MSI GE620DX-291NE någon som har testat?

Permalänk
Skrivet av RoadHazard:

Jo, kör man i lägre upplösning än skärmens egen så måste ju bilden skalas upp, vilket alltid gör att den blir mindre skarp. Men det blir verkligen en dramatisk skillnad i prestanda i vissa spel. I HL2: Ep2 får jag vad som ser ut som närapå dubbla frameraten i 900p med allt maxat jämfört med 1080p (med eller utan allt maxat), och eftersom jag då utan problem kan maxa AA:n (8xMSAA) ser det fortfarande bra ut (även om det förstås är mindre skarpt). Just i det spelet gör upplösningen jättemycket. Å andra sidan flyter alltså TF2 på väldigt bra i 1080p med det mesta maxat, förutom de underliga tillfälliga dippar jag nämnde tidigare.

Ok, tack för den snabba svaren, ja har riktigt inget emot köra 900p men gillar mycket det skarpa bild kvaliten man kan få. Angående dina dippar med tf2, kan ju vara någon underliggande process som står och tuggar i backgrunden?
Men som sagt, jag är inte petnoga med bästa inställningar, tack igen för besvara frågorna.

Permalänk
Skrivet av cirnocirno:

Angående dina dippar med tf2, kan ju vara någon underliggande process som står och tuggar i backgrunden?

Ja, gissningsvis är det något sånt. Det blev som sagt myckt bättre efter att jag avinstallerade Microsoft Security Essentials (fast man vill ju helst inte helt vara utan antivirus), men det händer fortfarande någon enstaka gång. Ska testa att ge TF2-processen högre prioritet sen, och se om det hjälper. Men tydligen är det ett ganska vanligt problem att få framerate-problem just när man spelar med bots, eftersom dessa är väldigt CPU-hungriga. Gissningsvis existerar inte samma problem när man spelar online (vilket jag inte har testat än).

Vidare så irriterar det mig lite att de har partitionerat hårddisken så idiotiskt. Installationspartitionen är på 270 GB, medan datapartitionen (som inte påverkas om man fabriksåterställer systemet) är på 180 GB. Hade ju föredragit om det var tvärtom (eller en ännu större datapartition). Utöver dessa finns det även en återställningspartition på 15.63 GB.

Något annat som är lite störande är att tangentbordet inte har några dedikerade Home- och End-knappar, utan man måste trycka Fn+PgUp/PgDn. Tangentbordet är överhuvudtaget lite lustigt upplagt, vissa knappar sitter inte riktigt där man förväntar sig att de ska vara. Bl a sitter '* ovanför Retur snarare än till vänster om den, vilket är vad jag är van vid. Även <>| sitter lustigt, till vänster om Space snarare än mellan vänstra Shift och Z. Istället är vänstra Shift motsvarande tre vanliga tangenter bred. Ctrl är däremot lika liten som en vanlig tangent, vilket gör den lite svår att träffa med lillfingret i WASD-läget.

Permalänk
Skrivet av RoadHazard:

Ja, gissningsvis är det något sånt. Det blev som sagt myckt bättre efter att jag avinstallerade Microsoft Security Essentials (fast man vill ju helst inte helt vara utan antivirus), men det händer fortfarande någon enstaka gång. Ska testa att ge TF2-processen högre prioritet sen, och se om det hjälper. Men tydligen är det ett ganska vanligt problem att få framerate-problem just när man spelar med bots, eftersom dessa är väldigt CPU-hungriga. Gissningsvis existerar inte samma problem när man spelar online (vilket jag inte har testat än).

Vidare så irriterar det mig lite att de har partitionerat hårddisken så idiotiskt. Installationspartitionen är på 270 GB, medan datapartitionen (som inte påverkas om man fabriksåterställer systemet) är på 180 GB. Hade ju föredragit om det var tvärtom (eller en ännu större datapartition). Utöver dessa finns det även en återställningspartition på 15.63 GB.

Något annat som är lite störande är att tangentbordet inte har några dedikerade Home- och End-knappar, utan man måste trycka Fn+PgUp/PgDn. Tangentbordet är överhuvudtaget lite lustigt upplagt, vissa knappar sitter inte riktigt där man förväntar sig att de ska vara. Bl a sitter '* ovanför Retur snarare än till vänster om den, vilket är vad jag är van vid. Även <>| sitter lustigt, till vänster om Space snarare än mellan vänstra Shift och Z. Istället är vänstra Shift motsvarande tre vanliga tangenter bred. Ctrl är däremot lika liten som en vanlig tangent, vilket gör den lite svår att träffa med lillfingret i WASD-läget.

Ah, mer information coolt, men tänkte mig själv installera egen win7 pro istället för home som man får.Finns det verktyg då man sparar återställnings grejerna som skiva eller något man måste göra själv?

Permalänk
Skrivet av cirnocirno:

Ah, mer information coolt, men tänkte mig själv installera egen win7 pro istället för home som man får.Finns det verktyg då man sparar återställnings grejerna som skiva eller något man måste göra själv?

Du kan bränna ut en återställningsskiva, följer med ett program för det. Men hela återställningsdatan finns som sagt även på en partition (det är bara att trycka F3 när datorn bootar för att komma in i återställningen), så om du inte har tänkt partitionera om hårddisken behöver du egentligen inte göra något.

Eller måste man partitionera om hårddisken (och förlora återställningspartitionen) när man installerar Windows på vanligt sätt? Var så länge sen jag gjorde något sånt, så jag har inte full koll på hur det fungerar.

Permalänk
Skrivet av RoadHazard:

Du kan bränna ut en återställningsskiva, följer med ett program för det. Men hela återställningsdatan finns som sagt även på en partition (det är bara att trycka F3 när datorn bootar för att komma in i återställningen), så om du inte har tänkt partitionera om hårddisken behöver du egentligen inte göra något.

Eller måste man partitionera om hårddisken (och förlora återställningspartitionen) när man installerar Windows på vanligt sätt? Var så länge sen jag gjorde något sånt, så jag har inte full koll på hur det fungerar.

Ah, nej tror inte det behövs, men om det är som du säger att man kan boota upp innan windows laddas för återställa om återställnings paritionen är kvar så bör det gå fimpa de andra partitionerna om de inte är något viktigt i dem. Jag skall göra en kopia utav paritionen säkerhets skull om det skulle gå snett. Men det låter som man kan bara ta bort de två onödiga och spara återställningen för senare.

Permalänk

Skaffade nyligen en 291NE för högskolestudier och "lite mer". Kan hålla med om att tangentbordet fick mig att rycka på axlarna, speciellt ' och <> knapparna. Har även problem med att det räcker att du snuddar touchpaden för att strula till ett och annat, detta kan dock bero på att jag är väldigt van med att ha händerna mot kanten på tangentbordet (då jag är relativt ny inom laptopanvändandet).

Permalänk

En kort fråga till de som äger denna laptop. Finns det en "stäng" av knapp för touchpaden?
Exempelvis om man använder sig utav en mus eller så kan man stänga av touchpaden, märkt att HP och Acer laptops har sådana function, har denna det?

Tack i förhand !

Permalänk
Medlem
Skrivet av cirnocirno:

En kort fråga till de som äger denna laptop. Finns det en "stäng" av knapp för touchpaden?
Exempelvis om man använder sig utav en mus eller så kan man stänga av touchpaden, märkt att HP och Acer laptops har sådana function, har denna det?

Tack i förhand !

Ja MSI:n har en avstängningsknapp för touchpaden.

Visa signatur

"bästa sättet att spara tid är att använda den"

Permalänk
Skrivet av Big_R:

Ja MSI:n har en avstängningsknapp för touchpaden.

Tack för svaret !

Permalänk
Skrivet av cirnocirno:

Tack i förhand !

Ja, och installerar man drivrutinerna till touchpaden från MSI:s hemsida så kan man dessutom ställa in att den automatiskt ska inaktiveras om man har en USB-mus inkopplad. (Som standard kör touchpaden med generiska musdrivrutiner, som inte har några speciella inställningsmöjligheter.)

Permalänk

Konstigt, såg webhallen skulle få in laptopen idag, men står fortfarande ej i lager.
Mycket möjligt att jag handlar hos CDON, någon som kan tala om hur själva produkten kommer till en, är det till dörren hemma eller skall man hämta ut den från närmaste pressbyrå eller post?
Tack i förhand !

Permalänk

Finns det någon unboxing film på denna dator uppe på nätet någonstans?

Permalänk

Hej. Hade beställt ett exemplar i fredags från Webhallen där det stod att dem skulle få in på Lördag den 27 Augusti.

Men på sidan just nu står det inget.

Är det någon som vet något om detta? Känner nästan så att man ska avbeställa och köpa från CDON/Inet

Permalänk

Nu är den beställd

Permalänk
Medlem

Hej,

Jag funderar på att köpa MSI GE620DX Intel i5-2410M 4GB 500GB 15.6 W7HP GT555M från CDON för 6990kr.
http://cdon.se/hemelektronik/msi_ge620dx_intel_i5-2410m_4gb_5...

Fråga 1,
Jag får inte klarhet i om GT555M är 1gb eller 2gb. Vissa hemsidor säger 1gb och vissa 2gb.
På Inet.se står det att versionen med i7 processorn har ett 2gb kort och i5 versionen ett 1.5 gb kort, alla med namn Gt555M. Vad är det som gäller? Finns det 3 olika versioner av grafikkortet?
Kommer man åt hdd via undersidan av datorn?

Fråga 2,
Funderar att sätta i en SSD disk i datorn.
Vill ha en 60gb alt 80gb. Är det något speciellt man ska tänka på?
Har funderat på denna http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=625823

Fråga 3,
Ska även sätta in 4gb ram till i datorn. Vad för ram minne ska jag köpa?
Spelar det någon roll vilket märke man köper?

Permalänk
Skrivet av hornell:

Hej,

Jag funderar på att köpa MSI GE620DX Intel i5-2410M 4GB 500GB 15.6 W7HP GT555M från CDON för 6990kr.
http://cdon.se/hemelektronik/msi_ge620dx_intel_i5-2410m_4gb_5...

Fråga 1,
Jag får inte klarhet i om GT555M är 1gb eller 2gb. Vissa hemsidor säger 1gb och vissa 2gb.
På Inet.se står det att versionen med i7 processorn har ett 2gb kort och i5 versionen ett 1.5 gb kort, alla med namn Gt555M. Vad är det som gäller? Finns det 3 olika versioner av grafikkortet?
Kommer man åt hdd via undersidan av datorn?

Fråga 2,
Funderar att sätta i en SSD disk i datorn.
Vill ha en 60gb alt 80gb. Är det något speciellt man ska tänka på?
Har funderat på denna http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=625823

Fråga 3,
Ska även sätta in 4gb ram till i datorn. Vad för ram minne ska jag köpa?
Spelar det någon roll vilket märke man köper?

1. Grafikkortet har 2 GB minne.

2 & 3. Du kommer varken åt hårddisken eller RAM-minnet själv. Eller ja, du kan komma åt dem, men då bryter du garantin. För att uppgradera dessa saker och behålla garantin måste datorn skickas in till MSI. Jag frågade om detta på Inet när jag köpte min, och de sa att inte ens de får göra det. Den måste skickas in. En klar nackdel med datorn om man är sugen på att uppgradera (innan garantitiden gått ut).

Permalänk
Medlem
Skrivet av RoadHazard:

2 & 3. Du kommer varken åt hårddisken eller RAM-minnet själv. Eller ja, du kan komma åt dem, men då bryter du garantin. För att uppgradera dessa saker och behålla garantin måste datorn skickas in till MSI. Jag frågade om detta på Inet när jag köpte min, och de sa att inte ens de får göra det. Den måste skickas in. En klar nackdel med datorn om man är sugen på att uppgradera (innan garantitiden gått ut).

ok, men är det enkelt att byta om man struntar i att garantin bryts?

Permalänk
Skrivet av hornell:

ok, men är det enkelt att byta om man struntar i att garantin bryts?

Nja, ska tydligen krävas en hel del skruvande och så. Men det var ju någon tidigare i tråden som satte in mer RAM, fråga honom!

Permalänk
Medlem
Skrivet av RoadHazard:

Märkligt, pratade med Alina om just detta och dom säger ju att garantin bryts om man gör det själv. MEN, dom sa att om man gör det snyggt och på ett riktigt sätt utan att förstöra så kan man skicka in datorn på rep om man tar det via Alina, dom bryr sig inte så länge man inte synligt förstört något. Bara ord, men ska man gå på dom så är det lugnt hos dom i alla fall. Konstigt om inte Inet själva får byta hårddisk? Alina får ju uppenbarligen.

Permalänk

Någon mer än jag som då och då hör klickande ljud från datorn? Ljudet kommer från datorns vänstra sida. Är det där hårddisken sitter, kanske...? Det ljud jag pratar om är dock inte det normala ljudet när hårddisken läser eller skriver, utan ett mycket tydligare klickande ljud.

Permalänk
Skrivet av RoadHazard:

Någon mer än jag som då och då hör klickande ljud från datorn? Ljudet kommer från datorns vänstra sida. Är det där hårddisken sitter, kanske...? Det ljud jag pratar om är dock inte det normala ljudet när hårddisken läser eller skriver, utan ett mycket tydligare klickande ljud.

Ja, min vän som äger en, sa det är fläkten fanns skräp inne i hans. Han städade och sedan hörde man ej mer av ljudet. Samtidigt undrar jag låter verkligen hårddisken så mycket?

Permalänk
Skrivet av cirnocirno:

Ja, min vän som äger en, sa det är fläkten fanns skräp inne i hans. Han städade och sedan hörde man ej mer av ljudet. Samtidigt undrar jag låter verkligen hårddisken så mycket?

Hmm, städade? Lika med öppnade upp, eller bara damsög vid fläkthålen?

Njae, den hörs inte störande mycket. Men lite grann.

Permalänk

Kort info, min kompis är ej så grym med laptops och förstår ej hur han skall kolla med tempraturer för laptopen kan någon ge mig lite feedback?
Jag undrar hur varm är datorn stilla stående(ej aktiv användande), lätt surfande och chattande(ej flash samt med flash) med filmer dessutom hur den blir med att spela enkla spell(dvs äldre spel inte så gamla kanske run 2007-2009)
Tack i förhand !

Permalänk
Skrivet av RoadHazard:

Hmm, städade? Lika med öppnade upp, eller bara damsög vid fläkthålen?

Njae, den hörs inte störande mycket. Men lite grann.

Sorry, ser ut som det blir dubbel post, men han öppnade bakdelen och tog bort "skräp". Han säger att det låter ej nu mera utav hans laptop. Hoppas detta hjälper.
Mitt exemplar kommer snart från CDON, känns härligt !

Permalänk
Medlem
Skrivet av RoadHazard:

Nja, ska tydligen krävas en hel del skruvande och så. Men det var ju någon tidigare i tråden som satte in mer RAM, fråga honom!

Väldigt lätt: ta bort batteri -> 3skruvar + 1skruv under waranty void lappen, hårddisken sitter med två skruvar.
webhallen har en video om ssd byte bå GE620
http://www.youtube.com/watch?v=Rqrh-7sHoqc

Har också klickande ljudet på min... vet inte vart ljudet kommer ifrån, men tror inte på skräp i fläkten teorin.

Visa signatur

Desktop: i7 2600k @ 4.2GHz, RX480, z77-MPOWER, 16GB DDR3, 120GB+240GB SSD, 3TB HDD, FD R4, 750W
Laptop: Asus x550J + MSI GE620DX | Mobil: Nexus 6P + Nokia X2 DS | Konsol: PS4, PS3 & PSVita

Permalänk
Skrivet av NoClue:

Väldigt lätt: ta bort batteri -> 3skruvar + 1skruv under waranty void lappen, hårddisken sitter med två skruvar.
webhallen har en video om ssd byte bå GE620
http://www.youtube.com/watch?v=Rqrh-7sHoqc

Ja, det där såg ju inte jätteavancerat ut. Löjligt att det ska vara garantibrytande.

Skrivet av NoClue:

Har också klickande ljudet på min... vet inte vart ljudet kommer ifrån, men tror inte på skräp i fläkten teorin.

Nej, men tanke på hur oregelbundet ljudet är (det kommer inte med jämna intervall, men låter likadant varje gång det väl kommer) så tror jag snarare det har med hårddisken att göra (läs-/skrivhuvudet som ställer om sig eller dylikt - fast jag har aldrig hört det låta så mycket i någon annan dator).

Permalänk

Funderat länge på denna dator nu, men skulle vilja kika på den först. Men tyvärr finns den ju inte i någon butik. Frågan är, vågar jag beställa den? Hört lite negativt om det, som t ex knasig touchpad, lite lattjo utforming av tangentbordet och att det "knäpper i den". Ni som har fått era hur pass nöjda är ni? Hur tyst är den i viloläge, låter den lite hela tiden? Hur är skärmen?

Permalänk
Skrivet av Datorapparaten:

Funderat länge på denna dator nu, men skulle vilja kika på den först. Men tyvärr finns den ju inte i någon butik. Frågan är, vågar jag beställa den? Hört lite negativt om det, som t ex knasig touchpad, lite lattjo utforming av tangentbordet och att det "knäpper i den". Ni som har fått era hur pass nöjda är ni? Hur tyst är den i viloläge, låter den lite hela tiden? Hur är skärmen?

Touchpad: Mjo, den är inte av högsta kvalitet. Den fungerar, men det verkar inte gå att få några multitouch-funktioner på den. Är man väldigt beroende av touchpad är den kanske inte så rolig. Själv använder jag datorn med mus 95% av tiden.
Tangentbord: Smått underliga placeringar av <> och '*. Annars är det alldeles utmärkt! Skönt att skriva på.
Knäppandet: Snarare ett "klickande". Och nej, det hörs inte hela tiden, utan kommer lite då och då. I övrigt är datorn inte speciellt högljudd. Bara ett lugnt susande när man inte gör några alltför krävande saker.

Permalänk
Medlem

hmm, bokade i5an i butik hos inet men är inte säker på om jag vill ha den längre :/

Mest pga att jag sysslar mycket med skrivande/programmering mest och kanske 10% spelande, allt lockar förutom tangentbordet :/
Tycker det är så tråkigt att dom flyttat <> vilket förstör j***vligt mycket imo, speciellt för någon som programmerar inom webb etc.

Dock testar jag lite på mitt nuvarande tangentbord och det känns rätt skönt att ha <> vid min nuvarande ALT man har ju typ alltid högertummen på space eller <>(alt på vanligt) men kanske är helt annorlunda på laptopen. Sen att CTRL är så liten pga FN knappen är också jävligt störande :/ Hatar FN knappar, bort med dom.... FN knappen kunde t.ex varit där dom har satt "print" knappen.

Tangentbords layout: http://www.minhembio.com/bilder/bild/?pic_id=392429.jpg

Är detta något man kommer lära sig eller? vill ju helst köpa en full HD laptop då jag ser även mycket film :/
Får ringa imorn o se om den finns att hämta, fanns i alla fall en i lager när jag bokade, står dock fortfarande 1 :S

Visa signatur

Fractal Design R6 | ASUS ROG STRIX z390-F | Intel i7 9700K | 32GB 3000Mhz Corsair CL15 | GeForce RTX 2080 TI OC | Asus PG278QR | Logitech G Pro X Superlight | Q-Pad MK-85

Permalänk

Fick min idag, kan säga tycker den är rätt okej, installerade win7pro in i det, fan ej programmet man bör ha för mata ut cd/dvd läsaren. Spelade lite source spel tf2, dippar jag vet vad problemet är, det är HDD hör ibland klickande ljud är också hårddisken. Vill så gärna byta ut hårddisken, men orolig om garantin köpte min från CDON de säger måste snacka med deras service ställe angående om själv uppgradering och byte. Får väl göra det så man får det överstökat, eftersom det är störande det påverkar alla spel och andra applikationers prestanda över tid.