Ska jag köpa Mac eller PC? (enda tråden)

Permalänk
Medlem
Skrivet av mludd:

Egna ord men betoningen påverkar hur läsaren uppfattar citatet. Så fortfarande ett fulknep.

Så jag hade rätt ändå? Tack för upprättelsen!

Skrivet av mludd:

Jag har inte påstått att Apples produkter är felfria. Farligt nära att lägga ord i min mun här...

"Fördelen med Mac är just det, du får ett enhetligt system där operativsystem och hårdvara är designade av samma företag och som är mer eller mindre garanterat att fungera direkt när du kör". Dina ord. Kan man komma närmare perfektion än mer än garanterat?

Skrivet av mludd:

I det här fallet kan det ses som att ge igen med samma mynt.

Om det ändå vore så.

Skrivet av mludd:

Och med tanke på att det utifrån dina inlägg verkar som att det enda du har att säga om att ha ett turnkey-UNIX-system out-of-the-box är "Jaha?" så är det svårt att inte tänka sig att du helt enkelt redan har bestämt dig för att Windows är bättre och därmed basta.

Jag bara förundrades över att du slängde in meningen "Det är dessutom ett fullfjädrat UNIX-system" efter citatet ovan sådär helt appropå som om det vore självförklarande, vilket jag inte tycker det är. Men det är väl roligare att göra antagande om mig som person än att fråga vad jag menade med det? Visst jag kunde ha ställt en konkret fråga direkt. jag hade väl bara för höga tankar om dig...

Din oförmåga att bemöta mig sakligt och hålla dig till ämnet gör att jag lägger ner det här nu. Tack och hej leverpastej!

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Så jag hade rätt ändå? Tack för upprättelsen!

Nej, men du kan prova att läsa det jag skrev igen.

Citat:

"Fördelen med Mac är just det, du får ett enhetligt system där operativsystem och hårdvara är designade av samma företag och som är mer eller mindre garanterat att fungera direkt när du kör". Dina ord. Kan man komma närmare perfektion än mer än garanterat?

"[...] mer eller mindre garanterat [...]", än en gång visar du din fantastiska förmåga att citera.

Citat:

Om det ändå vore så.

...

Citat:

Jag bara förundrades över att du slängde in meningen "Det är dessutom ett fullfjädrat UNIX-system" efter citatet ovan sådär helt appropå som om det vore självförklarande, vilket jag inte tycker det är. Men det är väl roligare att göra antagande om mig som person än att fråga vad jag menade med det? Visst jag kunde ha ställt en konkret fråga direkt. jag hade väl bara för höga tankar om dig...

Din oförmåga att bemöta mig sakligt och hålla dig till ämnet gör att jag lägger ner det här nu. Tack och hej leverpastej!

Om du inte förstår att vissa faktiskt ser fördelar med ett komplett UNIX-system som fungerar direkt utan krångel så skulle jag vilja påstå att du inte är villig att fundera särskilt mycket kring möjligheten att olika användare har olika preferenser och krav på sina datorer.

Visa signatur

“This is the Unix philosophy: Write programs that do one thing and do it well. Write programs to work together. Write programs to handle text streams, because that is a universal interface.” -- Douglas McIlroy

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mludd:

Du är inte tvingad till något alls, du kan välja att inte utveckla för Apples iOS-plattform. Om du däremot vill ha tillgång till Apples mjukvara (som är till för Apples hårdvara då de säljer system, inte lösa komponenter) så sker det uppenbarligen på Apples villkor. Varför klagar du inte över att Visual Studio inte går att köra under Mac OS X? Och varför är inte Nintendos utvecklingskit för Wii gratis?

Jag skulle t.ex. gärna se Visual Studio under OS X, då skulle jag slippa Windows på min jobbdator och kunna ha en MBP eller MBA istället, men jag förstår att det är väldigt osannolikt.

Jag är nöjd som det är, älskar både Visual Studio och Xcode. Jag bara påpekade att du far med osanning när du påstår att Mac OSX inte är begränsat av Apple till att endast fungera på Apples hårdvara.

Det fungerar däremot utmärkt att köra Windows på Apples hårdvara så du skulle visst kunna ha en MBP eller MBA med Windows och Visual Studio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MartenKL:

Jag är nöjd som det är, älskar både Visual Studio och Xcode. Jag bara påpekade att du far med osanning när du påstår att Mac OSX inte är begränsat av Apple till att endast fungera på Apples hårdvara.

Visst finns det begränsningar, däremot så är det inte, som påståtts i den här tråden, nästintill omöjligt att installera på annan hårdvara (däremot så är det extra krångel vilket till stor del beror på att det inte är till för annan hårdvara än Apples).

Citat:

Det fungerar däremot utmärkt att köra Windows på Apples hårdvara så du skulle visst kunna ha en MBP eller MBA med Windows och Visual Studio.

Fast det är ju inte det jag vill göra eller hur? Jag kan ju redan köra Visual Studio i en virtuell maskin. Jag borde enligt hur vissa resonerar nu dra igång rejält med nerd rage om hur hemskt inlåst det är med Microsoft-produkter eftersom jag inte kan köra Visual Studio native under Mac OS X (precis som vissa har en tendens att gå igång om hur hemskt och inlåst det är av Apple att Xcode inte går att köra under Windows).

Visa signatur

“This is the Unix philosophy: Write programs that do one thing and do it well. Write programs to work together. Write programs to handle text streams, because that is a universal interface.” -- Douglas McIlroy

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mludd:

Visst finns det begränsningar, däremot så är det inte, som påståtts i den här tråden, nästintill omöjligt att installera på annan hårdvara (däremot så är det extra krångel vilket till stor del beror på att det inte är till för annan hårdvara än Apples).

Fast det är ju inte det jag vill göra eller hur? Jag kan ju redan köra Visual Studio i en virtuell maskin. Jag borde enligt hur vissa resonerar nu dra igång rejält med nerd rage om hur hemskt inlåst det är med Microsoft-produkter eftersom jag inte kan köra Visual Studio native under Mac OS X (precis som vissa har en tendens att gå igång om hur hemskt och inlåst det är av Apple att Xcode inte går att köra under Windows).

Det är inte hemskt och inlåst att Xcode bara kan köras i OSX. Min poäng är bara att anledningen till att man måste köpa apple-hårdvara om man vill köra både Apple och Microsoft-mjukvara. Anledningen är att Apple hindrar användare att installera OSX på annan hårdvara än sin egen. Jag har inget emot Apple, bara emot dina lögner för att försvara Apple. Jag ser inget fel i att mjukvara och hårdvara hör ihop, det är det som gör att exempelvis en iPhone trots 512MB internminne är betydligt snabbare än en Android med 512MB internminne när fler program körs. Problemet blir som sagt när någon som du börjar hitta på att det inte är Apples fel att det inte går att installera OSX på annan hårdvara och att det inte är särskilt krångligt. Eller när Apple-fanboys säger att Microsofts mjukvara är så dyr, de har helt enkelt olika affärsmodeller och Apple tjänar en rejäl slant på all hårdvara de säljer medans Microsoft i princip förlorar på sin hårdvaruförsäljning (Xbox) men tjänar på mjukvarulicenser istället. Jag gillar som sagt alla stora företag som populerar mitt hem med rolig teknik, prylar och mjukvara.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mludd:

Och det här är ju inte en "spärr" så mycket som ett designval.

Om du vill ha ett exempel på en lögn eftersom jag kallade dig lögnare. Öht när du försöker förneka det faktum att Apple aktiv lägger in spärrar i Mac OSX för att hindra det från att fungera på annan hårdvara än Apples egen.

Men sedan dessutom helt vinklad och totalt okritisk mot Apple, eller kanske mest OSX. Jag föredrar Windows 7 över OSX, det ger för mig bättre prestanda (på min iMac märks det tydligt att samtliga webläsare utom Safari är snärtigare i BootCamp än OSX. Min Win 7 installation har aldrig krånglat på min iMac men OSX fuckade upp rättigheterna på en 2TB disk så att jag var tvungen att formatera om den efter många timmars kämpande med snurrande färghjulet och ibland inte ens snurrande färghjulet. Detta år sk anectotal, dvs inget bevis för vad som är bättre eftersom det är en händelse, inte statistiskt underbyggt, men som sagt min upplevelse. Flash i Chrome kör snabbare i en virtuell Windows 7 maskin än native i OSX, det säger en hel del. Jag skiter i om det är Unix i botten, lika mycket som jag skiter i om det sitter en titanskruv i min iPhone. Testade Heroes of Newearth som trevligt nog har Mac OSX klient, samma där Windows snabbast.

Jag har senaste generationens iMac SSD'n splittad hälften BootCamp Win 7, hälften OSX. 3,4GHz i7 16GB Ram

Permalänk
Medlem

Kan någon nämna ett bra argument för att Mac datorer är bättre på editering av bilder och filmer. Det enda jag kan tänka mig är Final Cut Pro om man inte vill använda Adobe Premiere.

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Medlem
Skrivet av MartenKL:

Det är inte hemskt och inlåst att Xcode bara kan köras i OSX. Min poäng är bara att anledningen till att man måste köpa apple-hårdvara om man vill köra både Apple och Microsoft-mjukvara. Anledningen är att Apple hindrar användare att installera OSX på annan hårdvara än sin egen. Jag har inget emot Apple, bara emot dina lögner för att försvara Apple. Jag ser inget fel i att mjukvara och hårdvara hör ihop, det är det som gör att exempelvis en iPhone trots 512MB internminne är betydligt snabbare än en Android med 512MB internminne när fler program körs. Problemet blir som sagt när någon som du börjar hitta på att det inte är Apples fel att det inte går att installera OSX på annan hårdvara och att det inte är särskilt krångligt. Eller när Apple-fanboys säger att Microsofts mjukvara är så dyr, de har helt enkelt olika affärsmodeller och Apple tjänar en rejäl slant på all hårdvara de säljer medans Microsoft i princip förlorar på sin hårdvaruförsäljning (Xbox) men tjänar på mjukvarulicenser istället. Jag gillar som sagt alla stora företag som populerar mitt hem med rolig teknik, prylar och mjukvara.

Jag säger inte att det inte är Apple som ligger bakom att OS X inte går att installera på andra datorer än deras egna. Jag säger att det är fjantigt att reta upp sig på det och att jag enligt samma resonemang borde gå runt och gnälla på Microsoft för att de inte har en native-version av VS för OS X. För att inte tala om alla andra operativsystem för begränsade mängder hårdvara som genomför olika kontroller för att tillse att de verkligen körs på den hårdvara som de är menade att köras på.

För övrigt så är Apples modell inte att sälja hårdvara, den är att sälja välintegrerade system (på datorsidan var detta betydligt vanligare förr, se t.ex. på alla gamla tillverkare av arbetsstationer, där var det stenhård integrering hela vägen, inte helt ovanligt att de drivrutiner som medföljde operativsystemet skiljde sig från modell till modell inom samma produktserie eftersom de visste precis vilken bashårdvara som fanns i maskinerna).

Citat:

Om du vill ha ett exempel på en lögn eftersom jag kallade dig lögnare. Öht när du försöker förneka det faktum att Apple aktiv lägger in spärrar i Mac OSX för att hindra det från att fungera på annan hårdvara än Apples egen.

Det du citerade här är när jag talade om formfaktorn på iMac, påstår du på allvar att det är medveten inlåsning från en tillverkares sida när de väljer att bygga hårdvara som har en väldigt kompakt formfaktor? Skulle de istället ha skeppat en miditower-låda bara för att få slippa anklagelser om "inlåsning" tycker du?

Citat:

Men sedan dessutom helt vinklad och totalt okritisk mot Apple, eller kanske mest OSX. Jag föredrar Windows 7 över OSX, det ger för mig bättre prestanda (på min iMac märks det tydligt att samtliga webläsare utom Safari är snärtigare i BootCamp än OSX. Min Win 7 installation har aldrig krånglat på min iMac men OSX fuckade upp rättigheterna på en 2TB disk så att jag var tvungen att formatera om den efter många timmars kämpande med snurrande färghjulet och ibland inte ens snurrande färghjulet. Detta år sk anectotal, dvs inget bevis för vad som är bättre eftersom det är en händelse, inte statistiskt underbyggt, men som sagt min upplevelse. Flash i Chrome kör snabbare i en virtuell Windows 7 maskin än native i OSX, det säger en hel del. Jag skiter i om det är Unix i botten, lika mycket som jag skiter i om det sitter en titanskruv i min iPhone. Testade Heroes of Newearth som trevligt nog har Mac OSX klient, samma där Windows snabbast.

Jag är inte helt okritisk mot Apple, men i just den här diskussionen så kan det lätt verka så. Om något så har jag otaliga klagomål på både Apple och OS X. Men det här är en diskussion om Wintel mot Apple och ärligt talat så har jag fler klagomål på Windows och Microsoft (jag använder dagligen Windows på jobbet om du nu undrar).

Det här kanske är helt främmande för dig men Flash-exemplet visar att du uppenbarligen inte är särskilt insatt i problemet (eller medvetet väljer att frånse fakta), Flash är långsammare på OS X än på Windows, ja. Det är även långsammare på Linux än på Windows. Varför då? Jo, för att Adobe valt att lägga betydligt mer energi på optimering av Windows-versionen av Flash än på andra versioner, det är alltså inte en brist i OS X.

Gällande webläsare så har jag inte märkt någon prestandaskillnad på Chrome, Firefox verkar vara lite si och så (jag får ofta helt olika prestanda beroende på vilken maskin jag kör Firefox på, på den maskin jag sitter på just nu har t.ex. Firefox en outgrundlig förmåga att äta 1,5+ GB RAM och sega ihop totalt på trots att jag bara har en handfull add-ons (add-ons som jag dessutom även har på andra maskiner där dessa inte orsakar minnesläckor)).

Om du skiter i om det är UNIX eller VMS-möter-OS/2 (d.v.s. Windows) så får det stå för dig, för min del är det faktiskt viktigt då jag av olika anledningar (både vana och tillgång på och integrering av verktyg) är mer bekväm i *nix-miljö, det är alltså en viktig faktor för mig och även för andra. Att jag dessutom många gånger upplever användning av användargränssnittet i Windows som ungefär lika trevligt som att dra ett rivjärn över armen gör inte valet svårare...

Visa signatur

“This is the Unix philosophy: Write programs that do one thing and do it well. Write programs to work together. Write programs to handle text streams, because that is a universal interface.” -- Douglas McIlroy

Permalänk
Medlem

Varför Mac och inte Pc!

Fördelen med mac är enligt mig att ”det bara funkar”. Det ligger mycket i det begreppet enligt mig och många andra.
Det hela handlar om vad man använder sin dator till och hur man använder datorn.
90% av befolkningen spelar inte och sysslar inte med tung 3D rendering / Spel, som kräver kraftfulla maskiner, på sin fritid/vardag.
Majoriteten av svensson människorna gör följande: Mail, Office(Word, Excel), Skype (Chatt - Video, Ljud) plus iLife paketet (iPhoto, iMovie, iDVD, Garageband, och iWeb).
Majoriteten av människor har sin dator längre än 3 år vilket gör att uppgradering inte går att genomföra pga det skulle kostar mer än köpa nytt!

Varför bytte jag från Pc till Mac då? Som datanörd och tekniker som sysslat med datorer professionellt sedan dos tiden fram till Windows 7. Vista blev droppen för min del och jag bestämde att privat så åkte pc ut och mac åkte in.
Det var flera saker som avgjorde valet för mig att jag gick över till mac helt.
Första: jag har haft mac till och från parallellt med min Pc sedan 97/98 tiden. Och första bärbara mac var iBook 366Mhz år 2000 och Pc sedan 80 talet!
Det andra: jag tröttnade på att meka med datorerna utan ville ha en dator som ”bara funkar”. Det berodde på att jag blev trött på Windows alla uppdateringar och popup rutor som dök upp i tid och otid.
Det tredje var att: jag inte behövde bry mig om virus och trojaner samt att hela tiden ha uppsikt på antivirus för att inte bli smittad. Sedan också behöva vara väldigt observant på vilka sidor man går in på och vilka mail man svarar på m.m. Detta behövde jag aldrig bry mig om på Mac plattformen Os X.

Än idag finns det inget VIRUS till Os X! Då använder jag mig av följande definition: För att virusen skall kunna spridas krävs dels att infekterade program kopieras till andra datorer, dels att programmen körs med tillräckliga rättigheter för att kunna infektera andra program. Utan att användare vet om virusen eller givit rättigheterna till virusen!

Detta är fullt möjigt på en Windows maskin men inte på en Os X dator.

Det finns idag enstaka trojaner av låg skadeverkan till Mac Os X men för att trojanen ska kunna fungera måste den installeras och ges rättigheter för att köras. Detta resulterar i att du får upp en ruta som säger att programmet X vill köra på din dator. Vet personen i fråga att de inte har detta program så nekar man programmet rätten att köra, då har ingen skada inträffat.

För det fjärde bytte jag till Mac pga iLife! iPhoto och iMovie är helt underbart och att det än idag inte finns något liknade på Windows sidan som är lika enkelt och kraftfullt är en stor gåta för mig! Så mycket nytta jag har av iLife går knappt att beskriva.

För det femte så bytte jag till Mac för OS X! Det är så mycket bättre och renare os än windows!

Enligt mig så är mac inte bara Mhz, FPS, Pris/prestanda m.m. utan det handlar om mjukvara och hur mjukvara fungerar med min hårdvara. Att Apple sedan paketerar in bra hårdvara med superb mjukvara gör saken mycket lättare vid köp. Då har jag inte räknat in mina ovannämnda punkter varför jag bytte till mac!

Visa signatur

AMD Ryzen 3950X, G.SKill Trident Z Neo 128GB / 3600MHz C16
Gigabyte X570 AORUS MASTER
Gigabyte AORUS M.2 NVMe Gen4 SSD / 1TB
Samsung 970 EVO Plus series SSD 2TB M.2, Samsung SSD 860 QVO 4TB
Operativsystem är - OpenSuse Thumbelweed Linux!!!

Permalänk
Medlem

Jag har använt mac i ca 2 år nu, eftersom vi använder dem på skolan för redigering i Final Cut. Jag är långt ifrån övertygad att skaffa en mac. Folk säger att mac aldrig strular men jag tycker tvärtom. Sitter just nu på Imac 24" (2010) och den har laggat säkert 3 gånger på de 2 timmar jag har suttit vid datorn. OS X är snyggare än Windows 7 men det är den ända punkten jag tycker att Mac har övertaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheQuo:

Jag har använt mac i ca 2 år nu, eftersom vi använder dem på skolan för redigering i Final Cut. Jag är långt ifrån övertygad att skaffa en mac. Folk säger att mac aldrig strular men jag tycker tvärtom. Sitter just nu på Imac 24" (2010) och den har laggat säkert 3 gånger på de 2 timmar jag har suttit vid datorn. OS X är snyggare än Windows 7 men det är den ända punkten jag tycker att Mac har övertaget.

Måste dock påpeka att skoldatorer är väldigt mycket sämre skötta än de datorer man har hemma. Det gäller ju PC också. Dom PC vi har i skolan är SJUKT jävla sega och laggar som fan, även fast dom har nya SB i7(fattar inte riktigt det där..). Min PC hemma som har i5 är tusen gånger snabbare. Så nja, ska du jämföra en PC hemma med en Mac i skolan får du i min mening väldigt missvisande resultat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Szajda:

Majoriteten av svensson människorna gör följande: iLife paketet (iPhoto, iMovie, iDVD, Garageband, och iWeb).

Apple har cirka under 10% av desktop marknaden, hur kan då majoriteten använda iLife?

Citat:

Majoriteten av människor har sin dator längre än 3 år vilket gör att uppgradering inte går att genomföra pga det skulle kostar mer än köpa nytt!

Snarare är detta behovsstyrt.

Citat:

Det andra: jag tröttnade på att meka med datorerna utan ville ha en dator som ”bara funkar”. Det berodde på att jag blev trött på Windows alla uppdateringar och popup rutor som dök upp i tid och otid.

Då kanske inte du ska titulera dig "datornörd"? Dessutom far du med osanning och med tanke på att du säger dig ha 30 års erfarenhet så blir man lite rädd, men du kanske vill utveckla "popup rutor som dök upp", du kan dessutom ställa in uppdateringerna i tycka och smak. Som kunnig(?) så borde du uppskatta att Microsoft är snabba med uppdateringar, speciellt säkerhetsuppdateringar, något som Apple är riktigt dåliga på.

Citat:

Det tredje var att: jag inte behövde bry mig om virus och trojaner samt att hela tiden ha uppsikt på antivirus för att inte bli smittad. Sedan också behöva vara väldigt observant på vilka sidor man går in på och vilka mail man svarar på m.m. Detta behövde jag aldrig bry mig om på Mac plattformen Os X.

Finns bra gratis anti-virus mjukvara som du inte behöver underhålla alls, på seriösa företag måste även macar ha anti-virus mjukvara.

Citat:

Det finns idag enstaka trojaner av låg skadeverkan till Mac Os X men för att trojanen ska kunna fungera måste den installeras och ges rättigheter för att köras. Detta resulterar i att du får upp en ruta som säger att programmet X vill köra på din dator. Vet personen i fråga att de inte har detta program så nekar man programmet rätten att köra, då har ingen skada inträffat.

Oerhört märkligt resonemang, så om man vet vad man sysslar med råkar man inte illa ut? Det gäller alla plattformar och har inget med OSx att göra, däremot finns det trojaner (fler och fler) som gör stor skada i OSx.

Citat:

För det fjärde bytte jag till Mac pga iLife! iPhoto och iMovie är helt underbart och att det än idag inte finns något liknade på Windows sidan som är lika enkelt och kraftfullt är en stor gåta för mig! Så mycket nytta jag har av iLife går knappt att beskriva.

För "majoriten" så fungerar Windows Movie Maker alldeles utmärkt.

Permalänk
Medlem

Jag kommer med ett citat. Ett citat som tåls att tänka på.

"Om man värderar sin tid till något så är en Mac den billigaste datorn man kan köpa."

Permalänk
Medlem
Skrivet av nae0:

Jag kommer med ett citat. Ett citat som tåls att tänka på.

"Om man värderar sin tid till något så är en Mac den billigaste datorn man kan köpa."

Jaha, det får du gärna utveckla. Är det för att alla PC's dör den hemska virusdöden medan en Mac bara funkar?

Visa signatur

Mjo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Varför skriver du så? Jag trodde det var allmänt känt att Appel lagt in spärrar, och att det saknas drivrutiner till en hel drös hårdvara, så inte en chans att OS X fungerar out-of-the-box. Hävdar du motsattsen är du välkommen hem till mig att försöka, jag har nämligen gått bet och det tillsammans med riktiga mac-nördar (den typen som inte har flickvän ens). Lyckas du ska du få.... 500kr? Okey?

Jag kopierad min osx installation av OsX från min MBP till en ny disk, samt installerade en bootloader på den nya disken.(Då min hackintosh bara ha stöd för BIOS)

När jag bootar upp min hackintosh så är det enda som inte fungera nätverkskortet och ljudkortet, efter 5 min googlande så har jag hittat drivrutiner(kext) till nätverks- och ljud-kortet, efter att installerat dessa och en omstart så fungerar det datorn som den skall.

Jag har iof varit nogran med att välja ut delar i datorn till sånna jag vet fungera nativ under OsX i så stor utsträcknings som möjligt.

Jag förstår inte var spärren/arna skulle ligga?

Det är inte helt optimalt att kör hackintosh då en uppdatering kan sabba din installation, men hårdvara som stöds så bra som möjligt att OsX är ju en fördel om man vill slippa krångel.

Att det saknas stöd för endel hårdvara är inte Apples fel då de säljer ett komplett system(hårdvara + mjukvara).

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-ryttge:

Kan någon nämna ett bra argument för att Mac datorer är bättre på editering av bilder och filmer. Det enda jag kan tänka mig är Final Cut Pro om man inte vill använda Adobe Premiere.

Det är av tradition många kör denna typen av program på mac, då det förr var bättre på mac.

Eftersom användarna inom denna branch är vana att använda mac, så skulle det förloras produktions tid om användarna skulle tvingas att lära sig ett nytt system. (Ja det finns folk som jobbar med te.x fotoredigering som inte har någon Windows vana)

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattoys:

Jag förstår inte var spärren/arna skulle ligga?

Det framgår om du följer tråden. Ingen idé att upprepa sig.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av illusi0n:

Jaha, det får du gärna utveckla. Är det för att alla PC's dör den hemska virusdöden medan en Mac bara funkar?

Användarupplevelsen.

När man väl kommit i fund med hur en Mac fungerar, vilket inte tar speciellt många timmar så kan man få ett enormt mkt smidigare arbetsflöde och slippa allt krångel som PC erbjuder.

Visst kan man konfigruera en PC på en miljon fler sätt än en mac. Visst finns det mer alternativ till mjukvara osv.

Men min generella upplevelse är att en PC tar så mycket tid ifrån det jag egentligen vill göra med en dator att det blir onödigt otympligt med en PC.
Jag har goda kunskaper om PC, har arbetat som datortekniker/reparatör på ett pc företag (lite skadad av att se alla idiotfel pc skapar). Men efter att ha haft PC i flera år har jag tröttnat grovt. Alla dessa jävla uppdateringar, buggar, ostabilitet, behov av skötsel osv gör mig förbannad. Jag vill bara göra det jag vill göra sen låta resten vara automatiskt. UTAN att behöva tänka på det för 5 öre.

Men det är min åsikt, Windows är självklart det enda alternativet gällande spel av den mer avancerade typen. Men jag klarar mig gott och väl utan spel. Därför tycker jag att en mac är smidigare, enklare, mindre behovskrävande och helt enkelt fyller mina önskemål och därmed blir en roligare, smidigare och bättre användarupplevelse.

Därmed sparar man tid och undviker huvudvärk. Vilket gör att tid=pengar=mac är billigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Det framgår om du följer tråden. Ingen idé att upprepa sig.

tråden är 55 sidor lång, så ange gärna sida eller upprepa dig.

för jag kan inte riktigt förstå vad spärren ligger, att man inte har stöd för något är inte samma sak som att företaget har lagt in en spärr.

Skrivet av nae0:

Användarupplevelsen.

När man väl kommit i fund med hur en Mac fungerar, vilket inte tar speciellt många timmar så kan man få ett enormt mkt smidigare arbetsflöde och slippa allt krångel som PC erbjuder.

Visst kan man konfigruera en PC på en miljon fler sätt än en mac. Visst finns det mer alternativ till mjukvara osv.

Men min generella upplevelse är att en PC tar så mycket tid ifrån det jag egentligen vill göra med en dator att det blir onödigt otympligt med en PC.
Jag har goda kunskaper om PC, har arbetat som datortekniker/reparatör på ett pc företag (lite skadad av att se alla idiotfel pc skapar). Men efter att ha haft PC i flera år har jag tröttnat grovt. Alla dessa jävla uppdateringar, buggar, ostabilitet, behov av skötsel osv gör mig förbannad. Jag vill bara göra det jag vill göra sen låta resten vara automatiskt. UTAN att behöva tänka på det för 5 öre.

Men det är min åsikt, Windows är självklart det enda alternativet gällande spel av den mer avancerade typen. Men jag klarar mig gott och väl utan spel. Därför tycker jag att en mac är smidigare, enklare, mindre behovskrävande och helt enkelt fyller mina önskemål och därmed blir en roligare, smidigare och bättre användarupplevelse.

Därmed sparar man tid och undviker huvudvärk. Vilket gör att tid=pengar=mac är billigt.

Börjar du kör med tredjeParts hårdvara så som du oftast gör i Windows så blir inte OsX så stabilt heller, har erfarenhet av bl.a 3G-dongel som med dess drivrutiner kunde ge upphov slumpmässing systemlåsning, hade man inte den inkopplad så fick man aldrig några problem.

Permalänk

Varför köpa en BMW när man kan få en Saab i Ferrari kaross för tredubbla priset?

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Skrivet av nae0:

Användarupplevelsen.

När man väl kommit i fund med hur en Mac fungerar, vilket inte tar speciellt många timmar så kan man få ett enormt mkt smidigare arbetsflöde och slippa allt krångel som PC erbjuder.

Visst kan man konfigruera en PC på en miljon fler sätt än en mac. Visst finns det mer alternativ till mjukvara osv.

Men min generella upplevelse är att en PC tar så mycket tid ifrån det jag egentligen vill göra med en dator att det blir onödigt otympligt med en PC.
Jag har goda kunskaper om PC, har arbetat som datortekniker/reparatör på ett pc företag (lite skadad av att se alla idiotfel pc skapar). Men efter att ha haft PC i flera år har jag tröttnat grovt. Alla dessa jävla uppdateringar, buggar, ostabilitet, behov av skötsel osv gör mig förbannad. Jag vill bara göra det jag vill göra sen låta resten vara automatiskt. UTAN att behöva tänka på det för 5 öre.

Men det är min åsikt, Windows är självklart det enda alternativet gällande spel av den mer avancerade typen. Men jag klarar mig gott och väl utan spel. Därför tycker jag att en mac är smidigare, enklare, mindre behovskrävande och helt enkelt fyller mina önskemål och därmed blir en roligare, smidigare och bättre användarupplevelse.

Därmed sparar man tid och undviker huvudvärk. Vilket gör att tid=pengar=mac är billigt.

Som datortekniker kan man tycka att du borde veta att även en mac är en PC.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

Lite bakgrund: Jag jobbar med high-end/högupplöst design, fotoredigering och 3d-modellering på fritiden. Jag spelar även en del. PC-användare sedan barnsben. Hade en gång en flickvän vars familj endast körde mac och har även kompisar samt en mor som har Mac. Jag arbetar med Photoshop, Zbrush, Illustrator och Maya på daglig basis.

Anledningen till att jag inte kör mac är att systemet/systemen erbjuder ett totalt värdelöst pris-prestanda förhållande och har noll möjlighet att på ett övertygande sätt uppfylla mina krav. Jag behöver ingen dator som ser "slick" ut eller som är byggt för att tillfredsställa något som en viss grupp individer kallar för "bra design". Antec-lådor är snygga, i min mening. Mac Pros lådor ser ut som ett värmesystem från en fabrik från 70-talet :P. MBA ser ut som en reservdel för ett högteknologiskt kylskåp, i min mening.

Dock spelar ju produktens design väldigt liten roll för min del. Jag har alltid använd billiga datorlådor för att hysa förhållandevis "dyra" datorkomponenter. En dator för mig är ett verktyg, likt en hammare eller en svets. Huvudsaken är att verktyget fungerar och uppfyller sin funktion samt inte krånglar. Jag har inte haft hårdvaru- eller mjukvarustrul på över 5 år och i min erfarenhet så är de flesta hård/mjukvaruproblemen baserade på okunskap och otålighet, dvs den mänskliga faktorn i det hela.

Mitt nuvarande arbetsredskap (stationär) inhandlades för runt 11000. Jag skulle inte kunna få en likvärdig produkt ens i närheten av samma prissegment från Apple. Inte heller erbjuder Apple samma flexibilitet vad gäller hårdvaruuppgraderingar, varken för Mac Pro men än mindre för Imac (dock kommer iMac inte ens på fråga då den helt enkelt inte klarar av vad jag vill på ett tillfredsställande sätt). För ett mobilt arbetsredskap använder jag en produkt ur Thinkpad-serien, ojämförlig stabilitet och tillförlitlig prestanda i ett mycket tåligt skal.

Operativsystemet spelar för mig heller ingen roll, utseendemässigt. Det jag kräver är logisk navigering, stabilitet och ett väldigt fundamentalt utseende (skalar alltid ner allt idiotiskt bling-bling till noll). Huvudsaken är vad jag arbetar med, inte hur den elektroniska omgivningen ser ut.

I grund och botten är det en smaksak

Citat:

När man väl kommit i fund med hur en Mac fungerar, vilket inte tar speciellt många timmar så kan man få ett enormt mkt smidigare arbetsflöde och slippa allt krångel som PC erbjuder.

Vet inte vilka programvaror du använder, men mina arbetsflöden är inte OS-baserade. Åter igen så hänvisar jag till den mänskliga faktorn vad gäller krångel. Sedan att mac skulle erbjuda mindre krångel är en högst subjektiv (och fiktiv, i min mening) uppfattning som baseras på personliga uppfattningar. Jag har under min tid arbetat med ett otal olika Windows-baserade datorer. Aldrig haft något "krångel" jag inte löst på mindre än en timme, och de senaste 5 åren har jag inte haft nämnvärt krångel alls.

Citat:

Men min generella upplevelse är att en PC tar så mycket tid ifrån det jag egentligen vill göra med en dator att det blir onödigt otympligt med en PC.

Vad exakt är det du gör som gör att PC tar "mer tid"?

Visa signatur

Citera mig om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem

Quote hit qoute dit.

Egentligen benas allt ut i vad som passar individen bäst. Vad önskar du utav din dator och vad är dina preferenser.

Jag önskar en dator som är en användarupplevelse där inget tar tid ifrån det jag faktiskt vill göra. Helst av allt ska allt bara vara där så jag endast ENDAST behöver göra det jag vill och kunna göra det DIREKT out of the box. - Inte konfigruera, sätta av och på UAC, Vara mån om hur exploaterade program installerar programvara som startar automatiskt vid systemstart osv.

Jag vill bara starta, köra, stänga av. INGET MER JÄVLA KRAFS. inget jäkla "men det är bara en liten stund, men jag redde ut dom på mindre än en timma" En timma är FÖR mkt tid för att lägga på skit, en timma längre från det jag bör göra och en timma längre från mitt livs mål.

Med detta inser jag att denna diskussion är värdelös.

"Om du värderar din tid till något är samtliga apple produkter det billigaste som går att köpa"

Permalänk
Medlem
Skrivet av illusi0n:

Jaha, det får du gärna utveckla. Är det för att alla PC's dör den hemska virusdöden medan en Mac bara funkar?

Windows update? Att behöva boota datorn så fort jag installerat drivrutiner och liknande, vad är grejjen med det.

Finns miljoner andra grejjer som är helt sjukt värdelöst med windows, sen att jag kör windows 99% av tiden spelar ingen roll jag hatar skräpet. Önskar att ubuntu/apple kunde bli standard så jag kunde köra linux/unix och spela spel.

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem
Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Apple har cirka under 10% av desktop marknaden, hur kan då majoriteten använda iLife?

Snarare är detta behovsstyrt.

Då kanske inte du ska titulera dig "datornörd"? Dessutom far du med osanning och med tanke på att du säger dig ha 30 års erfarenhet så blir man lite rädd, men du kanske vill utveckla "popup rutor som dök upp", du kan dessutom ställa in uppdateringerna i tycka och smak. Som kunnig(?) så borde du uppskatta att Microsoft är snabba med uppdateringar, speciellt säkerhetsuppdateringar, något som Apple är riktigt dåliga på.

Finns bra gratis anti-virus mjukvara som du inte behöver underhålla alls, på seriösa företag måste även macar ha anti-virus mjukvara.

Oerhört märkligt resonemang, så om man vet vad man sysslar med råkar man inte illa ut? Det gäller alla plattformar och har inget med OSx att göra, däremot finns det trojaner (fler och fler) som gör stor skada i OSx.

För "majoriten" så fungerar Windows Movie Maker alldeles utmärkt.

Mycket bra svar på tal, håller fullständigt med.

Jag tror att vi som är vana W7 användare kan säga att PC bara funkar. T.o.m. när vi klockar eller uppgraderar hårdvara. Vista funkade bra med efter SP1 men lite minneshungrigt.

Personligen hade jag sällan problem med varken W98 eller XP. De enda windows versionerna jag haft problem med är 95 och millenium.

Och vi kan nog konstatera att det alltid kommer finnas två läger och att den subjektiva åsikten är för stark i båda läger.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Skrivet av sj6:

Och vi kan nog konstatera att det alltid kommer finnas två läger och att den subjektiva åsikten är för stark i båda läger.

Det där tror jag på. "Sanningen" är ju faktiskt alltid subjektiv (i den meningen att du väljer vilken sanning du väljer/tror på). Det är ju bara att kolla i den här tråden eller i valfri nVidia vs. AMD-tråd. I synnerhet när man är yngre är man - och ska man vara - argare och mer svart/vitt-tänkande; "Jag har en macbook pro - du har en skitbillig acer; Du är dum i huvudet!" eller tvärtom "en mac är bara gjord för folk som enbart bryr sig om utsidan; Det är du som är dum i huvudet!" Båda uttalandena är ju såklart sanna - för dom som säjer dom. Fast inte för nån annan nödvändigtvis.
När man blir äldre avtar den där besattheten att alltid ha rätt, rätt mycket. Inte helt, men rätt mycket.

Det är därför såna här trådar *alltid* blir lika delar trollande, flamebait och referenser till vad nån annan säjer sig ha uppmätt ifråga om nånting hastighetsrelaterat.

Såna här trådar är egentligen bara en diskussion(?) om vem som har rätt - alldeles oavsett varför man tycker sig ha det.

Men dom kan ju vara kul för det!

Visa signatur

It´s-a me! Mario!

Permalänk
Medlem

Har väl alltid tyckt om Apple lite mer än övriga konkurrenter utan att riktigt vetat om varför. Men har aldrig ägt något annat än en iPod och iPhone. Men nu när jag kör Lion på min dator så är jag TOTALT såld. Jag kommer troligtvis aldrig installera Windows igen och nästa datorköp blir troligtvis en Mac Pro (om dom nu uppdaterar den..) eller en iMac.
Även fast jag kör Lion på en PC så är det en så fruktansvärt mycket trevligare upplevelse än Win7. Varför? Ingen aning faktiskt, det bara är så.

Visa signatur

"One of my friends once told me that the geekiest thing a guy can do, is to have a favourite file format."

Permalänk

D e bra Lasse ja njuter när ja ser vad du skrivit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nae0:

Quote hit qoute dit.

Egentligen benas allt ut i vad som passar individen bäst. Vad önskar du utav din dator och vad är dina preferenser.

Jag önskar en dator som är en användarupplevelse där inget tar tid ifrån det jag faktiskt vill göra. Helst av allt ska allt bara vara där så jag endast ENDAST behöver göra det jag vill och kunna göra det DIREKT out of the box. - Inte konfigruera, sätta av och på UAC, Vara mån om hur exploaterade program installerar programvara som startar automatiskt vid systemstart osv.

Jag vill bara starta, köra, stänga av. INGET MER JÄVLA KRAFS. inget jäkla "men det är bara en liten stund, men jag redde ut dom på mindre än en timma" En timma är FÖR mkt tid för att lägga på skit, en timma längre från det jag bör göra och en timma längre från mitt livs mål.

Med detta inser jag att denna diskussion är värdelös.

"Om du värderar din tid till något är samtliga apple produkter det billigaste som går att köpa"

Ja, jo, en Mac skulle aldrig ha några problem som tar i närheten av en timma att lösa ?
Utan att ens argumentera så kan man ju låta hela den här "Apple Mac" sektionen av forumet tala för sig självt.
Jag kan lova att du hittar fler än en person som har ett problem på Mac de söker hjälp för.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.