Carmack skyller Rage-problem på dåliga drivrutiner

Permalänk
Medlem

Där försvann den sista lilla respekten man hade för den mannen.....

Permalänk
Medlem
Skrivet av 021Martin:

God damn jag börjar tröttna på den här killen vid det här laget, såg att de inte ens hade slängt med så man kunde ställa in grafikdetaljerna själv på pc, men visst gör ett halvtaskigt jobb och sen skyll ifrån sig, enda skillnaden på pc och konsoll spelare är väll att konsoll spelare mer än oftast får infinna sig i sk**en,

Kom ju en patch som låter användaren göra det på lördag.

Permalänk
Medlem

Blev mycket bättre efter patchen för mig iaf.
http://www.gamefront.com/new-rage-patch-adds-advanced-graphic...

Visa signatur

Dator1:13900ks, H115i+NF-A14, Msi 790 P pro ,32Gb 6400mhz ,Asus 4080 16gb Tuf gaming, Asus 1000w atx3.0 , LG 27" UltraGear 27GX790A OLED QHD 480 Hz, Acer 27" Predator XB273UNX, Fractal XL R2,Steelseries Pro Tkl +Logitech G Pro x Superlight 2, Sennheiser HD599 + iFi zen dac, Rode nt-usb, Stol Rh logic 400 xl elite Dator2:10900k, H110, Asus Z490 p, 32Gb 3800mhz, Zotac 5060Ti 16gb, HX850I, Asus PG278Q,16Gb, NZXT 530,CM G650M, Epos H3+GSX300, Xtrfy K4+M4. Dator3 8700@4.6Ghz, H100I, Asus PG278Q,16Gb, NZXT 530,CM G650M, Asus VG278, logitech g933, Evga 1080.

Permalänk
Skrivet av Allexz:

RiP ID 2011

Jag säger RIP ID 1999 (Året då Unreal Tournament släpptes)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Finns massor av spel på PC med komplex grafik som inte har dessa problem vid release. Dessutom gjorda av bolag med mycket mindre resurser. Finns även massor av konsollportar som fungerar extremt bra från release på PC.

Felet ligger helt och hållet på deras egen QA, och att skylla ifrån sig är svagt, eller till och med felaktigt.

Det är drivrutinerna som ställer till det för spelet det är ju för fan fakta.
Har du ens installerat spelet?

Alla som är någorlunda insatta i hur detta fungerar ser direkt att det är drivrutinsfråga. Och alla som inte är så insatta ser ju det nu när drivrutinerna fixat felen utan att spelet i sig ändrats. AMD har ju till och med gått ut med att de hade en gammal version av OGL.

"CatalystCreator Andrew D säger - New Rage driver with proper OGL component will be posted later today"

Kan alla få tummen ur och sluta trolla. Carmack har ju utvecklat för PC sen tidernas begynnelse och har själv sagt att det största misstaget dom gjorde var att INTE utveckla preliminärt för PC och porta till konsol.

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Verminator:

JAG är iallafall glad att jag övergav planerna på att fortsätta med spelprogrammering... för när marknaden består av så många gnälliga konsumenter är det inte roligt. :/

Om man får en skit produkt så är de väl klart att man gnäller.
AAA titel som inte ens går att köra är väl inget att ens försvara. Testa det dagen före eller något,
hur svårt kan de vara. De är mera publicisternas fel att detta händer eftersom de är fast satta datum som är alldeles för tidiga.

Förstår knappt hur folk vågar köpa "Day 1 release" spel längre eftersom de inte går att lita på dessa
företag längre.

Permalänk
Medlem

Rage fungerade då utmärkt för mig med en drivrutin som släpptes en vecka före rage.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Till alla er som skriker sellout till konsoll etc...

Detta hade inte varit ett problem om pc-spelare överlag hade kunnat öppna plånboken.
Problemet är ju att piratandet är så extremt utbrett, alternativt att den stora massan väljer att spela på konsol istället.

Postar några snabba exempel jag googlade fram tidigare:

http://www.techwatch.co.uk/2010/03/08/bad-company-2-tops-game...

http://news.softpedia.com/news/Only-3-Percent-of-Modern-Warfa...

Liknande siffror är vad jag hör från en kompis som jobbar för ett annat stort spelföretag.

Så det är väl rätt logiskt, det festliga är att "ni bojkottar" dom. Och? Dom är uppenbarligen inte intresserade av er heller.
Inte direkt så att dom gör spel för att göra _ER_ glada, dom gör spel för att tjäna $$$, och uppenbarligen är PC inte en vidare lönsam marknad längre.

Enda undantaget är väl spel med månadsdebitering, typ MMORPG:n...

Det där är bara amerikanska siffror. Bad Company 2 har sålt ungefär lika mycket som till 360 till PC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangler:

Rage fungerade då utmärkt för mig med en drivrutin som släpptes en vecka före rage.

Oerhört informativt utan signatur eller annan info om system. nVidia, AMD eller månne något annat?

Visa signatur

LianLiPC-V2130-Corsair-750W-MSI-MAG-X870E-W11-Ryzen9™7900
LianLiPC-V355-bequiet!-480W-MSI-MAG-B650M-L.Mint22-Ryzen7™7700
Fractal Design Core 1100-Nox-650W-MSI-MORTAR-B350M-W10-Ryzen7™2700

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Det är drivrutinerna som ställer till det för spelet det är ju för fan fakta.
Har du ens installerat spelet?

Dessa dåliga drivers fanns alltså inte att testa för id:s QA? Eller menar du att de har vetat om att spelet inte fungerar med vissa drivrutiner men ändå släpper det och du tycker det är helt ok och inte deras fel? Battlefield 3 sa vid installation en stor fet ruta att jag behövde uppdatera drivern för att spelet skulle fungera som tänkt. Verkar inte så svårt att fixa en koll för det.

Permalänk
Medlem

"Det bör dock tilläggas att de mest allvarliga felen åtminstone i AMD:s fall är åtgärdade i nya Catalyst 10.10 Preview 2."

Det bör dock också tilläggas att preview 2-drivarna gör att frozen synapse och photoshop inte fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Only 16% of Bad Company 2′s sales were on PC format.

Det där tror jag inte på. Sen så påverkas inte BF och andra MP spel av piratkopiering så mycket.. lycka till o lira MP med en pirat version

Visa signatur

Intel 2500k || Asus P8P67 Pro || 2x4GB Corsair Vengeance || MSI GTX680 || Corsair AX650W || Win 7 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Dessa dåliga drivers fanns alltså inte att testa för id:s QA? Eller menar du att de har vetat om att spelet inte fungerar med vissa drivrutiner men ändå släpper det och du tycker det är helt ok och inte deras fel? Battlefield 3 sa vid installation en stor fet ruta att jag behövde uppdatera drivern för att spelet skulle fungera som tänkt. Verkar inte så svårt att fixa en koll för det.

Det fungerar inte riktigt så. Utvecklare använder inte samma drivrutiner som vi konsumenter.

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Skrivet av BasseBaba:

Wall of text.

Jag tycker det låter lite skumt..

Ex Chart Track skriver så här om deras siffror: "The methodology used across all Chart-Track's services is continuous quantitative retail research. Chart-Track reports are based on over-the-counter retail sales where the data is captured electronically each day from retailers' EPoS systems. Reports are generated using an Oracle relational database, integrated with a custom-built PC-based processing system."

Dvs de kollar inte upp några siffror från sales online, detta gör att det blir ganska skeva siffror då fler och fler väljer att köpa spelen digitalt..
Men jag kan ha fel och det skulle kunna vara en försumbar del som köpte bc2 digitalt..

Permalänk
Medlem

Carmack har inte gjort något bra till / för PC-gaming sedan DOOM. Så han kan gott gå över till konsoller o fortsätta skapa sina järndöda FPS.

*PS* Jag skyller dåliga FPS på Carmack och ID *DS*

Permalänk
Hedersmedlem

Om vi ger spelet lite tid och inte lägger en final verdict förrän det har gått någon månad efter release så blir det nog mindre sad faces ;). Ingen höjdare att spelet inte var riktigt körbart på releasedagen, men släpper man denna del så blir det kanske till och med ganska höga poäng för detta spel?
Aja, den som lever får se.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:

Där försvann den sista lilla respekten man hade för den mannen.....

Kunde inte sagt det bättre själv.

Sånt här driver krångel har man sett förut. Inget nytt under solen. Inte för att grafiken är det jag bryr mig om i spel utan snarare känslan som är det största problemet. Gamepad spel(speciellt FPS) som sen portas till mus/keyboard i stället för tvärt om är ett bra mycket större bekymmer än grafiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Darek:

Det där tror jag inte på. Sen så påverkas inte BF och andra MP spel av piratkopiering så mycket.. lycka till o lira MP med en pirat version

"okej", du "tror" inte på det, gräv fram lite fakta då tack.
Kan ju dock hålla med om att det var dumt att inte ta ett mer singleplayerspel, men som sagt, orkar inte googla.

Skrivet av FribBe:

Det där är bara amerikanska siffror. Bad Company 2 har sålt ungefär lika mycket som till 360 till PC.

"bara", för det bor ju inte fler folk i en enda stad i USA än i hela Sverige?
Sen var ju BC2 bara ett av spelen jag lite snabbt lyckades hitta siffror på.
Kan du länka lite källor till din statistik?

Nu högg ni rejält på mina länkar, sa ju att det var något jag googlade fram snabbt bara för att kunna visa på att det ändå verkar vara sjukt skev fördelning.

Ni tror alltså att tillverkarna säger att dom överger PC för att lönsamheten inte är bra, bara för att jävlas med PC-spelarna?

Vad det än beror på så är det ju bara att konstatera att spelförsäljningen är extremt mycket bättre på konsoller än PC.

Ska som sagt bli intressant att se om vi får några siffror på BF3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Det fungerar inte riktigt så. Utvecklare använder inte samma drivrutiner som vi konsumenter.

Så du menar att de släpper spel gjorda för drivrutiner som inte konsumenterna har? Hahaha. Utvecklare kan köra precis vad de vill, men QA ska fan köra det konsumenterna kör.

Det är så jävla enkelt, de kan bara gå in här och kolla vilka drivers folk generellt har sen mindre än en månad tillbaks.
http://store.steampowered.com/hwsurvey?platform=pc

De klantade sig och Carmack skyller ifrån sig.

Permalänk
Skrivet av BasseBaba:

Detta hade inte varit ett problem om pc-spelare överlag hade kunnat öppna plånboken.
Problemet är ju att piratandet är så extremt utbrett, alternativt att den stora massan väljer att spela på konsol istället.

Liknande siffror är vad jag hör från en kompis som jobbar för ett annat stort spelföretag.

Så det är väl rätt logiskt, det festliga är att "ni bojkottar" dom. Och? Dom är uppenbarligen inte intresserade av er heller.
Inte direkt så att dom gör spel för att göra _ER_ glada, dom gör spel för att tjäna $$$, och uppenbarligen är PC inte en vidare lönsam marknad längre.

Enda undantaget är väl spel med månadsdebitering, typ MMORPG:n...

Jomen tjena... Tror jag INTE stämmer! Visst att vissa spel säljer bättre på konsoll, men man behöver ju inte SKITA TOTALT i pc versionen?? Och var inte länge sen jag läste på FZ.se att COD MW2 tjänade miljoners miljoner på nån EXTRA bana och köra multiplayer på, Så tror inte på dom där sifforrna ÖHT.

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Så du menar att de släpper spel gjorda för drivrutiner som inte konsumenterna har? Hahaha. Utvecklare kan köra precis vad de vill, men QA ska fan köra det konsumenterna kör.

Det är så jävla enkelt, de kan bara gå in här och kolla vilka drivers folk generellt har sen mindre än en månad tillbaks.

Det är väl inget ovanligt, hur många gånger har inte ati och nvidia släppt en "game x" drivrutin samma dag eller en vecka innan en stor titel släpps?

Permalänk

Jag är riktigt besviken. Andra stora besvikelsen idag.

Visa signatur

~Mental åt min signatur :( (Sedan 2002)
Uppdaterad signatur 9 år senare:
|Asus P8P67 Pro| Intel I7 2600K@4,6 Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz 8-8-8-24 | Corsair H70 | OCZ 1250W 80+ Gold | 2x VTX3D Radeon HD7950 3Gb @930, VRM @1250 | Corsair Force 120GB + x antal satadiskar |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

"okej", du "tror" inte på det, gräv fram lite fakta då tack.
Kan ju dock hålla med om att det var dumt att inte ta ett mer singleplayerspel, men som sagt, orkar inte googla.

"bara", för det bor ju inte fler folk i en enda stad i USA än i hela Sverige?
Sen var ju BC2 bara ett av spelen jag lite snabbt lyckades hitta siffror på.
Kan du länka lite källor till din statistik?

Nu högg ni rejält på mina länkar, sa ju att det var något jag googlade fram snabbt bara för att kunna visa på att det ändå verkar vara sjukt skev fördelning.

Ni tror alltså att tillverkarna säger att dom överger PC för att lönsamheten inte är bra, bara för att jävlas med PC-spelarna?

Vad det än beror på så är det ju bara att konstatera att spelförsäljningen är extremt mycket bättre på konsoller än PC.

Ska som sagt bli intressant att se om vi får några siffror på BF3.

Du var mig en uppkäftig jäkel.

Om Bad Company 2 inte sålt bra till PC hade EA ALDRIG vågat ha PC som ledarplattform till BF3. Om du kollar EAs senaste kvartalsrapport så står det klart och tydligt att de tjänar mest på PC, totalt sett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevlarheart:

Jomen tjena... Tror jag INTE stämmer! Visst att vissa spel säljer bättre på konsoll, men man behöver ju inte SKITA TOTALT i pc versionen??

Visst säljer de flesta spel mer på konsoll, men man ska inte glömma att det är tre parter. Inte PC+konsoll. Personligen tror jag både Modern Warfare och BC2 sålt klart bäst på 360. Vilket gör att hoppet i procent mellan PC->PS3 inte blir riktigt så illa som det ser ut om man bara pratar om PC:ns andel (även om förstås enbart 3% på PC är rätt kasst om det nu stämmer).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Men snälla QA sitter inte och installlerar olika drivrutiner de utgår ju från att man har de senaste annars skulle inget spel idag fungera perfekt.
Tänk efter lite själv QA kontrollerar själva produkten, dom kan inte sitta och installera alla antivirusprogram, internetwebbläsare, ljuddrivrutiner, grafikdrivrutiner etc.

Det är inte vad QA gör.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangler:

Det är väl inget ovanligt, hur många gånger har inte ati och nvidia släppt en "game x" drivrutin samma dag eller en vecka innan en stor titel släpps?

Det är i princip alltid för att förbättra prestandan. Inte samma sak som ett spel som har allvarliga grafikbuggar som borde upptäckts innan spelet släppts.

Permalänk
Skrivet av Octo:

Tror du inte dom testar spelet på PC alls eller? Du slänger en fet känga på dom, baserat på din gissning.

Om man går och skyller på de två största tillverkarna av grafik kort för att de inte har drivrutiner så bör man vänta tills det finns drivrutiner och hur kan de spela utan problem när det inte ens finns fungerande drivrutiner...?

Det känns mer som att de har en kod som bara var tänkt till konsol och i sista minuten kom man på att PC vore en bra ide. Man släpper spelet och ringer AMD/Nvidia undrar varför det inte finns drivrutiner för spelet. Kanske lite extremt exempel men, skulle gissa på att det lutar åt det hållet. Det är väldigt sällan som både AMD och Nvidia har väldigt dåliga drivrutiner för ett spel och om det ens är AMD/Nvidias fel....?

Visa signatur

2600K @ 4.5 Ghz , Asrock extreme 6, 16GB 1600mhz Kingston, XFX R9 290X@1100/1300 (Arctic cooler 3) ,Corsair 550D ,
Noctua D14, 1TB WD Black, Samsung 830 RAID0, Windows 7.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Men snälla, att ens hänvisa till en källa som jämför MW2-försäljningen på PC och konsoler är ju att förlora allt tåfäste i en argumentation. Vad Infinity Ward gjorde med MW2 var nog en av de mest förjävliga saker jag någonsin sett ett spelföretag göra mot sina kunder, borttagandet utav dedikerade servrar gjorde att jag inklusive 8 kompisar helt bojkottade spelet till PC, jag skulle inte bli förvånad om de förlorade 90 % av sina köpare på PCn tack vara det beslutet. Det var som att Infinity Ward drog ned gylfen och pissade PC-spelarna i ansiktet, lägg till att de tydligen inte brydde sig någonting om fuskare på det och du har en enda soppa. Att dra en sådan där jämförelse som de gjort i länken är som att jämföra försäljning utav mekaniska tangentbord till PC och PS3, självklart säljer det bäst till PC. (Har inga siffror på det men tvivlar att särskilt många köper ett mekaniskt tangentbord endast till sin PS3a).

Visa signatur

[Moderkort: Asus TUF X570-Plus Gaming] [Nätagg: Corsair AX 750W]
[Minne: G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 2x16GB] [Grafikkort: ASUS RTX 2070S]
[Processor: AMD Ryzen 7 3700X] [Hårddisk: Corsair Force Series MP510 960GB + SSDs + lagringsdiskar]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Det är i princip alltid för att förbättra prestandan. Inte samma sak som ett spel som har allvarliga grafikbuggar som borde upptäckts innan spelet släppts.

Men inte alltid, och nu råkade rage vara ett av fallen där en ny drivrutin behövdes, nvidia fixade det veckan före med 285.38, ati råkade ladda upp fel drivrutin och fick då problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangler:

Men inte alltid, och nu råkade rage vara ett av fallen där en ny drivrutin behövdes, nvidia fixade det veckan före med 285.38, ati råkade ladda upp fel drivrutin och fick då problem.

Och vems fel är det då som släpper spelet med vetskapen om att det inte fungerar på befintliga drivrutiner? Om de visste om problemet med drivrutiner, kunde de då inte lagt in en koll för det och tvingar kund till uppgradering. Eller har de inte ens testat spelet ordentligt på PC innan release. Jag tror definitivt på det senare, de var slappa och deras testavdelning (QA) har klantat sig.

Frågan som diskussionen du lade dig i handlar om Carmack skyller ifrån sig och har fel eller inte. Om de visste att det inte fungerade på vissa drivrutiner men släppte ändå och sen skyller på AMD/Nvidia är det oerhört dåligt.