Permalänk
Medlem

Installera windows på SSD-disk

Hallå Sweclockers!

Ska köpa min första laptop på väldigt länge. Har konfigurerat en MSI GT683DX från USA men en SSD och en mekanisk HD. Av någon anledning blir det ganska mycket billigare att få windows installerat på den mekaniska disken (kommer så från tillverkaren antar jag). Så hur gör jag om jag vill installera om Windows på SSDn? Är det svårt? Är det något särskilt man behöver eller ska tänka på? Har aldrig ägt en SSD förut.

Tacksam för hjälp!

Mvh
Papas

Visa signatur

Guru Fire IV (i7 3610QM CPU, 7970m GPU, 12GB RAM, Samsung 830 256GB SSD)
HTC One X

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Samma sak som en HDD vad gäller installation.

Du kan använda återställningsskivorna du ska skapa efter du loggat in första gången.
Skapa dem, stänga av datorn, ut med mekaniska hdd'n, "återställ" windows på SSD'n.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Samma sak som en HDD vad gäller installation.

Du kan använda återställningsskivorna du ska skapa efter du loggat in första gången.
Skapa dem, stänga av datorn, ut med mekaniska hdd'n, "återställ" windows på SSD'n.

"Ut med den mekaniska hdd'n"? Vad menas med det? Jag behöver väl inte fysiskt ta ut den?

Visa signatur

HTC One X

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Papas:

"Ut med den mekaniska hdd'n"? Vad menas med det? Jag behöver väl inte fysiskt ta ut den?

Behöver och behöver. Nejdå absolut inte. Tror jag.

Den kommer troligen iaf att återställa till just din mekaniska disk, men är inte hundra.

Permalänk
Medlem

Förlåt, men jag hänger inte alls med nu :/

bryter jag inte garantin på laptopen om jag plockar ut hdd'n? Har aldrig pillat med sånt innan. Finns det inget annat sätt?

Går det att installera Wondows på SSD parallellt som den finns på den mekaniska och sen formatera den mekaniska hdd'n?

Visa signatur

HTC One X

Permalänk

Kanske klona disken på något sätt, rekommenderar HDClone4 i så fall http://www.miray.de/download/sat.hdclone.html

är otroligt enkelt att klona hela systemet från en hårddisk till en annan....

Visa signatur

Main/Laptop: MSI GS30; CPU i7 4870HQ, RAM 1600 Mhz a 16Gb, GPU Radeon AMD RX 470 Sapphire/Intel Iris Pro Graphics 5200, Storage Primary; Intel 256 Gb x 2 Raid 0, Secondary: Samsung 512 Gb

Permalänk
Medlem

Det går alltså inte med återställnings-skivorna att bara installera om Windows på SSD'n? Varför går inte det? (utan att ta ut den mekaniska)

Visa signatur

HTC One X

Permalänk
Medlem

Helt enkelt gör en recovery skiva, formatera den mekaniska (så den blir blank). Plugga in SSD´n och installera Win på den. klart
Easy as Pie!

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Papas:

Det går alltså inte med återställnings-skivorna att bara installera om Windows på SSD'n? Varför går inte det? (utan att ta ut den mekaniska)

Den lär installera automatiskt på disk 0 som troligen är din mekaniska disk.

Skrivet av locktail:

Helt enkelt gör en recovery skiva, formatera den mekaniska (så den blir blank). Plugga in SSD´n och installera Win på den. klart
Easy as Pie!

Som jag skrev.

Permalänk
Medlem

Ok, det är möjligt att jag är väldigt långsam på detta så vill bara försäkra mig. När ni säger "plugga in SSDn" så hänger jag inte riktigt med. Detta är till en laptop så både diskarna antar jag är inpluggade hela tiden, med den mekaniska som 1a disk. Kan jag då göra som ni skrev att bara formatera den mekaniska och installera om Win7 och bara välja att det görs på SSDn?

Tack för ert tålamod

Visa signatur

HTC One X

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Kanske, det beror lite på som jag skrev.

Troligen kommer den formatera/återställa Disk 0 automatiskt i vilket fall somhelst som troligen även är den mekaniska disk.
I Windows kan du köra cmd > diskpart > list disk så ser du vilken som är vilken. ellert.om i diskhanteraren.