Undervolta/underklocka en Intel Core i3 2100T

Permalänk
Medlem

Undervolta/underklocka en Intel Core i3 2100T

Funderar på att bygga en helt passiv server i en HFX micro S1 med en Intel Core i3 2100T.

HFX anger att lådan maximalt klarar av att kyla bort 25W, medan Intel anger TPDn för 2100T till 35W.
Nu kanske det är ett icke-problem...HFX kan ju vilja ha en marginal till lådans maximala fysiska kylförmåga - samtidigt som en processors TPD egentligen är ett maxvärde...

Men ifall att en S1 inte klarar av att kyla en 2100T så tänkte jag planera i förväg för en sista utväg...undervolta/underklocka...
Men vilket av Intels chipset klarar av att undervolta/underklocka?

Z68 är ju till för överklockning, så "åt andra hållet" borde inte vara något problem...men hur är det med de andra (H67, Q67 och H61), går även de att använda för underklockning/undervoltning?
(Frågar om de andra chipseten då jag kan tvingas välja moderkort p.g.a. hur komponentplaceringen ser ut...)

Permalänk
Medlem

-

Permalänk
Medlem

Jag har byggt ett system med:

  • Intel Core i3 2100T

  • Noctua NH-C12P SE14

  • Asus P8H67-I B3

  • Lian Li PC-C50B

  • Passivt nätaggregat på 150W, en intern DCDC-del och en extern ACDC-adapter

Och inte en fläkt i närheten av mitt system !

Jag har lyckats undervolta mitt exemplar av 2100T till 0.99V och sedan stresstestat den med Prime95 alternativ 2 (In-place large FFTs) i 90 minuter. Temperaturen steg aldrig över 61° men då hade jag inte locket på lådan. Jag har nu monterat dit locket och har därefter kört samma test under 30 minuter. Maxtemperaturen blev då 63°.

Jag räknade fram att min undervoltning borde resultera i 25.3W istället för 35W och har dessutom med en effektmätare noterat en minskning av totala systemeffekten med ca. 9W. Jag funderar på att skaffa en bättre mätare och återkommer i så fall med en uppdaterad siffra.

Man behöver alltså ingen dyr speciallåda för att få en passivt kyld dator. Jag har inte ens någon dyr specialkylpasta utan monterade kylaren med den medföljande pastan.

Permalänk
Medlem

Tack Z68 för ditt inlägg, alltid intressant och kul med mer tekniska och uttömmande inlägg.
Tycker definitivt att du borde lägga upp ditt projekt i Galleriet, det du gjort är klart mer intressant än folk som monterar in neonljus eller graverar sina lådor...

Permalänk
Medlem

Jo, jag hade tanken att lägga upp bygget i galleriet, trots att det bara är "standard". Jag har lagt upp ett tidigare projekt Mini-ITX-dator i ek där det gjordes lite mer arbete. Men jag har noterat att jag inte är ensam med intresse för tysta datorer så jag får väl peta ihop lite mer info och lägga upp detta när allt är klart (datorn är precis ihopsatt men några detaljer återstår).