QOS inställningar i min D-link DIR-655

Permalänk
Medlem

QOS inställningar i min D-link DIR-655

Yello! Nu är det så att jag undrar om det finns något program eller någonting som kan dela upp nätverket. Jag spelar bara på min dator, medan syrran bara laddar ner. Därför undrar jag om det finns något som kan strypa hennes internet åtkomst, typ att jag får 80% av internetuppkopplingen och hon får bara 20%?

Mvh

Permalänk

Undrar samma sak xD

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -

Permalänk
Medlem
Skrivet av qunni:

Yello! Nu är det så att jag undrar om det finns något program eller någonting som kan dela upp nätverket. Jag spelar bara på min dator, medan syrran bara laddar ner. Därför undrar jag om det finns något som kan strypa hennes internet åtkomst, typ att jag får 80% av internetuppkopplingen och hon får bara 20%?

Mvh

Rent teoretiskt låter det som att du vill ha det omvända, hyffsad ping när hon laddar ner och eftersom hennes nerladdningar går snabbt så blir pingen bättre när de är klara.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av qunni:

Yello! Nu är det så att jag undrar om det finns något program eller någonting som kan dela upp nätverket. Jag spelar bara på min dator, medan syrran bara laddar ner. Därför undrar jag om det finns något som kan strypa hennes internet åtkomst, typ att jag får 80% av internetuppkopplingen och hon får bara 20%?

Mvh

Detta kanske?---> http://www.netlimiter.com/

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToJa92:

Rent teoretiskt låter det som att du vill ha det omvända, hyffsad ping när hon laddar ner och eftersom hennes nerladdningar går snabbt så blir pingen bättre när de är klara.

Nja. Jag vill egentligen bara att hon ska kunna typ surfa lite svagt. Hon laddar ner oavbrutet, dygnet runt. Och jag har inte mycket att säga till om då mor är helt på hennes sida... Frustrerande är bara förnamnet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jycken:

Ska testa det. Tack!

Permalänk
Medlem

Ett tips är att installera Netlimiter på hennes dator. I programmet kan du ställa in max ner- och uppladdningshastiget. Om du sitter på en ADSL-anslutning är det hennes uppladdningar som dödar hastigheten för er andra, så sikta främst in dig på den. Laddar hon ner från sidor som inte har koll på någon ratio är det ju bara att sätta den på 5kb/s eller något sådant.

Det var ett tag sen jag pysslade med detta så det kan ha ändrats lite i programmet men det ska i alla fall ligga i bakgrunden och inte göra något väsen av sig. Ingen av mina familjemedlemmar lade märke till när det jag installerade det på deras datorer.

Permalänk
Medlem

Du tror inte att en person som tankar oavbrutet inte skulle märka av att du stryper hennes hastighet? Eller är hon så där skönt okunnig.

Ett alternativ skulle kanske vara att vänligt be din syster att inte använda max av linan när hon laddar hem saker, gissar på att hon använder något torrent program. Brukar inte vara någon konst att i programmet sätta en global max hastighet för ned och upp. Sitter ni på snabbare än ADSL så behövs det inte så super höga hastigheter för att ladda snabbare än man hinner titta. Det kanske inte gör så mycket om det tar 30 min att ladda hem senaste gossip girl om hon ändå har 40 minuter av pretty little liars att titta på.

Visa signatur

Define R3, GA-Z97X, i5 4690k, 8GB Corsair, GTX780

Permalänk
Rekordmedlem

En router som stödjer qos är nog lösningen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Hon är skönt okunnig, men hon har en jobbig pojkvän som kan lite. Dock inte så jätte mycket. Ska installera netlimiter på hennes dator och se om det funkar. Påtal om qos, hur vet man om ens router stödjer det? Har precis köpt en D-link DIR-655. Alltid bra att testa många alternativ.

Permalänk
Rekordmedlem

de har väl nån form av qos om jag inte läast fel, du får väl logga in o kolla. netlimiter är ett mycket dåligt alternativ. qos i routern är bäst, då får ni båda max fart.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag har hittat qos, men vet dock inte vad jag ska kryssa i och inte. Jag vill att hon ska få så lite tillgång till internet som möjligt, men ändå ha en stabil uppkoppling. Hoppas du förstår?

Permalänk
Medlem
Skrivet av qunni:

Hon är skönt okunnig, men hon har en jobbig pojkvän som kan lite. Dock inte så jätte mycket. Ska installera netlimiter på hennes dator och se om det funkar. Påtal om qos, hur vet man om ens router stödjer det? Har precis köpt en D-link DIR-655. Alltid bra att testa många alternativ.

Dir-655 har QoS, min 635 har det också så det borde vara lättkonfat på den också!:P

Men använder hon sig av torrent program t.ex utorrent kan du ju alltid bara smyga in och sätta en limit i programmet, så gjorde jag när brorshan hade fått något slag i huvudet och bestämde sig för att ladda ned samtliga distar av ubuntu för nått år sedan.

Stabilt borde det fortfarande vara dock så kommer det särkert att bli sjukt segt för henne med surfningen (och det kommer du nog att få höra)!

Permalänk

Jag har en Ubiquiti router och i den kan man ställa in så att efter x tankade MB så sjunker nerladdningshastigheten till X/s
Likadant med uppladdning. Du skulle kunna begränsa uppladdning per klient till 50% av eran lina eller likande. Eller nerladdningen.

Visa signatur

Has anyone really been far even as decided to use even go want to do look more like?

Dem har köpt varsin studs matta. Dem köpte ochså en katt och döpte hon till maria. Katten tycker att det är kul och hoppa studs matta.

Permalänk
Rekordmedlem

Jag kan inte den routern i detalj, men det brukar finnas en lista av nån sort där du talar om spel och dator, då går den trafiken för den andra trafiken du får väl läsa manualen och testa

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

QOS inställningar i min D-link DIR-655

Hej!

Jo jag har ett problem och så här ligger det till. Vi har 8mbit adsl bredband från telia. Och nyligen har jag köpt en ny router med andra ord en d-link dir-655. Och nu är det så att det laggar för mig i HoN och andra internet baserade spel. För att min mor och syster gillar streama saker och bara surfa runt. Därför vill jag ha hjälp med hur du ställer in optimala inställningar som gör att jag blir prio 1 med allt som ha att göra med internet. Så att de får så lite tillgång till internet som möjligt. Har även ett annat problem. Precis när vi hade installerat router så körade vi med kabel till den bärbara datorn. Och det var ingen som satt på den bärbara utan kablen var bara i. Och då laggade det som fan endå i HoN. Så jag gick och drog ut kablen och allt blev bra. Knasigt... Det var inget som laddades ner på datorn. Så undrar var det berro på?

Tacksam för svar!

Permalänk
Hedersmedlem

*trådar sammanfogade*

Observera att det är förbjudet att skapa mer än en tråd om samma sak. Det beror på att vi tycker att det är viktigt att alla får samma chans att få sina trådar uppmärksammade. Om någon skapar mer än en tråd, trycks andras trådar undan snabbare, vilket blir orättvist. Jag hoppas att du har förståelse för detta. Den här gången har jag sammanfogat dina trådar åt dig, men kom i fortsättningen ihåg att regeln finns.

Permalänk
Medlem

Oj, det visst jag inte. Tack i alla fall.

Permalänk

Jag har själv en DIR-825. I denna router kan man ställa under "Advanced/QOS Engine". Vilka vilka interna IP-nr som skall ha högsta prioritet. Om man då ställer sitt eget IP-nr högst, då kommer ens egna dator få förtur när det det skall skickas mycket data. (men bara just för det ögonblicket)

Man kan även ställa vilka portar som skall ha högst prioritet. Exvis 80 för web/surf...

Jag har tyvärr inte varit inne i någon 655. Men jag är nästan helt säker på att samma inställningar finns i denna.

Mvh...