[Firmware problem] Intel ssd 320 series

Permalänk
Medlem

[Firmware problem] Intel ssd 320 series

Jag köpte denna SSD disk eftersom jag ville ha en stabil disk som fungerade. Men tyvärr så råkade jag ut för 8mb buggen.. Vilket gör att den har sjunkt till 8 mb i utrymme och all data raderats.. Detta är en känd bugg som intel har släppt en firmware som ska fixa problemet.. Javisst tänkte jag, gött dom har fixat det iaf.. Men Det funkar inte att uppdatera firmwaren ens...... Jag har följt instruktionerna exakt men det går inte.

Jag har , laddat ner deras firmware som är en .iso.. bränt ut dern på en cd, bootar från den och accepterar att jag vill uppdatera firmware.. allt ser bra ut såhär långt.. Men sen får jag detta meddelande:

Jag har inget hdd lösen i bios..
Jag har testat med enable smart capability
jag har testat både ahci och ide legacy mode.. Inget funkar.. får detta meddelande hela tiden.. Har även testat olika sata kontakter i dator..
Jag har rescannat hårddisken..

Har suttit 3 timmar på lördagkväll med denna skiten nu.. Hade jag känt till denna bug hade jag aldrig köpt intels skit.

Det är denna firmware jag använder:
http://downloadcenter.intel.com/Detail_Desc.aspx?agr=Y&ProdId...

Permalänk

Funkar kalas för mig, så är inget fel på själva firmware utgåvan iaf. Något är de ju på din dator, då många mer än mig har lyckats bra med detta. Tycker därför de är dumt att du går ut och varnar för denna ssd...

Visa signatur

Stationär: Chassi: InWin 805 Black PSU: EVGA Supernova 850W MoBo: ASUS Sabertooth Z170 S CPU: Intel i7-6700k Skylake GPU: ASUS GTX 1070 Strix SSD: Samsung 840 EVO 500gb Skärm: Dell UltraSharp U3415W
Server: HP DataVault X311 3TB
Mobil: Google Nexus 6p Laptop: Asus Zenbook UX301

Permalänk
Medlem

Har du stängt av AHCI för rätt portar?

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av slobodan87:

Funkar kalas för mig, så är inget fel på själva firmware utgåvan iaf. Något är de ju på din dator, då många mer än mig har lyckats bra med detta. Tycker därför de är dumt att du går ut och varnar för denna ssd...

Tycker det är bra att han varnar, kan man undvika möjligt krångel så köper man ju någon annan...

Permalänk
Skrivet av hackeron:

Jag har , laddat ner deras firmware som är en .iso.. bränt ut dern på en cd, bootar från den och accepterar att jag vill uppdatera firmware.. allt ser bra ut såhär långt.. Men sen får jag detta meddelande:

Har du formaterat SSDen först? Vet inte vad Intel rekommenderar när man redan råkat ut för buggen men det skadar ju inte att prova.

Visa signatur

Netbook: ASUS Eee 1001PX w/ Intel Atom N450 | 1TB Western Digital i extern docka | 22" BenQ V2220 LED-LCD

Har blivit spelsugen så en speldator är på gång. Håll utkik! Det kan dyka upp något i galleriet...

Permalänk
Skrivet av Megacrash:

Tycker det är bra att han varnar, kan man undvika möjligt krångel så köper man ju någon annan...

ja men intel har ju kommit ut med en firmware som ska ta bort den buggen.. trodde de flesta redan uppdaterat före de får problem med den inte EFTER.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hackeron:

(se ovan)

Eftersom du går ut med en varning så förmodar jag att buggen uppträdde även efter att du hade flashar om SSDn med den uppdaterade firmwaren? Eller vad gäller varningen... ?

Permalänk
Medlem

Har du fler diskar kopplade till kontrollern? Kan vara så att den försöker uppdatera en annan disk...

Permalänk
Medlem

Som sagt, man bör helst uppdatera INNAN man råkar ut för buggen...

Har du ens läst på vad Intel rekommenderar att man gör efter buggen inträffat?

Citat:

What should I do if I have already experienced this issue?

If you have already experienced a drive failure or encounter this problem before the firmware update was released, please contact your Intel representative or Intel customer support (via web: www.intel.com or phone: www.intel.com/p/en_US/support/contact/phone) for an SSD replacement. An alternative option is to use the Intel ® SSD Toolbox or similar tools to perform a secure erase in order to restore the SSD to an operational state; all data will be erased. After secure erase, update your SSD with the new firmware. The firmware update will not recover user data.

Har buggen skett så måste man alltså även göra en secure erase innan man försöker uppdatera firmware. Funkar inte det så är det rma.

Min 320 uppdaterades utan problem, har inte haft nått problem alls med den (att jämföra med det helvete familjen haft med två olika Corsair och OCZ diskar).

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Du är den första jag hört som haft problem att uppdatera firmwaren iaf.
Ingen jag känner hade problem att uppdatera, inte jag heller.

Körde du secure erase innan du uppdaterade? Något du ska göra om du redan råkat ut för buggen.

Vet inte vad du ska varna om direkt, firmwaren är det inget fel på.

Permalänk
Medlem

Sluta gnäll på att jag varnar... Jag varnar av följande anledningar: folk ska känna till att det eventuellt inte fungerar att uppgradera firmware... Jag kände inte ens till att det fanns någon bugg när jag köpte... Dom som funderar på att köpa denna ska va medvetna om att det finns en bug..

Jag har provat allt och det går inte.. Så resultatet är flera timmars arbete med att försöka få ordning på detta.. strul att skicka tillbax skiten.. och så vidare.. Jag varnar för saker som kan förekomma som orsakas av denna bug... .massa jobb..... Som man vill slippa...

Jag ska dock prova att formatera disken som det tipsades om.. Om jag lyckas lösa detta så tar jag bort varningen.. och kommer uppdatera med vad jag gjort.

Men som läget ser ut idag.. Min dator är helt oanvändbar... förlorat all data pga en bug som dom försökt tysta ner.. Det är detta jag varnar för.

Permalänk
Avstängd

Tysta ner?
Är du seriös?

Dom har gått ut med det officiellt och har fixat firmware som löser problemet.
Dom skriver även att man måste köra secure erase om man redan råkat ut för buggen.

Om detta inte skulle funka så får man helt enkelt skicka in den.

Tysta ner har dom verkligen inte gjort, och deras firmware verkar iaf lösa problemen tillskillnad ifrån corsair och ocz's firmwares.
Med lösa menar jag folk som har uppdaterat firmware har inte råkat ut för buggen efter detta.

Permalänk
Medlem

Tack. Blir nog en 510 för mig då.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av hackeron:

Sluta gnäll på att jag varnar... Jag varnar av följande anledningar: folk ska känna till att det eventuellt inte fungerar att uppgradera firmware... Jag kände inte ens till att det fanns någon bugg när jag köpte... Dom som funderar på att köpa denna ska va medvetna om att det finns en bug..

Jag har provat allt och det går inte.. Så resultatet är flera timmars arbete med att försöka få ordning på detta.. strul att skicka tillbax skiten.. och så vidare.. Jag varnar för saker som kan förekomma som orsakas av denna bug... .massa jobb..... Som man vill slippa...

Jag ska dock prova att formatera disken som det tipsades om.. Om jag lyckas lösa detta så tar jag bort varningen.. och kommer uppdatera med vad jag gjort.

Men som läget ser ut idag.. Min dator är helt oanvändbar... förlorat all data pga en bug som dom försökt tysta ner.. Det är detta jag varnar för.

Du har alltså inte följt Intels guide om man fått buggen, då är det väl klart det inte funkar. Du hade säkert fått jättebra hjälp här om du frågat innan du började pilla. Du har utfärdat en varning baserat på din frustration när du har gjort fel låter det som. Buggen är välkänd sedan månader tillbaka och det kom firmware-uppdatering samt att Intel erbjuder sig att ersätta med en ny disk om det inte funkar.

Kanske ska utfärda en varning för dina varningar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hackeron:

... Men tyvärr så råkade jag ut för 8mb buggen.. ...

Skrivet av hackeron:

... Jag varnar av följande anledningar: folk ska känna till att det eventuellt inte fungerar att uppgradera firmware... ...

Du får ursäkta mig ifall jag inte får ihop det...men buggen inträffade alltså när du skulle uppdatera firmwaren? (Du har alltså inte på något sätt brutit strömmen (avsiktligt/oavsiktligt) till SSD när den var igång?)

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av JayE:

Tack. Blir nog en 510 för mig då.

Läs tråden så inser du att det förmodligen inte behövs

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av hackeron:

Sluta gnäll på att jag varnar... Jag varnar av följande anledningar: folk ska känna till att det eventuellt inte fungerar att uppgradera firmware... Jag kände inte ens till att det fanns någon bugg när jag köpte... Dom som funderar på att köpa denna ska va medvetna om att det finns en bug..

Jag har provat allt och det går inte.. Så resultatet är flera timmars arbete med att försöka få ordning på detta.. strul att skicka tillbax skiten.. och så vidare.. Jag varnar för saker som kan förekomma som orsakas av denna bug... .massa jobb..... Som man vill slippa...

Jag ska dock prova att formatera disken som det tipsades om.. Om jag lyckas lösa detta så tar jag bort varningen.. och kommer uppdatera med vad jag gjort.

Men som läget ser ut idag.. Min dator är helt oanvändbar... förlorat all data pga en bug som dom försökt tysta ner.. Det är detta jag varnar för.

Utgår från att du inte titta på sweclockers förstasida på ett antal månader? Först så kom nyheten om att denna bug var känd, sedan kom det en nyhet om att intel jobbade på firmware, sedan kom nyheten om att den nya firmwaren var släppt. Kan knappast hålla med om att detta är nedtystat

Sedan så ska man alltid ta backup om man har data som man inte vill bli av med, det finns ingen lagringsmedia som är 100% pålitlig.

Som ett antal personer tidigare sagt: gör en secure erase först, om inte det hjälper eller om du inte kan/orkar/vill så kontaktar du intel och/eller stället där du köpte den så kommer du att få en ny disk.

Skrivet av JayE:

Tack. Blir nog en 510 för mig då.

Detta är en väldigt sällsynt bugg som endast inträffar när datorn plötsligt tappar strömmen, tex vid strömavbrott eller om man dra ut kontakten. Intel har som sagt släppt en ny firmware som löser detta sällsynta problem. Finns ingen anledning att välja bort denna disk som är en vettig och stabil ssd bara för att någon går ut och "varnar" för ett sällsynt men ändå välkänt problem som man enkelt skyddar sig mot genom att uppdatera till senaste firmware.

Permalänk
Inaktiv

Grejen är ju att man inte kan gå ut och VARNA OMG HELO FUXX0RZ varenda gång en produkt går sönder, då skulle hela forumet vara fullt av varningar så fort någon får problem, yes?

synd att det inte funkade för dig men om jag fattat allt rätt så byter intel ut disken åt dig? precis som om ditt graffekort pajjat så hade tillverkaren eller återförsäljaren fixat det, dvs vanligt garantiärende. ingen fara eller något ovanligt, synd om du förlorade viktiga filer pga detta dock.

Permalänk
Medlem

OK jag har tagit bort varningen eftersom alla gnäller.. Jag erkänner att jag va väldigt frustrerad när jag skrev denna tråd.. Kanske va lite fel att ge den varnings tag.... Men nu vet iaf folk om att det kan bli strul .

För dem som inte förstod vad som hänt så råkade jag ut för 8mb buggen... sen när jag nu ska uppgradera firmware så fungerar det inte..

Tack för alla svar... Secure erase??? Det har jag inte läst någonstans... får kolla upp det. tack för tipset..

Permalänk
Medlem
Skrivet av hackeron:

OK jag har tagit bort varningen eftersom alla gnäller.. ...

Gnäller?
Nepp, vi kanske dock tycker att det var högst obefogat eftersom det närmast får klassas som SBT...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Megacrash:

Tycker det är bra att han varnar, kan man undvika möjligt krångel så köper man ju någon annan...

Funnits problem med Intels 320, Corsairs GT och 3, hur många diskar saknar problem till 100%?

Permalänk
Skrivet av El_Raspberry:

Funnits problem med Intels 320, Corsairs GT och 3, hur många diskar saknar problem till 100%?

Det finns en men den tillverkas av jultomten.

Visa signatur

Netbook: ASUS Eee 1001PX w/ Intel Atom N450 | 1TB Western Digital i extern docka | 22" BenQ V2220 LED-LCD

Har blivit spelsugen så en speldator är på gång. Håll utkik! Det kan dyka upp något i galleriet...

Permalänk

Felprocenten ligger väl nånstans 1-4% på ssd (på en höft..)
Uttalade buggar finns hos Intel såväl som de andra.
Intel har ett rykte som lägger dem lägre i felprocent men konkurrenter har rykten om att vara lite snabbare..
Köper man en ssd från de 4-5 största tillverkarna så får du säkert en bra och fungerande ssd!!
Jag tror, utan att just veta, att felprocenten är högre på ett gfx-kort!
DU hade otur, det kan man ha med en BMW oxå
Man vill att sån här skit ska funka, jag inkluderad, men de flesta av oss här har nog fått "hårdvarusvettningar" när nått inte stämmer..
..Pang 2 veckor senare sitter man där, nöjd som en afrikansk bäver efter en lyckad trädfällning!!! (avd. föreställningen om att afrika innehåller få träd...)
Om 2 veckor är du nöjd, relax
//

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.

Permalänk
Medlem

köpte hårddisken igår. behöver jag uppdatera bios eller är det uppdaterat från början?

Permalänk
Medlem

UPPDATERING:

Jag har nu kört en secure erase... Nu visar disken 8 GB istället för 8 MB... Men problemet är att när jag nu ska försöka flasha in så vill den ha ett lösenord precis när jag bootar up....

Uppdatering2:

Bytte dator nu och jag lyckas komma in i BIOS utan lösenord... Till min förvåning ser jag att disken är 120 gb i bios istället för 8mb nu .... Ska försöka installera windows och se hur det går..

Uppdatering3:
Inget fungerar

Här kan ni läsa min post på intels support forum:
http://communities.intel.com/message/137931#137931

Permalänk

före du kan ens få din ssd att börja funka normalt igen så MÅSTE du uppdatera firmware:n till nyaste..
om detta ej går så måste du göra en RMA till intel så får de byta ut den..

När du får nya så uppdatera till nyaste FW DIREKT.... Eller be att den skickas med nyaste FW redan uppdaterad och kolla direkt när du får den för säkerthets skull..

Permalänk
Medlem
Skrivet av MindRipper:

före du kan ens få din ssd att börja funka normalt igen så MÅSTE du uppdatera firmware:n till nyaste..
om detta ej går så måste du göra en RMA till intel så får de byta ut den..

När du får nya så uppdatera till nyaste FW DIREKT.... Eller be att den skickas med nyaste FW redan uppdaterad och kolla direkt när du får den för säkerthets skull..

Japp. tack för tipset.. bra att veta för framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av El_Raspberry:

Funnits problem med Intels 320, Corsairs GT och 3, hur många diskar saknar problem till 100%?

Vet ej men mina "mekaniska" diskar saknar problem
Mitt intresse att skaffa SSD är inte stort nog att göra någon större research om dem. Verkar mest bara vara problem med SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Vet ej men mina "mekaniska" diskar saknar problem
Mitt intresse att skaffa SSD är inte stort nog att göra någon större research om dem. Verkar mest bara vara problem med SSD.

Siffrorna är lättlästa, google translate gör även texten förståelig.
http://www.hardware.fr/articles/831-8/conclusion.html

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara