Permalänk

Programmering

Förlåt det finns säkert hundra trådar som innehåller detta.

Men jag skulle behöva tips, dels på vilket språk jag ska börja med, och en bra kunskaps källa där jag kan lära mig det.
Att tillägga är att jag är 14 år och har ingen erfarenhet av programmering förutom att jag kan ett par kommandon i html och att jag skulle kunna klara av att lägga en ikon på mitt skrivbord som skulle radera windows, skämt åtsido. Så är jag tacksam för alla svar jag får.

Mvh Fabian

Permalänk
Medlem

Skulle nog rekommendera python, är själv 14 år och har kommit en bit in i python. Har testat java också men tyckte att det var lite för avancerat.

Men det beror ju såklart på hur intressant och roligt du tycker att det är, själv pallade jag nog inte "Java direkt - med Swing" och ville komma igång lite fortare än att läsa en bok på 700-sidor. Så det beror på om du vill komma igång snabbt eller lära dig lite mer innan du börjar.

Den guiden som jag kollar på inom python: www.thenewboston.com . Där finns även många andra guider, men det som är viktigt när du kollar på youtube-guider är att du gör egna projekt hela tiden. Annars kommer du glömma bort saker. Och försök att lösa buggar själv först så lär du dig mer.

Annars kan jag rekommendera "Dive into Python".

Men testa olika språk eller iallafall läs lite om dem, och när du väl bestämt dig för ett och kanske fastnar och tycker att det är tråkigt så försök att fortsätta att programmera. Själv slutade jag i några veckor och glömde en massa vilket gjorde att jag i princip fick börja om igen. Men efter att ha gjort några egna projekt så var det riktigt kul och man blir alltid glad när man lyckas att få igång sitt program efter en timmes tänkande och nötande.

Alltså:
1. Bestäm dig för ett språk.
2. Sluta inte programmera även om det är tråkigt, fortsätt!
3. Du kommer över tröskeln och du kan programmera, nästan.
4. När du känner att du vill lära dig ett annat språk, börja på det men glöm inte bort det andra!
5. Ha kul! Känner du att du aldrig har kul under kodandet och det känns det meningslöstså blir det så!

Lycka till!

Edit: Det kanske blev lite rörigt, fråga bara så kan jag förklara igen

Permalänk
Medlem

Det hela beror ju på vad du vill åstadkomma, och när.

Vill du göra egna spel idag så är nog inte Python så dumt. Vill du göra appar till mobilen så ska du lära dig Java, men vill du bara lära dig att programmera så skulle jag rekommendera c++. Det tar lång tid att lära sig, men när man kan det så är det värt varenda minut av pluggande

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Tack så jätte mycket tror jag börjar med python sen forsätter med java sen ger jag mig på c++ ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deleted Browser:

Tack så jätte mycket tror jag börjar med python sen forsätter med java sen ger jag mig på c++ ^^

Bra val

Permalänk
Medlem

Ska han göra spel så är ActionScript 3 genom Adobe Flash CS5 det bästa valet IMO. Det är lätt. Man kan göra stora saker. Det är inte svårt att lära sig.

Jag bötrjade i det och nu sitter jag i c# och flytten över till c# var inte svår alls.

Jag rekommenderar att du i alla fall kollar upp flash AS3 och gör en bedömning.

Visa signatur

ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | 2 TB Kingston Fury M.2 NVMe SSD | 32 GB Kingston DDR5 | Rysen 7 7800x3D | ASUS GeForce RTX 4070 12 GB | Fractal Design North

Permalänk
Datavetare

Det beror lite på om du bara vill kunna göra något "hack" som löser ett enklare problem eller om du verkligen vill lära dig programmera. Tittar man på vad man lär ut på universitet och högskolor så kanske valet av språk verkar underligt då det är lite "udda" språk. Scheme (en variant av Lisp) är t.ex. vanligt första språk på KTH, men Scheme är väldigt sällsynt i "industrin".

Anledningen att man väljer just Lisp är därför att själva språket är väldigt litet och därför relativt enkelt att lära sig. Språk som Java, C++ och C# har en betydligt mycket lägre språkdefinition jämfört med Lisp. Grunden i Lisp kan beskrivas på några enstaka A4 sidor, specifikationen för C++ och C# är många hundra sidor långa.

Men om det låter interessant kan kan rekommendera Clojure som är en modern variant av Lisp som fokuserar på att göra det enkelt att effektivt och korrekt utnyttja kraften från flera CPU-kärnor utan att du behöver tänka på relativ komplicerade koncept som "trådar". Clojure kör på en s.k. Java virtuell maskin (JVM). Clojure är kompatibelt med Java, så du kan anropa Java-kod/bibliotek från Clojure och vice-versa, så det finns MASSOR med färdiga bibliotek du kan använda. En annan fördel med program som kör på en JVM är att de kan köras, utan att modifieras, på Windows, OSX, Linux, *BSD, Solaris m.fl.

http://langref.org/ hittar du en rad uppgifter som folk löst i en rad olika språk. Jag har bidragit med ca 50% av alla Clojure exempel (så är naturligtvis ett Clojure-fan), men även bidragit med en del av C++ och C# exemplen.

Andra sidor du kan titta på är http://shootout.alioth.debian.org/ där man jämfört hastigheten mellan program skrivna i en rad olika språk. Källkoden till varje problem finns tillgänglig för ett 20-tal språk, däribland Clojure, Java, Scala (som alla kör på en JVM) samt C# och F# (som kör på en CLR, Common Language Runtime) samt C, C++, Ada, Fortran, m.fl som kör "native" i.e. de kompileras till maskinkod som CPUn förstår direkt.

Dokumentation kring språket Clojure finns på http://clojure.org/ samt http://clojuredocs.org/

Om Lisp inte faller dig i smaken kan Python eller Ruby vara intressanta alternativ. Jag rekommenderar att du programmerar UTAN svulstig utvecklingsmiljö som t.ex. Visual Studio från början. Anledningen är att dessa miljöer tenderar att göra saker som du kanske inte riktigt förstår att det händer och din förståelse för vad du faktiskt gjorde bli då sämre. Men om du väljer C# så är det kanske svårt att undvika VS.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer