Ny dator för redigering(After Effects, Premier Pro, 3d max) 10-15k
Hejsan alla datorkunniga människor! Sitter på en burk som håller på och ruttna ihop med grejer från 2002 i den. Då jag fått nya intressen för bl.a. foto/film/3d så är det på sin plats för att skaffa en ny dator! Jag har försökt att komma in lite i denna datordjungel men behöver hjälp!
Användas till
Redigering av all sort, Bl.a. CS5.5 paketet, Photoshop, Premier Pro, After Effects. Sen har jag tänkt börja sitta lite med 3d studio max. Så datorn ska vara så bra som möjligt på att kunna kolla på de jag gör med så lite lagg som möjligt samt att korta ner renderingstider m.m. Har även planerat att kunna ha minst två skärmar. Kanske i framtiden 3 skärmar men det är inget krav. Sen skadar det inte att kunna spela dom senaste spelen, men först och främst är det en redigerings dator.
Budget
Min budget ligger på mellan 10-15k, lite beroende på hur stor skillnaderna är mellan det olika delarna.
Delar
Moderkort
Moderkort har jag ingen aning om vad som är bra. Då jag tänkt ha intel processor kanske ett intel morderkort skulle vara bra? Sen vill jag som sagt kunna använda 3 skärmar.
Processor
Processor har jag tänkt någon Intel i5. Kanske en i7. Men vet inte riktigt vad det är för skillnad på alla.
Grafikkort
Ett Nvidia grafik kort är jag ganska säker på i alla fall. Har kollat på dessa Quadro kort. Då vad jag sett så ska dom vara bra vid redigering. Vad tycker ni? Och kommer det gå ut över spelandet om jag väljer detta? Sen har jag kollat lite på detta med SLI, om man kanske ska sätta ihop några billigare grafik kort?
Hårddisk
Här har jag tänkt en SSD då det också ska förbättra snabbheten vid redigering. Så en 120 gb kanske? Sen kanske någon utligare hdd där man bara har lite saker när man inte jobbar.
Minne
Ram går ju lätt att bara fylla på med tiden. Så runt 4-8 gb kanske? Sen vet jag inte riktigt hur stor skillnad det gör med olika märken och så.
Nätaggregat
Här vet jag inte heller vad som skulle passa.
Ljudkort
Här är jag inte heller så påläst. Kommer ju ljudlägga filmer och så men hur stor roll spelar ljudkort? Något ganska billigt borde nog fungera.
Kylning
Här har jag inte kollat så mycket heller. De ska ju helst vara så tyst som möjligt för pengarna bara. Och hålla allt kylt.
cd/DVD
Här borde något billigt också fungera.
Chassi
Har vet jag inte heller riktigt vad man ska ha. Alla ska få platts helt enkelt. Och sen gör de inget om det är rymligt så det blir svart och utrymme för ytligare ändringar.
Annat
Om ni har några andra tipps eller råd av dom valen jag gjort får ni gärna skriva! Gör gärna en lista på Komplett.se eller liknande sida.
Tack så jättemycket på förhand! Tar i mot alla tipps jag kan få! Ska försöka att köpa datan redan nu i veckan också.