Missa inte Amazon Prime Deal Days!
Permalänk
Medlem

Vissa förstår inte att.. (Bild)

..man inte kan få lägre temperatur med fläktar än rumstemperaturen.

Visa signatur

|XP 2500+ |Epox 8RDA+|Prometeia Black|TwinMos/Winbond PC3200 2*256mb|Hercules 9700 Pro|
|XP 2000+ AGOIA Y|Epox 8K5A2|Alpha 8045|TwinMos PC2100 2*256mb| Leadtek GF3 Ti200|

Permalänk
Medlem

Hehe så sant så!

Jag ser att du har ett EpoX 8K5A2.. har du fått någon klarhet i frågan om detta kort verkligen stödjer avläsning av temperaturdioden i nyare AMD-processorer?

Vad jag förstått så används den interna dioden bara till att stänga av datorn vid överhettning och går inte att avläsa någonstans. Den temperatur som rapporteras i BIOS ska tydligen vara från en termistor i sockeln..

Jag har just skaffat ett 8K5A2 och ska förpassa mitt 8K7A till servertjänst.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Hedersmedlem

OM jag minns rätt ät den bilden grymt gammal.

Iaf. så är det en hyffsad fläkt, noter brillorna som ligger bredvid skärmen

Permalänk
Medlem

Måste bara få säga GAMMAL men fin är den.

Visa signatur

: AMD Ryzen9 9900X : 64GB RAM : Nvidia RTX 4070 Ti Super :

Permalänk
Medlem

Mitt Abit BX moderkort stödjer inte avläsning av min celeron's interna termiska diod.
EFtersom det är den mest intressanta temperaturen i hela systemt så var det ju inget jag kunde acceptera!
Lödde dit två trådar på baksidan av moderkortet (på processorsockelns pinnar) och satte ihop en krets som mätte temperaturen

Det finns väl andra moderkort som nyttjar den interna dioden i AMD's processorer för temperaturmonitoring?

Visa signatur

Relaxen und vatch das blinkenlights!
http://www.blinkenlights.tk

Permalänk
Medlem

skulle passa fint på min radiator

Visa signatur

[size="1"]Tbred B 1700+@240 X 10 | Abit NF7 rev 2.0 |2X256 twinmos @ 240mhz dual channel | Radeon 9700 @ 375/330 | Truepower 430w
Vattenkyld med | Dangerden Maze3 | Dangerden Geforce4 block | Dangerden Z-chipset block | Eheim 1048 | Dangerden Heatercore.
3dmark 2001[/size]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AmPz
Det finns väl andra moderkort som nyttjar den interna dioden i AMD's processorer för temperaturmonitoring?

EpoX 8K3A nyttjar den definitivt men problemet som jag förstått det var att många idioter hörde av sig till EpoX och klagade på att dioden rapporterade så höga temperaturer att användare trodde det var något fel.. så EpoX bestämde sig för att ta bort det från efterkommande kort. Men om det är sant vet jag inte.

Permalänk
Medlem

Jag måste nog säga att den inte gör det.
Som sagt.. om den skulle stämma så skulle min CPU ligga på ca +14c.. funderade länge och väl på det.. så jag moddade in en Senfu termomenter inne vid Processorn.. inte det lättaste med en Prometeia.. måste va tätt :/
men iallafall.. den visar ca: -20c ..dvs 34graders skillnad.. så det måste va så att BIOS tempen är den sensorn som sitter inne i Sockeln. har letat en del efter just temp sensorn i Processorn.. men inte hittat något om det i manualen. Så det är nog sant som han sa om att Epox har tagit bort den funktionen.

Visa signatur

|XP 2500+ |Epox 8RDA+|Prometeia Black|TwinMos/Winbond PC3200 2*256mb|Hercules 9700 Pro|
|XP 2000+ AGOIA Y|Epox 8K5A2|Alpha 8045|TwinMos PC2100 2*256mb| Leadtek GF3 Ti200|

Permalänk
Medlem

Jag funderar på att löda fast ett par sladdar till de ben bakom sockeln som dioden blir avläst på och fixa en egen sensor. Problemet är väl att det finns ledningar på kretskortet som är kopplade till benen redan och jag är inte så pigg på att kapa dom. Får väl helt enkelt leva med en tempsensor så nära kärnan som möjligt..

Permalänk
Medlem

Kolla tanjentbordet..
Ska han kyla det oxå..?

Visa signatur

Ursäkta stavningen - Ordblind
Allting jag verkligen tycker om är antingen omoraliskt, olagligt eller fettbildande..

Permalänk
Medlem

Ghettum Ultimatumis

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vad gör fläkten för nytta på den sida av chassit?

Permalänk
Medlem

borde inte den där gigantiske fläkten stå på andra sidan av datorn?

Permalänk
Medlem

Det är inte undra på att han måste ha en sån stor fläkt, hade räckt med 2*80mm om han visste vad han pysslade med *hehe*

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk

Den där bilden är väl ändå rätt amalgam.

Permalänk
Medlem

men vad gör dendär fläkten för nytta när den inte ens är på ?? :);)

Permalänk

sätter han på den fläkten på full patte då har han väl ingendata kvar

Visa signatur
Permalänk
Medlem

en gammal LAN bild.. några som har hafft tråkigt och hittat på nått kul.. och kul blev det

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

LajnuZ: du har för stor sign

Visa signatur

AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA

Permalänk

Vissa förstår inte att man förlorar luftflöde om man blåser "igenom" moderkortet?

Visa signatur

blablabla

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LajnuZ
sätter han på den fläkten på full patte då har han väl ingendata kvar

Datan lär vara kvar, men inte datorn.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
NAS: Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk

Ojojoj vad fel ni har grabbar, aldrig hört talas om köldeffekten?

http://host.bip.net/kdsk/vind.htm ger lite mer hint om vad det handlar om...

Permalänk
Medlem

den tempsensor inbyggda tempsensor används för att säkerhetsavstänga processorn om den blir TOKVARM, medans den har en i sockeln som man själv kan läsa av

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av peppelorum

Vem är det som är ute på hal is nu?
Den där tabellen gäller för levande varmblodiga varelser som har kläder på sig. Så vitt jag vet är inte min dator en sådan. Är din det?

Visa signatur

Där alla tänker lika, tänker ingen speciellt mycket.
Om du tror att du vet, så är du dåligt underrättad.

Permalänk
Medlem

Re: Vissa förstår inte att.. (Bild)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ]{ing_En
..man inte kan få lägre temperatur med fläktar än rumstemperaturen.
http://www.paincreators.net/~kirler/gallery/funny/pic129.jpg

Åhhh, vad kall data du måste ha!!

Ta detta inlägg med en gnutta ironi

Visa signatur

Där alla tänker lika, tänker ingen speciellt mycket.
Om du tror att du vet, så är du dåligt underrättad.

Permalänk
Medlem

ROFL

Visa signatur

,( ,( ,( ,( ,( ,( ,( ,(
`-' `-' `-' `-' `-' `-' `-' `-'

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av peppelorum

"Köldeffekten" handlar om att luft i rörelse känns kallare än stillastående luft. Det beror på att den tar upp mer energi än stillastående luft eftersom fler kalla syre- och kvävemolekyler får direktkontakt med din kropp om det blåser. Så ja, om det blåser ska du ta på dig mer kläder, men du kommer aldrig att bli kallare än luften hur mycket det än blåser, du bara når den temperaturen snabbare. Hoppa i 0-gradigt vatten så överlever du inte speciellt många sekunder, men ditt lik kommer inte att bli kallare än 0 grader.

Samma sak gäller varma saker, 200-gradigt luft inne i ugnen är inga problem, men du får härliga brännskador om du rör plåten som också är 200 grader varm.

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Avstängd

hehe ja,

köldeffekt uppstår bara när de båda temperatur utbytarna, har olika temperatur, om de har samma temp uppstår inget utbyte, oberoende av de båda massornas hastighet. Köldeffekt motsvars alltid av en lika stor värmeffekt, åt det motsatta hållet. Annar att man inom termofysiken pratar om temperatureffekter istället.

vad massorna är gjorda av har ingen som helst betydelse. köldeffekten är lika gällande för datorer som för människor, för träd som för valar.

Visa signatur

Propaganda renderar demokrati till en illusion, om än vacker och ståtlig, skenhelig och falsk, dölja den vår diktatur. Dimridån måste vi få bort, en synlig diktatur, skall träda fram i dagens ljus, en konung vi då hälsar och ser.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av *GBG*uggbash

vad massorna är gjorda av har ingen som helst betydelse. köldeffekten är lika gällande för datorer som för människor, för träd som för valar.

Stämmer, jag försökte bara göra det tydligt att det inte behöver vara kallare bara för att det känns kallare. Eller varmare.

Visa signatur

Nämen hej!