Nätaggregat till Nvidia GTX 580

Permalänk
Medlem

Nätaggregat till Nvidia GTX 580

Hej!

Funderar på att införskaffa mig lite nya delar till datorn. Eller ja byta ut i princip allt.
Frågan är dock om jag behöver köpa ett nytt nätaggregat. Sitter med ett "Hiper 580 watt" och tänkte köpa Nvidias GTX 580 samt intel i5 2500k mm.

Måste jag köpa nytt eller klarar jag mig?

Vänliga hälsningar, BrorZone

Permalänk
Medlem

Inga problem. Bara du inte överklockar [grafikkortet] alltför mycket

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk

Det bör funka om du inte överklockar enormt. Ja kör en i5 750@ 3.5 och gtx 580 som ej är överklockat och hela mitt system drar Max 480 w

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

"Enorm överklockning" är nog verkligen enorm i det här fallet (läs: med flytande kväve). Du bör ha gott om utrymme för överklockning även om det inte är optimalt att köra nätagg nära gränsen. Kommer ju dock kosta dig mycket mer att köpa ett nytt aggregat än vad det du har nu kommer kosta i ökad förbrukning.

Permalänk
Inaktiv

Hiper 580w är väll några år gammalt?
jag använder själv det för 3-4år sen.

Om den är så gamal så skulle inte jag använda det agget.

Permalänk
Skrivet av anon89694:

Hiper 580w är väll några år gammalt?
jag använder själv det för 3-4år sen.

Om den är så gamal så skulle inte jag använda det agget.

Varför inte då?

Visa signatur

Intel Core i7 860 3,6 GHz | Corsair 6GB DDR3 1600MHz | 580 GTX | Asrock P55 Deluxe3
Förra Gaming datorn Media datorn

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av subaru_impreza:

Varför inte då?

just därför att det är gammalt o använt, nätagg slits också med tiden.

Permalänk
Skrivet av anon89694:

just därför att det är gammalt o använt, nätagg slits också med tiden.

Slits? Fläkten slits kanske.

Visa signatur

Intel Core i7 860 3,6 GHz | Corsair 6GB DDR3 1600MHz | 580 GTX | Asrock P55 Deluxe3

Permalänk
Inaktiv

va, nätagg slits när dom används, vida känt, o det har jag själv upplevt många gånger.
tror du hårdvaran är i nyskick för alltid, nätagg går sönder vet du.
Så dom slits med åren, o klarar inte av att ge ut samma strömstyrka o va lika stabil när åren går, o ja fläkten slits också.

Allt som används slits ink du själv.

Permalänk
Medlem

Har ni helt missat alla trådar om den stora Hiper skandalen som gjorde att alla butiker i Sverige slutade sälja dom nästan samtidigt och ingen vill riskera sin dator med en?

Man bör genast i vild panik riva ut Hiper agget. Ja nätagg åldras och blir dåligare men Hiper är så dålig/farligt att det inte spelar ingen roll om du köpt Hiper agget i dag eller för flera år sedan. Den ska ut NU.

En av flera ökända situation de var ökända för var att folk sparade nätagget som trådskaparen tänker göra och förstörde 2 datorer efter varandra där nr 2 alltid nyköpt och förstördes 1-2 veckor efter köpet.

Ingen blir förvånad när den förstör moderkort, grafikkort, hårddiskar SAMTIDIGT (Andra delar nämns också men inte lika ofta). JA, det gäller nyköpta 1-2 veckor gamla datorn också. Då struntar vi totalt att vissa brunnit och exploderat. Det finns många fler fel som de är ökända för som jag inte orka nämna.

Edit:
Tror ni mig inte så är det bara att söka i forumet efter alla de andra trådarna där det gått åt skogen.

Tycker ni att jag överreagerar så beror det på att Hiper ägare var ökända för att vara envisa och vägra att lyssna på varningar förrän de sabbat 2 datorer och nätagget dött helt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BrorZone:

Hej!
Frågan är dock om jag behöver köpa ett nytt nätaggregat.

köp en energimätare så ser du hur mycket systemet drar
men eftersom min burk i sign drar strax över 400w i load överklockat till max så är jag säker på att du klarar dig.

ett Enormt överklockat GTX 580 drar 35watt mer än ett stock
så jäkla enorm ökning är det inte

Visa signatur

i7 2600K 4.8Ghz Vattenkyld (EK Supreme HF Nickel)| ASUS P8Z68-V PRO |Corsair 8GB CL9 2133MHz VENGEANCE PRO| Corsair RM850 850W |EVGA GTX 780 SC ACX SLI Vattenkylda (EK-FC Titan - Acetal)|Pump: Alphacool D5/EK-D5 X-RES 100 Topp|Radiatorer: BlackICE GT Stealth 360|EK-CoolStream XTC 140|Fläktar: 3X Akasa Apache 120mm|2x Akasa Apache 140mm|Skärm: Samsung S27A950D 120Hz|Systemdisk: OCZ Vertex3 MAX IOPS 120GB|Datorlåda: Corsair Obsidian 800D|

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av panpo98:

Har ni helt missat alla trådar om den stora Hiper skandalen som gjorde att alla butiker i Sverige slutade sälja dom nästan samtidigt och ingen vill riskera sin dator med en?

Man bör genast i vild panik riva ut Hiper agget. Ja nätagg åldras och blir dåligare men Hiper är så dålig/farligt att det inte spelar ingen roll om du köpt Hiper agget i dag eller för flera år sedan. Den ska ut NU.

En av flera ökända situation de var ökända för var att folk sparade nätagget som trådskaparen tänker göra och förstörde 2 datorer efter varandra där nr 2 alltid nyköpt och förstördes 1-2 veckor efter köpet.

Ingen blir förvånad när den förstör moderkort, grafikkort, hårddiskar SAMTIDIGT (Andra delar nämns också men inte lika ofta). JA, det gäller nyköpta 1-2 veckor gamla datorn också. Då struntar vi totalt att vissa brunnit och exploderat. Det finns många fler fel som de är ökända för som jag inte orka nämna.

Edit:
Tror ni mig inte så är det bara att söka i forumet efter alla de andra trådarna där det gått åt skogen.

Tycker ni att jag överreagerar så beror det på att Hiper ägare var ökända för att vara envisa och vägra att lyssna på varningar förrän de sabbat 2 datorer och nätagget dött helt.

Lyssna på honom här, han vet vad han talar om.

Du ska under INGA omständigheter använda det nätagget, BYT!

Permalänk
Avstängd

Det är kondensatorerna som slits, efter tillräckligt många år så har nätaggets kapacitet sjunkit drastiskt.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Här kan du räkna ut vad du behöver.

Permalänk
Medlem

Hiper 580W fick jag också höra för några år sedan var väldigt dålig kvalitet på. Att du har en som överlevt så länge känns fantastiskt, men du bör ändå byta ut den.

exempel på bra och billiga nätagg;
http://www.inet.se/artikel/6900306/fractal-design-tesla-650w-...

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Var det inte Hiper som hade en tendens att lägga av titt som tätt?`Hur som helst, agget är ju en 5-6 år gammalt, hade personligen inte kört på det.
Speciellt inte när du kan få en bra nätdel ganska billigt

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Oj i ren skräck så springer jag ut i skogen i ren panik. Jag har ett nätagg i servern som är 12år gammalt samt min stationära som närmar sig 6år´s gränsen.

Ja och nej. Nätagg slits inte! Dom åldras. Samma sak men bemärkelsen blir diffus.
Enda sättet för att få IC kretsar/motstånd/dioder att ta skada är överlast/hög temp annars så håller det i evigheter.
Kondensatorer är lite av samma sak, dock betydligt känsligare.
Därav den stora koncentrationen på "vad är det för märke/kvalité" på just dessa.

Ligger du en bit under specc å kommer att fortsätta göra det så finns det ingen som helst anledning att i ren panik få för sig å byta pga rykten.

Att använda on/off strömbrytare än å låta nätagg vilandes är en av många saker som kan drastiskt försämra levnadstid pga ostabil belastning.

Ps. får ju inte glömma bort barnens dator, gäst dator å dom 2 bärbara som också använder nätagg. Ålder 2-10år
Har lyckats bränna fläkt (pga ålder) men aldrig ett nätagg, kanske lyckligt lottad eller ... ?

Men allt är upp till var och en, sprid dock inte saker som inte baseras på din egna personliga fakta!

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Hiper 580W fick jag också höra för några år sedan var väldigt dålig kvalitet på. Att du har en som överlevt så länge känns fantastiskt, men du bör ändå byta ut den.

exempel på bra och billiga nätagg;
http://www.inet.se/artikel/6900306/fractal-design-tesla-650w-...

Då ts inte nämt nån budget så, men nåt mer än 80+ är bara dumsnålt att köra på i dagsläget.
Ska han inte klocka och bencha så är detta en bra nätdel http://www.inet.se/artikel/6909626/fsp-aurum-550w-80-gold-mod...
Prisvärd inte direkt kanske, men dumsnålt att inte gå högre i min mening

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sergeant44:

Då ts inte nämt nån budget så, men nåt mer än 80+ är bara dumsnålt att köra på i dagsläget.
Ska han inte klocka och bencha så är detta en bra nätdel FSP Aurum 550W 80+ Gold Modulär
Prisvärd inte direkt kanske, men dumsnålt att inte gå högre i min mening

FSP FSP650-80EGN 650W 80+ Gold
Den du listar går lös för >1100:- medans samma kravmärkta agg från samma tillverkare med 100w mer dock ej modulärt för 639:-
Du får gärna definera dumsnålt!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloopy:

FSP FSP650-80EGN 650W 80+ Gold
Den du listar går lös för >1100:- medans samma kravmärkta agg från samma tillverkare med 100w mer dock ej modulärt för 639:-
Du får gärna definera dumsnålt!

Här har vi nån som vaknat på fel sida. Jag återkommer med svar när du lugnat dig lite, men va fan. Jag tycker modulärt är en lyx. Svårt?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sergeant44:

Här har vi nån som vaknat på fel sida. Jag återkommer med svar när du lugnat dig lite, men va fan. Jag tycker modulärt är en lyx. Svårt?

Lugn.. så 600 är värt för snabbkontakter? .... man ska inte sluta bli förvånad över hur vissa tänker, men deras pengar å dom får göra precis som dom vill.

Med lite kreativitet som alla andra har i forumet så gör man lätt något modulärt själv, med bättre precision å ej glappande kontakter som ställer till det vid en ev felsökning. Men jag har inte sett en enda tagit fram lödkolven för sådant ändamål.

Har själv haft som vision att göra egen kabelmatta i datorlåda med div snabbkopplingar på strategiska punkter. Men som med alla ens idéer så strandas dom utav tidsbrist. typ

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloopy:

Lugn.. så 600 är värt för snabbkontakter? .... man ska inte sluta bli förvånad över hur vissa tänker, men deras pengar å dom får göra precis som dom vill.

Med lite kreativitet som alla andra har i forumet så gör man lätt något modulärt själv, med bättre precision å ej glappande kontakter som ställer till det vid en ev felsökning. Men jag har inte sett en enda tagit fram lödkolven för sådant ändamål.

Har själv haft som vision att göra egen kabelmatta i datorlåda med div snabbkopplingar på strategiska punkter. Men som med alla ens idéer så strandas dom utav tidsbrist. typ

Jag tycker det är värd det, underlättar en hel del. Sen visst, vad som helst över 80+ är ju bra. Kört själv på både silver och brons, och nu guld, därav rekommenderade jag guld. Men det går ju att hitta billiga 80+ Silver/brons för 80-900:- kanske, om man letar

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Bloopy:

Men allt är upp till var och en, sprid dock inte saker som inte baseras på din egna personliga fakta!

Tack för att du skrev det! Och tro inte på allt man läser på internet.
Har många 486or på jobbet som rullat i snart 20 år utan att byta nätagg.

Visa signatur

Permalänk

Själv sitter jag med i7 2600k och ett gainward gtx 580 vattenkylt grovt överlockat med ett tx 750 nätagg och det flyter på bra men kan rekomendera att du minst köper 750w för det är inte så bra för något att stressas så mycket helatiden så psu brukar jag alltid lägga till lite extra på

Visa signatur

Citera För Svar !
NZXT Switch 810 | Intel Core i7 2600k @ 5ghz | Asrock Fatal1ty P67 Pro | G.Skill Ripjaws 8gb 1600 mhz | Msi GTX 680 | Corsair Tx 750 W | Xspc Rasa 750 Rs360 |

Permalänk
Inaktiv

Ja det finns folk som har haft problem med Hiper, men jag hade inte det, användes väll i 2år utan problem...

Tack för att du skrev det! Och tro inte på allt man läser på internet.
Har många 486or på jobbet som rullat i snart 20 år utan att byta nätagg.

Ja men dom lär inte belastas på samma sätt som dagens datorer gör, jag har också en gamal P2 på 233mhz med original nätagget i men den belastas aldrig.

Jag alla får inte problem med nätagg, själv under alla 18år jag arbetat med datorer har jag sett ett antal defekta nätagg just pga att dom använt agget i flera år med snabb/krävande hårdvara som bara ligger 50-100w under vad agget kan leverera, för att sen uppgradera allt igen som kärver ännu mer så agget ligger på gränsen, till slut smäller det o i vissa fall dras även moderkort,grafikkort,minnen med, det enda som jag inte sett gått sönder vid ett defekt nätagg är processorn..

Jag har själv haft 2st defekt nätagg ett Antec på 500w för 4år sen med då tidens top of the line hårdvara o den dog o drog med sig moderkortet.
Finns ingen mening o spara in på nätagg när man lägger ut så mycket pengar på topp hårdvara för övrigt.
Nätagg slits o givetvis inte mekaniskt då det inte finns några rörliga delar.....