Helgsnack: "Nöjd med din skärm?"

Permalänk
Medlem

Jag är mycket nöjd med min Samsung Syncmaster 244T, S-PVA, 6ms G-G
Köpte den i mitten av 2006 för ~11k.
Funderar dock på att köpa en ny ISP skärm då jag skulle behöva en till skärm,
så det blir väl till att läsa igenom denna tråd då jag kommer hem.

Visa signatur

Stuff and things!

Permalänk
Medlem

Är rätt nöjd med mina skärmar, av det enkla anledningen att dom har varit väldigt prisvärda. Kör en 24" (TN) från LG som jag köpte för 1.3k för ~2 år sedan, och en gammal Dell 17" som jag fått. Ger mig ganska mycket skärmyta, för en väldigt billig peng.

Hade jag dock haft 4-5k att undvara så står nya skärmar ganska högt upp på listan, typ två av denna.

Permalänk
Medlem

Sitter med min gamla BenQ FP241W sen flera år tillbaka, älskar den. Börjar dock ha tillfälliga problem med inbränningar då och då
Den var lätt värd de 7000 SEK jag pungade ut för den så det blir nog en ny i samma prisklass, dock större och absolut inte TN...

Permalänk
Medlem
Visa signatur

MAIN:   | 4770k | r9 290 tri-x OC | 16GB | Be Quiet Shadow Rock 2 | Corsair 350D | EVGA Supernova G2 850w |
HTPC:   | 4360 | 8GB | Scythe Shuriken Rev. B | Cooler Master Elite 120 |
Laptop: HP spectre x360

Permalänk

Ny het skärm från Samsung ( SAMSUNG S23A750D 23 )

SAMSUNG S23A750D 23

Vad tycker NI?
Funderar på köpa denna skönhet eller finns det bättre alternativ?
Tack på förhand /pappa.robert

Permalänk
Medlem

Sitter på en 3 år gammal TN panel med namnet Samsung 2233BW. Väldigt opraktisk skärm, då den knappt är böjbar.

Blir omdömena bra för Dell U2312hm så blir det nog ett köp då jag föredrar så bra färger som möjligt framför 120Hz.

Visa signatur

2500K 4.5Ghz | Noctua NH-U12P SE2 PnP | MSI P67A-GD55 | Corsair 8GB 1600Mhz | MSI GTX 580 Twin Frozer II 900/1800/2100 | Fractal Design Arc | XFX XXX Edition 750W | 1TB Western Digital Caviar Black | Corsair Force 120 GB

***Gammla goda minnen med ovanstående som burk :) ***

Permalänk
Medlem

Jag har en ACER GD245HQ och jag är helt nöjd 120Hz och 3d helt underbart ALLT flyter snabbare både i windows och spel. Det är bara 1 litet "fel" den är ganska blank så det kan spegla sig på kanten in mot bildytan. Men det tänker man inte på efter ca 1 dag....

Visa signatur

Main | Fractal Design R4 | Asrock B550 | AMD 5600X | 32Gb | RTX 2080Ti | Corsair RM1000
Hosting Server | Asrock B550 | AMD 5700G | 64Gb | SSD: ioDrive 2

Permalänk
Medlem

Jag var först sugen på att köra nvidia surround men efter lång fundering blev det en dell u2711. Även fast priset var högt så tänker jag att det här är en skärm jag kommer att ha i många år framöver. Ångrar mig inte en sekund!

Permalänk
Medlem

Sitter på nån Logitech TN panel på cirkus 22". Äsch, var inte värt det. Skulle hellre ha köpt en mindre skärm av bättre kvalitet.

Permalänk
Medlem

Kör LG Flatron W2600HP 26". S-IPS.
Hade en viewsonic 19" tn innan
Har i princip bara gejmat wow o sysslat med musik o surf. Gillar skärmen och efter lite pillande med kalibrering så blev jag nöjd.
Kan ställa ner så att det inte blir så jäkla ljusstarkt och det är skönt för ögonen.
Har lite dålig koll på alla "barnsjukdomar" som folk skriver att ips skärmar har men jag har inte upplevt nå konstigt med denna iaf.

Måste dock säga att viewsonicen var riktigt nice så i början var det inte jätte"wow". Men så kände jag när jag bytte min dell 21" fetklumpeduns (cad skärm) som hade trinitron bildrör o kunde köra 1600x1200 i riktigt hög hz.

Permalänk
Medlem

Jag har en Mirai DML-520N100 med TN-panel och en upplösning på imponerande 1400*1050. Den funkar, fördelen med låg upplösning är att man inte behöver så vasst grafikkort i spel Men skämt åsido så tittar jag på något vassare i skärmväg.

Apropå ämnet skärmar så är det intressant vilken hype det blev att skaffa platta skärmar när de kom, trots sämre färger och sämre allt i stort sett, förutom vikt och volym. Tidiga TFT:er var verkligen skräp (jag köpte en Hercules Prophetview 720, en av de första riktiga "gaming-skärmarna" och den är rent av bedrövlig och var ärligt talat redan då). Idag har det bättre segmentet av platta bildskärmar närmat sig kvaliten som CRT:erna ger inom många områden, och så länge man kör sin tft i sin avsedda upplösning får väl skärpan erkännas oslagbar. En pixel är en pixel. Allt annat än avsedd upplösning eller något som är exakt delbart med detta ser däremot tagiskt ut på tft. Antingen blir det stretchat och hemskt eller så krymps bilden ihop till en storlek där man får en ram runt det man vill visa men pixlarna stämmer överens (detta är dock att föredra, men inte alla skärmar som fixar det). Det här problemet har ingen lösning med tft-tekniken eftersom den bygger på fasta bildpunkter.

Tror det dröjer ett tag innan man är ikapp helt med färgåtergivningen. Fast nya IPS:er är fina...

stavkråkfel
Visa signatur

Data: B650 + 7800X3D + 4080 Super + 64GB (2x32) + 2TB T700 + 850W
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Avstängd

Spelar och kollar på film. kör med TN. Svärtan är bra. Jag skulle direkt köra med en IPS för surf och hålla på med bilder osv.

Permalänk
Medlem

Min Samsung T260 gav upp och börjare ryka. Annars var jag rätt nöjd med den trots TN-panel.
Istället blev det en 27" Samsung 550-serie (TN panel tyvärr).. bäst är dock min gamla Samsung 193T med PVA.. slö som fan med 25ms men fortfarande en riktigt bra bild..

Jag skulle satsat på en 27" BenQ med pva-panel, men det blev inte av

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackbird_CaD_:

Summa summarum: finns i princip inte en enda fördel med en riktigt dålig IPS gentemot en riktigt bra TN.

Fixat.

Visa signatur

MSI MPG B550 Gaming Edge WiFi | Ryzen 7 5800x | MSI RTX 3080 SUPRIM X | be Quiet! Straight Power 11 850W | Corsair 32 GB (2x16) DDR4 Vengeance RGB Pro 3200MHz CL16 | NZXT Kraken Z73 | Fractal Design Meshify 2 XL | Qpad QH-1339 | Asus Xonar Essence STX | Steelseries Apex Pro | Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165Hz

Permalänk
Medlem

För drygt ett år sedan köpte jag min burk och då la jag mina pengar på en 24" BenQ LED, V2420H.
Kanonnöjd!
Det enda smolket i bägaren är en lite vek fot, skärmen har en tendens att kunna luta några grader i sidled men jag har vant mig...

Visa signatur

CPU: Intel i7-950 @ stock, Noctua NH-U12P | MoBo: ASrock Extreme3 X58 | Ram: 6gb Corsair Dominator 1600mHz | GPU: 2x Gigabyte GeForce GTX 460 1gb OC i SLI | HDD: 1x Corsair F80 + 1x Samsung Spinpoint 1tb | PSU: 850w Chieftec Nitroseries | Chassi: NZXT Phantom - Black

Permalänk
Medlem

Sitter på en ASUS 24" PA246Q (6ms) (P-IPS, LED)
http://www.webhallen.com/hardvara/131268-asus_24_pa246q

Helt ok skärm, STOR skillnad på bilden mot min 6år gamla samsung TN panel (kommer ej ihåg modell)
Kan inte riktigt säga om jag gillar 16:10 mot 16:9 formatet. Ser en hel del film/tv på datorn och jag hatar verkligen sorgkanten som blir. På samma sätt som jag hatar 16:9 på min filmduk, då dom flesta bd filmer är i 2:35:1.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

intressant hur många med billig skärm som svarat...

Körde först dell u2711 för att sedan gå till u3011. Samma skärm förutom storleken. Riktigt bra skärmar med överlägsen bildkvalitet mot de 2k skärmar jag använt innan. Att ips har lite högre ms märks inte då under 8-12 ms märks inte om man frågar mig iaf. Nåt som är trevligt med dessa skrämar är sharpness funktionen som kan gör spel som tex world of warcraft mycket mer detaljerade. Sen kan man inte klaga på bildkvaliten i 2560x1600

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem

jag är tvärnöjd med mina 2 gamla Samsung 20" skärmar SyncMASTER 206BW byter bara när dem pajar

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Hedersmedlem

Finns inte mycket som stör mig på mina Dell U2410, bra bild rakt igenom, bra färger, helt okej betraktningsvinklar, tillräckligt snabba och förhållandevis prisvärda. Har inte ångrat en sekund att jag köpte dem.

Det som stör mig är att de inte håller samma klass som min gamla Viewsonic VP201s (årsmodell 2004) vad det gäller betraktningsvinklar, för den skärmen är inget annat än extremt bra i det avseendet.

Mitt råd till alla. Snåla absolut inte när ni köper bildskärm! Samma sak gäller skrivbord, stol, mus, tangentbord. Bra arbetsmiljö ger mycket roligare timmar framför datorn!

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Nöjd med min första IPS skärm av modell Dell U2311H.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem

Kör med 24" BenQ XL2410T, alla skärmar har sina brister, med detta i åtanke är jag nöjd.

Permalänk

Benq 24" LED backlit för 1700kr för lite mer än ett halvår sedan.

Fick vad jag förväntade mig så är nöjd.

Håller på en del med foto:http://www.flickr.com/photos/albinivik/ så om det blir mer seriöst så fixar jag en vettigare skärm.

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem

har en Dell U2311H och är supernöjd, min första ips skärm haft 3st tn plattskärmar innan och denna och ingen är i närheten av denna i kvalité, bild, färger så jag rekommenderar denna

Visa signatur

• AMD Phenom II x4 B50 @ 3.7GHz • Noctua NH-U12P SE2 • Kingston HyperX 8Gb 1600MHz • MSI GTX 560 Ti 1GB • ASUS M4A88T-V EVO • Fractal Design Define R3 Black Pearl USB 3.0 • Western Digital Caviar Blue 500GB • OCZ Agility 3 120GB • Western Digital Caviar Green 2TB • Sapphire FirePSU 625W • Dell U2311H • ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♣ ♠ ♣ ♦ ○ ◘ • ♠ Google Galaxy Nexus ♠

Permalänk
Medlem

Haha otroligt passande helgsnack. Jag sitter på min gamla men kraftfulla crt på 22 tum, snabb och mkt kraftfull. Dessvärre börjar åldern ta ut sin rätt och den där knivskarpa skärpan den en gång hade är borta.
Börjat kolla på dell ips skärmar som jag tycker verkar bra. Har även rotat fram en äldre tft skärm för o se om jag ens över lever med de många nackdelar den mindre moderna tekniken som lcd tyvärr är.
Märkte att man vänjer sig rätt snabbt även om jag missar 120hz och den totala avsaknaden av inputlag samt ms som käns för en van crt användare. Speciellt noterbart är det i snabba spel som fpser.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Använder en HP L1950
Nackdelar:
Ganska liten 19 tum, 1280x1024 max upplösning.
Svärtan är inte det bästa.
Betraktningssvinklarna är sådär, märks främst när jag använder Pivot och ställer den på högkant.

Fördelar
Ergonomi, bli aldrig trött i ögonen.
Pivotfunktionen gör att jag kan få 1280 pixlar i höjdled att surfa med + väldigt bra översikt över Word-dokument, som ju ska motsvara A4-papper i grunden med en skärm som tar upp väldigt lite yta.
Hyfsat ljusstark för en aktiv matrix TFT: 300 cd/m2, samtidigt som den är sval och strömsnål och knäpptyst.
Kvalitet, ingen död pixel eller annan försämring under de år jag ägt den.

Så jo jag är ganska nöjd, kanske blir det så att jag köper en skärm till mer lämpad för spel och film och använder denna för all annat.

Visa signatur

AMD Ryzen R7 3800x, XFX rx 480 4 Gb, AX370-Gaming K3, 16 Gb Corsair DDR4 3000M, Seasonic Prime 750W Platinum, Seagate Barracuda 7200.12, Fractal Design Core 3500: OS: Windows 10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Eriksson(X):

Är absolut inte nöjd med min skärm Samsung p2450 lär ha den stående högt för att den ska bli ok att titta på den känns så fel med lutningen

Min p2450 fungerar helt ok? Har dock ett par döda pixlar jag inte orkar skicka in skärmen för (de är i ena hörnet och märks bara om man letar efter pixlar)
EDIT: Det kommer antagligen bli en Dell IPS-skärm nästa gång. Gärna 24" beroende på om jag har råd med det.

Permalänk
Medlem

Jag har en Dell U2311H och är fortfarande riktigt nöjd med den.

Permalänk
Medlem

Jag har en benq 21.5" full hd led och är nöjd för de 1200 jag gav, jag skulle dock önska http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=829402 fast med 120hz, och support för 3d inklusive glasögon

Visa signatur

Core i5, gtx660

Permalänk
Medlem

Jag köpte en Dell U2711 i våras när jag hade pengar över, den kostade mig då 7990:- men nu kan man ju köpa densamma för knappt 5200:- ...

Jag är mycket nöjd med denna och jag saknar ingenting egentligen, det skulle isåfall vara en större skärm med samma eller bättre upplösning men just nu så är den verkligen topnotch.

Permalänk
Medlem

Varför inte testa en VA-panel? Jag har två Benq på 24" på jobbet och tycker de fungerar väldigt bra. Ligger emellan IPS och TN i kvalité men kostar som en TN

http://www.pchardwarehelp.com/guides/lcd-panel-types.php