EA Origin ser vad du gör på din dator?

Permalänk
Medlem

EA Origin ser vad du gör på din dator?

Tyskarna är vist förbannade då det har visat sig att Origin rotar runt i alla möjliga program inklusive deklarations program.

http://www.overclock.net/video-game-news/1155275-various-batt...

Visa signatur

Det finns ingen licenspliktig utrustning i mitt hushåll

Permalänk
Medlem

Dessa tyskar
Men är ju lite sådär faktiskt. Så lite kan man ju förstå att dom bojkottar.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-U12A Chromax/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li 217/Seasonic Vertex 850/ Wobkey Crush80
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fiio FT1

Permalänk
Medlem

Så det ska vara! Bojkotta Origin!

Permalänk
Medlem

Vist kan man tycka att de överreagerar men samtidigt varför ska Origin röra något annat som det inte har med att göra?
Det låter skrämmande likt Spyware.

Visa signatur

Det finns ingen licenspliktig utrustning i mitt hushåll

Permalänk

Info = guld

Visa signatur

I7 960 | Gig X58A Ud7 | 5970 Be | 6gig Dom 2000mhz | H50 | Intel 80gig SSD | Win 64 oem | Diverse 1tb hdd, externa | SteelSeries Xai Laser |

Permalänk
Medlem

Underbart att det är så många i tyskland som bojkottar, många som inte bryr sig här i sverige :S

(Jag är inte bättre själv, har köpt spelet, men är ändå glad över att folk "säger ifrån")

Permalänk
Medlem

Det blir väl snart till att ha en separat hårddisk för Origin, Steam och liknande infektioner. Då kan dom roa sig med att spionera på varandra medans man har sitt privatliv på någon annan disk. Undrar om det finns någon smidig strömbrytare till SATA så man fysiskt kan byta disk utan för mycket besvär?

Visa signatur

Fractal Design Define 7 XL | Gigabyte X870E Aorus Elite WIFI7 | Ryzen 9950X3D | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL28 Vengeance | PowerColor Radeon RX 9070 XT 16GB Red Devil | Crucial T700 2TB M.2 NVMe PCIe Gen 5 | Seasonic Focus GX 1000W ATX 3.1

Permalänk
Medlem

Hade gärna gjort detsamma. Origin älskar att scanna igenom datorn har jag märkt.

Permalänk
Keeper of Traditions

Varför skulle origins datasamlande vara värre än t.ex Googles?

Är man så pass paranoid kanske man ska hålla sig borta från internet...

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Newklear:

Fast google kollar väl inte igenom vad du har på datorn? Därmed inte sagt att google har grym information att använda sig av

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av nivv:

Fast google kollar väl inte igenom vad du har på datorn? Därmed inte sagt att google har grym information att använda sig av

Det har dem också gjort, plus att dem har all information om alla som använt deras tjänster (mail, kalendrar adresslistor etc...), vilket är galet mycket mer än vad EA får ut genom Origins skannande.

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Gött då slipper vi dem ingame då Bara ryssarna kvar

Permalänk
Medlem
Skrivet av nivv:

Tror dom vet mer vad du har i datorn än vad vi själva vet...

Visa signatur

PSU: Corsair HX1200i Case: Phanteks NV9
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 9800X3D RAM: Corsair Dominator 96GB
Motherboard: Asus TUF X870-Plus Wifi Cooler: Noctua NH-D15 G2

Permalänk

Glöm inte facebook också

Visa signatur

I7 960 | Gig X58A Ud7 | 5970 Be | 6gig Dom 2000mhz | H50 | Intel 80gig SSD | Win 64 oem | Diverse 1tb hdd, externa | SteelSeries Xai Laser |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Newklear:

Det är väl snarare så att alla datainsamlingar tillsammans blir väldigt mycket information. Jag känner mig inte paranoid, men varför ska ett spel tillåtas snoka i min dator?

Visa signatur

Fractal Design Define 7 XL | Gigabyte X870E Aorus Elite WIFI7 | Ryzen 9950X3D | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL28 Vengeance | PowerColor Radeon RX 9070 XT 16GB Red Devil | Crucial T700 2TB M.2 NVMe PCIe Gen 5 | Seasonic Focus GX 1000W ATX 3.1

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Staropramen:

Det är väl snarare så att alla datainsamlingar tillsammans blir väldigt mycket information. Jag känner mig inte paranoid, men varför ska ett spel tillåtas snoka i min dator?

Ja inte är det då för att samla in tillräckligt med information för att kunna ta över världen, inte....

Dem har kanske kommit på någon smart ny funktion som kräver lite kontroll av hårddiskutrymme eller hårddiskinnehåll för att kunna fungera.

EDIT: Notera också att det inte är spelet, utan klienten Origin det handlar om.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Som sagt, FB och Google har kollat oss under flera år nu så att bli eld o lågor över origin är bara hyckleri... Eller är det nån som gömmer planer på att atombomba stockholm i "mina dokument" här eller?

Edit: Får dock säga att Origin rotar lite väl mycket kanske Hahah

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Medlem

Ska dom inte elda upp alla spel som använder Origin då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yupa:

Ska dom inte elda upp alla spel som använder Origin då?

Bara BF3 som kräver origin, hittils..

Permalänk
Medlem

Hmm var inte tanken med Origin att det skulle hitta fuskprogram, ungefär som punkbuster?

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av FribBe:

Bara BF3 som kräver origin, hittils..

Jag har faktiskt inget emot Origin, bara en sak och det är det där att man MÅSTE använda det för Battlefield 3, men det är väll just för att det skulle vara lättare att koda Battlelog :)?

Visa signatur

PSU: Corsair HX1200i Case: Phanteks NV9
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 9800X3D RAM: Corsair Dominator 96GB
Motherboard: Asus TUF X870-Plus Wifi Cooler: Noctua NH-D15 G2

Permalänk
Medlem

Hu gör ni för att se om origin snokar runt ?:D

Permalänk
Medlem

Är man orolig så får man väl se till att bara använda datorn till spel och skaffa sig en laptop att spara känslig info osv på. Tyskarna har en del att dölja märker jag:)

Visa signatur

| FD Arc | ASrock P67 Extreme4 | Corsair HX850W |
| ASUS GTX1070 STRIX | i7 2600k@4.5 |
| 16GB Corsair Vengeance 1600 LP | Samsung 850 500gb | H80 |
Oh, by the way... I'M BATMAN!

Permalänk
Medlem

De garderar sig säkert bara. De söker väl efter BF3-pirater och fixar statistik kring inställningar och hur spelet fungerar för utvecklingssyfte.

Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,8 GHz | Asus P7P55D | Corsair XMS3 (4x2 GB) 8-8-8-24 @ 1600MHz | Seagate 7200.8/11/12 - 2 TB | MSI Hydrogen GTX 480 | Corsair HX 750W | Creative Soundblaster X-fi ExtremeMusic | Silverstone LC 17 (HTPC)
Vattenkylning: Biloljekyl: 52x35x5,5 cm | Grunfos cirkulationspump för hus | EK Supreme HF Nickel för CPU | Galleri: http://sweclockers.com/album/?id=2053 Uppdaterat: 10-11-23

Permalänk
Medlem

Verkar som detta sker överallt facebook gör det väl oxå ändå använder alla det skiten.. såg att det skulle bli något liknande att kolla folks köpvanor av VISA och Mastercard i framtiden för att säljas vidare.. men jävlar sätts det upp en videokamera för att folk skall känna sig säkra på gator och torg då jävlar! "då kränks någon stackare" haha dum jämförelse men iaf

Visa signatur

4070 super - amd ryssen 5700x -
3070ti - intel 12700KF
laptop 3070ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av basseofc:

Hu gör ni för att se om origin snokar runt ?:D

http://technet.microsoft.com/en-us/sysinternals/bb896645

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

skulle va kul om EA kunde stå till svars för detta.

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | ASUS RTX 4070 Super
LAPTOP Lenovo P1 | i7 13700H | RTX A1000

Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Medlem

Ett av dom främsta argumenten att INTE använda piratkopior har ju varit att man aldrig vet vad man får in i datorn. Med den här typen av klienter blir det tvärtom. Man vet att den som är ärlig och betalar blir infekterad av gud vet vad.
Att man inte vill dela med sig av allt betyder inte nödvändigtvis att man har något att dölja.

Dessutom tycker jag att det är ett otyg med sådana här klienter även om alla vore "snälla". Börjar alla tillverkare med sådana blir det snart en
hel drös med små onödiga program som måste uppdateras stup i kvarten. Kanske en liten Sweclockersklient för att "underlätta" inloggningen och skicka PM vore något?

Visa signatur

Permalänk

Rätt så bra att ha en dator som "bara" används till spel.
Atombombsplanerna och taktiken för att nå världsherravälde får ligga i en annan dator.

Visa signatur

När du är äldre blir dina leksaker dyrare....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Staropramen:

För att du tillåter det. Installera inte produkten om du inte vill lämna ut dig!