MSI GE620DX-291NE någon som har testat?

Permalänk
Skrivet av Grimbird:

Sjukt bra tråd!
Undrar ett par saker innan jag bestämmer mig.

1. Hur funkar de att koppla den till extern skärm?
2. Hur bra går den på lägre inställningar i spel ? Blir man av med throttle problemet på lägre inställningar ? Jag gillar att lira med fps över 100 men lirar bara "äldre" spel som typ CS, Cod4, sc2 men känns kast att lira om man konstant kommer droppa.

Jag har Cod 4 och har kört det på high med 1920x1080p res med bra FPS UTAN throttlestopper. Dock vet jag inte hur det går med Extra settings.

Permalänk
Skrivet av Grimbird:

Sjukt bra tråd!
Undrar ett par saker innan jag bestämmer mig.

1. Hur funkar de att koppla den till extern skärm?
2. Hur bra går den på lägre inställningar i spel ? Blir man av med throttle problemet på lägre inställningar ? Jag gillar att lira med fps över 100 men lirar bara "äldre" spel som typ CS, Cod4, sc2 men känns kast att lira om man konstant kommer droppa.

1. Fungerar utmärkt.
2.Throttlar har inte med inställningar i sig, men det är en MSI problem, som går lösas med en workaround, man kör 3rd party verktyg kallad "ThrottleStop", kör full kraft och bidrar till högre värme utveckling men en ren spel upplevelse. Angående med fps för varje spel, så allt över 60 är det samma som 60 hos en 60Hz skärm. Så ja de äldre spelen flyter på maximalt.

Permalänk

Fan, installerade om ThrottleStop och får det inte att fungera längre. Kan någon slänga upp en skärmdump med inställningar? Skulle uppskattas mycket.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Zack_Ersa:

Fan, installerade om ThrottleStop och får det inte att fungera längre. Kan någon slänga upp en skärmdump med inställningar? Skulle uppskattas mycket.

Permalänk

Stort tack! Skyldig dig en.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av cirnocirno:

Köpte en CD/DVD HDD bracket, lekte runt få den ihop sen skar runt den för bra plats, det ser fult, men syns inte tog cd/dvd framsidan och la den in så syns inte, har ingen kamera men kan försöka få tag på en polare som kan ta bilder, lovar inte bilder men kan förklara inom kort tid, har just nu fullt med saker att göra.

Vad köpte du för OBHD (Optical Bay Hard Drive Caddy)? Jag funderar på att göra samma sak och beställa en sån här OBHD.

Kan man ta bort fronten från original DVD driven utan att förstöra något?

Permalänk
Skrivet av roast:

Vad köpte du för OBHD (Optical Bay Hard Drive Caddy)? Jag funderar på att göra samma sak och beställa en sån här OBHD.

Kan man ta bort fronten från original DVD driven utan att förstöra något?

Ingen aning om denna du tänker köpa ser snarlik den jag köpte.
http://www.ebay.com/itm/SATA-2nd-HDD-Hard-Drive-Caddy-9-5mm-U...
Jag köpte en annan innan men blev för klumpig och var glap. Denna nu sitter rätt tight och "fungerar" än så länge. skruva i skär undre delarna av laptopen där spelaren sitter, tror fanns en under skalet skruv också man var tvungen ta bort. Sedan mecka lite runt med fronten sen åker den ur. Framsidan är rätt bra ha med om man vill det skall se snyggt ut, ta bort den med en skruvmejsel. Vika lite runt tar tid och var försiktig, när du väl fått ur den är det bara ta bort hos din bays framsida sen, om du får problem med att placera som jag fick, "fila" tills du kan placera, jag limmade också med varmlim. "Känns stabil och så".

Hoppas detta hjälper !

Permalänk
Medlem
Skrivet av cirnocirno:

Ingen aning om denna du tänker köpa ser snarlik den jag köpte.
http://www.ebay.com/itm/SATA-2nd-HDD-Hard-Drive-Caddy-9-5mm-U...

Tack för det snabba svaret! Jag ser att den du länkar till är 9, 5 mm på höjden, är inte original driven 12,7 mm - alltså mätt i bakre kanten?! Borde inte den jag länkade till passa bättre då? Om jag får på original fronten från DVD-driven dvs, annars blir det inte så snyggt.

Permalänk
Skrivet av roast:

Tack för det snabba svaret! Jag ser att den du länkar till är 9, 5 mm på höjden, är inte original driven 12,7 mm - alltså mätt i bakre kanten?! Borde inte den jag länkade till passa bättre då? Om jag får på original fronten från DVD-driven dvs, annars blir det inte så snyggt.

Min första bay, var 12,7mm, känndes som den klämmdes in än snarere gled in. Båda kommer givetvis passa, men allt handlar om att modda det man har. För har inte hittat någon som gjort "anpassad" för våran.

Permalänk
Medlem

Hej!

Är det någon mer än jag som har problem med USB-portarna? Min mus kan helt random bara lägga av. Har provat flera möss och det är samma problem. Jag brukar byta usb-port när musen slutar fungera på ena, men när det slutat fungera på båda får jag starta om datorn. Riktigt störande. Har inte kontaktat Inet än för jag måste ha dator till skolan hela tiden, så har inte lust att skicka iväg den helst.

Kan förövrigt säga att jag inte är nöjd med datorn, nu spelar jag inte så hemskt mycket vilket den kanske är till för mest... Spelade HoN på de vad jag tror var högsta inställningarna, det lagga till ibland och kändes inte som det var något vidare flyt (kanske throttle-problemet). Tangentbordet sög att spela med imo. Tangentbordet är även drygt att skriva på, speciellt när man ska skriva samma bokstav två gånger i rad eller hur man ska säga (t.ex. till, pass, hemma) ^^

Det enda bra är väl skärmen som är clean, förutom att den är väldigt glansig (som en spegel). Det är i alla fall något många påpekar som själva har laptops att det är så bra skärm, men jag tycker det är väldigt jobbigt att se sig själv.

Däremot tycker jag scrollen på touchpaden är nice, vilket inte många andra verkar tycker. Tycker det är smidigt att klicka längst ner samt längst upp i högra hörnet för att scrolla.

Jag har dock kört med stationär det senaste 3 åren så jag kanske är kräsen, men i tron om att full hd skärm skulle vara värt det så köpte jag denna i alla fall. Så är i efterhand hade jag nog hellre köpte en timeline eller en mac om det skulle vara en laptop. Jag spelar inte de nyaste spelen men hade lätt köpt en med sämre grafikkort och kört med lite lägre inställningar för att kunna sitta och surfa, skriva arbeten osv bättre.

Tacksam för svar på mina funderingar förresten! Trevlig helg!

Permalänk
Skrivet av akktor:

Hej!

Är det någon mer än jag som har problem med USB-portarna? Min mus kan helt random bara lägga av. Har provat flera möss och det är samma problem. Jag brukar byta usb-port när musen slutar fungera på ena, men när det slutat fungera på båda får jag starta om datorn. Riktigt störande. Har inte kontaktat Inet än för jag måste ha dator till skolan hela tiden, så har inte lust att skicka iväg den helst.

Kan förövrigt säga att jag inte är nöjd med datorn, nu spelar jag inte så hemskt mycket vilket den kanske är till för mest... Spelade HoN på de vad jag tror var högsta inställningarna, det lagga till ibland och kändes inte som det var något vidare flyt (kanske throttle-problemet). Tangentbordet sög att spela med imo. Tangentbordet är även drygt att skriva på, speciellt när man ska skriva samma bokstav två gånger i rad eller hur man ska säga (t.ex. till, pass, hemma) ^^

Det enda bra är väl skärmen som är clean, förutom att den är väldigt glansig (som en spegel). Det är i alla fall något många påpekar som själva har laptops att det är så bra skärm, men jag tycker det är väldigt jobbigt att se sig själv.

Däremot tycker jag scrollen på touchpaden är nice, vilket inte många andra verkar tycker. Tycker det är smidigt att klicka längst ner samt längst upp i högra hörnet för att scrolla.

Jag har dock kört med stationär det senaste 3 åren så jag kanske är kräsen, men i tron om att full hd skärm skulle vara värt det så köpte jag denna i alla fall. Så är i efterhand hade jag nog hellre köpte en timeline eller en mac om det skulle vara en laptop. Jag spelar inte de nyaste spelen men hade lätt köpt en med sämre grafikkort och kört med lite lägre inställningar för att kunna sitta och surfa, skriva arbeten osv bättre.

Tacksam för svar på mina funderingar förresten! Trevlig helg!

Olycksam för dig, jag har inte haft detta problem, men ger dig tipas att gå direkt till inet och begära check up, för du vill inte det skall blir sämre med tiden.

Permalänk
Medlem

Någon som testat den med Battlefield 3-betan?

Permalänk
Skrivet av Teus:

Jag har testat den men fick ganska mycket FPS drops osv och satte på Throttlestopper och det verkar som att det försvann.

Sedan kryllar ju BF3 betan med massa buggar men jag har satt allting på Low med 1920x1080 resolution. Känns fortfaranade en aning laggigt.

Någon annan som har testat BF3 betan? Den är gratis så bara att testa på. Hade varit skönt att få höra från någon annan med samma laptop eller åtminstone GT555m grafikkort då ingen verkar kunna svara på frågor rörande GT555m med BF3 problem.

Permalänk

Jag har och så testat bf3 och det rullar på riktigt fint på lite lägre upplösning och på medium(kör inte med Throttlestopper).
Men datorn blir ju glöd het runt 85 till 95 grader när man har spelat ett tag med kylplatta.

Permalänk

Vad för resolution har du då?

Vill ju inte att det ska se ut som s**t

Själv har jag ingen kylplatta just nu men skall skaffa en imorgon antagligen.

En fråga dock. Har som sagt ett väldigt konstigt problem som ingen lyckas kunna svara på.

Kör som sagt på Low med ingen AA och 1920x1080p resolution. Men när jag som sagt går fullscreen så reagerar spelet inte om man trycker på något i menyn eller någon specific ruta.

Men UTAN fullscreen mode så funkar det bra men jag vill ju självklart köra Fullscreen. Så blir lite problematiskt. Kan dock spela med fullscreen men t.ex om jag skall ändra klass och trycka på en annan så måste man hitta ''punkten'' att klicka på. Går alltså inte att trycka på den exakta ''delen'' av skärmen där ''saken'' ligger.

Svårt att förklara men har någon här något tips för att fixa detta? Har de senaste drivrutinerna också.

Permalänk
Skrivet av Teus:

Ja, har testat BF3-betan med nvidias beta drivers som ger FPS boost till spelet.
280.35 ladda ner den, samtidigt kan säga så här har testat med alla settings "ultra" till "low", bara en liten skillnad på fps, vid ultra så laggar det när man ser på eld och smoke för mig, low så laggar det inte, jag får 30~35 fps med high 1920x1080. Dock rekommenderar jag att man lirar spelet i 1600x900 medium, då får man 40~50fps.
Spelet är som sagt i beta stadiet, och drivers är inte optimerad vi kan bara vänta.

Permalänk
Skrivet av davveswea:

Jag har och så testat bf3 och det rullar på riktigt fint på lite lägre upplösning och på medium(kör inte med Throttlestopper).
Men datorn blir ju glöd het runt 85 till 95 grader när man har spelat ett tag med kylplatta.

Ja, 95 grader låter som du har en dålig kylplatta min laptop kommer aldrig mer än till 84 om man spelar ett tungt spel, annars brukar den landa på 76 grader. Jag kör med en zalaman något kylplatta har två starka fläktar. Men om tempraturer är problem, sätt flera profiler då ni kan själv skapa en schema läggning hur CPU:n skall throttla med ThrottleStop. Att exempelvis när CPU når 85 grader, stäng av turbo tills CPU går ner till 80 sen kör igen så märker man inte direkt stora skillnader och CPU mår lite bättre.

Permalänk
Skrivet av cirnocirno:

Ja, 95 grader låter som du har en dålig kylplatta min laptop kommer aldrig mer än till 84 om man spelar ett tungt spel, annars brukar den landa på 76 grader. Jag kör med en zalaman något kylplatta har två starka fläktar. Men om tempraturer är problem, sätt flera profiler då ni kan själv skapa en schema läggning hur CPU:n skall throttla med ThrottleStop. Att exempelvis när CPU når 85 grader, stäng av turbo tills CPU går ner till 80 sen kör igen så märker man inte direkt stora skillnader och CPU mår lite bättre.

Är intresserad över att ha Motion Blur med för att det såklart stärker upplevelsen. Tror du att det kommer ge för mycket FPS drops och lag om jag kör Medium settings + Motion Blur på och 1600x900 resolution?

Vet inte hur krävande Blur är =/

Permalänk
Skrivet av CountBerenguer:

Är intresserad över att ha Motion Blur med för att det såklart stärker upplevelsen. Tror du att det kommer ge för mycket FPS drops och lag om jag kör Medium settings + Motion Blur på och 1600x900 resolution?

Vet inte hur krävande Blur är =/

Inte under lätta strider men när det blir riktigt mycket då kommer det märkas. Ge spelet lite mer tid och drivers också vi kommer få se snart förbättringar !

Permalänk
Skrivet av davveswea:

jag kör i 1440 900 tror jag. Jag har bara ett problem med bf3. Det låser sig efter ett tag inte efter första matchen utan det brukar komma vid andra matchen man kör. Så man måste gå genom aktivitets hanteraren för att stänga av det. btw. Jag har en sådan kylplatta http://www.trust.com/products/product.aspx?artnr=16813

Permalänk

Nya BIOS och ECFC skall vara ute, kom verkligen nu ut. Hoppas detta fungerar för er grabbar, skall testa !

Permalänk
Skrivet av cirnocirno:

Nya BIOS och ECFC skall vara ute, kom verkligen nu ut. Hoppas detta fungerar för er grabbar, skall testa !

EDIT - Det fungerar !!!
Ingen mer throttlestop, dock ligger tempraturen fortfarande rätt hög, men detta kan fixas med kylplatta. Även om jag kör med en och ligger runt <85.
Önskar det fanns undervoltning för CPU/GPU för våran del, skulle göra under !

Permalänk
Skrivet av cirnocirno:

EDIT - Det fungerar !!!
Ingen mer throttlestop, dock ligger tempraturen fortfarande rätt hög, men detta kan fixas med kylplatta. Även om jag kör med en och ligger runt <85.
Önskar det fanns undervoltning för CPU/GPU för våran del, skulle göra under !

Äntligen

Du skulle inte kunna göra en snabb guide för att installera denna uppdatering för ''dumskallar'' ?

Är ganska ovan med detta så.

Permalänk
Skrivet av CountBerenguer:

Äntligen

Du skulle inte kunna göra en snabb guide för att installera denna uppdatering för ''dumskallar'' ?

Är ganska ovan med detta så.

Kan göra det.

Permalänk

BIOS UPDATE GUIDE...

Steg ett.
Ladda ner BIOS och EC.
BIOS.
http://www.msi.com/product/nb/GE620DX.html#/?div=BIOS
EC.
http://www.msi.com/product/nb/GE620DX.html#/?div=Firmware

Steg två.
Ladda ner FreeDOS.
http://www.msi.com/service/download/nbdriver-17247.html

Steg tre, packa upp FreeDOS, BIOS samt EC i varedra mapp.

Steg fyra, ta fram en USB minne med minst 128MB storlek maximum 512MB(Notera detta är vad MSI rekommenderar, dock körde jag med en 4GB, så tror inte att man behöver större än så, kör med vanlig 2GB som är rätt vanlig och billig)

Steg fem formatera USB stickan om den är inte redan formaterad, system formatet skall vara FAT32 inget annat.

Steg sex, installera FreeDOS till USB stickan görs med unetbootin-win-549.exe som medföljde, välj dessa inställningar, skall ej vara så svårt.

Steg sju, placera alla BIOS filerna du har i mappen du skapade då du hämtade från MSI, se steg tre, gör detta också för EC.

Steg åtta, reboota laptopen, tryck innan windows laddas F11, välj din USB sticka, i start up listan. Varje sticka har olika namn så kom ihåg vad din heter, om du har en Cruzer eller Kingstons vanliga etc.

Steg nio, när du valt din USB, kommer stå default, tyck enter sedan kommer en ny lista, välj FreeDOS without Loading any drivers något sådant skall det stå.
Nu väl inne i DOS, kommer det stå A:\ Tryck C sedan Ö, Ö i det engelska(US) keyboard layout är : så det skall inte vara svårt. Tryck enter. Du kommer att se A:\ blev C:\. Kontrollera att ecall,flash.bat finns där med kommandot dir, kollar själva innehållet i "directorn".

Steg tio, börja med flasha nya bios, så skriv in flash.bat, det exekverar filen och bios kommer uppdateras. Laptopen kommer stänga av sig när den klar. Dra ur elen, och batteriet, vänta 5~10 sekunder. Sätt in batteriet, och elen. Starta datorn, den kommer öppnas och stänga igen(ingen panik där, ta lugnt). Sedan startas den om igen.

Steg elva, följ steg nio, tills du kommer till C:\ nu väl i C:\ skall du skriva ecall.bat, uppdateringen går rätt fort och när den klar tryck på power knappen datorn stänger av sig. Följ samma steg som steg 10 med stänga elen och dra ur eltaget och batteriet och vänta 5~10 sekunder sedan etc.

Steg tolv, datorn startas om och gå in till bios, alltså innan windows laddas upp tryck Delete knappen. Sedan väl inne i bios kontrollera med Första fönstret skall stå System settings, tror jag med det skall vara.

BIOS version : E16G5IMS.10M
EC version: 16G5EMS1.416

Står det så har ni lyckats uppdatera BIOS.
Gå tillbaka och sedan gå till Save Changes etc fliken vid toppen, välj load default optimized settings eller något sådant. Sedan save and reboot.

Nu skall allt vara klart och ha det kul med spelandet. Har ingen kamera och pluggar just nu rätt mycket så hoppas denna duger än så länge !

Permalänk

Tackar så mycket för guiden! När jag har tid skall jag uppgradera datorn, måste även köpa ett USB minne då jag endast har 16GB minne

Men hursomhelst tackar

Permalänk
Medlem

Skulle köra in nya BIOS och EC men har nu problemet att tangentbordet inte svarar vid uppstart så jag kommer varken in i setup eller boot menu.
Kan tillägga att jag partitionerade om, formaterade och la in Windows 7 Pro från usb det första jag gjorde och då gick det bra att trycka F11. Någon?

Tycker f. ö. att det mesta som har med MSI:s eget att göra är skit. Live Update 5 fungerar inte, ger download fail direkt eller står och tuggar nån timme och sen *tadaa* - download fail. Har därför lagt in drivers från den medföljande skivan som windows iofs verkar tycka gäller som senast utgivna.
Vore glad om någon snabbt kunde gå igenom exakt vad som behöver plockas separat och installeras för att få full funktionalitet, knappar etc. för just denna modell (GE620DX-291NE).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ewka:

Skulle köra in nya BIOS och EC men har nu problemet att tangentbordet inte svarar vid uppstart så jag kommer varken in i setup eller boot menu.
Kan tillägga att jag partitionerade om, formaterade och la in Windows 7 Pro från usb det första jag gjorde och då gick det bra att trycka F11. Någon?

Tycker f. ö. att det mesta som har med MSI:s eget att göra är skit. Live Update 5 fungerar inte, ger download fail direkt eller står och tuggar nån timme och sen *tadaa* - download fail. Har därför lagt in drivers från den medföljande skivan som windows iofs verkar tycka gäller som senast utgivna.
Vore glad om någon snabbt kunde gå igenom exakt vad som behöver plockas separat och installeras för att få full funktionalitet, knappar etc. för just denna modell (GE620DX-291NE).

Hej!

Jag hade lite problem att komma in i BIOS också, men det var numlock som var aktiverat. Du kan ju kolla så att så inte är fallet för dig. Är du snabb hinner du koppla ur numlock, annars är det enkelt att köra med ett externt tangentbord.

Jag har, likt dig, också partitionerat om disken och lagt in annat win7. För mig fungerade det bra att ladda hem de drivrutiner samt applikationer som finns på MSIs supportsida. Jag upplever inte att det är något som saknas. Det enda var drivrutiner för minneskortsläsaren som jag fick hämta från supportsidan för en annan modell.

Många klagar på s-bar, och jag kan väl hålla med om att det inte är världens mest lyckade program. Dock stör det mig inte något nämnvärt och jag använder inte så mycket av funktionerna i det. Det är dock så att S-bar måste vara installerat på denna modell om du skall få ut funktionaliteten på knapparna högst upp.

Permalänk
Medlem

Angående den nya BIOS och Firmware så måste jag säga att datorn presterar betydligt bättre nu. Jag har inte haft så mycket fps dippar i spel då jag inte haft tid att spela så mycket, men den stora skillnaden jag märkte var prestandan utan nätkabel ipluggad. Tidigare har jag skrivit och beklagat mig över att jag inte kunde titta på 1080p utan nätkabel. Nu flyter det dock på helt utan problem, så någonting beträffande det måste de ju ha ändrat. Mycket bra!

Permalänk
Medlem

Sorry for posting in english, but im norwegian and this was the only extensive thread I could find on this computer. If you want to reply in swedish, that's fine.

So I'm considering this laptop (the i5 version) - and have a few conserns after reading this thread:

1. Is the throttling-problem affecting both versions?

2. Without coolingpads - how hot does it actually get? Both when and when NOT playing games.

3. Battery life (i5 version) when surfing / text-editing and/or watching movies? Normal use, in other words.

4. Noise-lvl?`Will be used at university 90% of the time, so I need a computer that doesnt scare away the other ppl in class.

5. does the keyboard have much flex in it? As in; how is it construction-wise?

Will be used mostly for photo- and video-editing, but I'd like to have the possibility to run BF3 smoothly at low->medium settings in the future.