrigt stor heller vad jag förstår

Visa signatur

"är ett ord.. ett ord?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av zwich:

vilken hemsida ?;)

2.5 kg är väl ingen släpbar iaf.. storleken är ju inte så vidrigt stor heller vad jag förstår

Jag e på inet... i7an e inte så intressant för mig så jag "nöjjer" mig med i5an

Visa signatur

hej hej

Permalänk
Medlem
Visa signatur

"är ett ord.. ett ord?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av illusi0n:

Riktigt trevligt! Företagsbilderna är ju alltid så tillfixade så de går ju inte att lita på.

Skulle du kunna ta några bilder som visar på hur bra/dåliga betrakningsvinklarna är? Typ en färgglad bild som du fotar ur en massa vinklar eller något i den stilen.

Nej, jag tänker inte ge mig på att fotografera högglansskärmen för att fånga betraktningsvinkeln. Det blir ändå bara subjektivt. Jag har ingen modern skärm att jämföra med, så bäst att jag inte uttalar mig om bildkvaliteten.

Skrivet av Gamer5:

Kan du prova ett nyare spel om du har och se hur den klarar sig (flyter spelet bra, blir den varm, låter det mycket från fläktarna, etc)?

2930p i Winrar 3.61 benchmark Om man belastar hårt hörs fläkten tydligt. Mycket? Jag vet inte, har för mig att min Inspiron 9300 lät värre.

Skrivet av Janne1:

Jag vet inte hur tillverkarna väger sina datorer, men som vanligt är det fel. Verkar som att 2,4kg är utan batteri. Jag får min till 2.650 gram på hushållsvågen med batteri.

Visa signatur

"bästa sättet att spara tid är att använda den"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Big_R:

Nej, jag tänker inte ge mig på att fotografera högglansskärmen för att fånga betraktningsvinkeln. Det blir ändå bara subjektivt. Jag har ingen modern skärm att jämföra med, så bäst att jag inte uttalar mig om bildkvaliteten.

Alright, men det skulle vara väldigt uppskattat om du iaf kunde uttala dig om din subjektiva åsikt ,t.ex. förändras (kontrast, färger) bilden lite/mycket när man vrider skärmen till vänster, höger, upp och ner jämfört med när du tittar rakt på den?

Ursäkta om jag verkar tjatig, men jag är så sjukt nyfiken!

Visa signatur

Mjo

Permalänk
Medlem
Skrivet av illusi0n:

Alright, men det skulle vara väldigt uppskattat om du iaf kunde uttala dig om din subjektiva åsikt ,t.ex. förändras (kontrast, färger) bilden lite/mycket när man vrider skärmen till vänster, höger, upp och ner jämfört med när du tittar rakt på den?

Ursäkta om jag verkar tjatig, men jag är så sjukt nyfiken!

Ingen fara. Den är mindre känslig för sidobetraktelse. Grått/vitt inverteras ganska snabbt när man vinklar den på gångjärnet. Upplever skärmen annars som bra. Stor skillnad på alla sätt från min WUXGA laptop från 2006. Hade det varit en TV hade jag inte godkänt den, då hade jag dessutom velat ha fylligare/naturligare färg.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Beställde min från Webbhallen som ännu inte har den på lager. Därför lite störigt att inet nu har den men jag antar att Webbhallen borde få in den inom de närmaste dagarna. Pallar inte att avbeställa men har dem inte skickat dem på fredag så gör jag nog det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Big_R:

Ingen fara. Den är mindre känslig för sidobetraktelse. Grått/vitt inverteras ganska snabbt när man vinklar den på gångjärnet. Upplever skärmen annars som bra. Stor skillnad på alla sätt från min WUXGA laptop från 2006. Hade det varit en TV hade jag inte godkänt den, då hade jag dessutom velat ha fylligare/naturligare färg.

Är du nöjd med datorn i helhet än så länge?
Är det något du stör dig på?
Är skärmen så bra att man slipper koppla in extern skärm till film och spel eller att man drar sig för det?
Har 555M 128bitars buss (A eller b)?

Permalänk
Medlem

hur funkar touchpaden?

Visa signatur

hej hej

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Är du nöjd med datorn i helhet än så länge?
Är det något du stör dig på?
Är skärmen så bra att man slipper koppla in extern skärm till film och spel eller att man drar sig för det?
Har 555M 128bitars buss (A eller b)?

Ja, jag är nöjd. Inget jag stör mig på ännu, men har inte sett film eller spelat heller. Lite videoredigering har jag hunnit med och det går kvickt och ser bra ut. Jag är nöjd med skärmen, kör ännu skärminställningarna på de olika presets som följer med i den bloatware som MSI har skickat med.

Angående grafikkortet:

Skrivet av Janne1:

hur funkar touchpaden?

Den fungerar bra. Men jag använder oftast mus till datorn.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tack för infon. Intressant att GPUn är den svagare versionen fast den har ju högre klockfrekvenser från fabrik jämfört med den enda andra 128-bitars DDR3 555m jag sett. 2gb minne var också lite oväntat. Stod väl 1gb på webhallen.

Permalänk

Här har ni ännu en som är mycket intresserad av dessa modeller. Jag är i akut behov av en ny laptop, och dessa ser ut som riktigt bra alternativ för pengarna.

Känner i ryggmärgen att i7-modellen är intressantast, men frågan är ju (som för många, gissar jag) om man verkligen vill lägga 2000 kr extra för quad core, dubbelt så mycket RAM och 50% större hårddisk. Hur ofta kommer man multitaska så intensivt och tungt att två extra kärnor och 4 GB extra RAM faktiskt märks? Någon gamingvärsting får man ju inte i vilket fall, med tanke på det lagom imponerande grafikkortet.

Hoppas att det kommer lite fler intryck från folk! Är sugen på att slå till på någon av dessa väldigt snart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grantopp:

Tack för infon. Intressant att GPUn är den svagare versionen fast den har ju högre klockfrekvenser från fabrik jämfört med den enda andra 128-bitars DDR3 555m jag sett. 2gb minne var också lite oväntat. Stod väl 1gb på webhallen.

Dom har verkligen lyckats röra till det med GT 555m Det finns väl minst tre olika konfigurationer? Nåja, jag spelar inte så det är inte så viktigt. Men det skulle vara kul att se en riktig sammanställning. Anandtech beskrev inte hela bilden.

Skrivet av RoadHazard:

Här har ni ännu en som är mycket intresserad av dessa modeller. Jag är i akut behov av en ny laptop, och dessa ser ut som riktigt bra alternativ för pengarna.

Känner i ryggmärgen att i7-modellen är intressantast, men frågan är ju (som för många, gissar jag) om man verkligen vill lägga 2000 kr extra för quad core, dubbelt så mycket RAM och 50% större hårddisk. Hur ofta kommer man multitaska så intensivt och tungt att två extra kärnor och 4 GB extra RAM faktiskt märks? Någon gamingvärsting får man ju inte i vilket fall, med tanke på det lagom imponerande grafikkortet.

Hoppas att det kommer lite fler intryck från folk! Är sugen på att slå till på någon av dessa väldigt snart.

Själv var jag intresserad av en Quad Core CPU ordentligt med RAM och en rejäl hårddisk, så jag tycker att det var ett billigt prestandakliv.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag är sugen på i5 varianten främst pga 1080p skärmen. Verkar mycket prisvärt.

Är det någon som fått hem i5 varianten ännu? Det är olika uppgifter kring hur mycket minne grafikkortet har, några leverantörer specar 1 Gb, medans andra 2 Gb. Det är samma sak med i7:an, men där vet vi nu att det är 2 Gb. Det skulle i så fall rent prestandamässigt kunna vara den mest relevanta skillnaden mellan de två modellerna, eller?

Permalänk
Medlem

Jag har en i5:a men är omöjligt att säga något vettigt om den då jag har lite problem med min. Förutom att jag tycker att den är estetiskt korrekt.

Undrar därför om någon har samma problem, har skrivit om det i tråden: http://www.sweclockers.com/forum/67-barbara-datorer-support-o...

Permalänk
Medlem

Tråkigt! Har du testat att plocka ur batteriet och sedan sätta tillbaka det igen och starta med laddaren i. Hade en sån konstig grej på min laptop (av annan typ) nyligen.

Kan du titta vad det står på etiketten på datorns undersida, 1 eller 2 Gb? Det vore bussigt.

Permalänk
Medlem

Har precis samma GPU-specs på min i5a. 2gb o samma frekvenser.

I praktiken är förstås 2gb fullkomligt onödigt och kommer aldrig att användas, men det är så mycket iaf.

Touchpaden är riktigt usel. Dels hög friktion på plattan och dels svårt att trycka ner den, samt att scrollhjulet är jobbigt pga det förstnämnda.

Tangentbordet är bra och jag tycker att det låter rätt bra och ger bra respons och så. Tycker även byggkvaliten är helt OK, men jag förväntar mig inte att den ska kännas lika robust som någon dyr vaio eller företagsdator. Lite väl mjuk kring skärmen men inga konstiga ljud eller liknande.

Skärmen har bättre betrakningsvinkel än min förra. Färgerna är lite tråkiga och den är ganska blå för tillfället. Jag är dock van vid att använda högkvaltetsskärmar.

Lite första intryck bara jag har precis fått den.

Permalänk
Medlem

Hur lång batteritid har den? Vid surf / film / spelande?

Permalänk
Medlem

Skärmen blev mycket bättre när jag höjde ljusstyrkan. Var typ på mitten trots att strömsladden var inkopplad.

Permalänk
Medlem

Jag funderar på att köpa i5:an från Inet. Skulle varit mycket tacksam om någon med den datorn kunde kolla upp minneshastigheten (1066MHz eller 1333MHz?) samt minnesupplägget (2x2GB eller 1x4GB?).

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Nån som spelat på den? Vad klarar den av?

Visa signatur

hej hej

Permalänk
Medlem
Skrivet av Big_R:

Tack!

Låter ju helt okej ändå, kör på en lappie nu med sjukt urvattnade färger, vilket man iofs inte tänker på normalt sett men det blir väldigt tydligt när man jämför med vad som helst.

Visa signatur

Mjo

Permalänk
Medlem

Assassins Creed 2 Flyter på fint på högsta
Dragon Age Flyter på fint på högsta

Dem spel jag har testat

Permalänk

Kollade nyss på produktbilderna som finns på Prisjakt och där är Bluray-loggan med på den optiska enheten, men dessa har väl inte blurayläsare? Måste väl vara någon annan modell eller tillval som syns där?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datorapparaten:

Kollade nyss på produktbilderna som finns på Prisjakt och där är Bluray-loggan med på den optiska enheten, men dessa har väl inte blurayläsare? Måste väl vara någon annan modell eller tillval som syns där?

Nej, den har bara DVD-brännare.

Jag fick min MSI GE620DX-291NE levererad igår och returnerade den faktiskt redan idag. Egentligen enbart av en anledning. Touchpaden är av Sentelic fabrikat. Touchpad-knapparna är väldigt tröga vilket gör att man hela tiden tycker sig ha tryckt men det händer ingenting. Scrolllningen är också speciell på Sentelic touchpads där man scrollar upp och ner med en förutbestämd hastighet genom att hålla fingret i övre eller nedre högra hörnet. Man kan inte få till kontinuerlig scrollning genom att glida fingrarna upp och ner i högerkanten med någon känsla som på Synaptics touchpader. Inställningarna för touchpaden är också väldigt begränsade även om man installerar Sentelics drivrutin som heller inte finns installerad på datorn från början.

Eftersom vi i huvudsak kommer att använda datorn utan mus var detta en viktig egenskap för oss. Kan man klara sig med den bristfälliga touchpaden är det en utmärkt dator i övrigt med bra skärm, bra tangentbord, helt ok kvalitétskänsla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Limito:

Nej, den har bara DVD-brännare.

Jag fick min MSI GE620DX-291NE levererad igår och returnerade den faktiskt redan idag. Egentligen enbart av en anledning. Touchpaden är av Sentelic fabrikat. Touchpad-knapparna är väldigt tröga vilket gör att man hela tiden tycker sig ha tryckt men det händer ingenting. Scrolllningen är också speciell på Sentelic touchpads där man scrollar upp och ner med en förutbestämd hastighet genom att hålla fingret i övre eller nedre högra hörnet. Man kan inte få till kontinuerlig scrollning genom att glida fingrarna upp och ner i högerkanten med någon känsla som på Synaptics touchpader. Inställningarna för touchpaden är också väldigt begränsade även om man installerar Sentelics drivrutin som heller inte finns installerad på datorn från början.

Eftersom vi i huvudsak kommer att använda datorn utan mus var detta en viktig egenskap för oss. Kan man klara sig med den bristfälliga touchpaden är det en utmärkt dator i övrigt med bra skärm, bra tangentbord, helt ok kvalitétskänsla.

Oj det där låter mindre bra! Då var man tillbaks på ruta ett i och bestämma sig för vilken dator som ska ersätta min UL30VT

Visa signatur

hej hej

Permalänk
Medlem

Jag som nästan också bestämt mig :-(...Visserligen för i7 varianten : MSI GE620DX-293NE. Men det är väl antagligen samma touchpad på den.

Någon som vet om det är samma touchpad på dom större modellerna?