Permalänk
Medlem

Skadas datorn av min bas?

Hej

Jag har ett hemmabygge med riktigt bra högtalare och grym bas. Basen står bara ca 15cm från min dator och när man köra på hög volym blir det väldigt mycket dunka dunka ljud. Skadar det mina dators delar? Det känns som om dela datorn vibrerar när man håller handen på chassit. Resulterar det i att mina komponenter också vibrerar och isåfall skadar det delarna?

Permalänk
Medlem

Du gräver dina hårdiskars egna död.

Visa signatur

Nikon Z8 - Nikon 14-24 - Nikon 24-120 - Nikon 180-600
Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem

Det kan ju i absolut värsta fall skada PCI-E sockeln om din GPU hamnar i tillräcklig gungning. Likaså om du har en stor tornkylare till CPUn.

Det jag dock skulle varit mest rädd för är hårddiskarna (om du har mekaniska sådana).

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrikfotograf:

grav brukar man väl säga?

Permalänk
Medlem

Flytta på basen!

Visa signatur

PSU: Corsair HX1200i Case: Phanteks NV9
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 9800X3D RAM: Corsair Dominator 96GB
Motherboard: Asus TUF X870-Plus Wifi Cooler: Noctua NH-D15 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av 13ers3rk:

Flytta på basen!

Eller datorn

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av _NsMs_:

Eller datorn

Ja, vilket som ^^

Visa signatur

PSU: Corsair HX1200i Case: Phanteks NV9
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 9800X3D RAM: Corsair Dominator 96GB
Motherboard: Asus TUF X870-Plus Wifi Cooler: Noctua NH-D15 G2

Permalänk
Medlem

Flytta datorn samt montera "sk" spikes som fötter till basen för att minimera kontakten
med golvet

Ex på spikes, http://www.fynda.se/show_prod.php?prodid=2347

Visa signatur

if it ain't broke, don't fix it

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noobenu:

grav brukar man väl säga?

Nu syfta jag inte på någon grav utan "gräva"

Visa signatur

Nikon Z8 - Nikon 14-24 - Nikon 24-120 - Nikon 180-600
Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem

Noobenu syftar nog på att "död" borde vara "grav", snarare än att "gräver" skulle vara "grav".

Visa signatur

Ryzen 5900x, Noctua NH-D15, ROG Dark Hero VIII, 32GB G.Skill Trident Z Neo, WD Black SN850 2 Tb, Gigabyte 4090 Gaming OC, FD Meshify 2 XL, LG 38GL950G, Varmilo VA109M, Razer Deathadder V2, SteelSeries Arctic 7

Permalänk
Medlem

Menade nog "grav" istället för "död", inte istället för "gräva"

Visa signatur

Intel i7 2600k, 4x4GB DDR3, Asus P8Z68-V Pro/GEN3, EVGA GTX570, Intel 320 160GB OS disk, WD Caviar Black 2TB lagringsdisk, Antec Kühler 620 med Noctua NF-F12-PWM, Corsair AX850 och Fractal Design Define XL

Permalänk
Medlem

Haha

Permalänk
Medlem

vad är det för högtalare?

Permalänk
Medlem

Bygger vidare på samma fråga, logitech z-2300 10 cm från en dator med ett gäng hårddiskar i ett fractal design r2. Farligt?

Permalänk
Medlem

Ett hemmabygge har oftast inte magnetiskt avskärmade högtalare, har du mekaniska hårddiskar så finns alltid risken att de påverkas/avmagnetiseras av magnetfältet från högtalarens magnet. Så tänk inte enbart på vibrationerna....

Permalänk
Medlem

SD-kuddar från Fynda.se under din bas lär väl funka. Det lär väl vara bättre än spikes också.

Visa signatur

Main dator| Define R3|i7 930|Asus P6X58D-E|1TB Western Digital Caviar Black SATA III|Corsair TX 950W|Creative Sound Blaster Audigy SE|Samsung SH-S223C|GTX 480|Corsair 6 gb ram 1600 Mhz|Windows 7 64 bit| Dell Ultrasharp U2311h|Logitech G700|Logitech G110
Ljud|Denon Avr-1311|Elac FS 57.2|Elac CC 51.2|Dynavoice dynamite S-61|Proson rumble R-8|AKG K 242 HD|AKG K550

Permalänk
Medlem

Så länge man inte har riktigt kraftfull bas och datorn står väldigt nära så är det nog inga problem.
Men jag kan tänka mig att om något skulle ta skada så är det mekaniska hårddiskar.

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av guos89:

Bygger vidare på samma fråga, logitech z-2300 10 cm från en dator med ett gäng hårddiskar i ett fractal design r2. Farligt?

Inte det minsta farligt.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av guos89:

Ok, för tänkte precis som b1ghen skrev därför undrade jag. Du kan ju kolla på basen om det sitter en varnings lapp på den, logitech brukar märka upp basen med en varnings lapp där det står hur långt i från elektronik den skall vara.

Edit: Dock behöver det inte va hemma bygge kan likaväl vara logitechs högtalare, en kompis har Logitech Z-5500 och det sytemets bas har en varnings lapp som säger att du skall hålla den borta från elektronik som kan ta skada.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Åkan:

Ok, för tänkte precis som b1ghen skrev därför undrade jag. Du kan ju kolla på basen om det sitter en varnings lapp på den, logitech brukar märka upp basen med en varnings lapp där det står hur långt i från elektronik den skall vara.

Skit fel, skulle inte lägga in ett nytt inlägg och dessutom svara på mig själv.:D

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar! Jag flyttar basen 1 meter från datorn och köper spikes från fynda.se