[Firmware problem] Intel ssd 320 series

Permalänk
Medlem

RIP min ssd :D.. men jag tycker att prestandaökningen är såpass bra att jag kan ta detta... Ja kommer aldrig sluta använda SSD som systemdisk.. Däremot kommer jag se till att alltid uppdatera till senaste firmware och ta backup på viktiga saker framöver... Det trygga är att det är 3-5 års garanti ... så det är bara skicka tillbaka

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Siffrorna är lättlästa, google translate gör även texten förståelig.
http://www.hardware.fr/articles/831-8/conclusion.html

Eller så letar man rätt på artikeln på den engelska versionen av sidan:

http://www.behardware.com/articles/831-7/components-returns-r...

Till trådskaparen:

Problemet är alltså att du inte kommer förbi lösenordskollen när du ska göra en secure erase? Har för mig att man kan komma förbi det om man inte har disken inkopplad när datorn går igenom POST och sedan snabbt kopplar in den innan den startar boot-sekvens från lämpligt cd/dvd/usbminne med program som klarar av en secure erase. Eventuellt så fungerar det att koppla in den efter datorn bootat, bara att prova.

Denna giude följde jag när jag gjorde secure erase:

http://www.ocztechnologyforum.com/forum/showthread.php?81321-...

Permalänk
Skrivet av Frispel:

Eller så letar man rätt på artikeln på den engelska versionen av sidan:

http://www.behardware.com/articles/831-7/components-returns-r...

Ni vet att den där är typ 1 år gammal.. och vertex 2, agility 2

inte riktigt aktuell i dagens läge..

Sedan om man kollar på försäljningsantalet så självklart kommer du ha högst RMA antal/ antal sålda diskar.. eftersom de populäraste alltid kommer störst representation i RMA statestiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MindRipper:

Ni vet att den där är typ 1 år gammal.. och vertex 2, agility 2

inte riktigt aktuell i dagens läge..

Sedan om man kollar på försäljningsantalet så självklart kommer du ha högst RMA antal/ antal sålda diskar.. eftersom de populäraste alltid kommer störst representation i RMA statestiken.

Den publicerades i maj och gäller diskar som är 6 månader till 1 år gamla och såldes i fler än 100 exemplar, citerar från startsidan:

Citat:

The returns rates given concern the products sold between April 1st 2010 and October 1st 2010 for returns made before April 2011, namely after between 6 months and a year of use. The statistics by manufacturer are based on a minimum sample of 500 sales, those by model on a minimum sample of 100 sales.

Självklart blir det en viss eftersläpning, men jag förstår inte vad du menar med att populära diskar kommer att har störst representation i statistiken? Det står ju i % så antalet returnerade diskar ställs i förhållande till antalet sålda diskar?

Har du någon bättre information som kan ge en ungefärlig bild av vad man kan förvänta sig i returer så får du gärna dela med dig av den

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Eller så letar man rätt på artikeln på den engelska versionen av sidan:

http://www.behardware.com/articles/831-7/components-returns-r...

Till trådskaparen:

Problemet är alltså att du inte kommer förbi lösenordskollen när du ska göra en secure erase? Har för mig att man kan komma förbi det om man inte har disken inkopplad när datorn går igenom POST och sedan snabbt kopplar in den innan den startar boot-sekvens från lämpligt cd/dvd/usbminne med program som klarar av en secure erase. Eventuellt så fungerar det att koppla in den efter datorn bootat, bara att prova.

Denna giude följde jag när jag gjorde secure erase:

http://www.ocztechnologyforum.com/forum/showthread.php?81321-...

Nej, jag har gjort en secure erase redan. Det fungerade med att dra ur strömmen och sen sätta i den igen.. Det är efter detta som det har blivit någon slags låsning på disken som kräver lösenord.. Dom har någon speciell kryptering tror jag. Detta är inget jag kan avaktivera i bios.. och detta hindrar mig från att både flasha in en ny firmware. och att formatera disken.

Secure erasen löste alltså problemet att disken bara var 8 mb... Nu är den 120 gb igen.. Men totalt låst och oanvändbar

Permalänk
Medlem
Skrivet av hackeron:

... Det fungerade med att dra ur strömmen och sen sätta i den igen.. ...

Att våldsbryta strömmen till en lagringsenhet är aldrig att rekommendera.
Det är precis den typ av handhavande som triggar 8MB-buggen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cybertsen:

Att våldsbryta strömmen till en lagringsenhet är aldrig att rekommendera.
Det är precis den typ av handhavande som triggar 8MB-buggen...

Alltså.. Jag gör detta när jag är inne i Intel SSD Toolbox.. och gör en secure erase.. Det står tillochmed i instruktionen från intel att man ska göra det... Man måste dra strömmen för annars är den låst i programmet och det fungerar inte.. Givetvis är detta ett väldigt specifikt fall där man drar ut strömmen, Då var jag redan drabbad av 8mb buggen osv..

EDIT: Någon som har erfarenhet av RMA. Hur lång tid tror ni det tar innan man får den utbytt?

Permalänk
Medlem

Måste man bränna ison på en skiva för att installera skiten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av chrono:

Måste man bränna ison på en skiva för att installera skiten?

Japp.

Någon som vet om man kan få pengarna tillbaka istället för att få en ny disk.. Vad säger konsumentköplagen?

Permalänk
Medlem

om jag köpte en sån här hårddisk i helgen, bör jag uppdatera bios/firmware?

kan man uppdatera bios/firmware och sånt utan att formatera hårddisken?

har installerat en OEM-versoin av windows 7 på den så det kan bli lite krångligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dammskog:

om jag köpte en sån här hårddisk i helgen, bör jag uppdatera bios/firmware?

kan man uppdatera bios/firmware och sånt utan att formatera hårddisken?

har installerat en OEM-versoin av windows 7 på den så det kan bli lite krångligt.

Uppdatera firmware det första du gör för guds skull.... Annars kan du råka ut för skiten som hände mig och du måste skicka tillbaka den.... Alltid uppdatera till senaste firmware som finns tillgänglig när det gäller SSD's har jag fått lära mig nu den hårda vägen

Bios behöver du inte uppdatera... Bara firmware till SSDN

Permalänk
Medlem
Skrivet av hackeron:

Nej, jag har gjort en secure erase redan. Det fungerade med att dra ur strömmen och sen sätta i den igen.. Det är efter detta som det har blivit någon slags låsning på disken som kräver lösenord.. Dom har någon speciell kryptering tror jag. Detta är inget jag kan avaktivera i bios.. och detta hindrar mig från att både flasha in en ny firmware. och att formatera disken.

Secure erasen löste alltså problemet att disken bara var 8 mb... Nu är den 120 gb igen.. Men totalt låst och oanvändbar

Du kan ju alltid pröva att göra en secure erase till. Om det inte går som det ska med intels toolbox så kan man alltid försöka med metoden jag länkade till

Sedan kan det ju vara värt att göra ett försöka att uppdatera firmware med samma procedur som när du gör secure erase, dvs att ha disken urkopplad när datorn startar.

Edit: Förresten, om disken kräver ett lösenord nu så pröva med: NULL (stora bokstäver), har för mig att det är standard när man inte knappar in något eget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Du kan ju alltid pröva att göra en secure erase till. Om det inte går som det ska med intels toolbox så kan man alltid försöka med metoden jag länkade till

Sedan kan det ju vara värt att göra ett försöka att uppdatera firmware med samma procedur som när du gör secure erase, dvs att ha disken urkopplad när datorn startar.

Edit: Förresten, om disken kräver ett lösenord nu så pröva med: NULL (stora bokstäver), har för mig att det är standard när man inte knappar in något eget.

Tack för tipsen. Men jag pratade med intels support. och jag förklarade allt som hänt. och han sa att det inte finns något sätt att lösa problemet på. och att jag måste skicka in den..Så min disk är död.

Permalänk
Medlem

finns det nåt bra och gratis program så jag kan klona min ssd som en bild till min andra hårddisk?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dammskog:

finns det nåt bra och gratis program så jag kan klona min ssd som en bild till min andra hårddisk?

Det bör funka med det som finns inbyggt i Windows 7:

Windows 7: Skapa en Systemavbildning – spegling av systemdisken

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Detta är en väldigt sällsynt bugg som endast inträffar när datorn plötsligt tappar strömmen, tex vid strömavbrott eller om man dra ut kontakten. Intel har som sagt släppt en ny firmware som löser detta sällsynta problem. Finns ingen anledning att välja bort denna disk som är en vettig och stabil ssd bara för att någon går ut och "varnar" för ett sällsynt men ändå välkänt problem som man enkelt skyddar sig mot genom att uppdatera till senaste firmware.

Jag köpte disken 1 dag innan buggen blev "känd", lade den sedan i malpåse och uppgraderade firmware utan problem när Intel fixat till det. Men, Intel har som försäljningsargument för just den här disken hävdat att den ska tåla strömavbrott BÄTTRE än konkurrenterna, att den då vid leverans är SÄMRE är ju upprörande. Dessutom har bugen, om man läser Intels forum, inträffat även efter att datorn gått i vila, inte bara vid strömavbrott.

Personer med Mac har haft problem att uppdatera, men även folk med vanliga PC.

Själv bootade jag bara skivan, struntade i att ändra AHCI eller nåt i BIOS, och det funkade rakt av, turligt nog. Så är det nog för folk flest. Men för en del funkar det inte. Diskarna har under tiden firmwarefixen väntat på sig sålts vidare i handeln, och de flesta diskar som säljs idag har nog inte aktuell firmware. Många kommer inte att uppdatera firmware förrän det är för sent. Har återförsäljarna eller Intel mailat er som har defekt firmware? Inte mig iaf, det var på eget ansvar att upptäcka att det kunde finnas en bug och att sedan fixa den.

Jag tycker den här historien är värre än Sandy Bridge-eländet tidigare i år, eftersom konsekvenserna blir lika illa (dataförlust), det sker i fler fall, och konsumenterna har inte fått någon information om det.

För övrigt är jag nöjd med disken, trots att en del säger sig ha fått 8MB-buggen även efter fw-uppdatering känns den ändå säkrare än de flesta konkurrentdiskarna i samma prisklass.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Avstängd

Jag drabbades iaf aldrig utav buggen fast datorn dött säkert 20-30 gånger i sommras av strömavbrott.
Uppdaterade firmwaren när den släpptes via USB minne utan några som helst problem.

Glad jag köpte Intel 320, då OZC och corsair har haft lööööööjligt mycket mer problem med deras SSD.
Och tillskillnad ifrån dom så verkar faktiskt intel veta hur man gör firmware då jag inte läst någon som råkat ut för buggen efter uppdatering.

oh btw brossan har 2 st intel 320 och inte heller haft problem vid strömavbrott eller uppdatering utav firmware.

Guess we are lucky lolz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av definition:

Jag drabbades iaf aldrig utav buggen fast datorn dött säkert 20-30 gånger i sommras av strömavbrott.
Uppdaterade firmwaren när den släpptes via USB minne utan några som helst problem.

Glad jag köpte Intel 320, då OZC och corsair har haft lööööööjligt mycket mer problem med deras SSD.
Och tillskillnad ifrån dom så verkar faktiskt intel veta hur man gör firmware då jag inte läst någon som råkat ut för buggen efter uppdatering.

Ja, jag tror ändå att Intel bland "konsumentdiskar" är det stabilaste valet. Även om många 320 kommer att vara opatchade och tidsinställda dataförlustbomber., Hur många har köpt Intel 320, och hur många har laddat ner patchen? Kan det ens vara 10%? SSD är fortfarande till stor del "entusiastval", så folk med SSD kanske är mer observanta på firmware, men medelsvensson lär inte uppdatera om det inte kommer via Windows Update eller OSX Update.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk

Jag beställde en ny dator som kom hem för en vecka sedan.
Igår skulle jag göra en omstart på datorn efter att ha installerat ett bildprogram till min digitalkamera.
Det enda jag får upp i rutan nu är "boot from a proper device".
Går in i bios och konstarterar att datorn inte ens hittar SSDn (Intel 320 serie).
Går det att göra något själv eller är det bara att skicka tillbaka SSD på garanti?
Självklart har jag kollat och kännt efter så att alla kablar sitter som dom ska.

Visa signatur

AMD Phenom II X6 1100T 3,3GHz AM3, 2st Gigabyte 6950 1GB OC , Asus CROSSHAIR IV EXTREME 890FX / Socket AM3, 8GB Corsair XMS3-12800, Intel 320series SSD - 80GB, Corsair AX 850W Professional Modular, NZXT Phantom Full Tower - White.

Permalänk
Medlem

Kan jag räkna med att 320-diskarna som säljs på webhallen idag är uppdaterade och klara?
Om inte, hur kan jag kontrollera firmware om det nu är så att man måste uppdatera firmware innan man gör något annat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av smilingcopycat:

Jag beställde en ny dator som kom hem för en vecka sedan.
Igår skulle jag göra en omstart på datorn efter att ha installerat ett bildprogram till min digitalkamera.
Det enda jag får upp i rutan nu är "boot from a proper device".
Går in i bios och konstarterar att datorn inte ens hittar SSDn (Intel 320 serie).
Går det att göra något själv eller är det bara att skicka tillbaka SSD på garanti?
Självklart har jag kollat och kännt efter så att alla kablar sitter som dom ska.

Det är inte så att du har något annat inkopplat när du försöker boota, tex extern hårddisk, usb-minne mm? Kan mycket väl vara så att bootordningen ändras om man har något inkopplat vid start. Se också till att du kollar på rätt ställe i bios, en del har en inställning för prioritetsordning av boot-enheter och en för hårddiskar. Har man då fel ordning bland hårddiskarna så syns den inte i listan över boot-enheter. Testa också att koppla ur andra hårddiskar om det finns någon inkopplad. Som sista steg så kan man kolla om disken fungerar i en annan dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av khol:

Kan jag räkna med att 320-diskarna som säljs på webhallen idag är uppdaterade och klara?
Om inte, hur kan jag kontrollera firmware om det nu är så att man måste uppdatera firmware innan man gör något annat?

Nej, det kan du inte räkna med. Kommer nog att ta ett antal månader innan alla lager är tömda på diskar med gamla firmwaren.

Ett sätt att kolla på en helt ny disk är att helt enkelt boota med CDn för uppdatering av firmware. Den kollar först vilken version disken har och säger till om en uppdatering behövs eller inte.

Ladda hem iso-filen ifrån Intel här och läs även PDF-guiden noga: http://www.intel.com/go/ssdfirmware

Jag skrev lite mer om uppdatering här: Uppdatera er SSD-hårddisks Firmware för bättre prestanda och stabilitet

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Återupplivar tråden med att meddela att min Intel 320 fick 8mb buggen trots att den vid leverans redan hade senaste firmware (4pc10362). Hann bara använda den i en vecka innan det hände..
Har gjort en secure erase på den så nu hittas den iaf som 120GB men tänker ändå reklamera disken.

Visa signatur

HTPC || Grandia GD-07 || i7 8700k || 3070 Aorus Master || 32GB DDR4 3.2GHz || Z370-F Strix || 2TB+ 500GB+ 256GB Nvme

Unraid-server || Ryzen 2400G || 8GB DDR4 || 24TB