MSI GE620DX-291NE någon som har testat?

Permalänk
Skrivet av alphez:

Sorry for posting in english, but im norwegian and this was the only extensive thread I could find on this computer. If you want to reply in swedish, that's fine.

So I'm considering this laptop (the i5 version) - and have a few conserns after reading this thread:

1. Is the throttling-problem affecting both versions?

2. Without coolingpads - how hot does it actually get? Both when and when NOT playing games.

3. Battery life (i5 version) when surfing / text-editing and/or watching movies? Normal use, in other words.

4. Noise-lvl?`Will be used at university 90% of the time, so I need a computer that doesnt scare away the other ppl in class.

5. does the keyboard have much flex in it? As in; how is it construction-wise?

Will be used mostly for photo- and video-editing, but I'd like to have the possibility to run BF3 smoothly at low->medium settings in the future.

Hello !
1.I have no idea.
2. While doing nothing 40 degree both CPU/GPU, full load 90 CPU/92 GPU
3. Battery life variates, between 2 to 4 hours in my case.
4. Noise level, well while doing light things is kinda noiseless, however while playing light games it do tend to sound abit high, worst is when you play heavy games.
5. The keyboard is something you need to "learn" to love... I can speak for myself and I hate it but yet I am trying to love it as much I can...

About BF3, do not expect super performance @ this moment however sooner or later we will be able to play medium @1600x900 with decent frame rates this is what nvidia forums promises with their future drivers...

Permalänk
Medlem
Skrivet av cirnocirno:

Hello !
1.I have no idea.
2. While doing nothing 40 degree both CPU/GPU, full load 90 CPU/92 GPU
3. Battery life variates, between 2 to 4 hours in my case.
4. Noise level, well while doing light things is kinda noiseless, however while playing light games it do tend to sound abit high, worst is when you play heavy games.
5. The keyboard is something you need to "learn" to love... I can speak for myself and I hate it but yet I am trying to love it as much I can...

About BF3, do not expect super performance @ this moment however sooner or later we will be able to play medium @1600x900 with decent frame rates this is what nvidia forums promises with their future drivers...

Thanks!

I had to make a decision tonight, so I landed on the Samsung RF511 instead. There seemed to be too many small flaws with the MSI laptop. Even though the Samsung has abit lower resolution and a bit worse GPU, the overall laptop seems more.. completed. No problems with fans going up under no load, batterylife is abit higher, no getting overheated and throttling issues. But hey, if it doesnt work out - theres a reason why we have 14 days of law-written returnpolicy. Then I might try the MSI.
Again, thanks for the reply.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alphez:

1. Is the throttling-problem affecting both versions?

2. Without coolingpads - how hot does it actually get? Both when and when NOT playing games.

3. Battery life (i5 version) when surfing / text-editing and/or watching movies? Normal use, in other words.

4. Noise-lvl?`Will be used at university 90% of the time, so I need a computer that doesnt scare away the other ppl in class.

5. does the keyboard have much flex in it? As in; how is it construction-wise?

My point of view if you change your mind.

1. I've only seen people with the -291 reporting the throttle problem, but it seems to be fixed with the latest BIOS and firmware.

2. My CPU has hit 91 C during heavy gaming.

3. No idea yet.

4. I think the noise level is pretty high even with light usage if you're working in a silent environment. During class you probably don't have to worry if you keep away from heavy gaming.

5. Construction wise, the keyboard is fine. It only flexes a little in the middle-ish area if you push hard.

Permalänk

Hmm konstigt...det där problemet jag hade innan på olika sorts spel och t.ex BF3 när jag gick in i Fullscreen mode att jag inte kunde klicka på saker som t.ex ändra klass etc fixades när jag stängde av Aero på Windows.

Permalänk
Medlem

Jag vet att 4 gb ram räcker och 8 gb är relativt onödigt, men sitter ändå och funderar på att köpa 4 gb till eftersom ram är nästintill gratis! Vad skulle jag eventuellt få nytta av 8 gb istället för 4 gb, förutom att det mentalt skulle kännas lite bättre! Använder datorn till vardagliga sysslor och lite sc2! Alltså om nu 300-400 inte är ett problem är det lönt att uppgradera även om 4 gb räcker?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Joyimbo7:

Jag vet att 4 gb ram räcker och 8 gb är relativt onödigt, men sitter ändå och funderar på att köpa 4 gb till eftersom ram är nästintill gratis! Vad skulle jag eventuellt få nytta av 8 gb istället för 4 gb, förutom att det mentalt skulle kännas lite bättre! Använder datorn till vardagliga sysslor och lite sc2! Alltså om nu 300-400 inte är ett problem är det lönt att uppgradera även om 4 gb räcker?

Skickades från m.sweclockers.com

Om du har köpt hos inet, så är det bara trycka in mer minne, dock för andra kanske inte lika lätt om man inte har rörlig garanti, som tillåter att man själv uppgraderar och pilar där bak.

Permalänk
Medlem

Hej!
Har haft denna datorn med I5-processorn i 2 månader nu men har stött på problem när jag ska titta på högupplöst film främst 1080 och 720, filmerna hackar och bilden är ibland sämre än dvdrip-kvalitet.
Vad kan det bero på?

Permalänk
Skrivet av Jagge_2:

Hej!
Har haft denna datorn med I5-processorn i 2 månader nu men har stött på problem när jag ska titta på högupplöst film främst 1080 och 720, filmerna hackar och bilden är ibland sämre än dvdrip-kvalitet.
Vad kan det bero på?

Intel HD 3000 kortet körs, kolla om du kan få nvidia kortet att spela upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cirnocirno:

Intel HD 3000 kortet körs, kolla om du kan få nvidia kortet att spela upp.

Hur gör jag det? När man kör Pc Wizard så hittar det bara intel-kortet....

Permalänk

men även HD 3000 ska klara av 1080p uppspelning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av korvmannen:

men även HD 3000 ska klara av 1080p uppspelning.

Men vad kan det då bero på om filmerna hackar och bilden släpar efter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagge_2:

Men vad kan det då bero på om filmerna hackar och bilden släpar efter?

Kör du med nätsladden i eller batteri?

Om du kör med batteri så hjälpte det med nytt BIOS och FW för min del.

Permalänk

Någon somkan hjälpa mig med throttlestop? Får det inte att fungera.

Har FPS drops konstant.

Visa signatur
Permalänk

Kör du performance 2 = Gaming?

Permalänk

BD PROCHOT, skall vara avbockad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cal-El:

Kör du med nätsladden i eller batteri?

Om du kör med batteri så hjälpte det med nytt BIOS och FW för min del.

Näää jag kör med nätsladden i

Permalänk
Skrivet av Zack_Ersa:

Någon somkan hjälpa mig med throttlestop? Får det inte att fungera.

[IM.G]http://i56.tinypic.com/ubw1v.jpg[/IMG]

Har FPS drops konstant.

Jävligt smart att ha Power Saver iklickat.

Tack till er som tog er tid att svara!

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Zack_Ersa:

Jävligt smart att ha Power Saver iklickat.

Tack till er som tog er tid att svara!

Det fungerar för mig att ha Power Saver iklickat, kanske varierar?
Men tror inte det skall.

Permalänk
Skrivet av cirnocirno:

Det fungerar för mig att ha Power Saver iklickat, kanske varierar?
Men tror inte det skall.

Där ser man. Gjorde skillnad för mig iaf.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Zack_Ersa:

Där ser man. Gjorde skillnad för mig iaf.

Coolt, men utan power saving, så kommer den alltid köras för mig vid 40% vilket är lägsta på 1.5GHz till max 2.7GHz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cirnocirno:

BIOS UPDATE GUIDE...

Steg ett.
Ladda ner BIOS och EC.
BIOS.
http://www.msi.com/product/nb/GE620DX.html#/?div=BIOS
EC.
http://www.msi.com/product/nb/GE620DX.html#/?div=Firmware

Steg två.
Ladda ner FreeDOS.
http://www.msi.com/service/download/nbdriver-17247.html

Steg tre, packa upp FreeDOS, BIOS samt EC i varedra mapp.

Steg fyra, ta fram en USB minne med minst 128MB storlek maximum 512MB(Notera detta är vad MSI rekommenderar, dock körde jag med en 4GB, så tror inte att man behöver större än så, kör med vanlig 2GB som är rätt vanlig och billig)

Steg fem formatera USB stickan om den är inte redan formaterad, system formatet skall vara FAT32 inget annat.

Steg sex, installera FreeDOS till USB stickan görs med unetbootin-win-549.exe som medföljde, välj dessa inställningar, skall ej vara så svårt.
http://i.imgur.com/PAGyn.png

Steg sju, placera alla BIOS filerna du har i mappen du skapade då du hämtade från MSI, se steg tre, gör detta också för EC.

Steg åtta, reboota laptopen, tryck innan windows laddas F11, välj din USB sticka, i start up listan. Varje sticka har olika namn så kom ihåg vad din heter, om du har en Cruzer eller Kingstons vanliga etc.

Steg nio, när du valt din USB, kommer stå default, tyck enter sedan kommer en ny lista, välj FreeDOS without Loading any drivers något sådant skall det stå.
Nu väl inne i DOS, kommer det stå A:\ Tryck C sedan Ö, Ö i det engelska(US) keyboard layout är : så det skall inte vara svårt. Tryck enter. Du kommer att se A:\ blev C:\. Kontrollera att ecall,flash.bat finns där med kommandot dir, kollar själva innehållet i "directorn".

Steg tio, börja med flasha nya bios, så skriv in flash.bat, det exekverar filen och bios kommer uppdateras. Laptopen kommer stänga av sig när den klar. Dra ur elen, och batteriet, vänta 5~10 sekunder. Sätt in batteriet, och elen. Starta datorn, den kommer öppnas och stänga igen(ingen panik där, ta lugnt). Sedan startas den om igen.

Steg elva, följ steg nio, tills du kommer till C:\ nu väl i C:\ skall du skriva ecall.bat, uppdateringen går rätt fort och när den klar tryck på power knappen datorn stänger av sig. Följ samma steg som steg 10 med stänga elen och dra ur eltaget och batteriet och vänta 5~10 sekunder sedan etc.

Steg tolv, datorn startas om och gå in till bios, alltså innan windows laddas upp tryck Delete knappen. Sedan väl inne i bios kontrollera med Första fönstret skall stå System settings, tror jag med det skall vara.

BIOS version : E16G5IMS.10M
EC version: 16G5EMS1.416

Står det så har ni lyckats uppdatera BIOS.
Gå tillbaka och sedan gå till Save Changes etc fliken vid toppen, välj load default optimized settings eller något sådant. Sedan save and reboot.

Nu skall allt vara klart och ha det kul med spelandet. Har ingen kamera och pluggar just nu rätt mycket så hoppas denna duger än så länge !

Hej!

Även jag har köpt denna dator och upplevt att spelet droppar som många andra. Försökte uppdatera BIOSen enligt din guide men ngt är fel.

När jag i steg nio använder kommandor "dir" så ser jag inget ecall,flash.bat.

Vet inte hur jag ska ta mig vidare. Några tips?

Vänligen,

Supadawg - the total noob

Permalänk
Skrivet av Supadawg:

Hej!

Även jag har köpt denna dator och upplevt att spelet droppar som många andra. Försökte uppdatera BIOSen enligt din guide men ngt är fel.

När jag i steg nio använder kommandor "dir" så ser jag inget ecall,flash.bat.

Vet inte hur jag ska ta mig vidare. Några tips?

Vänligen,

Supadawg - the total noob

Står det C:/ ?
OM inte, skriv in C:, det gör du med att trycka C och Ö det blir C: i englsk layout, dessutom, om du har inte förtöver alla filer ordentligt, så kommer de ej finnas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cirnocirno:

Står det C:/ ?
OM inte, skriv in C:, det gör du med att trycka C och Ö det blir C: i englsk layout, dessutom, om du har inte förtöver alla filer ordentligt, så kommer de ej finnas.

Ah, jag hade visst missat att alla filer måste vara på usb-stickan. Nu verkar det funka. tack så mkt för svaret!

Permalänk

hej nu har jag installerat den nya biosen. ec vill inte installeras det står ac not found. vad är fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av davveswea:

hej nu har jag installerat den nya biosen. ec vill inte installeras det står ac not found. vad är fel?

Det är inte så att du har glömt ac-sladden eller? Den måste vara ikopplad.

Permalänk
Medlem

Hej

kör BF3 på denna datorn på low och 1360x768 59.99Hz
har problem med att ljudet försvinner korta stunder ibland och ibland fryser bara spelet, är det någon annan som har detta problem?
har de nya bios och ec installerat

Permalänk

Ljudet försvinner ibland för mig också men det är inget jag stör mig på..
Det ända problem jag har är att datorn blir väldigt varm cirka 90-95 grader är detta skadligt ? Kan man göra något åt det?

Permalänk
Medlem

Fick hem min dator och vill köra BF3.
Har FPS mellan 2-10 FPS, är det någon som vet var felet ligger? Allt är jätte segt, menyer och kommer inte in på några servrar, hackar i campaign mode osv...
Funderade om det är att det körs på integrerade grafikkortet eller om det går över på nvidia, hur ser man det?
Ni får jätte gärna hjälpa mig

Permalänk
Medlem

har du den senaste bios?
se lite tidigare i denna tråd hur man uppgraderar och vilken man skall ha

Permalänk
Medlem

Hej

verkar som det släppt ännu en bios uppgradering 16G5_10O
någon som testat om den eller vet vad den gör?