Vad tycker ni om iPhone 4S?

Permalänk
Medlem
Skrivet av illusi0n:

Men hur ska du ha det egentligen?

Det går ju inte att vela fram och tillbaka såhär, klart att folk tror att du är en dillande tok då.

Du har fått se bevis på att telefonen i de flesta, stora svenska butiker kostat ~10k @ lansering, det kontrar du med att den på något vis, importerat (eller vad det nu var) har kunnat fås billigare, och att folk som inte importerar är puckon? Jadu..

Nej det är felaktigt. Köper du hos en operatör så betalar du inga 10000. Tre sålde Iphone 4 för ca 6000 respektive ca 7000 med kontantkort vid launch förra året. De kommer säkert hålla liknande priser i år.
Just nu kostar en Iphone 4 32GB 6795 med tre kontant. En Samsung G II kostar 6295. Hårfin skillnad i pris.

Permalänk
Medlem

CPU - Förväntad, inte bättre än konkurrenterna
Battery - 1h längre samtalstid, men 100h kortare standby än iPhone 4!!!
Camera - Förväntad, inte bättre än konkurrenterna
Siri - Lär finnas i Cydia 3 dagar efter release ändå! och fungera med 3GS osv
iOS 5 - Kommer redan till äldre telefoner!

Nej, vänta på 5 för mig

Visa signatur

Hackintosh?
Mac OSX Tweaks/Hacks?

--> Besök nya [B]groths.org[/B]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cindori:

CPU - Förväntad, inte bättre än konkurrenterna
Battery - 1h längre samtalstid, men 100h kortare standby än iPhone 4!!!
Camera - Förväntad, inte bättre än konkurrenterna
Siri - Lär finnas i Cydia 3 dagar efter release ändå! och fungera med 3GS osv
iOS 5 - Kommer redan till äldre telefoner!

Nej, vänta på 5 för mig

Det ända jag tyckte var bra med 4s var kameran Riktigt hög upplösning! 3000x2000 nånting

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homer_S1:

Nja, det håller jag inte med om.
En "NY" lur kräver "NY" kostym, det tror jag de flesta är överens om...
Där av den stora besvikelsen som till o med drog med sig aktien 4% ( Ca 14miljarder dollar!!! ) ! NER, inte upp...

Sen e ju faktiskt inte hårdvaran ny heller. Samma som i, samma som i... osv... osv...
Det enda som var lite ballt faktiskt så var det ju röststyrningen, men den tror jag inte var helt rumsren heller ( till viss del fakead). <-- (OBS !!!! Det är vad JAG tror).

/Homer_S1

Aktien gick ner en halv % igår.

Hur mycket har aktien gått upp idag?

Vi får väl se vilken telefon som fortsätter sälja bäst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av f0kkeriet:

Det ända jag tyckte var bra med 4s var kameran Riktigt hög upplösning! 3000x2000 nånting

Kameran verkar riktigt bra, dock samma som är i SE Arc och Neo.

Visa signatur

Guru Fire IV (i7 3610QM CPU, 7970m GPU, 12GB RAM, Samsung 830 256GB SSD)
HTC One X

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Nej det är felaktigt. Köper du hos en operatör så betalar du inga 10000. Tre sålde Iphone 4 för ca 6000 respektive ca 7000 med kontantkort vid launch förra året. De kommer säkert hålla liknande priser i år.
Just nu kostar en Iphone 4 32GB 6795 med tre kontant. En Samsung G II kostar 6295. Hårfin skillnad i pris.

Inget av detta är relaterat till mitt argument.
Det vi diskuterade var alltså priset vid lansering, inte efter ett och ett halvt år.
Jag hävdade att Apples pris då var högt, om man inte tar hänsyn till operatörssponsring. Men kontakkort har du operatörslåsning och operatörssponsring.
Sen kan jag hålla med om att man funderar på en iPhone så gör man nog klokt i att ta en operatörslåst variant..
Sgs2 kostar för övrigt 4083:- idag olåst. Men då har det i och för sig gått 5 månader, från början låg priset strax över 5k..
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=838917

On topic:
Jag tror att många riktiga iPhonefans blev besvikna vid lanseringen av ip4S. Man hade skuvat upp förväntingarna för mycket helt enkelt.
För mig som androidfan så tycker jag att ip4S är en riktigt bra telefon allmänt, det är faktiskt bara ett par androider som riktigt lever om till motsvarande egenskaper. Dock så får man två SGS2 för priset av en ip4S enligt prisjakt vilket jag tycker känns omotiverat.

Jag gillar när Apple konkurrerar med bra produker. Även jag som androidfan har indirekt nytta av att det finns en konkurrens. Det enda jag itne gillar är patentkriget. Dock så har iPhone en så stark ställning i Sverige att jag tycker att det gärna kunde bli lite mer framgångar för android och inte minst WP7. Jag tycker ip4S fyller syftet som en värdig konkurrent. Dock så tror jag att Nexus Prime nästa vecka kommer att bli vad den senaste iphonelanseringen borde ha varit - Ett stort kliv framåt som får folk att tappa hakan.

Permalänk
Medlem

Oldskool, du har fel ang. priserna.
Vänta till 28e oktober så får du se.

Det du förmodligen såg förra året var företag som gråimporterade och tog ut hutlösa priser, 10-15k för en telefon. Samma företag du ser nu på prisjakt med 4S för 9k, det är inga officiella priser från Apple.

Är man dum och beställer för dessa priser nu, så får man helt enkelt skylla sig själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldskool:

Inget av detta är relaterat till mitt argument.
Det vi diskuterade var alltså priset vid lansering, inte efter ett och ett halvt år.
Jag hävdade att Apples pris då var högt, om man inte tar hänsyn till operatörssponsring. Men kontakkort har du operatörslåsning och operatörssponsring.
Sen kan jag hålla med om att man funderar på en iPhone så gör man nog klokt i att ta en operatörslåst variant..
Sgs2 kostar för övrigt 4083:- idag olåst. Men då har det i och för sig gått 5 månader, från början låg priset strax över 5k..

Fel, de priser ozo64 angav gällde vid release. Apples egna officiella priser var aldrig högre än 6000kr/7000kr. Att några företag importerade ett par telefoner och sålde dem med stora marginaler för att blåsa folk hör inte hit. Som jag nämnt så många gånger förr så behövde du aldrig betala dessa summor. De få som köpte dessa var puckon i mina ögon. Till skillnad från dig så vet jag hur det ligger till då jag faktiskt har köpt flera generationer iPhones, alltid hela summan direkt över disk utan abonnemang (behöver inte köpa kontantkort). Jag har aldrig betalat i närheten av några 10000kr.

Skrivet av Oldskool:

Jag tror att många riktiga iPhonefans blev besvikna vid lanseringen av ip4S. Man hade skuvat upp förväntingarna för mycket helt enkelt.
För mig som androidfan så tycker jag att ip4S är en riktigt bra telefon allmänt, det är faktiskt bara ett par androider som riktigt lever om till motsvarande egenskaper.

Där är vi dock överrens. iPhone 4S är inte en dålig mobil, processorn är ju riktigt vass tex. Men det jag känner är att Apple var snåla eller lata. Det är ju egentligen inte mer än kanske kameran som faktiskt är ny. Design, skärm från tidigare generation och processor från iPad2. Komponenter de redan haft sedan länge.

Jag kanske inte hade tyckt det vore riktigt lika illa ifall den hade släppts tidigare i år. Nästan förväntade mig en 4S i år men efter förseningar så började man ju tro att de faktiskt jobbade med något mer än en ren uppdatering. Nu var ju med största sannolikheten mjukvaran skälet till förseningen, den var inte klar tidigare helt enkelt.

Med den enorma medvind Apple har haft de senaste åren tycker jag man kunde ha förväntat sig mer. De kunde gett Androidmobilerna en större match. Som det är nu känns det som iPhone 4S kommer vara hopplöst ifrån åkt hårdvarumässigt när det är dags för iPhone 5. Ett litet tag till har den fortfarande sin höga ppi på skärmen och GPU prestandan att leva på men lär sannolikt inte dröja länge innan det flera Androidmobiler som matchar eller är bättre på de punkterna.

Visst, iPhone har aldrig handlat om hårdvaran i första hand och jag är säker på att även 4S kommer sälja som smör (dock tappade de mig som köpare). Men jag hoppas på att det går dåligt för Apple ett tag, de har blivit för lata, tar sina kunder för givet. Om försäljningen inte går som förväntat så kanske de inser att det krävs mer för att behålla/locka kunderna än en "smärre" uppdatering efter 1.5 år...

Permalänk
Medlem

VA! Har de tappat dig som köpare? Jag är super förvånad på riktigt. Säg att du skämtar ?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av tysonayt:

Sånt jävla skräp. Apple aktien gick ner nästan 4% under hela eventet och shit vad fail att inte annonsera en iPhone 5.

Det gjorde den då iPad släpptes också.

Väldigt "underwhelming" produktsläpp, men jag tänkte köpa en ändå. Har alltid gillat fyran men det blev aldrig av att köpa den eftersom den hade hunnit bli lastgammal när jag väl tröttnade på min 3GS.

Att dom kör vidare på fyrans utseende stör mig inte det minsta. Det är ju ett bruksföremål, inte ett smycke. Skulle gärna sett en lite större skärm men retinadisplayen är det inget fel på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Min 3GS var gratis från tre. Abbet kostade iofs 400 spänni månaden

Köper man hos operatör så är det inte ett dugg dyrare med en Iphone än ngn annan telefon så det där tugget kan ni lägga ner.

Hur var den gratis om du betalar 400 i månaden, i 2 år antar jag?

Du betalar av den helt enkelt, den är lika gratis som din TV som du köper på avbetalning.

400x24 blir 9600, till det kommer uppläggningsavgift and what not. Menar du att alla telefoner kostar så mycket? Även med 18 månaders bindningstid blir det 7,2k, fortfarande en hutlös summa.

Visa signatur

Mjo

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Samsung galaxy s2 kostar drygt 4 tusen, mot 6,8k för iphonen. Varifrån får du att samsungen kostar 6295? Och snälla, skäm inte ut dig själv genom att leta upp någon obskyr butik som tar ut ett hutlöst överpris, för vi vet båda att det finns tusen andra, välkända butiker som säljer den mycket billigare än så.

Visa signatur

Mjo

Permalänk
Medlem
Skrivet av illusi0n:

Du betalar av den helt enkelt, den är lika gratis som din TV som du köper på avbetalning.

400x24 blir 9600, till det kommer uppläggningsavgift and what not. Menar du att alla telefoner kostar så mycket? Även med 18 månaders bindningstid blir det 7,2k, fortfarande en hutlös summa.

Avbetalning är alltid hutlöst, att folk inte vet bättre, och tror dessutom att det är gratis, priceless. Signaturmaterial från ozo64 nästan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Min 3GS var gratis från tre. Abbet kostade iofs 400 spänni månaden

Köper man hos operatör så är det inte ett dugg dyrare med en Iphone än ngn annan telefon så det där tugget kan ni lägga ner.

Beror ju på hur du ser det, på 2 år så har du betalat 9600 kr minst. Samt kanske ännu mer beroende på vad du har för abonemang.

Sist jag köpte mobil la jag ut 4,5k ( SGS2 ) och med mitt "abonemang" så kostar det mig ca 50 kr månad. Dvs totalt 5,7k på 2 år. Jag anser personligen att 9,6k är ofantligt mycket.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 5090
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck, Rog Ally + de fiesta konsoler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldskool:

VA! Har de tappat dig som köpare? Jag är super förvånad på riktigt. Säg att du skämtar ?

Skickades från m.sweclockers.com

Det kanske lät värre än vad som var meningen

Alltså, kommer inte sluta köpa Appleprodukter jag anser är värda att lägga pengar på. Skall till väldigt mycket innan jag lämnar OS X och deras bärbara maskiner... även om Lion inte var mycket att komma med i mina ögon (varför jag heller inte valt att uppgradera till Lion på min privata mac).

Pryltokig som jag är var jag dock helt beredd att lägga pengar på en iPhone 5, med exempelvis en 4" skärm ifall en sådan hade släppts. Nu gjorde de inte det och jag anser inte att skillnaden är värt att uppgradera från 4:an så de får inte mina pengar.

Jag hoppas tillräckligt många med mig tänker så för att det skall kännas för Apple...som sagt de behöver lite motvind så de skärper till sig och fattar att det inte funkar att vara snål/lat och fortfarande ligga på topp...men i ärlighetensnamn tror jag inte det kommer hända tyvärr.

Vem vet, jag gillar det jag sett från WP7 så är inte alls omöjligt att jag lägger min pengar på en sådan lur istället ifall Microsoft kan få fart på sitt OS och dra till sig fler utvecklare

Edit: ops, missade ett "inte"...inte funkar att vara snål/lat skall det vara

Permalänk
Medlem

Jag ska skaffa en ny mobil i höst. Var helt säker på att det skulle bli nya iphonen men efter att man fått se nyheterna i den så är jag inte lika säker längre.

Räcker 16bg? Verkar vara en riktigt bra kamera som kan filma i 1080p. Hur mkt film får man plats med på 16gb?

Visa signatur

Om något funkar, plocka genast isär det och kolla varför.

Permalänk
Medlem
Skrivet av illusi0n:

Med tanke på att hela summan går till telefoni och data så ja då är telefonen gratis.
Tre har ingen utökad kostnad som du inte får ringa/surfa för.

Min poäng är att beroende på hur man räknar så blir priserna helt annorlunda. De som ringer mycket förlorar tex på att köpa en telefon kontant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuPrAn:

Jag ska skaffa en ny mobil i höst. Var helt säker på att det skulle bli nya iphonen men efter att man fått se nyheterna i den så är jag inte lika säker längre.

Räcker 16bg? Verkar vara en riktigt bra kamera som kan filma i 1080p. Hur mkt film får man plats med på 16gb?

Du får plats med ca 16GB film

Permalänk
Medlem
Skrivet av MugiMugi:

Beror ju på hur du ser det, på 2 år så har du betalat 9600 kr minst. Samt kanske ännu mer beroende på vad du har för abonemang.

Sist jag köpte mobil la jag ut 4,5k ( SGS2 ) och med mitt "abonemang" så kostar det mig ca 50 kr månad. Dvs totalt 5,7k på 2 år. Jag anser personligen att 9,6k är ofantligt mycket.

Ringer man inte för mer än 50 spänn i månaden så är kontantköp av telefonen såklart att föredra. Om man ringer för 3-500 i månaden så är det bättre med ett fastpris abb då man får telefonen "gratis"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agile:

Avbetalning är alltid hutlöst, att folk inte vet bättre, och tror dessutom att det är gratis, priceless. Signaturmaterial från ozo64 nästan.

Med tanke på att man får använda tjänster för hela summan så är telefonen i princip gratis.

Sen går det inte att jämföra abb för 2 år sedan med abben idag. För 2 år sedan kostade datatrafiken 200 spänn i månaden. Idag kostar den 60-70 spänn.
Skulle gissa på att abbet för en Iphone 4S kommer ligga på runt 300 ink datatrafik.

Permalänk
Medlem

Klistrar in från nyhetstråden, kanske ska fortsätta här istället?

[B]Priserna i England för abbonemangsfria telefoner.[/B]

The iPhone 4S comes in three models 16GB, 32GB and 64GB which will be priced SIM-free in the UK at £499, £599 and £699 respectively

http://crave.cnet.co.uk/mobiles/iphone-4s-uk-price-confirmed-...

-.------------------------

Om antenndesignen (vilket jag tror ligger bakom mycket av den minskade standbytiden)
Kommer detta leda till sämre GPS-mottagning?
http://www.macrumors.com/2011/10/04/iphone-4s-includes-signif...

Permalänk
Medlem

Har redan beställt min från Apple UK.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agile:

Har redan beställt min från Apple UK.

kan man göra det?
är det inte UK only?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dammskog:

kan man göra det?
är det inte UK only?

Inga problem, skeppa den till www.borderlinx.com som sen skickar den vidare till dig.

Gjorde likadant med min 4:a förra året, perfekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agile:

Inga problem, skeppa den till www.borderlinx.com som sen skickar den vidare till dig.

Gjorde likadant med min 4:a förra året, perfekt.

hmmm

men om man ändå ska ha abbonmang (främst data) är det väl lika bra (billigare) att köpa subventionerat i Sverige tillsammans med abbonemang eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dammskog:

hmmm

men om man ändå ska ha abbonmang (främst data) är det väl lika bra (billigare) att köpa subventionerat i Sverige tillsammans med abbonemang eller?

Det tror jag inte, du kommer att få betala telefonen oavsett, inget är gratis. Finns subventionerat kvar?

Jag skulle aldrig köpa en låst telefon pga utlandsresor och betalar gärna cash utan förhöjda månadsavgifter..

Permalänk
Skrivet av f0kkeriet:

Men i verkligheten så gör upplösningen på bilder väldigt lite skildrad på slutfotot ändå. Ljus, skärpa, kontraster osv spelar mycket större roll. så om det "bara" är den maximala upplösningen i kameran dem uppdaterat så var det ju inte lika roligt. Men standardkameran i 4'an är inte så värdelös ändå. Det finaste blir nog dock att se hur 1080p inspelningsfunktionen blir, och om dem uppdaterat miccen så man kanske kan överväga att dra fram nallen på konserter osv :=)

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk

Tycker det är en ganska grov besvikelse efter som dom lanserar en telefon med gammalhårdvara kolla bara på Galaxy S2.. fortfarande bättre (med tanke på skärmen) och bra mycket billigare... stort fail av Apple enligt mig! Å nu ryktas det om att snart kommer en "ny" version av S2 och nej jag är ingen Android-fan sitter just nu med en gammal iPhone och är ganska säker på att nästa telefon jag köper inte blir Apple med tanke på pris vs hårdvara!

Visa signatur

MSI RTX 2070 Gaming z, Ryzen 5 2600x @4.2ghz 16gb LPX 3400mhz. osv | Plex, ubuntu, Transmission, pfsense, Nas-server virtualiserat på en G3220 m,m. Under Proxmox. https://www.skattbergdesign.se/

Permalänk
Medlem

själv tycker jag det är viktigare vad jag kan göra med telefonen än om den innehåller den allra senaste hårdvaran (som man ofta inte kan använda fullt ut)

Permalänk
Skrivet av dammskog:

själv tycker jag det är viktigare vad jag kan göra med telefonen än om den innehåller den allra senaste hårdvaran (som man ofta inte kan använda fullt ut)

Och du väljer du IOS? Som är det mest slutna mobil-operativsystem som finns

Visa signatur

MSI RTX 2070 Gaming z, Ryzen 5 2600x @4.2ghz 16gb LPX 3400mhz. osv | Plex, ubuntu, Transmission, pfsense, Nas-server virtualiserat på en G3220 m,m. Under Proxmox. https://www.skattbergdesign.se/