Vill ha ett grafik-monster, hjälp sökes!

Permalänk
Medlem

Du får ingen mega grafik med ett gtx 570 kan jag säga iaf. Om du vill ha riktigt bra grafik så får du sikta in dig på en gtx 590 eller 6690. GTX 570 är väldigt mediokert grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aikfaans:

GTX 570 är väldigt mediokert grafikkort.

Det där vill jag nästan rama in. Skulle få mig att le, skratta och bli på gott humör varje dag!

På vilket sätt är ett Grafikkort för 3000kr som är Nvidias näst bästa singel GPU kort för spel "väldigt mediokert"?

Edit: Såg att det var i SLI i kundvagnen, go away troll!

Permalänk
Medlem

ska ge länk på en riktigt fin kundvagn. http://www.inet.se/kundvagn/visa/725797/mega

Kan redan nu säga att du tyvärr inte kan hitta en bättre kundvagn. byte dock inte cpu då du ville köra på en i5a.

Permalänk
Medlem

[QUOTE="Ixos;11254202"]Det där vill jag nästan rama in. Skulle få mig att le, skratta och bli på gott humör varje dag!

På vilket sätt är ett Grafikkort för 3000kr som är Nvidias näst bästa singel GPU kort för spel "väldigt mediokert"?

Han ska ha ett gtx 570 i en speldator för 30k? han ville ha MONSTER-GRAFIK inte fan får han det med ett gtx 570 i en speldator för så mycket. Antigen köper man iaf ett GTX 580 nu och ett senare.

Permalänk
Skrivet av Aikfaans:

Han ska ha ett gtx 570 i en speldator för 30k? han ville ha MONSTER-GRAFIK inte fan får han det med ett gtx 570 i en speldator för så mycket. Antigen köper man iaf ett GTX 580 nu och ett senare.

Mja... Jag skall ha TVÅ GTX 570 SLI. Det blir enligt Sweclockers test rätt mycket snabbare än ett singel värstingkort. 3.87 mot 2.58 (GTX580) eller 3.87 mot 3.75 (GTX590), läs här:
http://www.sweclockers.com/recension/13087-nvidia-geforce-gtx...

Permalänk

Ett 590 är 600:- dyrare än två 570, så man kan förstås köpa ett 590 nu och komplettera med ett senare, om man vill. Men, jag tror ändå på bättre prestanda per krona med mina två 570-kort.

Permalänk
Skrivet av lorgix:

...

Många skivor i en 3TB-disk förmodar jag. Var och en bidrar med en liten risk att hela disken havererar, om jag inte missförstått. Personligen föredrar jag WD Black - prestanda & 5års garanti. Du kanske åtminstone vill ha en lite snabbare mekanisk disk att köra tillsammans med SSDn i SRT. Lär vara en relativt liten skillnad, men tänkvärt.

Sen kommer jag inte på ngt mer att ha en åsikt om... Jag är inte heller överförtjust i HAF-designen...

Maffig maskin. Lycka till!

Det är ju en mindre disk med samma rotationshastighet. Om jag minns min gamla hårddisk-matematik rätt, så kan den omöjligt vara snabbare än Hitachin, eftersom kapaciteten avgörs av packningstätheten? Nåja, jag vill hellre ha färre stora diskar än många små, så jag går nog med Hitachin. Hade det funnits en WD Black 3Tb så hade den varit given.

HAF-designen... Jag är också lite tveksam. Kanske blir det en FD Arc i stället? Jag är lite orolig för värmen bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cornflower:

Ett 590 är 600:- dyrare än två 570, så man kan förstås köpa ett 590 nu och komplettera med ett senare, om man vill. Men, jag tror ändå på bättre prestanda per krona med mina två 570-kort.

Jag ställer mig samma fråga varjedag innan jag gör ett köp på min burk.

Blir lite kluven nämligen då man funderar på att köra SLI för första gången (EVGA 560 TI OC), men frågan är om de räcker med ett tex ett 580 kort?

Förövrigt kommer jag köra på FD Arcen tackvare deras lösningar och sweclockers test.

Permalänk
Medlem

Varför två nätverksdiskar ? och ytterligare två 3TB interna diskar ?

Behöver du lagringsutrymme så bygg/köp en NAS , den kan du placera vart som helt bara det finns ström och nätverk att tillgå , får du bort lite diskar ur lådan så minskar även dina värmeproblem. Jag har själv en från Synology , väldigt enkel att administrera , jag köpte budgetvarianten då jag inte har behov av prestanda bara lagringsutrymme men det finns bättre.

Beräffande lådan , Lian Li har en kvalitet som få andra uppnår men som sagt verkar utrymmet vara ett problem , vad sägs om den här då ? oavsett vilken låda du väljer kolla först att dina grafikkort får plats på längden.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cornflower:

SLI-brygga kommer med graffekorten

Visa signatur

ASRock P67 Extreme 4 REV B3 | Corsair 8GB (2x4096MB) 1600MHz| Intel Core i5 2500K , 4.3GHz | Gigabyte GeForce GTX 660 TI | Corsair TX 550W 80+ | Fractal Design Define R3

Samsung Galaxy S III

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cornflower:

Det är ju en mindre disk med samma rotationshastighet. Om jag minns min gamla hårddisk-matematik rätt, så kan den omöjligt vara snabbare än Hitachin, eftersom kapaciteten avgörs av packningstätheten? Nåja, jag vill hellre ha färre stora diskar än många små, så jag går nog med Hitachin. Hade det funnits en WD Black 3Tb så hade den varit given.

HAF-designen... Jag är också lite tveksam. Kanske blir det en FD Arc i stället? Jag är lite orolig för värmen bara.

Jag är inte säker på att jag förstår dig riktigt. Diskar med samma kapacitet och antal skivor kan vara olika snabba.

Men ja, utrymme är förstås en faktor. Dom största WD Black diskarna är på 2TB, precis.

Permalänk
Medlem

Om jag skulle köpa ny dator med den budgeten idag skulle jag definitivt övervägt http://www.webhallen.com/hardvara/137841-2x_radeon_hd_5970_2g...
Presterar som GTX580 SLI

Nackdelen är att det är OEM-box, dvs ingen fin låda/tillbehör som SLI-brygga ETC utan bara lite bubbelplast. Lite oklart vilken tillverkare det är, men det spelar mindre roll då det ändå är referensdesign.

Sen kan man ju undra vad oem-tillverkare ska med 5970's till (kanske därför de säljer dom så billigt på webhallen? )

Visa signatur

"Att installera AMD-drivrutiner är lite som en Svensson-variant av rysk roulette.." //Kazuo

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

Varför två nätverksdiskar ? och ytterligare två 3TB interna diskar ?

Behöver du lagringsutrymme så bygg/köp en NAS , den kan du placera vart som helt bara det finns ström och nätverk att tillgå , får du bort lite diskar ur lådan så minskar även dina värmeproblem. Jag har själv en från Synology , väldigt enkel att administrera , jag köpte budgetvarianten då jag inte har behov av prestanda bara lagringsutrymme men det finns bättre.

Beräffande lådan , Lian Li har en kvalitet som få andra uppnår men som sagt verkar utrymmet vara ett problem , vad sägs om den här då ? oavsett vilken låda du väljer kolla först att dina grafikkort får plats på längden.

se

Skrivet av Cornflower:

...

Aktuell kundvagn:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/723173/2011-08-10-version-2
(LaCie-grunkan är en nätverksdisk till döttrarna, så ignorera den)

(Vad jag kan se på inet så bör korten få plats i HAF, ty 280<342)

Permalänk
Skrivet av mr_sQuinty:

Varför två nätverksdiskar ? och ytterligare två 3TB interna diskar ?

Behöver du lagringsutrymme så bygg/köp en NAS , den kan du placera vart som helt bara det finns ström och nätverk att tillgå , får du bort lite diskar ur lådan så minskar även dina värmeproblem. Jag har själv en från Synology , väldigt enkel att administrera , jag köpte budgetvarianten då jag inte har behov av prestanda bara lagringsutrymme men det finns bättre.

Beräffande lådan , Lian Li har en kvalitet som få andra uppnår men som sagt verkar utrymmet vara ett problem , vad sägs om den här då ? oavsett vilken låda du väljer kolla först att dina grafikkort får plats på längden.

Mja... Jag vill inte ha en NAS egentligen. Jag vill ha mina data tillgängliga utan att lasta nätet, eftersom jag kör WiFi överallt och jag har andra saker som behöver bandbredden (2 döttrar, en PS/3, mm). Dessutom tillkommer sådant som torrents, lagring och konvertering av mkv-filmer, etc, etc, så jag vill ha mina data nära.

Lian Li-lådan är ett alternativ, men jag vill helst ha sidofläkt så jag kan vända fläkten utåt och evakuera värmen från grafikkorten.

Permalänk
Skrivet av Encho5:

SLI-brygga kommer med graffekorten

Erm. Nej? Inte enligt Inet. Låg i alla fall inte i den förpackningen som jag öppnade och tittade i.

Permalänk
Skrivet av Cornflower:

Behöver du verkligen det där ljudkortet?! Ett valfritt Xonar från Asus ger bättre ljudkvalité samt lägre kostnad. EAX används knappast idag?

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Skrivet av lorgix:

Jag är inte säker på att jag förstår dig riktigt. Diskar med samma kapacitet och antal skivor kan vara olika snabba.

Men ja, utrymme är förstås en faktor. Dom största WD Black diskarna är på 2TB, precis.

Nu blir det lite tekniskt, men i vanliga fall så konstruerar man hårddiskar med olika kapacitet och samma rotationshastighet genom att variera packingstätheten. Därav följer att en disk med större kapacitet har högre läshastighet eftersom den snurrar förbi läshuvudet med samma hastighet.

Om man däremot väljer att nå den högre kapaciteten genom att stoppa i en fysisk skiva till, i samma kabinett, då blir det ingen skillnad, förutom att man som du så riktigt påpekar får större felkällor med fler fysiska skivor och fler läshuvuden på mindre volym.

Möjligen är denna kunskap helt urmodig. Bara för att ge ytterligare ett exempel på hur himla gammal jag är... När jag var på studiebesök på Ericsson 1986, hade de en hårddisk (fysiska skivan alltså) som var något större än en LP-skiva (föregångare till CD-skivor...) som satt fast en decimeter in i en tegelvägg. Tydligen hade någon försökt lyfta ur en diskpacke ur en winchester-drive (googla...) innan skivorna slutat snurra. Skivan hade hakat i läsarmen, flugit iväg och svarvat sig in en bit i tegelväggen! Detta var på den tiden när driftavdelningarna bemannades (sic!) av riktiga karlar!

Permalänk
Skrivet av blomqvist:

Behöver du verkligen det där ljudkortet?! Ett valfritt Xonar från Asus ger bättre ljudkvalité samt lägre kostnad. EAX används knappast idag?

Bra fråga, vet ej... Skall kolla på Xonar-kortet. Jag tog Creative av gammal vana. Har haft det i de senaste fem datorerna...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cornflower:

Nu blir det lite tekniskt, men i vanliga fall så konstruerar man hårddiskar med olika kapacitet och samma rotationshastighet genom att variera packingstätheten. Därav följer att en disk med större kapacitet har högre läshastighet eftersom den snurrar förbi läshuvudet med samma hastighet.

Om man däremot väljer att nå den högre kapaciteten genom att stoppa i en fysisk skiva till, i samma kabinett, då blir det ingen skillnad, förutom att man som du så riktigt påpekar får större felkällor med fler fysiska skivor och fler läshuvuden på mindre volym.

Möjligen är denna kunskap helt urmodig. Bara för att ge ytterligare ett exempel på hur himla gammal jag är... När jag var på studiebesök på Ericsson 1986, hade de en hårddisk (fysiska skivan alltså) som var något större än en LP-skiva (föregångare till CD-skivor...) som satt fast en decimeter in i en tegelvägg. Tydligen hade någon försökt lyfta ur en diskpacke ur en winchester-drive (googla...) innan skivorna slutat snurra. Skivan hade hakat i läsarmen, flugit iväg och svarvat sig in en bit i tegelväggen! Detta var på den tiden när driftavdelningarna bemannades (sic!) av riktiga karlar!

Wow... Undrar hur många människor som omkommit i hårddiskolyckor...

Kan vara att man fortfarande varierar tätheten på det viset.

Men skillnad i prestanda blir det ju utan tvekan, av en rad anledningar.

Permalänk
Medlem

Det här verkar vara ett paket värdigt dig. http://www.inet.se/kundvagn/visa/727098/-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cornflower:

Mja... Jag vill inte ha en NAS egentligen. Jag vill ha mina data tillgängliga utan att lasta nätet, eftersom jag kör WiFi överallt och jag har andra saker som behöver bandbredden (2 döttrar, en PS/3, mm). Dessutom tillkommer sådant som torrents, lagring och konvertering av mkv-filmer, etc, etc, så jag vill ha mina data nära.

Lian Li-lådan är ett alternativ, men jag vill helst ha sidofläkt så jag kan vända fläkten utåt och evakuera värmen från grafikkorten.

När man kör med flera kort så kan det vara ett alternativ att köra med referensdesign , kort som skickar luften ut ur lådan på baksidan , och iinte kort som värmer upp varandra. Tänkt också på hur luftflödet blir i lådan , själv är jag en vän av övertryck så att man slipper damm i lådan(filter på luftintagen).

Kör man bara trådlöst så är det ett sämre alternativ att lagra saker på nätverket det håller jag med om , själv har jag gjort mej besväret och dragit lite kabel åt min stationära borrande i väggar m.m. *SUCK* men det var värt det. En NAS har dock sina fördelar då man kan köra saker på den utan att nån dator är i gång , rättighetsstyrda shares , streama film och musik , torrentklient , ftp plus en massa annat , tar inte mycket större yta än några hårddiskar travade på varandra , drar lite ström , enda gången den hörs är när diskarna varvar upp från viloläge.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Skrivet av mr_sQuinty:

När man kör med flera kort så kan det vara ett alternativ att köra med referensdesign , kort som skickar luften ut ur lådan på baksidan , och iinte kort som värmer upp varandra. Tänkt också på hur luftflödet blir i lådan , själv är jag en vän av övertryck så att man slipper damm i lådan(filter på luftintagen).
...

Mja... Jag vill ha ett kort med öppen design enligt principen att det är lättare att dammsuga ur datorn varannan vecka än att försöka få bort det damm som packats ihop inne i ett ref-kort under längre tid. (Jag har fyra hundar också...) Man får bara se till att jorda sig (sätta foten på elementet...) innan man dammsuger inne i datorn. Jag gillar skarpt windforce-designen på 570-kortet, därför valde jag det.

Övertryck och dammfilter, håller med om att det är bäst!

Skrivet av mr_sQuinty:

....
Kör man bara trådlöst så är det ett sämre alternativ att lagra saker på nätverket det håller jag med om , själv har jag gjort mej besväret och dragit lite kabel åt min stationära borrande i väggar m.m. *SUCK* men det var värt det. En NAS har dock sina fördelar då man kan köra saker på den utan att nån dator är i gång , rättighetsstyrda shares , streama film och musik , torrentklient , ftp plus en massa annat , tar inte mycket större yta än några hårddiskar travade på varandra , drar lite ström , enda gången den hörs är när diskarna varvar upp från viloläge.

Håller med om allt. Jag är för lat för att borra i väggarna, därför gör jag en "fattigmans-NAS" genom att koppla LaCie-grunkan (snyggare än alla NAS) till min Netgear extender (kan funka som brygga också, med fyra ethernet-uttag) som ändå alltid är på. Då får jag i princip en NAS, fast mycket snyggare och mindre. Den står på övervåningen och löper därmed också något mindre risk att bli stulen vid inbrott. Bara fördelar. Tycker själv jag varit ganska listig.

Familjens huvuddator är dessutom alltid på, måste hålla upload-ration högt... (En bonus med detta är att driftsäkerheten ökar dramatiskt om man aldrig stänger av/slår på sin dator.)

Permalänk
Skrivet av zebra3:

Det här verkar vara ett paket värdigt dig. http://www.inet.se/kundvagn/visa/727098/-

Tackar!

Spontana kommentarer:
För klen PSU, jag skall flytta en trave hårddiskar från min gamla dator.
Lite skeptisk till grafikkortet, det är av typen "fyll mig med damm till en kompakt grå massa", som är omöjligt att hålla rent. (Se ovan.)
Jag kom på att jag kan flytta mitt gamla ljudkort, så jag behöver inte köpa något. Whoppee!

I övrigt var det mycket snyggt! Tack för hjälpen, skall kolla lite noggrannare strax.

Permalänk

Vad det gäller GigaBytre windforce lösning på 570, så är det ingen bra ide för SLI. Kylaren är tyst och ok för ett enda kort, dock så blir korten bra mycket varmare i SLI, och orginalkylaren räcker helt enkelt inte till. Det kan vara värt att skaffa ett kort som är referens design, för att det kastar ut varmluften ut ur lådan bakåt. Nackdelen är att de är inte lika tysta. Alternativt så planerar du från början att ersätta kylaren med något liknande Arctic Coolin Accelero Xtreme Plus II, nackdelen är då att korten tar upp 3 kort platser i datorn och det blir inte mycket plats över för andra kort.

Annars får jag säga att 2 x 570 i SLI är en bra ide för att vara lite "framtidssäker" mot krävande spel, samt att du nu kan köra de mest krävande spelen på höga detaljer i hög upplösning.

Visa signatur

Core i7 4790K @ Stock, 1.26V, Asus Z97 Deluxe (4x4GB) 16GB Corsair Vengeance 1600 DDR3, 2 x Evga GeForce 980GTX Superclocked 4GB ram SLI, Corsair AX1200 PSU, 1 x 128GB Crucial M4 SSD, En hög med hårddiskar, och Windows 8.1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cornflower:

Tackar!

Spontana kommentarer:
För klen PSU, jag skall flytta en trave hårddiskar från min gamla dator.
Lite skeptisk till grafikkortet, det är av typen "fyll mig med damm till en kompakt grå massa", som är omöjligt att hålla rent. (Se ovan.)
Jag kom på att jag kan flytta mitt gamla ljudkort, så jag behöver inte köpa något. Whoppee!

I övrigt var det mycket snyggt! Tack för hjälpen, skall kolla lite noggrannare strax.

Tror inte Psu:n är för klen, har väldigt hög verkningsgrad och 570 SLI drar ~600w vid full belastning. http://www.sweclockers.com/recension/13087-nvidia-geforce-gtx... Alltså¨har du 250w tillgodo. Grafikortet är bra på så sätt att referenskylare skickar ut varmluften ur chassit oh inte in i chassit. Alltså blir det svalare i chassit om man kör SLI/CF med referenskylare.

Permalänk
Skrivet av zebra3:

Tror inte Psu:n är för klen, har väldigt hög verkningsgrad och 570 SLI drar ~600w vid full belastning. http://www.sweclockers.com/recension/13087-nvidia-geforce-gtx... Alltså¨har du 250w tillgodo. Grafikortet är bra på så sätt att referenskylare skickar ut varmluften ur chassit oh inte in i chassit. Alltså blir det svalare i chassit om man kör SLI/CF med referenskylare.

I hear you. Var kan man läsa mer om referenskortsdesignen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cornflower:

I hear you. Var kan man läsa mer om referenskortsdesignen?

Här får du ett bra svar av Zenicx som enligt sign har Gtx570 SLi, ~18gb HDD och Corsair AX850. Här skulle jag också kolla. http://forums.steampowered.com/forums/showthread.php?p=229827....

Och förstås nåt i denna stilen: http://lmgtfy.com/?q=SLI+best+cooling+option

EDit: 18gb HDD kommer man inte långt på.

Permalänk
Skrivet av zebra3:

Här får du ett bra svar av Zenicx som enligt sign har Gtx570 SLi, ~18gb HDD och Corsair AX850. Här skulle jag också kolla. http://forums.steampowered.com/forums/showthread.php?p=229827....

Och förstås nåt i denna stilen: http://lmgtfy.com/?q=SLI+best+cooling+option

EDit: 18gb HDD kommer man inte långt på.

Tank jos!

Permalänk
Skrivet av Encho5:

SLI-brygga kommer med graffekorten

Fel. De levereras med moderkorten som stödjer SLI, och du kan köpa lösa.

Visa signatur

Core i7 4790K @ Stock, 1.26V, Asus Z97 Deluxe (4x4GB) 16GB Corsair Vengeance 1600 DDR3, 2 x Evga GeForce 980GTX Superclocked 4GB ram SLI, Corsair AX1200 PSU, 1 x 128GB Crucial M4 SSD, En hög med hårddiskar, och Windows 8.1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arioch2004:

Fel. De levereras med moderkorten som stödjer SLI, och du kan köpa lösa.

Precis.