Hur mycket blir min elräkning?

Permalänk
Medlem

Hur mycket blir min elräkning?

Hej samtliga sweclockare..

Jag har länge funderat på en sak angåend ström förbrukning. Nu ser man Eco funktion hitt Eco system ditt, eco hårddiskar med, energisnåla CPU osv...
Men hur mycket drar min dator egentligen?

Ett exempel:
Om jag använder en 700 watt nätagg istället för en 500 watt så måste min dator drar mer trots den har allt tänkbara eco energisnåla komponeneter.
Är jag fel ute nu?

En sak agående 500 watt och 700 watt. En datorn som använder en 700 watt nätagg men inte använder så många komponeneter, blir strömförbrukningen ändå mer än den 500 watt nätagg? Blir det 200 watt mer man får betalar för??

Vore kul om nån kan reda ut det här åt mig,,..

//MVH

Permalänk
Medlem

om du har på datorn 24 timmar drar den i snitt 2,50 :- per dyng .

Visa signatur

CPU Core i7 2600K, Amd 290 med Arctic Accelero Xtreme III @1100 MHz, Noctua NH-U12P SE2, MK Asus P8P67 Pro socket 1155, p67, ATX, rev3.1, Corsair TX 850W V2 /80+ Bronze, SSD 120GB OCZ, Corsair 8GB DDR3, Kab Cooler master HAF 922, 2TB barrcuda hdd, Asus vg248qe, Razer Mamba, Qpad mk-85, Beyerdynamic dt770 Pro 80 ohm

Permalänk
Medlem

ahahah.

Bra räknat men jag skulle vilja har en lite detaljerad jämförelse om vilka som förbrukar mer. Kul att veta tt det kosta 2,5 kr

Permalänk
Medlem

Ber om ursäkt för den fruktansvärt dåliga stavningen. lite stressad när jag skrev.

Den angivna watteffekten på ett nätaggergat är bara en märkning för vad det klarar att ge.

Har dukomponenter som drar säg 400 Watt så kommer de komponenterna dra 400 watt oavsett om du kör med ett nätagg på 500 elerl 700 watt. Det osm kan görea skillnad är aggens verkningsgrad. Därav alla dessa 80plus-märknignar etc.

Rent generellt kan man säga att ett nätaggregat har som bäst verkningsgrad runt 50-60% belastning.

Vad är då verkningsgrad? Det anger hur stor del av strömmen det tar från väggen som kan omvandlas till användbar ström för datorn. Har du t.ex. 90% verkningsgrad och komponenter som kräver 400W så kommer nätagget att dra 400/0,9=444.44W från väggen. jämför med om det hade haft 80% verknignsgrad och alltså dragit 500W från väggen.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem

Så jag kan fritt välja 1000 watts nätagg utan att oroar mig för elräkning:)

Varför ska alla har högre watt när deras utrustning förbrukar ca 400 watt bara. En del personer tycks gillar högre watt agg.

Permalänk
Medlem

Du har nogg rätt, nu klarna det sig. Då är det bara köra på en 700 watt. Är det någon som är mer kunnig på mått som kan kolla om en OCZ MODXSTREAM PRO 700 WATT får plats på chassin Lian Li v352?

Permalänk
Medlem

NVIDIA GTX560 TI rekommendera 500 watt PSU . Om jag kör 700 watt, tror ni det är för klen trots 200 buffer?

Permalänk
Medlem

Chassins PSU längde på 20 cm medan Nätaggens längd på 16cm med 14 cm fläkt. Är det bra med utrymme eller ska det vara mer luftig? Kan man lita på den spec som Lian li tar up då verkligheten brukar vara nåt annat.

Permalänk
Medlem

man vill hälst att datorn drar 50% av det nättaget kan ge ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ttky:

NVIDIA GTX560 TI rekommendera 500 watt PSU . Om jag kör 700 watt, tror ni det är för klen trots 200 buffer?

Du kan köra 2 st 560TI på ett 700w nätagg. En dator med 560ti drar runt 360w från väggen vid belastning.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Men den där OCZ 700watt nätaggen har bara 2 pci-E kontakt och en vanlig GTX 560TI tar redan 2 st sånt kontakt. Hur får jag till den andra grafikkortet då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ttky:

Så jag kan fritt välja 1000 watts nätagg utan att oroar mig för elräkning:)

Varför ska alla har högre watt när deras utrustning förbrukar ca 400 watt bara. En del personer tycks gillar högre watt agg.

Jo, det är i praktiken sant med ett bra agg, men om du har en dator som drar, exempelvis, 300-400W beroende på belastning så skulle det agget bara ligga på 30-40% belastning, det når alltså aldrig upp till sin optimala nivå där det slösar som minst ström vid 50%. Det skulle däremot ett svagare agg på 600-800W göra, så det svagare agget får en högre verkningsgrad. Skillnaden är dock liten om du har ett bra agg, exempelvis så varierar ett Corsair 850AX (850W, 80plus gold certifierat) mellan 87 och 90%, så skillnaden mellan att ligga precis på 50% linjen och min/max belastning (max är ju däremot inte att rekommendera av andra anledningar, bland annat livslängd på det) är inte så stor.

Visa signatur

Intel i7 2600k, 4x4GB DDR3, Asus P8Z68-V Pro/GEN3, EVGA GTX570, Intel 320 160GB OS disk, WD Caviar Black 2TB lagringsdisk, Antec Kühler 620 med Noctua NF-F12-PWM, Corsair AX850 och Fractal Design Define XL

Permalänk
Medlem

Intresant.

Nu när man ändå är på gång, kan man ställa ett par frågor vid sidan om?
Jag ska använda Maximus IV GENE-Z M-ATX, tror ni den där OCZ 700watt duger till den och dess komponeneter.
Har jag gjort en bra val av moderkort då detta är mitt första bygge och den tråden jag skapade för får tips om saker och ting passar ihop, fick jag inga svara. Inegn verka har lust och hjälpa mig:(

Kan någon som kan lite mer om modekort bekräfta åt mig om den stödjer CPU interna grafik krets HD3000 så man kan dra nytta av den grafik kretsens INTRU 3D teknik?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ttky:

Men den där OCZ 700watt nätaggen har bara 2 pci-E kontakt och en vanlig GTX 560TI tar redan 2 st sånt kontakt. Hur får jag till den andra grafikkortet då?

Det stämmer. Det går att använda adaptrar, men det finns inte så många andra kablar tillgängliga heller, så jag rekommenderar inte det agget.
Kanske ett Corsair 750HX eller 750AX? Båda har de kontakter du behöver och 7 års garanti, skillnaden är priset och att AX är guld certifierat, det har alltså högre verkningsgrad än HX.

Visa signatur

Intel i7 2600k, 4x4GB DDR3, Asus P8Z68-V Pro/GEN3, EVGA GTX570, Intel 320 160GB OS disk, WD Caviar Black 2TB lagringsdisk, Antec Kühler 620 med Noctua NF-F12-PWM, Corsair AX850 och Fractal Design Define XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av ttky:

Intresant.

Nu när man ändå är på gång, kan man ställa ett par frågor vid sidan om?
Jag ska använda Maximus IV GENE-Z M-ATX, tror ni den där OCZ 700watt duger till den och dess komponeneter.
Har jag gjort en bra val av moderkort då detta är mitt första bygge och den tråden jag skapade för får tips om saker och ting passar ihop, fick jag inga svara. Inegn verka har lust och hjälpa mig:(

Kan någon som kan lite mer om modekort bekräfta åt mig om den stödjer CPU interna grafik krets HD3000 så man kan dra nytta av den grafik kretsens INTRU 3D teknik?

Det ser bra ut. Det har gott om USB portar på baksidan, tillräckligt med SATA portar (du behöver 1-2 till DVD spelare beroende på hur många du vill ha, och har då 4-5 kvar till hårddiskar av olika typer), 3 PCI-e kortplatser för grafikkort och övrigt och stöd för CPU baserade grafikkort. Det sista är dock inte rekommenderat om du planerar att spela med datorn,

(och om du ändå ska köra SLI med 2 riktiga kort så fyller det ju ingen funktion, annat än felsökning om något går fel då det går att kolla om det är grafikkorten eööer skärmen det är fel på om det inte funkar.)

EDIT: Blandade ihop trådarna, du sa inget om grafikkort, sätter den delan i parantes nedanför resten av texten eftersom den kanske inte är relevant.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tack så hemsk mycket.

Det är lite sidan om men för mig betyder det så mycket så. Om du har lust och kikar på resten av komponentern vore det önskvärt.
http://www.sweclockers.com/forum/86-stationara-datorer-koprad...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ttky:

Du har nogg rätt, nu klarna det sig. Då är det bara köra på en 700 watt. Är det någon som är mer kunnig på mått som kan kolla om en OCZ MODXSTREAM PRO 700 WATT får plats på chassin Lian Li v352?

Det där nätagget brukar väl inte få så mycket rekommendationer... Men vänta och se om Multiman eller nån har nån kommentar.

Permalänk
Medlem

Jasså. Så OCZ Modxstream är inget bra nätagg alltså. Vilken nätagg skulle passar bäst till Core i5 2500K och GTX 560Ti fast till ett rimligt pris?

Ett dumt fråga angående nätagg på 600W-700W som står att den funkar SLI/crossfire (ex. nätaggen ovan). Hur kan man koppla till 2 grafikort då det endast kommer med 2 st kontakt/sladd PCI-E 16X. Själva GTX560Ti tar redan 2 st 6pin PCI-E 16X redan. Hur får man strömt till det andra GTX560ti då?
Eller är det tänkt att nätaggen ska fungera till grafikort som endast kräver ett 6pins ström?

På tal om förbrukning, hur mycket bruka ett dator dra i ström när det står viloläge? hur många watt eller kr kostar det för mig. Och med slitage på datorn, är det värt att ha den i viloläge?

//ttky

Permalänk
Medlem
Skrivet av ttky:

Jasså. Så OCZ Modxstream är inget bra nätagg alltså. Vilken nätagg skulle passar bäst till Core i5 2500K och GTX 560Ti fast till ett rimligt pris?

Ett dumt fråga angående nätagg på 600W-700W som står att den funkar SLI/crossfire (ex. nätaggen ovan). Hur kan man koppla till 2 grafikort då det endast kommer med 2 st kontakt/sladd PCI-E 16X. Själva GTX560Ti tar redan 2 st 6pin PCI-E 16X redan. Hur får man strömt till det andra GTX560ti då?
Eller är det tänkt att nätaggen ska fungera till grafikort som endast kräver ett 6pins ström?

Jag gillar Corsairs agg, ett AX/HX 750/850 skulle funka bra. 750 versionerna ska funka till SLI/Crossfire, men du hamnar ju närmre max vilket inte är bra för livslängd och strömförbrukning. Personligen köpte jag AX850 p.g.a. 80+ guld, halv passiv kylning och bra marginal för dubbla kort...och att det är modulärt, men det är ju näst intill en självklarhet numera.

Agg som påstår att de klarar sli/crossfire när de bara har 2 PCI-E anslutningar antingen ljuger påstår det p.g.a. att det ju finns gamla kort som bara behövde en/kort.

Visa signatur