Permalänk
Medlem

Dags för nya grejer, ser detta bra ut?

Ok, efter letande hit och dit och utbyte av grejer har jag nu hittar de grejer jag ska köpa till min dator. Just nu kör jag på en uppgraderad kontorsdator (HP Compaq dc5800) med ett HD 5750, +1 GB internminne och en extra 500 GB intern HDD (Kan låta rätt värdelöst, men klarar MW2 och L4D2 på jämna 60 FPS. Dock känns dessa spel lite uttjatade och nya spel, som BF3 och Skyrim står för dörren. I alla fall, ska inte irra iväg för mycket nu.

Detta har jag tänkt köpa: http://www.inet.se/kundvagn/visa/1060616/2011-10-30

Vad jag då undrar är:
- Kommer processorn att passa med moderkortet (Intel 1155-sockel)?
- Just nu har jag inte så mycket pengar, och väntar hellre då med att köpa ett bättre grafikkort, vilket bör jag då köpa (gärna AMD, då moderkortet stödjer CrossFire, men inte SLI)? - Har dock funderat på detta: http://www.inet.se/artikel/5409089/xfx-radeon-hd6950-2048mb
- Kan någon erfaren berätta hur lång tid det tar att få hem grejer från Inet från det att man beställer? (Värt att notera är att moderkortet inte finns i lager för tillfället)
- Hur ska RAM-minnena placeras? Med tanke på att det är två, ska man bara sätta dem i två socklar bredvid varandra, eller varannan?

Tack på förhand!

Edit: Kan även tillägga att jag redan har ett tillköpt nätagg på 630 watt, så jag antar att det inte behöver bytas?

Permalänk
Medlem

Processorn kommer att passa på det modekortet. Du kommer inte kunna ha sån hög graffik med ditt 5750 om du ska spela BF3 men om du köper 6950 så är det en helt annan sak Ja det är bara att sätta minnerna brevid varann. Inet har snabb leverans du får det inom 1-2 dagar oftast om du beställer innan 15:00 på dagen just nu (annars brukar det vara 17:00)

Visa signatur

|CPU: Intel Core i7 8700K |GPU:MSI RTX 2070 |Mobo: ASUS PRIME Z390
|Chassi: Fractal Design |Ram: Corssair 12gb ram |HDD: 500GB samsung SSD
|PSU:
Be quiet! 600W|

Permalänk
Medlem

Det ser bra ut.

Tar inte många dagar från inet om allt finns i lager.

Placering av RAM-minnen står i manualen.

Vad är det för märke på ditt nätagg? 630 låter som AXP/Ace eller liknande.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Ok, tack för svaren! Då blir det nog den uppsättningen jag har här.

Ja, nätagget är av märket AXP. Dock stod det ingen modellbeteckning e.dy. på boxen, så det är nog inte det bästa precis.

Permalänk
Medlem

Personligen skulle jag byta chassit. Haft det själv och det finns inte alls mycket plats för kabeldragning, men det är helt upp till dig:P

Permalänk
Medlem

Ok, vilket skulle du rekommendera? Har aldrig köpt delar såhär och således aldrig ett chassi. Skulle gärna hålla mig inom samma prisklass och går inte över 550 kr, då jag prioriterar komponenterna istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoaz:

Ok, vilket skulle du rekommendera? Har aldrig köpt delar såhär och således aldrig ett chassi. Skulle gärna hålla mig inom samma prisklass och går inte över 550 kr, då jag prioriterar komponenterna istället.

bitfenix har faktiskt många ganska prisvärda budget chassin för under 500 kolla på sweclockers recension av outlaw om det kan vara något för dig http://www.sweclockers.com/recension/14655-bitfenix-outlaw

Visa signatur

i5 3570k / Asus p8z77-i Deluxe / Asus Gtx680 DCII / Corsair Ax 750w / Ocz Petrol 256GB / Corsair Vengeance 16GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Azum:

bitfenix har faktiskt många ganska prisvärda budget chassin för under 500 kolla på sweclockers recension av outlaw om det kan vara något för dig http://www.sweclockers.com/recension/14655-bitfenix-outlaw

Tackar för tipset, ska överväga det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoaz:

Tackar för tipset, ska överväga det!

inga problem merc serien är också helt okej har ett merc själv kanske inte det tystaste men det beror ju på vad man stoppar i det lite. helt okej med kabeldragningsmöjligheter i det

Visa signatur

i5 3570k / Asus p8z77-i Deluxe / Asus Gtx680 DCII / Corsair Ax 750w / Ocz Petrol 256GB / Corsair Vengeance 16GB